NVIDIA har äntligen lanserat sina första grafikkort baserade på G80-arkitekturen och flaggskeppet GeForce 8800 GTX är milt sagt ett riktigt värstingkort. Vi har kikat närmare på kortet för att se hur det beter sig i händerna på riktiga entusiaster.

Nu var det så dags för NVIDIA att lansera sitt senaste vapen på grafikkortsmarknaden och efter den senaste tidens turbulens med AMDs uppköp av ärkerivalen ATI har kanske fokus lagts mer på grafikkortstillverkarna själva än deras produkter. Men nu är det dags att ändra på detta och inom den närmsta framtiden kan vi lova er att det kommer dyka upp massvis med artiklar och information om speciellt NVIDIAs nya grafikkortsserie, GeForce 8800.

NVIDIAs nya arkitektur har nog varit en av de bäst bevarade hemligheterna på länge och även om det funnits massvis med rykten har de flesta varit helt felaktiga. NVIDIA har gjort allt för att hålla G80 hemligt, man har gjort ett bra jobb med detta och vi är inte förvånade över varför. Grafikkorten har de senaste åren blivit allt mer avancerade och det faktum att både transistorantal och strömförbrukning sprungit om de specifikationer vi ser för processorer är ett tydligt tecken på detta. Men denna generation, där vi syftar på NVIDIA G80 och ATIs kommande R600, krets verkar bli något utöver det vanliga. Varken NVIDIA eller ATI verkar lägga några fingrar emellan utan satsar på brutal prestanda med helt nya arkitakturer med hundratals miljoner transistorer. Vi kommer inom en snar framtid att publicera en genomgående recension av NVIDIAs flaggskepp men tyärr har tiden varit knapp och en sprillans ny arkitektur som G80 kräver i våra ögon en ordentlig genomgång samtidigt som vi vill spendera lite mer tid med vårt testkort innan vi ger er vårt omdöme.

Men i sann NordicHardware-anda har vi tänkt göra precis som NVIDIA, vi släpper helt enkelt alla spärrar och pressar NVIDIAs entusiastkort till dess yttersta gränser. Att flaggskeppet GeForce 8800 GTX är ett grafikkort för datorentusiaster och överklockare säger sig självt, så då kändes det enda naturliga att sätta kortet i händerna på en av världens och sveriges bäste överklockare Marcus "Kinc" Hultin. Vi tänker idag bjuda på en liten överklockningsförhandstitt av GeForce 8800 GTX som inom kort kommer fyllas på med en fullskalig recension och flera extrema överklockningsartiklar med fokus på bland annat GeForce 8800 GTX.






Untitled Document

I denna förhandstitt kommer vi alltså fokusera på överklockning av GeForce 8800 GTX men innan vi lämnar över till Marcus och prestandatesterna ska vi ta en snabb genomgång av G80-arkitekturen. En mer omfattande analys av G80 kommer att dyka upp i vår fullskaliga recension men på detta sättet är det lättare att förstå sig på NVIDIAs nya och något annorlunda arkitektur.

 



Specifikationer NVIDIA GeForce
8800GTX 786MB
NVIDIA GeForce 7900GTX 512MB ATI Radeon X1950XTX 512MB
Utvecklingsnamn G80 G71 R580+
Tillverkningsteknik 90nm 90nm 90nm
Antal transistorer 681 Miljoner 278 miljoner 384 Miljoner
Arkitektur Förenad shader    
Frekvens kärna 575MHz * 650MHz * 650MHz
Frekvens shaders 1350MHz * 650MHz * 650MHz
Frekvens minne 1800MHz * 1600MHz * 2000MHz
Minnesteknik GDDR3 GDDR3 GDDR4
Minnesmängd 786MB 512MB 512MB
Minnesgränssnitt 384-bit 256-bit 256-bit
Minnesbandbredd 86.4 GB/s ** 51.2 GB/s ** 64,0 GB/s

nVidia referens frekvenser, kan variera mellan tillverkare.

