Virtual Reality har potential att bli en av spelvärldens största trend under de kommande fem åren men ett flertal stora teknikproblem är kvar att lösa för att få tekniken att fungera riktigt bra. Forskare har nu lyckats skapa en bildskärm med oerhört hög pixeldensitet och inbyggda kamerasensorer som är tänkta att användas för virtuell verklighet.

Under de senaste åren har skärmar i bland annat mobiltelefoner blivit så högupplösta att nya skärmar inte längre imponerar så mycket längre, det har blivit svårt att se någon större skillnad. När det gäller Virtual Reality finns det dock fortfarande mycket kvar att göra. Även branschens senaste QHD-upplösta skärmar beskrivs av många som otillräckliga för att ge användare en så bra upplevelse som möjligt. Nu har forskare lyckats skapa bildskärmar som har oerhört hög pixeldensitet, vilket kan möjliggöra höga upplösningar i små VR-headsets.

Från 577 till 1 667 pixlar per tum

En av världens mest högupplösta VR-upplevelse som erbjuds för konsumenter i dag är Samsung Gear VR för Galaxy S6. Samsungs modell ger användare tillgång till en skärm med en upplösning på 2 560 x 1 440. Skärmen använder sig av OLED-teknik och har en pixeldensitet på 577 ppi. Nu har forskare lyckats skapa en OLED-skärm som erbjuder en pixeldensitet på 1 667 ppi.

Den nya bildskärmen är utvecklad av Fraunhofer Institute i Dresden, Tyskland. Skärmen är 0,6 tum stor och har en upplösning på 600 x 800 pixlar, vilket ger en pixeldensitet på 1 667 ppi. Skärmen skiljer sig från traditionella bildskärmar då den inte bara har tre subpixlar: röd, grön och blå, utan totalt fem subpixlar per pixel. Den ena extra subpixeln skickar ut vitt ljus för att kunna leverera högre ljusstyrka och den femte subpixeln är en fotodiod. Fotodioden fångar in ljus istället för att skicka ut det och tillsammans kan alla fotodioder i bildskärmen återskapa en bild av vad som finns framför skärmen, som en kamera. Fraunhofer Institute påstår att denna nya teknik exempelvis kan användas för att spåra ögon som befinner sig framför skärmen.

OLED_1667_ppi

Hög densitet, låg upplösning

Den nya bildskärmstekniken har potential att vara revolutionerande för VR-teknik eftersom den kan ge högre upplösningar i headsets som är betydligt mindre än tidigare, samtidigt som den har möjlighet att utnyttja användares ögonrörelser för att exempelvis styra spel. I nuläget är tekniken inte praktisk för VR eftersom skärmen inte är tillräckligt högupplöst. Den har visserligen en otroligt imponerande pixeldensitet men är inte tillräckligt stor för att ge en tillräckligt hög upplösning. Med framgångar inom tillverkningsteknik ser det dock ut som om framtiden för VR är väldigt högupplöst.

Källa: Phonearena

Läs mer:

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
metalmumin
metalmumin
8 Årtal sedan

Fantastiska nyheter! Kommer definitivt säkra Microsoft Hololens och Google Glass framtid.