Nvidia Pascal: Ett nytt kapitel för grafikkort

Det har i många år varit lite stillastående på grafikkortsmarknaden, med nya arkitekturer och inkrementella förbättringar år till år utan ett generationshopp. Idag lanserar Nvidia det som kommer att bli deras nya grafikarkitektur för det kommande årets grafikkort. Med den nya arkitekturen Pascal kommer det första grafikkortet som tillverkas med 16 nanometer Fin-FET från Nvidia, nämligen GTX 1080, och om det presterar lika bra som det ser ut på pappret lägger man ribban väldigt högt.Nvidia_GTX_1080_launch_3

Den största nyheten, som är en av de stora bidragande faktorerna till det stora klivet i prestanda per watt, är den nya tillverkningstekniken. Tillsammans med TSMC lyckas man på Nvidia trycka in fler transistorer på mindre kretsyta, förbättra prestandan och samtidigt minska strömförbrukningen. Nvidia utlovar upp emot 1,7 gånger bättre prestanda än föregångaren GTX 980, huruvida det stämmer eller inte återstår att se.

Imponerande på pappret – men trytande testexemplar

Det tråkiga med lanseringen av Pascal och GTX 1080 är saknaden av testexemplar. På grund brist på testexemplar kunde vi på Nordichardware inte få ett exemplar att testa innan lanseringen vilket gör det svårt för oss att presentera den nya arkitekturen och GTX 1080 på ett mer utförligt sätt i den här artikeln – att tillräckligt med kort inte finns tillgängliga för test är förbryllande när det trots allt rör sig om en av de mest intressanta grafikkortslanseringarna på flera år.

Med det sagt räknar vi med att få testexemplar inom kort och vi kommer givetvis att testa det som vi alltid gör med utförliga tester och uppdatera med fler artiklar de kommande veckorna.

GTX 1080 blir det första kortet ut med Pascal från Nvidia med säljstart i maj, syskonet GTX 1070 förväntas dyka upp strax innan sommaren. Riktpriset för GTX 1080 Founder’s Edition är 7 699 kronor, och 4 999 konor för GTX 1070 Founder’s Edition. Partnertillverkarnas varianter lär dyka upp inom den närmaste framtiden med en något mindre prislapp. Likt tidigare år lär det bli begränsade tillgångar på grafikkort vid lanseringen.

Subscribe
Notifiera vid
4 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
KaffiMann
KaffiMann
7 Årtal sedan

Fra nederst på side 2:

”Räknar vi antalet transistorer per kvadratmillimeter för GM204 får vi 13,1 miljoner transistorer per kvadratmillimeter, samma siffra för GP104 är 22,9 miljarder transistorer.”

Fra 13,1 million til 22,9 milliard transistorer/mm2 altså. Ganske høye tall, spesielt siden hele kretsen er på 314mm2 og har 7,2 milliard transistorer totalt. 🙂

Morkul
Morkul
7 Årtal sedan

Nu har jag inte tittat så noga men det jag har sått hittills så ser det ut som om alla vräkt på med full kantutgämning på alla tester, även 4K trots att det är helt onödigt. Förstår inte varför det ska hålla på med det då man ändå inte vill använda det och 4K testerna blir totalt poänglösa.

KaffiMann
KaffiMann
7 Årtal sedan
Reply to  Morkul

Enig. Min personlige mening er at AA og diverse andre ”optimaliserings” algoritmer har ingen nytteverdi på oppløsninger fra full hd og oppover. Det er vel utelukkende på grunn av den ekstra belastningen at det blir brukt i tester? En del av standard oppsettene i spill endrer vel også disse tingene. Må alltid velge custom oppsett og fikle litt med div innstillinger før jeg blir fornøyd, har aldri forstått hvordan de vurderer hvilke innstillinger som skal være i de standard oppsettene.

Morkul
Morkul
7 Årtal sedan
Reply to  KaffiMann

Men saken är den att när man ska testa ett grafikkort så är det inte extra belastning som testaren bör vara ute efter utan faktiska användbara exempel.