** nVidia referens, beror av frekvenserna.

NVIDIA och ATI har båda släppt förfinade grafikkort på deras nuvarande generation av GPU:er. Nvidia släppte sitt 7900GTX tidigare i år och för inte allt för länge sedan såg X1950XTX från ATI. Båda korten introducerade något nytt värt sitt namn men någon markant prestandaökning har vi inte sett sedan G70 och R520/R580 lanserades. NVIDIA är först med att lansera sin nya generation GPU G80, med DirectX 10 stöd och en ordentlig prestandaökning.

Som sagt kommer vi att gå in i djupet på G80 och dess nya arkitektur i våran kommande recension. Den viktigaste detaljen ur en prestandasynpunkt är att G80 har 128 shaders (streaming processors) som var och en kan hantera pixel, vertex, geo eller fysiska instruktioner. För att kunna förse alla shaders med den data de behöver har G80 ett utökat minnesgränssnittet på 384bit som är det bredaste vi någonsin sett på ett spelinriktat grafikkort. 768MB GDDR3 klockat till 900MHz. Chippen är tillverkade av Samsung och är rankade till 1.0ns, vilket betyder att 1100MHz inte bör vara några problem när vi överklockar.

Vi fortsätter nästa sida med att ta en titt på testsystemet och som en referens till de överklockade resultaten även 3DMark-resultat med hela systemet i originalutförande.


Som ni ser på bilden nedan har vi modifierat originalkylaren en aning och ökat luftflödet genom kylarprofilen genom att låta en kanalfläkt på 1000W som blåser in kallluft (10C) utifrån.






















































Testsystem
Hårdvara
Moderkort Intel Bad Axe 2
Processor Intel Core 2 Extreme X6800
Minne Corsair PC6400C3 2x1024MB
Hårddisk WD Raptor 36GB 10 000 RPM
Monitor Dell UltraSharp 2405FPW
Grafikkort
XFX GeForce 8800GTX 768MB
ATI Radeon X1950XTX 512MB
Nätaggregat Cooltek 600W
Mjukvara
Operativsystem Windows XP (SP2)
Drivrutiner Catalyst 6.10
ForceWare 96.89
Testprogram

3DMark 01SE

3DMark 03
3DMark 05
3DMark 06

Som referens har vi gjort ett snabbt test mellan X8800GTX och X1950XTX med allt helt i orignialutförande i 3DMark05 och 06.


ATI och X1900-serien är traditionellt starka i 3DMark 05, men här får X1950XTX ordentligt med pisk av 8800GTX.


I 3DMark 06 som inte är CPU-begränsat i alls samma bemärkelse som 3DMark05 ser vi prov på hur bra 8800GTX egentligen är. Man skulle kunna säga att GeForce 8800GTX prestandamässigt är lika bra eller bättre än vilken G71/R580 multi-GPU lösning som helst i dessa tester.

Vi fortsätter nästa sida med det vi alla väntat på.


Originalkylaren erbjuder fin potential för överklockning, 650/2200 var inga problem i något av 3DMark-testerna. Luftkylning i all ära, men varför inte ta det ett steg längre? Kylaren är ju som gjord för att man ska kunna montera en kanalfläkt med slang. Det är inte första gången vi använder denna metoden för att öka kylningen med faktum är att 8800GTX är det kort vars kylare lämpat sig mest.

Vi börjar med det mest aktuella, 3DMark 06. Som bekant är 3DMark 06 det första 3DMark som inkluderar ett CPU-test i det totala resultatet. En QX6700 hade med lätthet hjälpt resultatet en bit över 14000.


3DMark 06
– 13234 poäng

Specifikationer
Intel Core 2 X6800 3980MHz (9×442)
Corsair 6400C3 442MHz 3-3-3-5
GeForce 8800GTX 692/2220MHz

 

Vi fortsätter med 3DMark 05 som forfarande är en personlig favorit. Så vitt vi vet är föjande resultat singel-kort världsrekord, om inte det så är det garanterat världsrekord med luftkylning. Lägg märke till game test 3.


3DMark 05 – 22196 poäng


Specifikationer
Intel Core 2 X6800 4050MHz (9×450)
Corsair 6400C3 450MHz 3-3-2-4
GeForce 8800GTX 704/2200MHz

 

3DMark03 är ett test där NVIDIA är fullkomligt överlägsna ATI och GeForce 8800GTX är inget undantag.


