Det minst sagt efterlängtade racingspelet Gran Turismo 5 släpptes i slutet på november och har med största sannolikhet orsakat flera sömnlösa nätter för många PlayStation 3-ägare runt om i världen, inte minst vår egen grafikkortsexpert och racingfantast Jonas Klar. Nu har Thrustmaster börjat locka med information om spelets officiella ratt.

Thurstmaster T500 RS har dykt upp en en animation på tillverkarens hemsida där man förklarar att ratten är specifikt utvecklad för just GT5 och att man använder sig av sin patenterade H.E.A.R.T teknik (HallEffect AccuRate Technology). Thurstmaster använder H.E.A.R.T även i sin Hotas Warthog joystick som fått mycket god kritik för sina funktioner och prestanda.

Enligt Thrustmasters ganska intetsägande förhandsvisning där vi bara får en glimt av den nya ratten avslöjar man dock att den med en upplösning på 16-bitar ska ge extremt precis styrning.

Thrustmaster vill inte avslöja mer officiell information om sin ratt utan väntas göra den fullständiga lanseringen på CES i början på januari nästa år.

Men de senaste dagarna har det läckt ut inte bara bilder utan även mer detaljerade specifikationer för Thrustmaster T500 RS som indikerar att man precis som med Hotas Warthog inte lägger några fingrar emellan när det gäller kvalité och prestanda. Prislappen har avslöjats ligga på runt 500 USD och även om detta skulle ge ett häftigt butikspris på närmare 5 000 kronor inklusive moms är det inte helt överraskande när man ser specifikationer och bilder på ratten.

Main:
•Realistic steering wheel
•30cm in diameter with brushed metal radio stations.
•Authentic levers sequential gearbox polished metal.

Force Feedback:
•Accurate Technology HallEffect Thecnology HEART
•Ultra wheel, with resolution of 16 bits (65,536 values in the address)
•Industrial motor force feedback (150 mNm torque, 3000 rpm, 65 W, 52mm)
•Powerful Force Feedback rapid response t
•Plug motor drive
•Mechanisms with large double straps
•Adjustable angle of rotation up to 1080º (3 full turns)

Pedals:
•With 2 locations to choose from (mounted: F1 or suspended: GT)
•Metal pedals, high stability and resistance
•Weight 7 Kg approximately
•3 adjustable pedals both in space and height
•Brake pedal and adjustable enhanced resistance
•Textured metal footrest grid

thrustmaster500volante-1

500_volante

pedales500_g

Källa: GTPlanet.net, PlanetadeJuego, Engadget

Subscribe
Notifiera vid
7 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Mean Machine
Mean Machine
13 Årtal sedan

Intressant hur jag blev indragen i det här. Gillar att pedalerna är ställbara, men jag undrar vad durkplåten ska vara bra för.

Moffer
Moffer
13 Årtal sedan

Kommer denna fungera till PC också? För vem fan köper en ratt för 5000kr om den bara fungerar på PS3? Tycker dock inte den ratten är värd den feta prislappen då Fanatec har släppt en ny ratt kallad Porsche GT2 (kan tilläggas att Fanatecs Porsche rattar också är 30cm), och då kan man spela på Xbox 360, PS3 och PC.

Tobberian
Tobberian
13 Årtal sedan

Men klår den+H-växeln(extra tillhörande köp).. Fanatec tro?
Är iaff ratten med mest varvrotationer 3 varv vs 2 1/2 varv(900). (3.7 varv och 380mm börjar närma sig). 🙂
Skoj med praktiskt gränslös sens också (0.014mm vs 0.92mm), dock helt oväsentligt. 😛

lang
lang
13 Årtal sedan

Man får en gamal saab för 5000kr 🙂

Mean Machine
Mean Machine
13 Årtal sedan

Man har nog bra mycket roligare med bara en ratt än med en saab. Jag sitter lugnt hellre och låtsas köra bil än att köra saab, jag.

Martin L
13 Årtal sedan

Och milpriset ska vi inte tala om.. Den här såg ju snitsig ut, aldrig haft en ratt själv men varit sugen flera gånger. Funderade lite på det där med 16-bitars precision. Jag antar att det bara är en potentiometer som läses av med en A/D-omvandlare så 16 bitar är ju inte rocket science direkt, trodde att det skulle vara mer än så i en standardpryl faktiskt. Hur många bitars upplösning klarar föresten en standard USB-HID av? Någon som vet? Sen funderar jag på varför det finns tre pedaler om det inte följer med någon växelspak, eller finns det en gömd… Läs hela »