Varför bättre utrustning?

Det finns många orsaker och anledningar till varför man skulle vilja ha, och ha nytta av, dedikerad kringutrustning till respektive spel/simulator. Den främsta anledningen är nog att det bidrar till en bättre upplevelse och illusion att man faktiskt kör en bil, flyger flygplan eller styr rodret på en båt.

Vad många dock glömmer är att förutom att upplevelsen blir bättre så är ju respektive styrdon speciellt utformat för sin uppgift. Det finns joysticks i flygplan därför att det ger hög precision för ändamålet. Ratt och pedaler därför att det ger en möjlighet att precist styra mängden gas, broms och utslaget på hjulen.

Av denna anledning ger dyrare kringutrustning inte bara en större möjlighet att leva sig in i simulatorn – det gör dig de-facto bättre på att lösa respektive uppgift. En bra och välbyggd ratt hjälper dig att klippa tiondelar på varvtiderna och en bra joystick ökar träffsäkerheten och gör det enklare att landa.

Vill du därför bli en bättre förare online och vinna oftare, eller få mer ”kills” som helikopterpilot i ARMA – då kan en ny kontroll vara lösningen.

Professionellt

Är du däremot en av de som kanske drömmer om att en dag bli pilot på riktigt? Eller är du en aspirerande medlem för ett racing-stall? Då kan faktiskt simulering hjälpa dig att nå den drömmen. Många piloter investerar i kompetenta ”hemma-simulatorer” för att slipa på sina kunskaper och öva på scenarion på ett säkert sätt. Professionella racingförare övar in banor i spel och simulatorer innan de ger sig ut på de i verkligheten. För vissa är ”simulatorspel” inte bara ett spel, det är ett verktyg.

Detta är anledningen till att det finns kringutrustning för tillsynes ”löjliga” mängder pengar. Vad gemene man då kanske glömmer är att en treskärms simulatorrigg för 20 000 kronor är billigare än en begagnad bil och ett dagspass för Nürnburgring. En fullfjädrad Flight Simulator-rigg för 50 000 kan hjälpa någon spara åtskilliga hundra tusen på flygtimmar.

Jag, och NordicHardware, kommer med detta som bakgrund att försöka ge er objektiva tester. En insyn i allt från instegsmodellerna till det absoluta toppskiktet för er som använder utrustningen som professionella verktyg.

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
JonasRobert Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Robert
Gäst

Roligt med uppmärksamhet kring simracing och dess spel och hårdvara, verkligen välskrivna artiklar! Kör själv iRacing 🙂

Jonas
Gäst
Jonas

”Till pedalerna medföljer en liten gummispik som man kan montera bakom pedalen för att begränsa hur långt man måste trycka pedalen. Detta kan vara användbart om man vill “simulera” en hård och kort hydraulisk bromspedal[…]”

Skulle nog säga att gummikonan är mer än en rolig grej, kapade 2-3 tiondelar runt Laguna Seca i RaceRoom med en Corvette med en gång när jag testade första gången.

Medlem
Olle P

Jag upplever detta som en gedigen undersökning för de redan frälsta.
För den som lägger 100kr på ett äldre racingspel och vill köpa en ratt för att se om racing är en trevlig syssla känns det magstarkt att lägga 2000kr på en ratt. Dyrt ”prova på”!
Jag saknar kategorin ”Bäst runt 500kr”.

För övrigt har jag även upplevt kompatibilitetsproblem när den simulator man vill köra inte vill kännas vid att ratten alls existerar.