Gainward hederliga Ti4200 med 64 MB minne.

För tredje gången är det då dags att Nordichardware tar en titt på vad Gainward har att bjuda på i sin GeForce 4-serie. Förra gången tittade vi på ett GeForce 4 Ti 4200 med 128 MB RAM, denna gången är det dags för ett kort utrustat med 64 MB minne. Till skillnad från 650XP har 650TV inte video in och istället för 128 MB RAM har det enbart 64 MB. Dock är detta kort klockat högre än 128 MB-modellerna.

Frågan vi ställer oss inför denna recension är givetvis om det verkligen är lönt med 128 MB RAM på dagens grafikkort, eller räcker det med 64 MB. Den största märkbara skillnaden ligger i att kortet inte kan applicera FSAA på allt för höga upplösningar, något som egentligen spelar mindre roll då kortet inte, rent prestandamässigt, är lämpat för detta i vilket fall.

Vid det här laget bör ni vara väl bekanta med GeForce 4 Ti-serien och Gainward lär heller inte vara några främlingar om ni läst våra tidigare recensioner. Som vanligt är det frågan om en högkvalitativ produkt till ett konkurenskraftigt pris.


Innan vi går vidare
tänkte vi ta en närmare titt på kortet som Gainward erbjuder. För mer information
om Gainward och det chipset som kortet bygger på föreslår vi att ni läser
vår recension av GeForce 4 Ti 4600 här.











































Gainward GeForce 4 Ti 4200 PowerPack Ultra/650TV Golden Sample:
Specifikationer


Grafikkrets:
nVidia nV25
Tillverkningsteknik:
0.15-micron
Antal
transistorer:

~63 milj.
GPU clock:
250
Minnes
clock:

500 Mhz
Ramdac:
(2) 350 Mhz
Minnesmängd:
64 MB
Minnestyp:
128-bit DDR-SDRAM, 3.3ns

In/Ut-utgångar:
VGA, DVI-I, S-Video Ut och Composite Ut
Extra
hårdvara:



1st Compositekabel
1st S-videokabel

1st S-Video till Composit

1st
DVI-I -> VGA-adapter
Mjukvara:


nVidia WHQL- och betadrivrutiner, nVidia WDM-drivrutiner, Gainward
Expert Tool, VGA-BIOS Flashtool, Adobe Acrobat Reader, EnTech Power Strip
och E-Color.
Fullversionsprogram:
Serious Sam The First Encounter, WinProducer, WinCoder och
WinDVD
Uppskattat
pris:

~2000 kr

650TV modellen
skiljer sig utseendemässigt från 650XP. TV har större fläkt
och dessutom kylning för minnena. Mer likt Ti4400 och 4600-modellerna
det vill säga.










Gainward geForce 4 Ti
4200







Baksidan av
kortet.



Kortet är utrsustat med RAM från Hynix på 3.3 ns det vill säga 300 MHz (600
MHz DDR). Minnena är utrustade med väldigt snygga heatsinks för
relativt god passiv kylning. Fläkten är något kraftigare än
den vi hittade på 650XP och ger bättre möjligheter för
överklockning.
















Fläkt och ramsinks








Phillips SAA7108E



För Video Ut har Gainward valt att använda Philips SAA7108E precis som de
gjort på deras andra Ti4x00-versioner. På detta kort används
dock inte chipsetets Video In-egenskaper. I TV-Out-läge kan kortet endast
visa upp till 800×600 och kvaliteten är ok men inte mer.















VGA, S-Video och DVI

Som vanligt med
Gainward är det ett trevligt paket mjukvara man får på köpet.
Fullversioner av spelet Serious Sam och programmet WinDVD är trevligt
även om vi gärna sett ett nyare spel i paketet.

Medföljande manual täcker grundläggande frågor på ett pedagogiskt och utförligt
sätt.

En röd liten DVI-VGA-adapter medföljer för er som vill köra två CRT-monitorer.
En Video Ut-adapter låter dig använda S-Video eller Composite för Video Ut.


Ett trevligt paket
men det imponerar inte lika mycket som på 650XP då detta kortet
saknar Video In och dess komponenter i form av mjukvara.


Då är
det dags att ta en titt på prestandan.


Vi väljer att
testa kortet mot ett Radeon 8500LE 128 MB och ett GeForce 4 Ti 4200 128 MB.
Det förstnämna kortet ligger i ungefär samma prisklass medan
det andra är något dyrare.










































Testsystem


Hårdvara
Processor:
Athlon XP 1900+ (1.6Ghz)
Moderkort:
QDI KuDoz 7/333-A (KT333)
RAM:
256MB PC2700 Crucial DDR-SDRAM
DDR333 @ Turbo
timings

Grafikkort:

Gainward GeForce 4 Ti 4200 Ultra/650TV (64 MB, 250/500)
nVidia GeForce 4 Ti4200 128 MB (250/444)

ATi Radeon 8500LE 128MB (250/500)


Hårddisk:

80GB Western Ditigal Caviar Special Edition

Ljudkort:


