USB-on the go och HD-spel

Samsung har valt att inte utrusta Galaxy Tab 10.1 med någon minneskortläsare. Vi kan förstå tanken då detta hade varit knepigt i den ypperligt tunna formfaktor man satsar på, samt det dåliga stödet för minneskort i ursprungsversionen av Android 3.x. Men med en lagringskapacitet på endast 16GB finns det stor risk att man får slut på lagringsyta om man planerar att ta med sig lite filmer på semestern eller för den delen installera lite HD-spel med högupplösta texturer.

För att detta inte ska bli en allt för stor begränsning har Samsung sett till att skeppa sin surfplatta med en 30-pins-till-USB adapter som även stödjer USB-host (USB-on-the-go). Detta betyder att man kan koppla in USB-minnen eller för den delen USB-handkontrollers direkt till sin surfplatta. Något som både ökar det potentiella lagringsutrymmet och kan förvandla din surfplatta till en mer regelrätt spelkonsol. Android Honeycomb stödjer nämligen USB-handkontroller och det är bara upp till spelutvecklarna att baka in stöd för detta, eller för manuella kontrollerinställningar.

usbgame

Vår USB-handkontroll hittas mycket riktigt av Android, men Spiderman med fler andra titlar stödjer inte manuel inmatning av styrkontroller.

Vi testade lite snabbt med en USB-ansluten handkontroller och mycket riktigt hittades den direkt av operativsystemet och lät oss bläddra mellan hemskärmarna. Tyvärr är det väldigt få Android-spel i dagsläget som stödjer manuella inställningar av handkontrollern men vi hoppas att detta blir vanligare framöver när nu stödet för handkontrollers finns i Android 3.x.

Vi lyckades även koppla in ett 4GB USB-minne till surfplattan. Direkt skickades vi in i filhanteraren och det anslutna minnet som illustreras på bilden nedan. Tyvärr stödjer Android bara FAT32, vilket betyder en begränsning på 32GB total lagringskapacitet och endast 4GB stora filer. Men det är trots allt en klar bonus att få denna USB-adapter med på köpet.

usbonthego

Spelande på en 10-tums Honeycomb-surfplatta

Precis som filmer ger en större bild ofta bättre inlevelse vid spel. Detta är något som även blir högst uppenbart när vi sätter oss ner och spelar lite på Samsungs nya 10,1-tums surfplatta. På en armlängdsavstånd täcker den en stor del av vårt synfält och ger en helt annan känsla än när vi spelar på exempelvis en smartphone. Skillnaden är milsvid jämfört med exempelvis Galaxy S II som trots allt har en realtivt stor skärm på 4,3-tum och det är faktiskt en rejäl skillnad mot Galaxy Tab med sin 7-tums skärm.

game.spider

Upplösningen på skärmen i Tab 10.1 är också högre, men detta är mer än nödvändighet än en bonus. Med en rejäl ökning i skärmstorlek är nämligen pixeldensiteten fortfarande lägre än både i Tab och Galaxy S II vilket gör att de förstnämnda fortfarande har lite skarpare grafik. Man får helt enkelt välja mellan stor bild eller maximal skärpa. Oftast väljer i alla fall undertecknad den större bilden, men samtidigt finns det fler saker att tänka på.

Brist på Honeycomb-anpassade speltitlar

Först och främst har vi fått information från bland annat spelutvecklaren Gameloft att porteringen av spel till Android Honeycomb gått oväntat långsamt och detta beror tydligen både på en prioritering av smartphones men även att man även haft problem med produktionen av tabletspel.

Exakt vad som tekniskt ligger bakom detta har vi inte fått svar på, men kontentan är att antalet spel optimerade för Honeycomb är ganska begränsat. Något vi inte bara ser i Gamelofts utbud utan även på Android Market överlag.

Skulle vi gissa är bland annat skärmupplösningen ett av problemen för spelutvecklarna. Med 1 280 x 800 pixlar har vi 166% fler pixlar att trycka ut på skärmen och det med samma systemprocessor och grafikkrets som vi hittar i våra smartphones med betydligt lägre upplösning. Detta betyder att surfplattorna får svårt att hålla samma grafiska kvalité sett till texturer och liknande när vi jämför med smartphoneversionerna av samma spel. Återigen en anledning till varför vi egentligen vill se kraftfullare systemprocessorer i våra surfplattor. När detta väl kommer tror vi att intresset för plattformen kommer att öka även bland spelutvecklarna.

Vi har med hjälp av några Gameloft-speltitlar gjort en snabb jämförelse mellan Galaxy Tab 10.1 och Galaxy S II för att se om det finns några märkbara skillnader i bildkvalité.

Asphalt 6: Adrenaline HD – Samsung Galaxy Tab 10.1

asphalttab

Asphalt 6: Adrenaline HD – Samsung Galaxy S II

asphaltgs2

De skillnader vi kan se är att grafiken på Tab 10.1 känns något översaturerad med närmast lysande färger. Vi kunde även konstatera att sanden i spelet var nästan så ljus att man inte kunde urskilja några detaljer, vilket var lättare på GS2. Rent bildkvalitets mässigt är det svårt att se några större skillnader. Den stora skillnaden i upplösning gör att bilderna är svåra att jämföra bredvid varandra, men vi kan tydligt se hur Gameloft tvingats skära ner på renderingen i Tab 10.1-versionen där vi till vänster bara ser någon enstaka byggnad från staden. På Galaxy S II ser vi betydligt mer och detta var något vi kunde se effekter av spelet igenom. Texturerna i övrigt ser inte ut att skilja sig åt nämnvärt.

