Jag har nöjet att arbeta väldigt nära inpå skolan och kan följa utvecklingen från första parkett. Den svenska skolan tillhör tyvärr inte den mest välutvecklade i Europa. Faktum är att vi ligger någonstans i mitten och trenden är inte positiv. Varför det är så kan man diskutera länge och väl, men jag får säga att jag kan se någon form av ljus i mörkret från min plats på läktaren.

E-läromedel har börjat komma nu och samtliga större läromedelsförlag erbjuder en radda av antingen fristående e-läromedel eller interaktiva komplement till de vanliga böckerna. Dessa är dock alla designade för vanliga datorer med fysiska tangentbord och mus. Man kan använda dem på en pekplatta också, men de är inte designade för det.

Däremot har många kommuner och även friskoleorganisationer börjat fundera kring möjligheterna med pekplattan. Det verkar vara främst i de lägre åldrarna man undersöker om man kan ersätta böcker, penna och anteckningsblock med en pekplatta istället. Vissa har redan köpt in plattor och ersatt allt material fullt ut med pekplattor, vilket innebär att barnen kommer inte att lära sig skriva för hand.

ipadskola

Det är inte bara en digitalisering utan även en besparing tror man där man kan erbjuda eleverna mer material för mindre pengar. Det råder inga tvivel om att pekskärmar och datorer kommer vara en väldig stor del av de här barnens vardag när de bli vuxna och det är absolut en bra sak att de blir introducerade för den här tekniken i ett tidigt stadium. Jag ställer mig dock frågande till om det är läge att ersätta böcker helt och hållet?

När jag tänker på min vanliga arbetsdag så det enda jag faktiskt skriver med en penna är några siffror och min signatur. I övrigt är det ovanligt att jag skriver några längre texter för hand. På möten försöker jag ha med min dator att skriva på eller så spelar jag in det hela på min telefon. Det är väldigt lite som skrivs för hand. Jag tror inte att en platta hade varit bättre för mig. Jag behöver antingen en mindre enhet där jag snabbt kan komma åt min e-post, Internet och ett par appar, eller så behöver jag ett fysiskt tangentbord som jag kan skriva mycket på.

Det här har jag märkt är lite problematiskt för jag går miste om det motoriska minnet och inlärningen som sker genom att jag repeterar det jag hör när jag skriver ner det. Repetition är a och o inom lärande. Att skriva med en penna är dessutom utmärkt träning av finmotoriken, något som småbarn i alla högsta grad behöver. Det kan man dock resonera att pekskärmar kan kompensera för med avancerade rörelser på skärmen, men alla som provat de pussel och läromedel som dessa barn använder vet att de är så enkla som de kan vara.

Det här rimmar väldigt illa med att skolan ska spendera mer och mer pengar på plattor. Samtidigt anser jag inte att skolan ska uppfostra eller fysiskt träna våra barn, men jag höjer ändå ett oroande ögonbryn för att plattorna ska komma att ta över alltför stor del av undervisningen i ett sådant här tidigt skede när varken e-läromedel eller applikationer har testats i studier och man haft möjlighet att jämföra med traditionella läromedel. Det enda vi har att gå på är äldre studier som snarare visat att skriv- och läsfärdigheter blivit sämre med mer datorer i skolan.

Jag vet inte om jag är baktåsträvare, men är det inte bra att kunna skriva för hand också?

Subscribe
Notifiera vid
17 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Jacob Hugosson
12 Årtal sedan

Jag kan tycka att pekplattorna kan få en plats i skolan i de högre åldrarna, i alla fall när det kommer till att läsa böcker. Men säg i grundskolan tycker jag vi ska fortsätta med papper och penna, alla behöver lära sig att skriva.

this
this
12 Årtal sedan

Håller verkligen med, även om jag verkligen tycker det är positivt med införandet av teknik i skolan så får man inte glömma papper och penna. Ett beroende av teknik känns inte speciellt tryggt i min mening. Säg tex att all teknisk utrustning skulle sluta fungera helt, inte speciellt realistiskt, men ändå. Hur skulle det se ut om en generation inte kunde hantera papper och penna? Sen är jag också inne lite på det där med motorik, nog fan är skrivandet en första inlärnningsfas för andra verktyg med finmotoriska krav.

Tempel
Tempel
12 Årtal sedan

Mycket av det här kräver nätverk och då trådlöst, att sådana går ner är inte ovanligt på en skola där man inte har några it-tekniker till hands och slitaget är lite högre än på normala ställen.

Sen är det lite av nyhetens behag. Oh en leksak, man får barnens uppmärksamhet. Föräldrarna tror skolan satsar mer på barnen.

Tittar man på andra länder där skolan fungerar bättre så har lärarna mer befogenheter gentemot eleverna och eleverna har inte bara rättigheter och lärarna skyldigheter gentemot barnen. Skolan är en katastrof idag och inga plattor i världen kommer lösa det.

martinrdasssssssssss
martinrdasssssssssss
12 Årtal sedan

[quote name=”this”]Håller verkligen med, även om jag verkligen tycker det är positivt med införandet av teknik i skolan så får man inte glömma papper och penna. Ett beroende av teknik känns inte speciellt tryggt i min mening. Säg tex att all teknisk utrustning skulle sluta fungera helt, inte speciellt realistiskt, men ändå. Hur skulle det se ut om en generation inte kunde hantera papper och penna? Sen är jag också inne lite på det där med motorik, nog fan är skrivandet en första inlärnningsfas för andra verktyg med finmotoriska krav.[/quote]En hederlig skrivmaskin fungerar nog utmärkt. Människor är annars väldigt duktiga… Läs hela »

