Efter en sommar med VR-spelande med HTC Vive är det dags att knyta ihop säcken för Valves VR-plattform – en häftig lösning som tyvärr fortfarande inte är redo för var gamers vardagsrum.

Om spelande på en vanlig plattskärm är som att se spelvärlden som en inramad tavla på väggen och stereoskopisk 3D är som att titta ut genom ett fönster, så är virtuell verklighet som ett kliv ut genom dörren.

Konceptet är inte nytt; VR har kommit och gått i olika former och format genom åren, men det är först på senare år som formatet har blivit snabbt och kompakt nog för att hitta in i konsumenters vardagsrum och inte begränsas till utvalda arkadhallar. Den riktiga VR-febern drog som bekant igång i samband med Oculus Rifts framgång på Kickstarter, och har idag vuxit till en industri med dussintals aktörer med fokus på både mobila och stationära plattformar.

Under sommaren har vi testat ett av de hetaste alternativen på PC-sidan, HTC Vive, och dess koncept med interaktiv VR i rumsskala. Med Valve, världens största distributör av digitala spelnedladdningar, i ryggen är Vive tänkt att innebära en ny generation av PC-spelande med tunnare barriärer mellan dig och spelet.

3
Leave a Reply

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
AndreasRobert Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Robert
Gäst

Bra sammanfattade artikel men inte ett enda om att det finns många bra bil- spel/simulatorer som har fullt stöd för HTC Vive, ex iRacing, Project Cars och Dirt. Där gör sig VR riktigt bra och det borde uppmärksammas!

Medlem
Johan Fredriksson

Den begränsade rörelseytan har ingenting med Vive att göra och borde således inte användas som ett argument mot Vive. Det är en begränsning av det fysiska rummet man befinner sig i som sätter stopp. Visst, självklart har Vive en begränsning i vilken storlek på area som fyrarna tillåter, men det är nog ändå inte så många som har rum dedikerade och stora nog för att till fullo utnyttja hela den area som Vive tillåter eller större, som ”Den begränsade rörelseytan” verkar avse.. Längsta avståndet mellaqn fyrarna är 5 meter vilket innebär en area på närmare 12kvm eller 3,5×3,5m. Detta borde… Läs hela »

Andreas
Gäst
Andreas

Det går att styra ljudet till både datorns högtalare och till headsetet samtidigt. Väldigt enkel inställning i menyerna vilket gör att jag ifrågasätter recensentens kompetens genomgående för hela recensionen.