gsync_notebooks

gsync_notebooks

Variabel uppdateringsfrekvens för bärbara datorer har varit på tapeten sedan tekniken debuterade på den stationära sidan, och nu är det till slut dags på allvar. Nvidia har avtäckt G-Sync Direct, tänkt att ge bättre spelflyt och högre uppdateringsfrekvens på bärbara speldatorer.

Det finns flera anledingar till att G-Sync och variabel uppdateringsfrekvens är särskilt intressant för bärbara datorer. Dels för att bärbara speldatorer ökar i popularitet, inte minst för att de är smidiga att ta med till LAN och flytta runt i hemmet, och dels för att variabel uppdateringsfrekvens kommer till god nytta i system där grafikkretsen inte kan hålla en konstant hög bildfrekvens.

I samband med utannonseringen av flera nyheter till G-Sync-tekniken kommer tekniken också att officiellt debutera för utvalda bärbara datorer via G-Sync Direct. Grundtanken och effekten är samma som för den statinonära motsvarigheten, men det finns vissa skillnader internt.

gsync_01

Stationära skribordsskärmar använder en G-Syncmodul som skalningsmotor, vilket behövs för att kunna hantera olika upplösningar från grafikkortet och erbjuda bakåtkompatibilitet med datorer och andra enheter utan G-Sync. Det kravet finns inte i en bärbar dator, så där kan grafikkortet istället samtala direkt med skärmpanelen utan en skalningsmotor som mellanhand. Med G-Sync Direct är panelen i datorn i direkt anslutning med grafikkretsen via eDP, eller embedded Displayport.

Vi fick möjlighet att testa G-Sync för bärbara datorer på demomaskiner från Asus, MSI och Gigabyte, och egentligen finns inte mycket mer att tillägga än att det är precis vad som utlovas: synkroniserad bild- och uppdateringsfrekvens som minimerar lagg och tearing på bärbara datorer. Alla tre testenheter hade en maximal uppdatering på 75 hertz, och flytet var riktigt bra när vi testade bland annat Middle-Earth: Shadow of Mordor och Grand Theft Auto V.

gsync_02

Tekniken som behövs har funnits tillgänglig sedan ett tag tillbaka (vilket också är anledningen till att vissa användare har rapporterat tidigt G-Syncstöd för vissa bärbara datorer redan innan tekniken avtäckts officiellt), men i och med att Nvidia sett den stationära sidan som sin kärnverksamhet är det där som tekniken fick rullas ut först.

Från och med idag kommer flera tillverkare, däribland Gigabyte, Asus och MSI, erbjuda nya bärbara speldatorer med stöd för G-Sync Direct och uppdateringsfrekvenser upp till 75 hertz. Alla datorer i den här första vågen blir 15,6-tumsmodeller, men det känns rimligt att anta att mer varierande modeller i andra storlekar och med andra upplösningar kommer dyka upp längre fram.

Nya funktioner för stationär G-Sync

På den stationära sidan kommer vi även få se en rad nya G-Syncskärmar och en del ny funktionalitet. En av de stora nyheterna blir att tekniken nu kommer funka för spel i fönsterläge, exempelvis om du vill ha ett webbläsarfönster öppet i sidan om.

gsync_03

Dessutom får vi se stöd för flerskärmslösningar, som även det har efterfrågats av entusiaster. Stöd finns även för SLI, och numera kan användaren själv reglera om V-Sync ska aktiveras när bildfrekvensen når G-Syncs frekvenstak eller inte.

En ny våg av skärmar med G-Sync är på ingång, bland annat på mässgolvet på Computex-mässan i Taipei. Nvidia har redan gett exempel på sju nya modeller i varierande storlekar och upplösningar som kommer lanseras under året, varav fyra modeller från Acer och tre från Asus. Vi bör få se mer av dessa under veckans gång.

Relaterade artiklar

Skriv en kommentar

1 Kommentar på "Nvidia uppdaterar G-Sync med stöd för flerskärmslösningar, fönster och bärbara datorer"

Notifiera vid

Sortera efter:   senaste | äldsta | flest röster
flopper
Gäst
flopper
1 År 9 månader sedan

stavningskontroll behövs.

wpDiscuz