3DMark 03 – 43795 poäng

Specifikationer
Intel Core 2 X6800 3980MHz (9×442)
Corsair 6400C3 442MHz 3-3-3-5
GeForce 8800GTX 683/2200MHz

 

Långköraren 3DMark01SE har tappit sin roll som syntetiskt test men det är fortfarande 3DMark nummer-ett i mångas ögon. Den odödliga klassikerns resultat har ökat markant det senaste året efter Intel lanserat sin Core 2 Duo-processor. Lägg märke till nature-resultatet som egentligen är det enda som ger rättvisa åt 8800GTX.


3DMark 2001SE – 72514 poäng


Specifikationer
Intel Core 2 X6800 3980MHz (9×442)
Corsair 6400C3 442MHz 3-3-3-5
GeForce 8800GTX 692/2228MHz

Överlag mäkta imponerande prestanda och överklockningspotentialen i GeForce 8800 GTX är närmast överraskande stora med tanke på att det är ett nylanserat high-end grafikkort som annars har en tendens att pressas till sin gräns även av tillverkarna själva. Vi ska försöka oss på en liten summering av läget och vad ni kommer att få se för material på NH om G80 den närmaste framtiden.


Redan på den korta tid vi haft med NVIDIAs nya flaggskepp i testlabbet står det klart att G80 arkitekturen verkligen är något utöver det vanliga. Tyvärr har vi inte kunnat gå djupare in på densamma i denna artikel men det kommer vi göra i vår recension av kortet. Redan idag kan vi dra lite slutsatser av GeForce 8800 GTX och det är att de elaka rykten som gjorde gällande att de förenad shader arkitekturerna inte skulle trivas så bra i DirectX 9.0 miljö inte verkar stämma på något sätt. Även om Windows Vista och DX10 borde låsa upp nya möjligheter för G80 och kommande DX10 kapabla arkitekturer så finns det mycket att hämta redan idag. Prestandan vi har sett är inget annat än imponerande men det kommer till ett pris.

GeForce 8800 GTX har närmare 700 miljoner transistorer under huven och dessa transistorer suger åt sig ström i samma takt som de utvecklar värme. Strömförbrukningen är dock inte så farlig som vissa tidigare rapporter indikerat och mycket beror nog på att NVIDIA nöjt sig med relativit låg klockfrekvens på kärnan. Man insåg helt enkelt att det fanns tillräckligt med prestandan ändå, för att G80-kärnan går att dra långt över 575MHz är det inget tvivel om. Kylaren som används är mycket effektiv och tyst men den blir också ordentligt varm trots sin massiva storlek så det står klart att den får slita för att sköta sitt jobb.

Annars ska vi inte dra några större slutsater förrän vi publicerar vår fullständiga recension där vi kommer bjuda på mer information om själva arkitekturen, dess prestanda och andra intressanta bitar. Utöver vår recension kommer vi självklart fortsätta med extremare överklockningsprojekt där G80 numera har en självklar medverkan. Bland annat kommer NordicHardware att vara på DreamHack Winter 2006 med både Intels Core 2 Extreme XQ6700 processor och NVIDIA GeForce 8800 GTX SLI. Målet är att slå världsrekord Live på DreamHack och bakom spakarna är det i vanlig ordning Kinc och Crotale som styr skutan. En sak är i alla fall säker, många prestandarkord kommer att få skrivas om inom en snar framtid när GeForce 8800 GTX nu letat sig ut på marknaden.

GeForce 8800 GTX och dess syskon, GeForce 8800 GTS ska finnas ute i handeln i dag. De resistorvärdes problem vi rapporterat om ska inte ha påverkat NVIDIAs "hard launch" vilket betyder att kort redan finns i våra butiker. Priserna för flaggskeppet är dock inte för de svaghjärtade, 6000-7000 kronor får man räkna med i svenska butiker. GeForce 8800 GTS som vi ännu inte fått bekanta oss med kostar mellan 4700-5500 kronor. Men som man säger, det kostar att ligga på topp, och det gör utan tvekan NVIDIA med GeForce 8800-serien.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid