Tillverkaren bakom grafikkretsar som bland annat används av Apples mobila produkter kommer demonstrera nya rekordsättande modeller på mobilmässan MWC2015. Med 512 ALU-kärnor kan nya PowerVR GT7900 leverera upp till 1 600 gigaflops beräkningskraft, vilket betyder att mobila grafikkretsar snart är uppe i samma prestanda som dagens generation spelkonsoler.

Förra året presenterade Imagination en ny serie av grafikkretsar under varumärket PowerVR för mobila produkter. Nu presenteras fler detaljer. Serien kallas Series7XT och är indelad i fem modeller. Den mest kraftfulla modellen kallas GT7900 och sägs vara en av branschens mest kraftfulla mobila grafikkretsar. Kretsen inkluderar 512 ALU-kärnor, vilket är 128 fler än föregångaren GX6650 som bland annat används av Apple iPhone 6. Kärnorna kan klockas upp till 800 megahertz, 150 megahertz mer än föregångaren, och tack vare 16 nanometer FinFET+-process sägs kretsen kunna hålla en stabil frekvens samtidigt som den levererar upp till 1 600 gigaflops.

Denna rekordsättande siffra för PowerVRs mobila grafikkretsar kan jämföras med förra generationens spelkonsoler Playstation 3 och Xbox 360 som låg runt 200 gigaflops, med dagens spelkonsoler Playstation 4 och Xbox One som levererar runt 1 800 gigaflops, eller med föregångaren PowerVR GX6650 som klarade av 500 gigaflops. Jämförelsen med GX6650 är visserligen knappast rättvis eftersom GT7900 är tänkt att användas i små spelkonsoler eller bärbara datorer.

Mer kraft än ett Geforce GTX 750 Ti

En intressant jämförelse är för övrigt Nvidias budgetgrafikkort Geforce GTX 750 Ti som för PC-marknaden levererar 1 300 gigaflops per sekund i beräkningskraft. Det är givet mer än bara den teoretiska beräkningskraften som är viktig för en grafikkrets prestanda men det ger trots allt en finger visning om hur kraftfulla den nya generationens mobila grafikkretsar faktiskt är.

PowerVR_7900_2

Fokus på 4K och prisvärda spelkonsoler

GT7900 stödjer uppspelning av 4K-upplösning vid 60 bilder per sekund och ska enligt PowerVR även vara redo för högre upplösningar med stöd för 10-bit YUV färghantering. Kretsen ska vara kraftfull nog att användas i exempelvis prisvärda spelkonsoler och kan kopplas till olika hjälpprocessorer för att leverera allt från effektiv mediauppspelning till 802.11ac Wifi samt Bluetooth 4.0.

PowerVR GT7900 ska kunna leverera spelkonsolliknande grafik i ett strömsnålt paket och detta försöker man bland annat påvisa med sitt nya grafikdemo Dwarf Hall som kommer demonstreras under mobilmässan i Barcelona.

powerVRdwarf2

Tacklar värmeproblem och throttling

Likt många andra grafikkretsar blir också GT7900 varm när den belastas tungt under längre perioder. Tack vare sin höga effektivitet påstår PowerVR att kretsen kan klara av dagens mobila spel betydligt bättre än de mobila konkurrenterna. Medan andra grafikkretsar riskerar att fall ner till 50 procent av sin ursprungliga prestanda vid hög belastning, sägs inte GT7900 tappa mer än ett par procent. Detta är något vi bland annat konstaterat är ett reellt problem på vissa av dagens smartphones där bland annat Galaxy Note 4 visade tendenser på sänkt grafikprestanda under tung belastning i våra tester för Svenska smartphoneguiden.

Kan PowerVR med sin mer effektiva arkitektur och energisnåla tillverkningsteknik lösa problemen med så kallad throttling är det ett viktigt steg för de mer krävande användare som gärna sitter i långa och heta spelsessioner.

PowerVR har planer på att visa sina nya grafikkretsar på MWC- och GDC-mässan i början av mars men säger att det kan dröja till någon gång nästa år innan kretsar så som GT7900 når konsumenter.

Relaterade artiklar:

Annons

6
Leave a Reply

Please Login to comment
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Abbe KMarquzzS0urcerr0Rjoeosc Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Tellus82
Medlem
Tellus82

Nu råkar det vara så att denna krets har en teoretisk prestanda på så många gflops, dessutom vid fp16. Som inte det vore nog klarar den av opengl-ES api, alltså embedded, inte vanliga ogl. Sen framkommer det ingenting om renderingsprestanda så som pixel fillrate eller texel osv.

Att jämföra denna krets med någon annan prestandakrets för konsoller eller desktop blir lite löjligt, den har inte prestanda som når dit.

Medlem
tal666

Intressant information, 😀 Joel Oscarsson !men… Läs igenom texten en gång till och se att du blandar nutid och dåtid…Vilket gör det lite förvirrande ! eller tänker jag fel…När du skriver förra året presenterades… den mest kraftfulla heter GT7900.. och den har…. Är det nya, den gamla presenterade eller den nya, som inte då presenterades men nu har presenterats ?– som sagt, jag blev lite förvirrad 🙂 Till Tellus82; skall inte Gflops ses som hänvisning till mängden… i förhållande till…inte direkt en prestanda värdering och slutlig dom över hur och vart den ligger, nu, då och i framtiden ?Dessutom så… Läs hela »

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Senaste konsollen med Tile Based rendering var Sega Dreamcast.Tänk att Tile Based lever ännu, nästan 20 år efter dom första grafikkorten med denna teknik kom ut. Mitt minne av teknologins styrkor är mindre overhead av att rendera objekt på långa avstånd, samt AA med mindre overhead (men ja minns säkert fel).Om prestandan verkligen stämmer överens med verkligheten så kan det ju faktiskt bli en ganska schysst plattform för spel. Skulle va kul att veta hur mycket mer prestanda per watt denna har mot Maxwell som redan är supereffektiv. Kanske börjar bli dags med nya PowerVR kort för PC om programmerarna… Läs hela »

Marquzz
Medlem
Marquzz

Jag tänker mobil + VR-headset i framtiden. Kan bli trevligt 🙂

Abbe K
Medlem
Abbe K

PowerVR GT7900 är inte kraftfullare än ett GTX 750 Ti. 1300 GFLOPS är vid FP32 och då presterar GT7900 ”bara” 800 GFLOPS.