OCZ Technology har sedan solid-state-tekniken introducerades på konsumentmarknaden legat i framkant för utveckling på marknaden. Nu när tillverkaren presenterar sina räkenskaper för andra kvartalet räkenskapsåret 2011 har man ökat sin försäljning av SSD-enheter med hela 265%, men trots detta gått med förlust.

OCZ noterade en förlust på 7,6 miljoner dollar under kvartalet som slutade den 31 augusti 2010, vilket knappast är något man är nöjda med. Men den månatliga försäljningen av SSD-enheter ökade under samma kvartal från 15 000 enheter till 54 000 enheter under augusti månad, en ökning på 265% och som samtidigt såg till att tillverkaren ökade sin vinst på SSD-marknaden med 51% till 20,2 miljoner dollar, från 13,3 miljoner dollar under första kvartalet.

”We are pleased with the fast paced growth of both our client and enterprise SSD product lines, and the progress we have made in transitioning from unprofitable legacy commodity DRAM products.”

OCZ fortsätter att satsa hårt på SSD-marknaden och har bland annat börjat slopa vissa av sina produktlinjer för att effektivisera företaget. Om detta räcker för att vända förlust till vinst inför nästa kvartal återstår att se.


OCZ RevoDrive, en av tillverkarens SSD-lösningar

Subscribe
Notifiera vid
3 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Bogey
Bogey
13 Årtal sedan

Man skulle haft lite aktier i dessa bolag ^^
Ocz skulle väl minska ner på övriga produktionen, lönar sig bättre med sånt här.

-Tjalve-
-Tjalve-
13 Årtal sedan

Jag kan bara hålla med. OCZ har visat att de lyssnar på konsumenter och media (oss) när de bygger sina SSDer. Och det börjar märkas även på försäljning och plånboken nu. Det är väll egentligen OCZ och Corsair som drivit SSD marknaden det senaste året, och jag hoppas att de båda kommer fortsätta satsa hårt.