Nätverkskort:

D-Link DFE-530TX 10/100

Mjukvara
Operativsystem:
Windows XP Professional (Service Pack 1)
Grafikkortsdrivrutiner:
ATI: Catalyst 2.2 (6118)

Nvidia: Detonator XP 31.00
Övriga drivrutiner:
VIA 4in1 v4.42

Testprogram:


Quake
3:Arena v1.31
Return To Castle Wolfenstein 1.33
D3D & OGL VillageMark 1.19/1.3
Commanche 4 1.0
3D Mark 2000 1.1
3D Mark 2001 SE 330
XPBench 1.03
Giants 1.4
Aquamark 2.1
Serious Sam The Second Encounter 1.07
Chameleon Mark 1.0
D3DFableMark 1.0
CodeCreatures Benchmark Pro 1.0
Jedi Knight II 1.04
Vulpine GL Mark 1.1p
Dacris Benchmark 4.91b


Vi har valt att
använda de något äldre drivrutinerna 31.00 för nVidias
kort. Detta på grund av en rad buggar och tveksamma optimeringar i ny
Detonator 40. Då ATi’s nya 6166/Catalyst 2.3 inte ökar prestandan
nämnvärt har vi också valt att behålla resultaten från
de äldre 6118/Catalyst 2.2.






One benchmark to
rule them all.. 3D Mark 2001 är defactostandarden för grafikkortstestning
och givetvis ligger kortet på topp i dessa tester. Här märker
vi att 650TV drar ifrån 650XP mer och mer när belastingen av minnesbandbredden
ökar. Även om det krävs mer minne i 1600×1200 går segern
till det snabbare minnet på 650TV, minnesbandbredd är fortfarande
kung i 3Dmark2001.





I Codecreatures
får 650TV dock stryka på foten inför sitt syskon med 128
MB. Detta test använder väldigt stora (och många) texturer
och här krävs det helt enkelt mycket VRAM för dem att trängas
in i.





I Vulpine GL Mark
ser vi att korten inte skiljer sig så mycket åt, bandbredden på
64 MB-kortet kompenserar helt enkelt den mindre minnesmängden.





När vi slår
på GF3-effekterna kan inte längre Radeon 8500 vara med i leken
eftersom testet saknar stöd för detta kort, dock är det inga
underligheter här annars. GeForce 4 Ti 4200 64 MB har fortfarande ett
marginellt försprång.






Aquamark var
ett av de första spelet (om inte DET första) med stöd för
Vertex och Pixel Shaders. Många har kallat det ett "teknikspel"
i och med att det stora dragplåstret för spelet var just att det
använde DirectX 8.0-funktioner. Här kan vi för första
gången se att när det blir större krav på minnesmängden
i högre upplösningar så går också den något
lägre klockade 128 MB-varianten om 650TV.





Åter igen
visar nVidias NV25 var skåpet ska stå i det något gamla
3D Mark 2000. Det skiljer inte mycket mellan de två GeForce 4-korten
här till stor del på grund av att testet numera är CPU-begränsat.





I Fable Mark testar
vi Hidden Surface Removal och här kan vi se att det det mest verkar vara
det aktuella chipsetet som avgör resultatet då vi vid testning
av GeForce 4 Ti 4600 nästan fick identiska resultat.





VillageMark är
ännu ett test som stressar kortens HSR-metod. för första gången
ser vi här ett test där Radeon 8500 har övertaget dock med
ganska liten marginal.
När vi byter API till Open GL drar dock Radeon 8500 ifrån rejält
och förmodligen beror det på en mer gedigen implementering av Hyper
Z i Open GL-delen av ATi’s drivrutiner.











Commanche 4 är
ett av de få tester som kan få ner alla moderna kort på
deras knän. GeForce 4 Ti 4200 är inget undantag. Här kan vi
se mer uttalat att minnesmängden är viktigare än bandbredden
vilket gör testet ganska unikt. Dock är det inga större skillnader
mellan de två Ti4200-korten medan Radeon 8500 hopplöst försöker
hinna med.





I XP Bench är
det minnets bandbredd, drivrutiner och minneskontroller som spelar stor roll,
här kan vi se att nVidias implementering är långt mer lyckad
än ATi’s. Eftersom minnesmängden inte spelar någon som helst
roll får 128 MB-versionen sätta sig i baksätet.





I Dacris kan vi
se att samma situation som i XP Bench utspelar sig fast här får
Radeon 8500 ännu mer trubbel.








Quake 3 är modern
av alla Open GL benchmarks än idag. Förhoppningsvis kommer vi inom
en relativt snar framtid byta ut detta test mot Doom III men än så
länge visar Gainward att de har en strålande produkt för denna
spelmotor. Vi är lite konfunderade över det stora övertaget kortet
får i de högre upplösningarna men förmodligen beror det
helt enkelt på att spelet nästan enbart kräver bandbredd av
grafikkorten idag.





