Vår VR-pilgrimsfärd på CES 2016 är givetvis inte komplett utan ett besök hos den aktör som blåste liv i branschen på allvar. Sista mässdagen styr vi skutan mot Facebook-äga Oculus enorma monter för att testa den skarpa versionen Rift, vars lansering nu endast ligger ett fåtal månader bort.

När vi besökte Oculus för två år sedan, på CES 2014, hittade vi företaget i ett litet tvårumsbås i en av startup-hallarna. Då fick vi testa tredje generationens Rift, med kodnamnet Crystal Cove, som introducerade ett nytt rörelsespårningssystem som förbättrade närvarokänslan markant jämfört med första generationen, som helt förlitade sig på accelerometer och gyroskop. Året därpå hade Oculus köpts upp av Facebook, och flyttat till en av de största mässhallarna där de nu huserade i en rejäl tvåvåningsmonter.

Nu, ytterligare ett år senare, har Oculus två sådana tvåvåningsmontrar inför den efterlängtade skarpa versionen av Rift för konsumenter. En uppsjö besökare står i kö för att få testa VR-glasögonen på plats, och runt om Oculus på mässgolvet finns mängder med större och mindre aktörer som rider på VR-vågen; ”VR-löpband”, VR-mjukvara som visualiserar din musik och såklart ett allt större antal konkurrerande VR-glasögon. Den kanske viktigaste konkurrenten, HTC Vive, huserar däremot på ett hotell på andra sidan stadskärnan.

Ett år senare – evolution, inte revolution

Konsumentvarianten av Oculus Rift är en lätt vidareutveckling på den senaste prototypen, Crescent Bay, som vi fick testa förra året på CES 2015. Innanför det svarta skalet sitter dubbla OLED-paneler, var och en med en upplösning på 1 080 x 1 200 pixel och en uppdateringsfrekvens på 90 hertz, samt en uppsättning infraröda lysdioder som används för rörelsespårning med hjälp av en medföljande kamera. Likt Crescent Bay finns det ett par inbyggda hörlurar för surroundljud. Jämfört med Crescent Bay rör det sig alltså inte om några enorma uppgraderingar eller nya funktioner, utan främst finslipning för bättre prestanda och mer tilltalande design.

Vi får ta del av två demonstrationer; ett ”playground”-demo centrerat kring rörelsekontrollerna som visades upp i höstas, och ett speldemo med vanlig Xbox-handkontroll.

Interaktion blir A och O

De nya rörelsekontrollerna blir en viktig del av VR-upplevelsen både för Oculus och konkurrenten HTC Vive, den saken står klar efter att vi fått testa både Oculus och HTC:s tolkningar av interaktiv VR. Hos Oculus blir vi placerade i en slags VR-lekstuga, där vi tillsammans med en annan spelare (en Oculus-representant i rummet intill) får använda handkontrollerna för att interagera med diverse leksaker och verktyg.

oculus controllers

Medan HTC:s kontroller är tänkta att direkt simulera verktyg tar Oculus en lite annorlunda väg och simulerar, åtminstone i den här demonstrationen, ett par ”VR-händer”. Genom att trycka ner eller släppa avtryckarna på kontrollerna kan du kontrollera fingrarna på dina virtuella händer för att greppa objekt i din omgivning, och det finns sensorer som känner av om du vilar tummarna mot tumspakarna eller inte – släpper du spakarna lyfter du även på dina ”virtuella tummar”.

Konceptet är inledelsevis lite förvirrande, men inlärningskurvan är inte brant. Inom någon minut går det smidigt att plocka upp slangbellor, tändare, fyrverkerier eller skjutvapen. Det går överraskande snabbt att öva upp en pålitlig ögon-hand-koordination – tillräckligt bra för att vi inte skulle kunna skylla ifrån oss på hårdvaran när vi fick stryk i VR-pingis. Sensorerna känner snabbt av handrörelserna utan någon nämnvärd fördröjning, så inlevelsekänslan hög.

Spel med vanlig handkontroll – bara halva upplevelsen

Nästa demo är i ett annat rum, där vi får lägga undan rörelsekontrollerna och sätta oss i en fåtölj och interagera med en vanlig Xbox-handkontroll. Istället för maximal inlevelse ligger istället fokus på att ge oss några exempel på hur spelande till Oculus Rift kan se ut senare i år. Bland annat får vi åter testa rymdskeppssimulatorn Eve: Valkyrie, men även lite andra plattforms- och äventysspel (däribland Lucky’s Tale) som optimerats för spelande med handkontroll.

oculus gamepad

Eve: Valkyrie är det spel som känns mest naturligt för den här typen av spelande, då din VR-avatar likt dig sitter stilla i en stol med båda händerna på styrkontrollerna, men efter att ha testat spelande med rörelsekontroller känns det tydligt att det här långt ifrån en ”full” VR-upplevelse. Plattformsspelande i tredje person är en visuellt intressant upplevelse i VR, men här tillför helt enkelt inte närvarokänslan särskilt mycket rent spelmekaniskt.

Läs även: HTC utlovade VR-genombrott – Vi har testat nya HTC Vive på CES 2016

Skillnaden mellan de två demosessionerna blir särskilt viktig i och med att Oculus Rift inte kommer att levereras med rörelsekontroller vid lanseringen i vår. Dessa kommer lanseras senare, så de som köper den allra första utgåvan kommer behöva köpa till dessa i efterhand – det faktumet får lanseringspriset på 699 euro att svida extra mycket, och kan mycket väl spela HTC – som inkluderar rörelsekontroller med konsumentversionen av Vive – i händerna.

Du kan redan idag förhandsboka Rift på Oculus hemsida, och första utgåvan kommer förutom VR-glasögon och sensorkamera även levereras med en trådlös Xbox One-handkontroll. Leveranserna inleds i sommar, och de som beställer nu förväntas få sitt VR-kit i juli månad.

Lägsta pris på Prisjakt.nu

3
Leave a Reply

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
MorkulMakrillo Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Jack Green
Medlem
Jack Green

Tror inte att spel är det som får VR att verkligen slå, utan tror mer på att man gör underhållning speciellt för VR. Tänk själv att stå på scen bredvid sin favoritartist under en livekonsert, eller att sitta nere vid sidlinjen på en fotbollsmatch. Lyckas man få tillräckligt med kvalitet för att livestreama sådana saker så tror jag VR kommer bli hur stort som helst.

Morkul
Medlem
Morkul

Fotboll eller live konserer? Nja tror det kommer dröja mycket länge innan vi får kvalité nog för sådan live streaming.

Som vanligt är det väl porrindustrin som kommer leda vägen, eller? Men skämt åsido så finns det branscher som redan har anammat RV och gjort det bra. Jag var och tittade på min sons nya lägenhet i RV eftersom den inte är byggd ännu. Tydligen är det ingen nymodighet heller, dock inte så vanligt på så små projekt tidigare. Så är det nåfra som ligger i framkant för just VR så är det arkitekter.

Medlem

Jag tvivlar på att någon kommer uppleva att Oculus Rifts pris svider i jämförelse med HTC Vive, handkontroller eller ej. De har ju pratat om prislappar på 13000-15000 SEK där. Vidare har ju HTC bara ett förbokningsdatum än så länge, ej något leveransdatum. HTC har slirat betänkligt sedan december då det kändes som de hade övertaget.