En av de största nyheterna med Directx 12 är möjligheten att koppla samman grafikkort med olika kretsar för att öka prestandan i spel. Tekniken som kallas multi-adapter har nu för första gången testats officiellts och visar överraskande goda resultat när Radeon och Geforce-grafikkort kopplas samman i en ”Cross-SLI”-konfiguration.
Directx 12 explict multi-adapter gör det möjligt för spel att dra nytta av flera grafikkort med olika arkitekturer och den första speltiteln att ge stöd för tekniken är det omskrivna Ashes of the Singularity. På Anandtech publicerar man nu de första objektiva testerna av multi-adapter-tekniken och gör det med flera olika kombinationer av grafikkort där man blandar grafikkort från AMD och Nvidia men även olika modeller från samma tillverkare.
Läs mer: Directx 12 anammas rekordsnabbt – Så sammankopplas olika grafikkretsar med multiadapter
Medan Ashes of the Singularity fortfarande är under utveckling och den version av spelet som testats hos Anandtech är mer ett demotest än ett färdigt spel är resultaten mycket intressanta och närmast fascinerande.
Directx 12 gör det möjligt för en spelmotor att dedikera grafikrendering till olika grafikkretsar oberoende av deras arkitektur och trots både tidig mjukvara och ett spel i utvecklingsfasen verkar tekniken fungera bättre än väntat. Renderingen av spelet ser korrekt ut och det var inga märkbara problem med latenser eller stuttering.
I sina prestandatester konstaterar Anandtech inte bara att Radeon + Geforce ger märkbara prestandavinster jämfört med ett ensamt grafikkort, resultaten visar överraskande nog att en kombination av de två tillverkarna är den som presterar bäst.
Radeon R9 Fury X + Geforce GTX 980 Ti presterar bäst av alla
Radeon R9 Fury X sammankopplad med ett Geforce GTX 980 Ti är den konfiguration som ger bäst resultat med mellan 60-75 procents prestandaökning från ett ensamt grafikkort i 2 560 x 1 440 pixlars upplösning. Prestandaskalningen sjönk något till mellan 50-65 procent vid 3 840 x 2 160 pixlars upplösning.
Värt att notera är att en sammankoppling av Geforce GTX 980 Ti och GTX Titan X inte kunde matcha den ”orange”-konstellationen med mixade röda och gröna grafikkort. Lika intressant var det faktum att Anandtech fick konsekvent bättre resultat med AMD:s grafikkort som primärt grafikkort. Exempelvis gav kombinationen Radeon HD 7970 + GTX 680 en fin prestandaökning jämfört med ett ensamt kort. När GTX 680 kortet sattes som primärt kort före HD 7970 sjönk prestandan drastiskt till nivåer under vad grafikkorten levererade ensamma.
Resultaten som Anandtech uppnått i sina första tester av Directx 12 multi-adapter i Ashes of the Singularity är helt klart spännande och får oss att se fram emot ytterligare tester i kommande Directx 12-titlar. Att en kombination av AMD och Nvidia-grafikkort presterar bäst av alla är onekligen en överraskning och även om det kan finnas många olika anledningar till detta blir det mycket intressant att följa utvecklingen av ”team orange”.
Läs hela artikeln på Anandtech.com.
Läs även
- Valves Vulkan-utvecklare: det finns ingen större anledning att använda Directx 12
- Directx 12 anammas rekordsnabbt – Så sammankopplas olika grafikkretsar med multiadapter
- Directx 12 multiadapter – Döden för spelprocessorer utan integrerad GPU?
- AMD visar rejäla prestandavinster på åttakärniga processor med DirectX 12
- Directx 12 kan göra det möjligt att koppla samman Geforce och Radeon-grafikkort
- Mantle och Directx 12 ger bättre förutsättningar för SLI och Crossfire med sammanslaget minne
Väldigt intressant, undrar varför amd som primärt blir mycket bättre. Kanske varierar bland olika titlar. Behövs fler Dx12 tester.
Blir inte blå blandat med röd lila och inte orange? Go ”Team lila”? 😆
[quote name=”Runescape”]Blir inte blå blandat med röd lila och inte orange? Go ”Team lila”? :lol:[/quote]
Jo, men var får du blå ifrån?
Sen om grönt och rött blir orange kan väl ifrågasättas.
[quote name=”Json_81″][quote name=”Runescape”]Blir inte blå blandat med röd lila och inte orange? Go ”Team lila”? :lol:[/quote]
Jo, men var får du blå ifrån?
Sen om grönt och rött blir orange kan väl ifrågasättas.[/quote]
Brunt! Hejja SD!
Ja den exakta färgen är lite oklart, bör bli en gul-brun-orange nyans om jag inte är fel på det. Men ta ”team orange” med ett par skopor salt och två glimtar i ögat! 😉
[quote name=”Json_81″][quote name=”Runescape”]Blir inte blå blandat med röd lila och inte orange? Go ”Team lila”? :lol:[/quote]
Jo, men var får du blå ifrån?
Sen om grönt och rött blir orange kan väl ifrågasättas.[/quote]Team Brun låter ganska illa 😀
[quote name=”Json_81″][quote name=”Runescape”]Blir inte blå blandat med röd lila och inte orange? Go ”Team lila”? :lol:[/quote]
Jo, men var får du blå ifrån?
[/quote]
Ja vart fick jag det ifrån. ingen aning 😮
[quote name=”Anders Nilsson”][quote name=”Json_81″][quote name=”Runescape”]Blir inte blå blandat med röd lila och inte orange? Go ”Team lila”? :lol:[/quote]
Jo, men var får du blå ifrån?
Sen om grönt och rött blir orange kan väl ifrågasättas.[/quote]Team Brun låter ganska illa :D[/quote]
Funkar skitbra! 😛
[quote name=”Runescape”][quote name=”Json_81″][quote name=”Runescape”]Blir inte blå blandat med röd lila och inte orange? Go ”Team lila”? :lol:[/quote]
Jo, men var får du blå ifrån?
[/quote]
Ja vart fick jag det ifrån. ingen aning :o[/quote]
Från dom röda och blå staplarna.
Sjukt trevlig och fascinerande läsning, det här får mig att tänka tillbaka på Lucid Hydra, som aldrig riktigt blev någon hit på marknaden. Men det här ser lovande ut, om allt som krävs är DX12 stöd i hårdvara och spel.