Valve vill göra det enklare att porta spel till plattformar som saknar DirectX, exempelvis Linux eller OS X, och har därför släppt källkoden för sitt verktyg ToGL. Verktyget är ett kompatibilitetslager som i realtid kan översätta DirectX till OpenGL, med minimal prestandaförlust.

Valve introducerade kompatiblitetslagret ToGL med Dota 2, i samband med att företaget på allvar började porta alla sina titlar till Linux och Mac OS X. Med kompatibilitetslagret går det betydligt snabbare att få igång ett tidigare Windows-exklusivt spel på OpenGL-plattformar, och det kan mycket väl bli en viktig medvind för Linux och Steam OS som spelplattform.

Funktionen hos ToGL påminner väldigt mycket om andra kompatibilitetslager för Linux, exempelvis Wine. Istället för att använda emulering, där mycket resurser går åt till att skapa virtuell hårdvara, så tar kompatibilitetslagret emot kommandon från DirectX-spel och översätter dem till motsvarande kommandon för OpenGL i realtid. Det innebär att portningsprocessen blir betydligt enklare för utvecklaren, som inte behöver gå igenom all kod och själv ersätta alla DirectX-referenser med OpenGL.

Haken är att ToGL i nuläget endast klarar av DirectX och Direct3D 9.0c, och det lär dröja innan det finns stöd för nyare DirectX 10 eller 11. Det innebär att ToGL inte är till mycket hjälp för de allra nyaste spelen, såvida inte dessa har ett DirectX 9-läge som kan låsas till. Nu när alla har tillgång till ToGL via Valves Github blir det däremot betydligt enklare för utvecklare att porta sina gamla titlar.

Det här kan leda till ett kraftigt ökat utbud av relativt nya klassiker på Linux-plattformen, både i och utanför Steam-nätverket. Framför allt kan det lägga en grund i form av ett större basutbud med spel, så att fler utvecklare att får ett intresse för Linux. Det i kombination med att Linux är gratis kan i sin tur komma att locka fler spelare till plattformen – men om så faktiskt blir fallet återstår att se.


Relaterade artiklar

Subscribe
Notifiera vid
2 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
xemacs
xemacs
10 Årtal sedan

Härliga tider verkar stunda för den som önskar spela på Linux.

GDC ska bli intressant att följa.

Json_81
10 Årtal sedan

Är inte majoriteten av alla nyare spel fortfarande dx9?

Läste förut att cryengine kommer till linux med så det ser ju väldigt ljust ut för SteamOs och linux just nu.
Hoppas Blizzard hoppar på tåget med, borde ju inte vara så svårt för dem att porta sina spel när de ändå finns till OS X.