Spider-Man: Total Mayhem HD har inte lika stor spelvärld och här kunde vi inte direkt urskilja några större skillnader alls, mer än att Taben bjuder på betydligt högre upplösning. Något som ger skarpare bild när vi tittar på dem på samma skärmstorlek.

Spider-Man: Total Mayhem HD – Samsung Galaxy Tab 10.1

spidermantab

Spider-Man: Total Mayhem HD – Samsung Galaxy S II

spidermangs2

Subjektiv spelkänsla i Galaxy Tab 10.1

Ska vi försöka ge en subjektiv känsla för hur det är att spela med en 10-tums tablet och i detta fallet Tab 10.1 blir det ett delat omdöme. Samsung har med sin viktväktarkurs utvecklat marknadens lättaste surfplatta i 10-tums klassen. Detta är särskilt märkbart under längre spelsessioner, men samtidigt blir även 600 gram lite drygt i slutändan. Skärmens storlek ger inte bara bättre inlevelse, vi känner överlag att vi spelar lite bättre den större skärmen jämfört med exempelvis Galaxy S II och dess 4,3-tums skärm.

game.asphalt

Det är lättare att se vägen framför sig i Asphalt 6 och fingrarna täcker inte lika mycket av bilden när vi spelar Spiderman. Men samtidigt märker vi i särskilt den sistnämnda speltiteln att den stora skärmen blir ett problem. När man ska knyta upp rep på gisslan exempelvis dyker knappen upp i mitten av skärmen, vilken vi inte når med tummarna utan lite akrobatiska övningar.

Positivt är i alla fall att spelen inte skiljer sig särsklit mycket åt i grafisk kvalité vad vi kan se idag. Men i de få titlar där vi kunde jämföra mellan olika enheter såg vi att man skalat ner på bland annat view distance i Tab 10.1-versionen av Asphalt 6 jämfört med samma spel på Galaxy S II. I flera titlar kunde vi se större skillnad mot föregångaren Galaxy Tab där Gameloft tvingats använda mindre detaljerade texturer och liknande jämfört med de mer kraftfulla dubbelkärniga plattformarna.

Det finns både för och nackdelar med att spela på en stor surfplatta. För undertecknad är det nästan så att 10-tum blir för stort och ser därför lite extra fram emot Samsung Galaxy Tab 8.9 som ska dyka upp de närmaste veckorna. Ytterligare en intressant utveckling kommer att ske i höst när NVIDIA:s fyrkärniga Kal-El processor dyker upp. Det sägs bland annat bli med bättre stöd för kantutjämning, något vi verkligen kunnat dra nytta av i en surfplatta av den här storleken.

Subscribe
Notifiera vid
12 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
McKinley
McKinley
12 Årtal sedan

Fin recension och man har nu fått klart för sig att nVidia med Tegra 2 inte är fullt så bra i tablets.
Jag väntar tills Tegra 3 dyker upp innan jag skaffar mig en surfplatta.

Caze
Caze
12 Årtal sedan

Bra recension, har dock några kommentarer. I testen av RAM och lagringsutrymme pratar ni i texten om Htc Sensation och även i bilderna är det Sensation som är markerad istället för Tabben. I surfning testet jämför ni i slutet av texten Galaxy S2 mot Nexus One vilket jag tycker behöver inte vara där. Även i batteritid testet nämner ni före första resultaten att mörka scenerna gynnar AMOLED skärmen i Galaxy S2. Tyckte även att det var intressant att ni hade problem med SVT Play. Hade ni uppdaterat Flash och rensat filerna för webbläsaren före ni testade? För mig gjorde detta… Läs hela »

Bjornsson
Bjornsson
12 Årtal sedan

Verkar som även Sverige kommer bli drabbad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13444655.ab

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

Lämna det till Apple för att stämma alla kokurenter 😛

Jacob Hugosson
12 Årtal sedan

[quote name=”-Tjalve-”]Lämna det till Apple för att stämma alla kokurenter :P[/quote]
Javisst, konkurrens är farligt och hämmar utvecklingen. Jag stödjer Apple fullt ut i det här, tack för att ni finns… 😛

labovski
labovski
12 Årtal sedan

När ni testar en kamera för videosamtal vore det bra om ni även gjorde ett videosamtal och inte bara ett test av själva kameran.

För att ett videosamtal ska till krävs mycket mer av hårdvaran än för att bara spela in en video.

Nästan alla som ”testar” en kamera för videosamtal gör samma fel, de testar bara kameran.

Jag har själv en äldre Androidplatta som jag köpte just utifrån ett sånt test. Och visst, kameran fungerar för att spela in videofilmer men några videosamtal går det inte att göra, det är hårdvaran för klen för.