HTC Vive har på förhållandevis kort tid skjutit upp som en tuff konkurrent till Oculus Rift på VR-marknaden. Vi tog tillfället i akt att kasta oss in i den digitala verkligheten där vi vandrade runt på ett sjunket skepp, målade 3D-konstverk med händerna och kavlade bröd i köket.

Smartphonetillverkaren HTC har tillsammans med speljätten Valve tagit sikte på den allt jämt omtalade VR-marknaden med HTC Vive och Steam VR. Tanken är att med ett Oculus Rift-liknande headset kasta spelare in i en virtuell verklighet där man även kan interagera med objekt och karaktärer med sina egna händer.

HTC har varit sparsmakade med produktpresentationerna av Vive och så är fallet även på IFA 2015. Företaget levererar demosessioner i fyra tomma montrar där spelare ska kunna vandra runt förhållandevis fritt för att på allvar känna sig indragna i denna alternativa verklighet.

Påminner om Project Morpheus

HTC:s demo av Vive påminner på flera sätt av det vi upplevde i Sonys monter med Project Morpheus. Precis som spelkonsolsjätten har HTC och Valve satsat på ett system där en huvudburen bildskärm paras med rörelseregistrerande handkontroller. Tillsammans med två kameror i vardera ände av rummets tak samt ett 70-tal olika sensorer i handkontroller och headset blir det möjligt för oss att vara direkt delaktiga i den digitala världen.

I en av demosekvenserna vandrar vi runt på ett båtvrak på havets botten och fascineras av en gigantisk blåval som sakta simmar förbi vårt huvud. En annan sekvens låter oss använda händerna för att måla med självlysande färg på en tredimensionell duk och vi glömmer stundtals det faktum att vi faktiskt går runt i ett tomt rum på mässgolvet.

Bättre närvaro med rörelsekänsliga handkontroller

HTC lyckas precis som Project Morpheus att få oss mer involverade i den digitala verkligheten är vi är vana vid när vi testat olika VR-lösningar. Kamerorna som fångar vår rörelse och handkontrollerna skapar en betydligt bättre närvaro än när vi använder oss av en handkontroll sittandes i en stol.

Samtidigt lider Vive av precis samma begränsningar som sina konkurrenter, ett trots allt klart märkbart rutnät efter skärmens pixlar. 2 160 x 1 080 pixlar fördelat över två ögon räcker helt enkelt inte till. Synfältet är samtidigt märkbart begränsat och även om varnande linjer på skärmen skyddar oss från att stöta emot kringliggande föremål snubblar vi emellanåt på kabeln från vårt headset.

HTC Vive visar med eftertryck att virtuell verklighet mår som allra bäst när vi som spelare får interagera med spelvärlden och Valves satsning på Steam VR kan mycket väl bli en tuff konkurrent till Oculus Rift. Det är samtidigt uppenbart att VR har lång väg att gå innan tekniken känns redo för en bredare marknad, fråga bara undertecknad som efter 15 minuters demo har svårt att hitta sig till rätta i den verkliga verkligheten.

Läs mer om IFA:

Lägsta pris på Prisjakt.nu

3
Leave a Reply

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
hymer Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Fabricio Moldez

I videon pratar ni om två kameror som installeras i taket/väggen. Kommer detta bli ett krav för hemmabruk. Det låter ju helt värdelöst.

hymer
Medlem
hymer

[quote name=”FabriciusRex”]I videon pratar ni om två kameror som installeras i taket/väggen. Kommer detta bli ett krav för hemmabruk. Det låter ju helt värdelöst.[/quote]

Som jag förstått det så ska det även fungera att sitta still och använda dom.

Medlem
Fabricio Moldez

[quote name=”hymer”][quote name=”FabriciusRex”]I videon pratar ni om två kameror som installeras i taket/väggen. Kommer detta bli ett krav för hemmabruk. Det låter ju helt värdelöst.[/quote]

Som jag förstått det så ska det även fungera att sitta still och använda dom.[/quote]

Det är skönt att höra för jag har ingen ambition att möblera om hemma varje gång enheten ska användas.