Utvecklaren Epic Games och grafikkortstillverkaren NVIDIA har ingått en allians för att främja användandet av det nya grafikbiblioteket DirectX 11. Tillsammans har man arbetat med Epic Games Unreal Engine 3 motor och bakat in ny DirectX 11 funktionalitet samt stöd för andra NVIDIA-specifika tekniker som PhysX och NVIDIA 3D Vision.

De två företagen presenterade sitt samarbete och frukterna av detsamma under Game Developer Conference tidigare i veckan och redan nu ska de uppdaterade funktionerna finnas tillgängliga i Unreal Development Kit (UDK), ett utvecklingspaket från Epic Games. 

Epic Games populära Unreal 3-grafikmotor har redan tidigare bjudit på fin grafik och även visat sig sällsynt skalbar genom att hitta in på Apples iOS-plattform genom den omtalade speltiteln Infinity Blade.

ue3
Dynamiska ljusreflektioner i nya Unreal Engine 3

Med hjälp av NVIDIA har nu Epic lyckats rusta upp sin något ålderstigna grafikmotor med färska grafikeffekter som tessellering och displacement mapping. Vilket ska göra det möjligt att skapa betydligt mer verklighetstrogna karaktärer och animationer.

Unreal Engine 3 which supports multiple platforms, including consoles, mobile devices, desktops and notebook PCs now features DX11 capabilities, including tessellation, plus support for NVIDIA® PhysX®, APEX, and NVIDIA 3D Vision™ technologies. 

Med NVIDIA i ryggen har Epic Games även bakat in ett grundligt stöd för accelererade fysikeffekter med hjälp av PhysX samt stöd för 3D Vision och Vision Surround, något NVIDIA demonstrerade på GDC med hjälpav sin GeForce GTX 500-serie av grafikkort.

dx11dynamictessellationlogotext
Tessellering och displacement mapping ger mer detaljerade karaktärer.

Annons

4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
thisKogsterMcKinleytimmay Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
timmay
Medlem
timmay

Ganska kul att kunna uppgradera en så pass gammal motor.. Men frågan är ju när vi får se en universell plattform för fysikberäkningar, då det inte spelar roll om man har rött eller grönt klistermärke på sitt grafikkort. Nog för att jag föredrar nvidia över amd, men jag börjar bli trött på att den med störst plånbok kan tillhandahålla bättre fysikberäkningar, fast det inte skiljer mycket prestanamässigt bland korten.

McKinley
Medlem
McKinley

[quote name=”timmay”]Ganska kul att kunna uppgradera en så pass gammal motor.. Men frågan är ju när vi får se en universell plattform för fysikberäkningar, då det inte spelar roll om man har rött eller grönt klistermärke på sitt grafikkort. Nog för att jag föredrar nvidia över amd, men jag börjar bli trött på att den med störst plånbok kan tillhandahålla bättre fysikberäkningar, fast det inte skiljer mycket prestanamässigt bland korten.[/quote]

I ren DX11-miljö är nog nVidia det självklara valet om man ser till prestanda, så jag förstår deras samarbete.

Alexander Anderson
Medlem
Alexander Anderson

[quote name=”McKinley”][quote name=”timmay”]Ganska kul att kunna uppgradera en så pass gammal motor.. Men frågan är ju när vi får se en universell plattform för fysikberäkningar, då det inte spelar roll om man har rött eller grönt klistermärke på sitt grafikkort. Nog för att jag föredrar nvidia över amd, men jag börjar bli trött på att den med störst plånbok kan tillhandahålla bättre fysikberäkningar, fast det inte skiljer mycket prestanamässigt bland korten.[/quote] I ren DX11-miljö är nog nVidia det självklara valet om man ser till prestanda, så jag förstår deras samarbete.[/quote] Kan jag inte hålla med dig om helt men jag… Läs hela »

this
Medlem
this

Ja man har har inte hört något från Bullet Physics som AMD skulle samarbeta med.