Quake3 v1.29f och Force Texture Compression

Quake3 v1.29f och Force Texture Compression

Som jag berättade tidigare så

fungerade inte Force Texture Compression helt perfekt om man säger

så. Men detta har antagligen ingenting med Kyro II kortet att göra.

Det verkar verkligen som ID Software har gjort någon ändring

i 1.27g och 1.29f versionerna av Quake3. Jag har testat Kyro II kortet i

ett antal olika spel och de har funkat perfekt i alla även med Force

Texture Compression påslaget. Här är listan med spel jag

har testat:

Testat spel: Hur bra fungerade

det?

Diablo 2 Utmärkt
Colin McRea Rally Utmärkt
Hitman: Codename 47 Utmärkt
Operation: I’m Going In Utmärkt (Bättre än med

GTS)

Tony Hawk’s Pro Skater 2 Utmärkt
Deus Ex Utmärkt i Win2000 fungerade av

någon anledning inte i WinME.

Half-Life:CounterStrike 1.0 Utmärkt

Eftersom dessa spel funkar alldeles utmärkt

och Quake3 funkar i tidigare versioner verkar det ju onekligen vara de nya

patcharna till Quake3 som ställer till problem. Eftersom jag under

testningens gång inte kunde lyckas stänga av Force Texture Compression

i version 1.16n av Quake3 så har jag tagit med resultat från

v1.29f i ett eget diagram på denna sidan. Anledningen till att jag

inte tar med detta diagram bland de vanliga testerna är att jag inte

vet om eller hur mycket de missbildade texturerna gör för prestandan.

Jag har tagit några skärmdumpar i Quake3 där man kan se

skillnaden mellan normala texturer och hur de ser ut med Force Texture Compression

(alla skärmdumpar är alltså från v1.29f av Quake3).

Quake3 v1.29f utan

Force Texture Compression.

Quake3 v1.29f med

Force Texture Compression påslaget.

(Lägg märke till ränderna i taket)

 

Quake3 v1.29f utan

Force Texture Compression.

Quake3 v1.29f med

Force Texture Compression påslaget.

(Lägg märke till ränderna =)

Som man ser så är det inte speciellt

roligt att spela när spelen ser ut såhär. Men nu till testet

för att se vad man kanske kan vänta sig för ökning i

Quake3 med Force Texture Compression påslaget. Vi vet ju redan att

det går undan med Force Texture Compression men vi vet inte hur kortet

presterar utan det påslaget i Quake3.

Det blev en ruggig

prestanda ökning med hela 38%! Det är verkligen stor skillnad.

Frågan är som sagt var hur mycket de missbildade texturerna

påverkar prestandan.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments