Corsair 550D

Corsair sätter temat på vår genomgång med 550D. Corsair har med detta chassit tagit en annan inriktning än deras många tidigare modeller och skapat ett chassi som riktar sig mot dem som vill ha ett ljuddämpat chassi som samtidigt ska vara stilrent.

Corsair550_02

550D har en modulär uppbyggnad där sidopanelen har en avtagbar lucka om man vill montera fler fläktar för förbättrad ventilation i chassit. En likadan lucka finns på toppen av lådan där det även får plats en 240 millimeters radiator eller vattenkylningslösningar som Corsairs egna H100-kylare.

Corsair550_05

Dörren i fronten har ett lager ljuddämpande material och går att öppna åt båda hållen utan någon justering. Det gör så att dörren blir något trögare/svårare att öppna men det fungerar okej om man som undertecknad sällan åtkomst till 5,25 tums enheterna.

Corsair550_01

När det gäller anslutningar i fronten så finns det två stycken USB 3.0, mikrofoningång och ljudutgång samt startknapp och en omstartsknapp.

Corsair550_03

På baksidan finns det plats för en 120 millimeter eller en 140 millimeters fläkt samt 8 stycken expansionsplatser med nätaggregatet monterat i botten. Dammfilter finns som täcker större delen av undersidan. Längst upp till höger och vänster på chassit ser vi sidopanelernas snabbfäste där man trycker för att lossa panelerna, ett väldigt smidigt sätt att hantera sidopanelerna.

Corsair550_04

Öppnar vi upp lådan så ser vi först och främst att sidopanelerna är ljuddämpade och gör sitt jobb väl som vi berättar mer om senare. Båda hårddiskburarna går att ta bort, dock behövs det skruvmejsel för att få loss den undre som sitter ditskruvad underifrån, vilket inte är den smidigaste av lösningar. I övrigt är uppbyggnaden av insidan i sann Corsair-anda och känns välplanerat.

Corsair550_06

Efter att ha installerat alla komponenter i lådan så är det första vi kan säga att det är en fröjd att bygga i. Gott om utrymme på baksidan att dra kablar. Corsair har gjort ett bra jobb med kablarna från I/O-plåten och samlat dom till så få kablar som möjligt, ett exempel är alla kablar för startknappen, aktivetetslampor etc är samlade i en enda kabel och gör det mycket lättare att gömma undan.

Corsair550_09

Vänder vi blicken åt taket så finns det plats för två extra fläktar eller en radiator. På samma ställe syns ljuddämpningsmaterialet som används i den borttagningsbara luckan.

Corsair550_08

Aktivitetslampan och startknappen lyser i vitt men väldigt dämpat och är inte alls störande.

Kort sammanfattning:

Corsair 550D har gett oss mycket positiva känslor och det är i princip en fullträff av Corsair på deras första försök med att göra ett chassi som inriktar sig på att vara ljuddämpande. Med många och bra funktioner som gör en lite extra lycklig när man bygger sin dator och när den används i vardagen. Väldigt bra utrymme att dra kablar på bakom moderkortet och allmänt luftig interiör.

Ytterliggare en fördel är att det är möjligt att ta bort en eller två luckor och montera dit fläktar för att markant förbättra kylningsförmågan, givetvis på viss bekostnad av ljuddämpningen.

Den generella känslan av att handskas med chassit är att företaget lyckats väl med de mål man satt upp, fokus på stilrenhet och användarvänlighet. Det ska därför bli extra intressant att se hur chassit presterar i våra tester där dess fokus på låg ljudnivå bör innebära både för och nackdelar.

12
Leave a Reply

Please Login to comment
12 Comment threads
0 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
CalatheaViking1962Henrik BerntssonRoger A Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Stormense
Medlem
Stormense

[quote]Define R4 har bara en lampa och den lyser konstant när datorn är igång, dock lite för stark om den ska användas på kvällen tillexempel då det relativt kraftiga skenet kan bli jobbigt om man vill ha det mörkt i rummet.[/quote]

Testa att köra viloläge. Då bara inte lyser lampan, den blinkar som värsta saftblandaren. Jag har löst det genom svart tejp.

Anton Karmehed
Admin

Har lite samma känsla med mitt Define R3, dioden alltså vid viloläge. Men med säkert tjugotalet aktiva elektronikprodukter i lägenheten försvinner den i mängden även på nätterna.. 😛
I övrigt riktigt intressant att se hur många bra alternativ det faktiskt finns på marknaden idag. Verkar inte som att något av de här chassina är dåligt.

Marquzz
Medlem
Marquzz

[quote name=”Anton Karmehed”]Har lite samma känsla med mitt Define R3, dioden alltså vid viloläge. Men med säkert tjugotalet aktiva elektronikprodukter i lägenheten försvinner den i mängden även på nätterna.. 😛
I övrigt riktigt intressant att se hur många bra alternativ det faktiskt finns på marknaden idag. Verkar inte som att något av de här chassina är dåligt.[/quote]
Det är väl bara att inte koppla in dioderna. Jag tycker de är skitirriterande så det var länge sen jag gjorde det, tänk ccfl…

Mikael
Medlem
Mikael

För några år sedan var det någon chassitillverkare som visade att det skulle vara mer effektivt att köra chassina med övertryck istället för att köra med inblås på ena sida och utblås på andra sidan. Tanken är alltså att man ser till att alla fläktar pumpar in luft i lådan, de interna fläktarna ser till att luften rör sig bra inuti lådan och den extra luften kommer att sippra ut genom de glipor som ändå finns i chassit. Finns det något chassi idag som använder sig av denna teknik? Annars vore det intressant att se ett test på detta. Största… Läs hela »

Tripptrapptrull
Gäst
Tripptrapptrull

Härligt med chassi-test! Lite trist bara att de flesta vettiga chassin ser likadana ut – svarta och stram design. Här borde det verkligen gå att utveckla designen utan att det för den delen behövde bli smäckigt.

Medlem
Calle2003

Väldigt bra test. Skulle vara kul att läsa liknande test för Micro ATX och Mini ITX också i framtiden! 😛

Roger A
Gäst
Roger A

Det skulle vara trevligt om Antec släppte 280 mini.vilket en prototyp visades i sommras

Medlem
Calle2003

[quote name=”Anders Nilsson”][quote name=”Calle2003″]Väldigt bra test. Skulle vara kul att läsa liknande test för Micro ATX och Mini ITX också i framtiden! :P[/quote]Det siktar vi på och hoppas vi får tag i några intressanta modeller. Något specifikt du tänker på?[/quote]
Silverstone Sugo SG08B bl.a.

Henrik Berntsson
Admin

[quote name=”mcnaldo”]För några år sedan var det någon chassitillverkare som visade att det skulle vara mer effektivt att köra chassina med övertryck istället för att köra med inblås på ena sida och utblås på andra sidan. Tanken är alltså att man ser till att alla fläktar pumpar in luft i lådan, de interna fläktarna ser till att luften rör sig bra inuti lådan och den extra luften kommer att sippra ut genom de glipor som ändå finns i chassit. Finns det något chassi idag som använder sig av denna teknik? Annars vore det intressant att se ett test på detta.… Läs hela »

Tord Nilsson
Medlem
Tord Nilsson

Kunde ni inte ha testat Bitfenix Ghost som är det senaste från Bitfenix? men chassit kanske inte håller kvaliteten som som NH kräver? Jag är i alla fall över lag nöjd med mitt chassi jag köpte. Nackdelen är väl att det är lite tight när den grova kabeln ska dras på baksidan. Dämpningsmaterialet på baksidan gör platsen ännu smalare

Marcus Heinemo
Medlem

Bra test, kul att läsa om Silencio 650 när jag har 550. 650 verkar vara ett bätre chassi med intern USB3 och fläktplats i taket samtidigt som det har kvar hotswap och minneskortläsare. Me like.