Titlar - Racing

Denna sida är tänkt som både informativ och upplysande för dig som läsare; har du aldrig spelat simulatorspel förut? Eller vill du testa något nytt inom genren? Här hoppas vi kunna lista de mest populära simulatorerna/spelen. Flera av dessa kommer att användas för test av och recension av kringutrustning.

Bilspelens och ”simracings” historia är lång och kantad av titlar som Nascar 1, Need For Speed, rFactor, STCC The Game och många fler som är på tok för många för att nämna här. Istället har vi nedanför sammanfattat en lista på de hetaste titlarna som finns där ute just nu eller som väntar runt hörnet.

 


Arkad/Casual

De spelen vi alla har spelat, de som funkar till alla åldrar och intressenivåer. En rolig blandning av simulation och spel. De kallas för även för ”Arcade Racers”.

Need For Speed (2016)

En gång i tiden det självklara valet för bilspel. Men någonstans på vägen tappade man rötterna med sin fan-base och nu har man valt att starta om serien genom att döpa sitt kommande spel till ”Need For Speed”. Det 30’e(!) spelet i följden bjuder på läcker grafik och en återgång till ursprungen med stadskörning och polisjakter. Ännu ej släppt, men från vad som är känt så länge så kan det mycket väl bli det ”Underground 3” som aldrig kom. Alltså en folk-favorit som går hem hos alla.

The Crew

I sina rötter bland spel likt Need For Speed: Underground och Test Drive Unlimited föddes The Crew som är ett fullfjädrat action-driving MMO. Med över 200 uppdrag, 100 licenserade fordon och ett vägsystem som består av över 10 000 kilometer lär det underhålla de flesta av oss i många timmar.

DriveClub

I likhet med de ovannämnda spelen så är Driveclub också en open-world racer. Det som skiljer främst är kanske att titeln endast är för PS4 och att man tävlar mot varandra i lag, i såkallade ”clubs”. Med över 2 miljoner sålda exemplar och ett aktivt val för många ”nybörjare” tack vare sin lite förenklade fysikmotor.


 

Simulation/Gamer

Med eller utan hjälpmedel påslagna erbjuder dessa spel en blandning mellan realism och lek. Nybörjarvänliga och ofta med en story och progression är de givna favoriter hos många.

Dirt-series

Collin McRae: Dirt – det fullständiga namnet, som bygger på mer än tio års spelutveckling inom rallygenren. Det första spelet släpptes 2007 och uppföljaren 2009. Det är ett spel som är lätt att komma igång med och finns på samtliga plattformar, om än en generation äldre (Xbox 360 & PS3). Med cutscenes och bilar från moderna legender som Ken Block och Travis Pastrana så är dessa titlar, om än lite äldre, väldigt roliga och låter vem som helst att ge sig in i rallyvärldens farliga körning. Fysikmotorn här är helt klart ett lyft gentemot ”Arkad” spelen i föregående kategori och bjuder på en utmaning utan att vara omöjligt om man kör med assists.

https://www.youtube.com/watch?v=AX7r61fyltc

Forza Horizon 1 & 2

Under skalet på Forza Horizon ligger samma motor som driver klassikerna från ”Forza” serien, med några smärre förenklingar som gör det enklare att ratta en bill i 300km/h på en motorväg. Denna titeln är tillsynes väldigt lik de i arkad kategorin men med en stor skillnad – realism. Även om den inte är i nivå med de fullfjädrade ”simulationerna” är den inte långt ifrån och det hela känns autentiskt. Utvecklat av Microsoft och top10 är titelarna tyvärr endast tillgänglig på Xbox 360 och Xbox One. Mindre total kart-yta, mindre bilar och lite mindre uppgraderingsmöjligheter. Man har satsat på kvalitet istället för kvantitet.

 

Project CARS

Släppt i Maj 2015 för senaste generationens konsoller och PC med en ”sandbox”-känslan där användare får fritt välja bland många olika bilar och discipliner. Trots en förbättrad version av ”Madness”-fysikmotorn (som används i Need For Speed: Shift) är det dock många som inte anser det kvalificerar sig på samma höjd som titlarna i nästa kategori. Trots det så med sina 74 bilar, 110 banor och lyxiga vägsträckor inspirerade av Californiens västkust har det ändå blivit en givande favorit för många. Framförallt på konsoll.


