VR-glasögonen Oculus Rift har ännu inte lämnat prototypstadiet men tar raskt nya steg mot en konsumentlansering. Nu presenterar Oculus VR en ny prototyp som med namnet Crescent Bay ska bjuda på flera nyheter, bland annat integrerade hörlurar med surroundljud, bättre skärm och 360-graders rörelseavläsning.

Oculus Rift är vad vi idag definierar som framtiden för virtuell verklighet där man med hjälp av ett par stora skidglasögon med inbyggda skärmar kan lämna verkligheten och kliva in i en digital motsvarighet. Oculus VR som numera är ett dotterbolag till Facebook har nu presenterat sin senaste generations vr-prototyp och Oculust Rift Crescent Bay utlovas vara en lika stor uppgradering från dagens Developer Kit 2 som DK2 var i jämförelse med DK1 – ett ganska stort lyft med andra ord.

Oculus VR visade i helgen upp den nya Crescent Bay-prototypen under ett pressevent i USA där företaget presenterade flera nya funktioner i sina vr-glasögon. Bland annat stöd för att avläsa rörelser i 360 grader, vilket i teorin skulle göra det möjligt för användare att röra sig helt fritt i den digitala världen. Detta görs möjligt genom ett nytt bakstycke på glasögonens fäste där man integrerat avläsningspunkter för den medföljande kameran. Sensorerna för rörelsespårningen ska generellt vara förbättrade och detta ska enligt The Verge ge en markant förbättrad inlevelse och närvarokänsla jämfört med Oculus Rift DK2.

Glasögonens design har i sin helhet setts över och ska ha blivit både lättare och mer bekvämligt att använda, något som bekräftas av de första oberoende mediarapporterna. Nytt är även integrerade hörlurar som ska erbjuda simulerat surroundljud, en aspekt som Oculus VR ser som ytterst viktig för att få en produkt redo för konsumentmarknaden.

Högre upplösning och ny optik ger bättre inlevelse än någonsin

En av de bästa nyheterna i övrigt är att Oculus fortsätter att förbättra upplösningen på skärmen i sina vr-glasögon och även om man inte ville bekräfta vilken upplösning som den nya skärmen använder sig av ska den vara högre än 1 920 x 1 080 pixlar som är upplösningen i DK2. Troligtvis handlar det om en WQHD-upplösning på 2 560 x 1 440 pixlar men det ska inte vara Pentile-skärmen från Galaxy Note 4 utan en annan panel. Tillsammans med ny optik och andra optimeringar ska resultatet vara en betydligt mindre pixelerad upplevelse som många medier upplevt väldigt positivt.

På det stora hela verkar Oculus nu vara väldigt nära den grundfunktionalitet och vr-upplevelse man eftersträvar för att göra sig redo inför en kommersiell lansering av de omtalade vr-glasögonen. Företaget vill fortfarande inte bekräfta något specifikt datum för en konsumentversion av Oculus Rift men enligt The Verge har man än så länge åtminstone inte uteslutit en lansering redan under 2014, även om det lika gärna kan dröja en bra bit in på nästa år.

Källa: The Verge

Relaterade artiklar

 
Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments