Call of Duty: Advanced Warfare är ett av årets i särklass största spellanseringar och förutom ett stort fokus på den nya exoskeleton dräkten som öppnar för nya spelupplevelser har även grafiken i spelet varit omtalad. I tidiga prestandatester konstaterar vi nu också att spelet fullkomligen älskar grafikminne.

Grafikmotorn i Advanced Warfare ska vara en egenutvecklad lösning från Sledgehammer Games och även om det finns kod kvar från tidigare grafikmotorer i Call of Duty-serien ska det mesta vara ombonat och utbytt. Grafiken i spelet är stundtals riktigt trevlig där inte minst animationer och detaljrikedomen hos spelets huvudkaraktärer imponerar. Det finns samtidigt viss inkonsekvens med rejält detaljerade texturer som varvas med mindre detaljerade sådana och i det stora hela går det att nå spelbar prestanda även i rejält höga upplösningar med förhållandevis enkla medel.

På NordicHardware arbetar vi för närvarande med en större prestandajämförelse i det nya actionspelet och har där märkt en tydlig trend, spelet fullkomligen älskar grafikminne.

Vi har tidigare under hösten sett hur trenden bland PC-titlar går mot att nyttja mer av grafikkortes minne där inte minst Middle-Earth: Shadow Of Mordor är ett ypperligt exempel. Ett spel som i 4k-upplösning med ultra-texturer kan kräva upp till 5,3 gigabyte grafikminne.

All your memory belongs to CoD

Med Call of Duty: Advanced Warfare lyckas Activision bräcka den siffran och det rejält. Även i lägre upplösningar kan NordicHardware bekräfta att spelet fyller minnesbufferten på ditt grafikkort – oavsett dess storlek. Vilket bland annat resulterat i att vi med ett Geforce GTX Titan Black kunnat rapportera den rekordhöga minnesanvändningen av 6 054 megabyte – hela grafikkortets minnesbuffert. Detta trots en relativt återhållsam upplösning på 1 920 x 1 080 pixlar med maxade grafikinställningar. Funktionerna Super sampling och shader preload var däremot inte aktiverade och visar att spelets grafikmotor gör sitt yttersta för att utnyttja ditt grafikkorts minne till max.

CoDAW_6GB

Straffar inte grafikkort med mindre minnesbuffert

I väntan på en fullskalig prestandautvärdering av grafikkort från AMD och Nvidia är det svårt att dra någon närmare slutsats till varför och hur Advanced Warfares minneshantering ser ut som den gör. Vi konstaterar att man till skillnad mot Shadow Of Mordor inte kräver väldigt stora mängder grafikminne, grafikmotorn ser helt enkelt till att dra full nytta av ditt grafikkorts minne men verkar inte på samma sätt som Shadow of Mordor straffa grafikkort med mindre minnesbuffert.

NordicHardware har sökt Activision för en närmare förklaring kring hur deras grafikmotor hanterar grafikkortsminne och hoppas kunna återkomma med mer information om detta framöver. Tills dess är det en intressant utveckling som möjligtvis kan betyda ett uppsving för grafikkort med mer minne, påpassligt för AMD som i dagarna presenterar 8 gigabyte versioner av deras flaggskepp Radeon R9 290X.

Värt att notera är också att den senaste generationens spelkonsoler, Playstation 4 samt Xbox One, utrustats med 8 gigabyte minne där en stor del kan dedikeras till konsolernas grafikkrets. Vilket kan vara en av orsakerna till Advanced Warfares generösa minnesanvändning.

Mer information och prestandaresultat från Call of Duty: Advanced Warfare kommer framöver så håll utkik.


Relaterade artiklar:

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Niabureth
Niabureth
9 Årtal sedan

Håller med om det mesta i denna artikel. Konstigt nog upplever man viss pop-in effekt och även kraftig stuttering eller att spelet hackar under vissa sektioner även om man kör med 6GB Vram. Texturerna är på tok för ojämna där själv karaktärerna sticker ut nåt enormt jämfört med resten av omgivningen.