 

Simulation/Enthusiast

Dirt Rally

Dirt Rally är en vidareutveckling på de tidigare Dirt spelen och är utvecklat av codemasters för PC men skall komma under våren 2016 på konsol. Det är likt många nya PC-titlar gräsrotsfinansierat och en early access släpptes redan i april 2015, och v1.0 i December. Det som skiljer mot andra titlar är kanske framförallt att det är just rally det handlar om och att man har haft som ambition att skapa en simulation – inte ett spel. Med flera racing- såväl som spelutvecklingsveteraner på teamet har det vunnit många hjärtan.

Asetto Corsa

Italienska för ”Racing Setup”, speglar titelns inställning att leverera en realistisk racingupplevelse med support för community-moddar och egna inställningar. Spelet släpptes även detta som en Early Acess titel under November 2013. Slutgiltliga versionen kom i December 2014 och man har meddelat att det även dyker upp till Xbox One och Playstation 4 under 2016.

 

Forza Motorsport Series

Forza, eller kraft som ordet betyder, är en av de äldsta titlarna och utvecklas av prestigefyllda Turn 10 Studios och Microsoft och började så tidigt som 2005 med den första titeln. I skrivande stund har Forza 6 släppts och bjuder på senaste generationens grafik och utomstående detaljrikedom, även när det kommer till fysiksimuleringen. Det enda som är problemet med Forza, är att det är exklusivt för Xbox (One).

 

Gran Turismo

Vad Forza är för Xbox, är Gran Tourismo för PlayStation. Gran Turismo 1 kom så tidigt som 1997 och idag är man på sjätte upplagan som släpptes under julen 2013. Med över 1200 bilar och 100 banor är det en massiv titel som utvecklas av Sony Computer Entertainment och Polyphony Digital. Medan den senaste titeln ur serien har numera tre år på nacken är det många som spänt väntar för nummer sju i serien – som kommer vara det första utvecklade för Playstation 4.


Simulation/Overkill

Dessa är kanske inte de vackraste spelen, och kanske inte heller de med störst budget. Däremot är de utformade för de som inte vill ha spel utan en skildring på hur racing går till i verkligheten. Med turneringar, betalda medlemsskap och en extremt hängiven community som bygger fullfjädrade simuleringsriggar, är detta en klass för sig.

RaceRoom

Skapat av Simbin, det svenska spelföretaget som levererat titlar som GT Legends, Race 07 och STCC – The Game. Bakom bolaget finns även den tvåfaldiga svenska GT-mästaren Henrik Roos och 2012 släpte de RaceRoom:Racing Experience som syftar att ge användare en fullfjädrad simulation. Titeln skyltar öppet med kända förare som använder den för att öva och lära sig banor inför riktiga lopp. En annorlunda approach är att spelet är gratis, men man betalar för bilar och banor.

 

iRacing

iRacing är en prenumerationsbaserad racingtitel där man lägger stor vikt på att tillhandhålla spelservrar där användare kan köra race, öva och uppgradera sina licenser. Detta övervakas med hjälp av ett eget organ som ser över alla tävlingar och regler. Med över 55 000 medlemmar

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
JonasRobert Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Robert
Gäst

Roligt med uppmärksamhet kring simracing och dess spel och hårdvara, verkligen välskrivna artiklar! Kör själv iRacing 🙂

Jonas
Gäst
Jonas

”Till pedalerna medföljer en liten gummispik som man kan montera bakom pedalen för att begränsa hur långt man måste trycka pedalen. Detta kan vara användbart om man vill “simulera” en hård och kort hydraulisk bromspedal[…]”

Skulle nog säga att gummikonan är mer än en rolig grej, kapade 2-3 tiondelar runt Laguna Seca i RaceRoom med en Corvette med en gång när jag testade första gången.

Medlem
Olle P

Jag upplever detta som en gedigen undersökning för de redan frälsta.
För den som lägger 100kr på ett äldre racingspel och vill köpa en ratt för att se om racing är en trevlig syssla känns det magstarkt att lägga 2000kr på en ratt. Dyrt ”prova på”!
Jag saknar kategorin ”Bäst runt 500kr”.

För övrigt har jag även upplevt kompatibilitetsproblem när den simulator man vill köra inte vill kännas vid att ratten alls existerar.