Giants Citizen
Kabuto GF3-Version är ännu ett spel med stöd för DirectX
8.0-programmerbarhet. I de två första testerna går det bra
för Gainwards kort men i den högre upplösningen 1600×1200 får
kortet stryk på grund av sin mindre minnesmängd.





I deta underbara
Star Wars-spel ser det väldigt jämnt ut förutom i 1600×1200
då GeForce 4 Ti 4200 128 MB helt enkelt saknar minnesbandbredden för
att hänga med i svängarna. Radeon 8500 lyckas hålla väldigt
jämna steg med de två andra korten som i regel har haft en stor
fördel i prestanda.






Serious Sam är
ett spel utvecklat av Croteam och motorn innehåller relativt många
trevligheter även om det inte finns stöd för Vertex eller Pixel
Shaders. Som man kan se på testresultaten är spelet krävande
även om 650TV gör ett tappert försök i de högre upplösningarna.
Inget av de tre korten kan producera ordentligt spelbara framerates i 1600×1200
och redan i 1280×1024 börjar Radeon 8500LE 128 MB och GeForce 4 Ti 4200
128 MB ge upp.





Serious Sam The
Second Encounter kan använda sig av båda tillgängliga API’s
men som vi ser är spelet mycket mer optimerat för Open GL. Förmodligen
beror Radeon 8500’as ledning på optimeringar i spelmotorn och/eller
ATI’s drivrutiner snarare än bättre hårdvara.





Det tredje och
sista spelet som bygger på Quake 3-motorn i denna recension är
id softwares Return To Castle Wolfenstein. Än en gång tar Gainwards
650TV ledningen och framförallt i 1600×1200 visar kortet vad det går
för.






Som väntat
är korten som bygger på nVidias chipset mycket snabbare med FSAA
än ATi’s Radeon 8500. Detta beror i grund och botten på de olika
implementeringarna av kantutjämningen. Som vi kan se är 4x ett fullt
spelbart alternativ på GeForce 4 Ti medan Radeon 8500 bokstavligen kryper
fram i det läget. Vill man kombinera FSAA och Anisotropisk filtrering
får man dock hålla sig till Quincunx eller 2x FSAA.





nVidia har kommit
en bra bit på vägen av sina optimeringar av Anisotropisk filtrering
men Radeon 8500 har fortfarande ledningen.


Kvar har vi då
överklockningen. Hur högt kan vi dåfå upp detta kort?





GeForce 4 Ti 4600
får sig en utmaning av Ti 4200 när vi överklockar kortet till
300/600 MHz och här kan vi nog se att det snarast är skillnaden
i klockfrekvenser och inte minnesmängd som ligger bakom Ti 4600 kortens
bättre prestanda. Gainwards Ti 4200 som har ett pris på cirka 2000
kronor utmanar det dyrare Ti 4600 som ligger på ca 4500 kr. Inte illa
minst sagt! (Det tål att tänka på att Gainwards version av
Ti 4600 kostade uppemot 6000 kronor för inte allt för länge
sedan…)


Det är sådana
här kort som får en att tycka bra om nVidia och Gainward. Kortet
finns att hitta för det ringa priset av 1800 kr i svenska onlinebutiker
och prestandan är inget annat än makalös för detta priset.


Som vi kan se ganska
utpräglat i våra tester är det inte många applikationer
idag som är ens i närheten av att behöva 128 MB videominne
och man kan inte känna någon avsaknad av de där extra 64 Megabyten.
Framtidens spel lär bli mer krävande och då kommer minnesmängden
spela större roll men är du intresserad av ett kort som ska hålla
i cirka ett halvår så behöver du inte ha minsta tanke på
det just nu. Unreal Tournament 2003 kommer vara ett av spelen som verkligen
kräver 128 MB minne för optimal prestanda och det kommer säkert
komma några fler i samma stil (kanske som till och med bygger på
samma motor) men för dagens och gårdagens spel är det alltså
ointressant med 128 MB.


Faktum
är att vi har väldigt svårt att hitta något negativt
med detta kort förutom då minnesmängden, men eftersom det
inte finns många tester där minnesmängden spelar så
stor roll är det svårt "ta på allvar". I de få
testerna där 128 MB-kortet tog sig förbi 650TV var det inga enorma
skillnader direkt så oavsett vilket lär Gainward GeForce 4 Ti4200
Ultra/650TV hålla ett bra tag till.



Kort sagt, har man cirka 2000 kronor och letar efter ett grafikkort så
blir det knappast mycket bättre än Gainwards 650TV och därför
belönas kortet med vår utmärkelse redaktörens val.





Det enda klagomålet man skulle kunna få in är att kortets
prestanda med anisotropisk filtrering i Direct3D är allt annat än
god men det är också det enda vi funnit att klaga på.



Fördelar:

+ Oslagbar prestanda för
sitt pris

+ Bra pris

+ Gediget mjukvarupaket
+ Mycket bra överklockningsmöjligheter




Nackdelar:

– Dålig Aniso-prestanda
i Direct3D





Betyg: 9/10

Tack till Gainward som gjort recensionen
möjlig.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments