Microsoft uppdaterar UWP-plattformen med stöd för G-sync och Freesync samt låser upp bildfrekvensen. Samtidigt utlovas satsning på DX12 multi-GPU.

Universal Windows Platform (UWP) har fått en något skakig start men verkar nu fått båten på rätt köl. Även om löftet om en enad plattform för spel och applikationer på Microsoft olika enheter som Windows PC, Xbox One och mobila Windows-produkter låtit mycket lockande har resultatet hittills varit något av en besvikelse. Medan Microsoft först flera efterlängtade Xbox-titlar till Windows har UWP-plattformen fört med sig många och dumma begränsningar. Bland annat låsta bildfrekvenser, uteblivet stöd för adaptiva uppdateringsfrekvenser på bildskärmar (G-Sync och Freesync) samtidigt som användare med flera grafikkort inte sett några prestandaökningar i UWP-spel.

G-Sync och Freesync-stöd förutom upplåst fps

Nu bekräftar Microsoft att en ny uppdatering för UWP introducerar stöd för inte bara Nvidia G-Sync och AMD Freesync utan även låsa upp bildfrekvensen för spel och applikationer på plattformen.

Microsoft passar på att nämna två specifika titlar, Gears of War: UE samt Forca Motorsport 6: Apex som två titlar där man kommer kunna dra nytta av den upplåsta bildfrekvensen inom kort.

Samtidigt bekräftar Microsoft att UWP fortfarande inte stödjer exklusive full screen-läge utan fortsätter med DirectX 12 Borderless Full Screen. Argumentet är att man betydligt smidigare kan växla mellan spel, skrivbord och andra applikationer genom alt-tab.

Directx 12 multi-gpu är på priolistan

Lika intressant är att höra Microsofts planer för framtida uppdateringar där Microsoft lovar en ”spännande utveckling” för multigpu-stöd i Directx 12. En teknik som på pappret gör det möjligt att skapa effektivare multigpu-lösningar än vad Nvidia SLI och AMD Crossfire kan leverera idag. När och exakt hur Microsoft tänker implementera sitt stöd för flera grafikkort i Directx 12-titlar avslöjar man dock inte.

Framtiden för UWP
Vad är dina känslor och förhoppningar inför Microsofts enade spel/app-plattform?
Lägsta pris på Prisjakt.nu

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Johannes
Johannes
7 Årtal sedan

Ni borde nämna att det inte är någon prestandaskillnad i DirectX 12 mellan Borderless Full Screen och Exclusive Full screen. Det är en anledning till att de inte väljer att implementera det.