Under sin utvecklarkonferens I/O i San Francisco passar Google på att utannonsera nästa inkarnation av sin populära karttjänst. Nya Google Maps innebär bland annat ett förenklat gränssnitt, djupare integrering med Google+, personliga kartor och mer avancerad 3D-grafik med WebGL.

Mycket fokus på Google I/O har legat på sociala nätverk som Google+, och sätt att anpassa sina tjänster utefter sin existerande data. Den nya musiktjänsten Play Music är ett exempel, där användardata används för att rekommendera ny musik. Liknande principer kommer nu spela stor roll i den uppdaterade varianten av Google Maps.

Vad som först och främst fångar ens uppmärksamhet är dock det nya gränssnittet, där Google har skurit bort onödig information och effektiviserat ytan. Större delen av ens interaktioner sker nu i sökfältet eller direkt i kartan snarare än i en meny, och ett resultat kan delas och stjärnmärkas redan i resultatlistan.

En annan nyhet är anpassade kartor. Nya Google Maps kan utifrån användarens tidigare sökhistorik, aktivitet på Google+, sökningar efter hemsidor och annan data anpassa kartans fokus och innehåll. Många mindre gator har exempelvis ofta inte gatunamnet utskrivet i den nuvarande versionen, men i nya Google Maps ska mindre gator som besöks oftare eller är relevanta för ens sökning få tydligare märkning.

Select_1 Select_2
Kartor i Google Maps anpassas efter vad som är markerat. Klicka för större bild.

Användaren kan dessutom markera objekt och platser på kartan, varpå övriga delar av kartan kommer anpassas så att anslutande vägar blir tydligare och andra relaterade objekt i närheten hamnar mer i fokus. Ju fler sökningar, stjärnmärkningar och interaktioner användaren bidrar med, desto bättre ska Google Maps passa just den specifika användaren.

Google har även passat på att lägga in mer stöd för delad information med olika företag som restauranger, biografer, kollektivtrafik och dylikt. Tanken är att användaren enkelt ska kunna använda Maps för att kontrollera öppettider, tåg- och busstider och utbud. Vissa kedjor, till exempel Starbucks, kan även visa information om reor, rabatter och andra erbjudandet direkt genom Google Maps.

3D

Street View har fått nya animationer, och även 3D-läget – som bygger på WebGL – har fått en rejäl uppdatering. Närmast rör det sig om att Google har tagit all funktionalitet ur Google Earth och bakat in detta i det webbläsarbaserade Maps. Med detta följer dessutom en uppdaterad ”rymdvy”, där användaren kan zooma ut för att se Jorden, solen och en stor del av stjärnhimlen uppdaterat i realtid. En särskilt imponerande detalj är att molnformationer på Jorden också uppdateras i realtid.

Användare kan få tidig åtkomst till den nya karttjänsten, som kommer finnas till Android, iOS och genom webbläsare, genom att anmäla intresse på Googles hemsida här. För dessa användare kommer förhandsåtkomst börja skickas ut under morgondagen, och för övriga kommer tjänsten rullas ut ”efter hand”, och Google har ännu inte tillkännagivit några specifika datum.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid