Speltest: Crysis 2 (DX11)

14_Crysis_2

Crysis 2
Genre: Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: CryEngine 3, DirectX 9.0c (DirectX 11 stöd på ingång)
Rekommenderade systemkrav: Windows Vista / Windows 7 64-bit
Fyrkärnig processor från AMD eller Intel
8 GB RAM-minne
En snabb hårddisk eller SSD
Grafikkort med DirectX 11-kompatibilitet och 1,5 GB minne
DirectX 11
Kommentar: Uppföljaren till succétitlarna Crysis och Crysis: Warhead med den allra senaste spelmotorn från CryTek; CryEngine 3. Crysis 2 utspelar sig tre år efter det första spelet, i ett New York slaget i spillror.
Prestandatest: Patch 1.9, DirectX 11 och Hi-res texturpaket installerat
Demotest med Crysis 2 Adrenaline Benchmark tool

Crysis2_1920

Crysis2_2560

AMD har finslipat sitt stöd för DX11 och det märks i Crysis 2 där man återigen lyckas hålla stånd mot konkurrentens tyngre pjäser. Noterbart är att XFX Black Edition faktiskt tar sig förbi sin storebror HD 7970. Den enda anledningen vi kan se här är eventuella drivrutinsoptimeringar då kortet trots sina ökade frekvenser inte ska vara kapabel att prestera bättre än sitt syskon.

Subscribe
Notifiera vid
10 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Swedish Berserk
Swedish Berserk
12 Årtal sedan

Bra recension! 🙂 Detta kortet ser riktigt bra ut faktiskt. Bra Prestanda/Watt också. Dock är priserna höga nu när AMD inte har någon konkurrens. När är det tänkt att AMD ska släppa HD7800/HD7700 graffekorten? De kan bli riktigt spännande att se prestandan på!

HeJo
HeJo
12 Årtal sedan

Trevligt kort, lite dyrt bara men det går säkert ner när Nvidia får ut sina nya kort.
Dessutom visar testet att vi kan förvänta oss rejält prestandalyft för HD7970 i en del spel när nya drivare kommer ut.

Anton Karmehed
Admin
12 Årtal sedan

Ja det finns helt klart mer prestanda att hämta, ska se ifall vi har möjlighet att köra om kortet med nya drivrutiner men det finns ju inga tvivel om att AMD för närvarande har fullt kommande i toppsegmentet på grafikkortsmarknaden.
Personligen hoppas jag att AMD kan lägga mer vikt vid sina kontakter med spelutvecklare samt ytterligare optimera sin drivrutinsutveckling, där finns både prestanda och användarvänlighet att hämta.

flopper
flopper
12 Årtal sedan

Bra men kostsam.
Lär vänta till i höst. 😀

shaglord
shaglord
12 Årtal sedan

Klockade inte samma kort 1200 MHz hos swec? Skumt att det är sån stor skillnad. /s

mcnaldo
mcnaldo
12 Årtal sedan

Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor:

2048 – 1792 = 256
4 * 32 = 128

Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.

shaglord
shaglord
12 Årtal sedan

Jo jag tänkte på det förut också. 64 sp måste det vara i varje enhet. /s

mcnaldo
mcnaldo
12 Årtal sedan

Eftersom ni visar resultat på CrossFire för både standardkortet och XFX variant antar jag att ni hade totalt fyra kort inne. Passade ni på att göra några tester i Quad CrossFire?

Anton Karmehed
Admin
12 Årtal sedan

[quote name=”mcnaldo”]Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor: 2048 – 1792 = 2564 * 32 = 128 Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.[/quote]Det har blivit lite fel i texten ja, 64 Radeon-kärnor är det per GCN Compute Unit som består av 4 SIMD-enheter med 16 Radeon-kärnor vardera. Har uppdaterat detta nu. Angående överklockningen kan det skilja väldigt mycket från GPU till GPU. Vet inte vad… Läs hela »

snopp1234567
snopp1234567
10 Årtal sedan

😥 😀 😆 🙂 8) 😉 😉 😉 😉 😉 😐 😐 :-* 😳 :-* 😳 😳 🙁 🙁 😥 😮 😮 😮 😕 😡 😮 😮 😮 😛 :zzz :zzz :zzz 😛 😛 😛 😛 🙄 🙄 :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: 😛 😮 😮 :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz 😡 😕 😥 😀 😀 :-* 🙁 🙁 😳 😳 😳 :sigh: :sigh: