Assassin’s Creed Unity var en av höstens stora och mest efterlängtade spelsläpp men när spelet lanserades under gårdagen var det inte bara huvudkaraktären Arno Dorian som gömde sig i skuggorna. Ubisoft senarelade recensionsembargon till efter säljstarten av spelet som lider av rejäla buggar.

Ubisoft hade redan inför lanseringen av Assassin’s Creed Unity satt sig i en svår sits genom att först låsa spelet till en bildfrekvens på 30 fps samtidigt som man skalade ner upplösningen till 1 600 x 900 pixlar på spelkonsolerna PS4 och Xbox One.

Inte blev det bättre av att högt uppsatta Ubisoft-utvecklare valde att närmast såga jakten på höga bildfrekvenser och prata om en mer cinematisk upplevelse vid lägre 30 bildrutor per sekund. Något som fick inte minst PC-spelare att gå i taket.

Spelmedier tvingades vänta med sina recensioner

När Assassin’s Creed Unity så slutligen lanserades under onsdagen den 12 november var det oroväckande tyst från spelmedier världen över. Förklaringen var enkel och oron visade sig befogad, Ubisoft hade nämligen valt att sätta ett embargodatum på alla tester av spelet tills 12 timmar efter Unity gick att köpa i butiker eller på digitala distributionskanaler som Steam.

När embargot släpptes under onsdagskvällen hade spelare världen över redan gett sig in i spelvärlden och insett att Unity led av mängder med buggar och prestandaproblem. Något även konstaterades i de flesta recensioner, men som alltså inte dök upp förrän 12 timmar senare.

Särskilt PC-versionen av spelet lider av stora problem där recensionsavdelningen på Steam för Assassin’s Creed Unity förvandlats till en orgie i felrapporter och minst sagt frustrerande spelare. En av många spelare som ger spelet tummen ner påpekar just problem med dålig optimering och hur PC-spelare fått ta smällan i Ubisofts strävan att tillgodose konsolspelare.

”I still stand by my statement that this game was released unoptimized for PC and our community should not stand for it. I can only imagine what other people are going through if they didn’t spend 2 grand on a PC. Ill continue to update my experience as time progresses, hopefully future updates improve my overall experience.” skriver Darkiie på Steam community

Andra spelare rapporterar samtidigt om kraftiga dippar i fps, blåskärmar och stundtals dålig respons i kontrollerna. Det är samtidigt inte alla spelare som har problem och det är något som till viss del verkar vara relaterat till de komponenter som används. PC Gamer som fortfarande jobbar på sin recension av spelet menar också att det förvisso finns vissa buggar men att spelet trots allt ser riktigt trevligt ut och flyter på ganska väl med en ganska välutrustad PC och ett Geforce GTX 970-grafikkort. Där man rapporterar om runt 55 fps vid ultrainställningar och 1 920 x 1 080 pixlars upplösning, ultrainställningar och 2xMSAA.

Ubisoft erkänner PC-problem men skyller på AMD

Utvecklaren Ubisoft har nämligen bekräftat att det finns grafikproblem i Assassin’s Creed Unity men menar att vissa processorer och grafikkort från AMD kan ge upphov till prestandaproblem och buggar. Ett ganska ironiskt uttalande med tanke på att Ubisoft utvecklat och optimerat spelet för den nya generationens spelkonsoler som använder sig av just GPU och CPU-kretsar från AMD.

”We are aware that the graphics performance of Assassin’s Creed Unity on PC may be adversely affected by certain AMD CPU and GPU configurations. This should not affect the vast majority of PC players, but rest assured that AMD and Ubisoft are continuing to work together closely to resolve the issue, and will provide more information as soon as it is available.” ” skriver Ubisofts Community Manager Justin Kruger i företagets forum

Ett uttalande som knappast lär tas emot med jubel från AMD, i synnerhet då även Nvidia-användare rapporterat om problem i det nyligen lanserade spelet. Det har även dykt upp videosekvenser från spelet på PS4 där man ser exempel på de prestandaproblem som även hittas på konsolversionen av spelet.

Det faktum att Ubisoft till synes försökt mörka prestandaproblem och buggar i sitt spel genom att senarelägga recensionsembargot för Unity och inte ens försett medier med recensionsexemplar av Assassin’s Creed Rouge som också lanserades under gårdagen har satt igång en kraftfull debatt på internet och sociala medier.

Försök alltid avvakta med förhandsbokningar

Det är inte första gången som spelutvecklare försöker undvika dåliga recensioner i ett försök att maximera antalet förhandsbokningar och öka säljstatistiken för sina spel. Om Ubisoft och andra utvecklare nu lär sig en läxa återstår att se, men för konsumenter är läxan lättare att ta till sig. Köp inte grisen i säcken, vare sig det gäller spel eller datorkomponenter. Håll ut och vänta på tester och recensioner innan du sätter dina surt förvärvade slantar på spel.


Relaterade artiklar

4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Anton KarmehedTeccnoMorkulflopper Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
flopper
Medlem
flopper

verkar vara en hög med klantskallar som driver ubisoft.

Morkul
Medlem
Morkul

Nu vill jag inte på något sätt försvara Ubisoft, snarare det motsatta. Men när skriver :”Ett ganska ironiskt uttalande med tanke på att Ubisoft utvecklat och optimerat spelet för den nya generationens spelkonsoler som använder sig av just GPU och CPU-kretsar från AMD.” Så förstår man snabbt att den som skrivit artikeln inte är insatt hur varken optimering eller hur hårdvaran för konsolerna är modifierad vilket gör att man inte har något förtroende på det som skrivits. Ett stort problem som jag ser det är att även om spelet ifråga ska vara optimerat för konsoler så är det även prestanda… Läs hela »

Teccno
Gäst
Teccno

[quote name=”Morkul”]Nu vill jag inte på något sätt försvara Ubisoft, snarare det motsatta. Men när skriver :”Ett ganska ironiskt uttalande med tanke på att Ubisoft utvecklat och optimerat spelet för den nya generationens spelkonsoler som använder sig av just GPU och CPU-kretsar från AMD.” Så förstår man snabbt att den som skrivit artikeln inte är insatt hur varken optimering eller hur hårdvaran för konsolerna är modifierad vilket gör att man inte har något förtroende på det som skrivits. Ett stort problem som jag ser det är att även om spelet ifråga ska vara optimerat för konsoler så är det även… Läs hela »