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

Jag tror många ser plattan, men ingeting av den infrastruktur som måste finnas bakom. vem ska drifta de här grejorna? Lärarna?

flopper
flopper
12 Årtal sedan

Fin motorik kan man träna på många sätt.
att läsa och skriva kan man träna bättre med kattmodellens metodik och pedagogik både i förebyggande och åtgärder.
plattan är rolig, även om inte mjukvara finns så kommer den att finnas om behovet uppstår.
Jag skriver själv så jäkla fult med handstil och tur att det finns tangentbord så folk kan läsa det utan att behöva vara läkare.
Hade jag haft en platta i skolan på min tid hade jag vart den nya einstein idag eller nåt. 😆

zapp
zapp
12 Årtal sedan

Alltså, sambandet mellan finmotorik och språklig utveckling är väl inte helt glasklart? Snarare så är det väl så att barn utvecklas olika fort, både finmotoriskt och språkligt, men brist på finmotorik kan bli ett hinder i den språkliga utvecklingen om formen för lärande är papper och penna. Alltså, alla lär inte på samma sätt, det som är rätt för ett barn behöver inte vara det för ett annat. Varför sätta det ena, mot det andra?

Anton Karmehed
Admin
12 Årtal sedan

[quote name=”this”]Håller verkligen med, även om jag verkligen tycker det är positivt med införandet av teknik i skolan så får man inte glömma papper och penna. Ett beroende av teknik känns inte speciellt tryggt i min mening. Säg tex att all teknisk utrustning skulle sluta fungera helt, inte speciellt realistiskt, men ändå. Hur skulle det se ut om en generation inte kunde hantera papper och penna? Sen är jag också inne lite på det där med motorik, nog fan är skrivandet en första inlärnningsfas för andra verktyg med finmotoriska krav.[/quote]Det är ju inte bara den nya generationen heller. Jag personligen… Läs hela »

Rattlepiece
Rattlepiece
12 Årtal sedan

Tror själv det är ganska viktigt att alla lär sig skriva med papper och penna. Alla behöver den grunden då de har nytta av den resten av livet.
Det är inte bra att bli för beroende av teknik som det är idag, speciellt när man ser på rapporter om hur solens aktivitet blir allt aggressivare och det kan faktiskt slå ut all elektronik på hela jorden om det går snett.
Samtidigt ger ny teknologi nya former av undervisning vilket alltid är kul. På min gymnasieskola fick alla varsin laptop och det var ett utomordentligt verktyg för att skriva uppsatser.

Pelle1415
12 Årtal sedan

Det lite märkliga med den här bloggen är perspektivet. Det verkar som det finns en hel massa antaganden som ligger bakom texten och som bara indirekt kommer fram. Vad, exakt, innebär det att en skola är välutvecklad ? Vad betyder ordet välutvecklad överhuvudtaget ? Jag får konstiga associationer när vi talar om tonåringar.. I alla fall, är den finska skolan där man har oerhört bättre resultat än i Sverige, mer välutvecklad ? Sydkorea har världens bäst presterande studenter, men har inte kommit längre än oss när det gäller användandet av IT i skolan. Är det en mer välutvecklad skola ?… Läs hela »

Tempel
Tempel
12 Årtal sedan

[quote name=”Delph1″]Det där är en annan väldig intressant aspekt. Inte bara kunna skriva med penna, men framförallt skriva ordentligt: Stava rätt, använda korrekt grammatik och tempus. Jag tror man kan träna på dessa saker på en platta lika bra som annars, men däremot känns det som att autokorrigeringen fördummar många så pass långt att de inte bryr sig om hur de skriver när det inte finns auotkorrigering.[/quote] Idag har dom ju haft datorer i ganska många år i skolan och inte tycker jag det blivit bättre på den fronten. Många idag skriver betydligt sämre svenska och nått som dykt upp… Läs hela »

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Delph1″][quote name=”Anton Karmehed”]Det är ju inte bara den nya generationen heller. Jag personligen kan knappt skriva med papper och penna längre. Det blir hattigare och fulare än för 10 år sedan när man var mer van att skriva med penna.Det känns ju lite skumt att handskrift mer eller mindre kan komma att försvinna om man inte arbetar aktivt mot att det ska vara något vi använder även i framtiden.Å andra sidan kanske vi inte ens behöver lära oss stava i framtiden då autokorrigeringen helt enkelt gör oss lata och bekväma.Har varken ork eller sinnesnärvara idag för att analysera detta… Läs hela »

Lagl0rden
Lagl0rden
12 Årtal sedan

Visserligen fattar jag inte grejen med ”plattor”, nåt mer oegonomiskt får man väl leta efter… men likväl, om nu alla ska köra det, varför lära sig skriva för hand? Känns onödigt, blir ju inte automatiskt sparat, tar mycket plats osv osv.

Det är som det här med språk… det är så viktigt lära sig språk blah blah blah. Bullshit, i framtiden kommer Google translate och sånt vidareutvecklas, du kommer inte ha nån nytta av att lära dig Engelska, Kinesiska, Japanska whatever, det kan autoöversättas bättre on-the-fly än du kan lära dig nya språk.

this
this
12 Årtal sedan

Jag tror ändå det största problemet med att införa IT i skolan är att lärarna har för dålig kunskap för att hantera det i sin undervisning på bästa sätt. Men när det gäller kommande generationer av lärare så borde den hypotetiskt sett vara bättre. Men som det är nu så skapar IT i skolan ett flertal problem. Många använder tekniken till fritidssysslor under skoltid. Facebook är ett vanligt förekommande störningsmoment.