Tillbehör: Thrustmaster Ferrari 599X Evo Wheel

Till Thrustmasters senaste serie produkter, som många bygger på liknande basenheter (Servo Base) finns en uppsjö av tillbehör. Ferrari F599XX Evo skall bjuda på en exklusiv upplevelse och autenticitet, licensierat av Ferrari. Med äkta alcantaraläder i detta utförande.

Design och funktioner

ferrari599xEvo-1

Paketet visar upp information om produkten på de olika sidorna. Ratten är välpaketerad tillsammans med en manual.

ferrari599xEvo-3

Ratten består av hela 1,2 kilo aluminium i nästan 1:1-skala och med mycket trevlig finish av äkta alcantareläder.

I de fyra hörnen återfinner vi knappar av hög kvalitet med tillhörande etiketter.

ferrari599xEvo-9

Läderfinishen är av högsta hantverkskvalitet och inga defekter syns i sömmar eller tyg.

ferrari599xEvo-10

På baksidan ser vi anslutningen till basenheten.

Test

Om man inte trodde att det kunde bli bättre, genom ett köp av exempelvis Ferrari GTE Wheel, så var man troligtvis ute och cyklade. När man greppar tag i storebror F599XX får man direkt känslan av att det faktiskt är en riktig Ferrari som man greppar tag om. Kombineras detta med en Ferrari F599XX i valfri simulator befinner man sig eventuellt i bilhimmeln.

Ratten känns väldigt len och bra tack vare lädret. Vid hård körning, exempelvis drifting, så påverkar inte handsvett eller varma änder upplevelsen då alcantarelädret tar väl hand om detta. Dessutom ”andas” materialet på ett annat sätt än vad exempelvis gummi och plast gör eller även hårdare läder.

Paddlarna för växling är också av hög kvalitet och känns gedigna. De har ett distinkt, nästan mekanisk, klick när man trycker på de.

Det finns inte mycket att säga en produkt av toppklass.

3
Leave a Reply

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
JonasRobert Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Robert
Gäst

Roligt med uppmärksamhet kring simracing och dess spel och hårdvara, verkligen välskrivna artiklar! Kör själv iRacing 🙂

Jonas
Gäst
Jonas

”Till pedalerna medföljer en liten gummispik som man kan montera bakom pedalen för att begränsa hur långt man måste trycka pedalen. Detta kan vara användbart om man vill “simulera” en hård och kort hydraulisk bromspedal[…]”

Skulle nog säga att gummikonan är mer än en rolig grej, kapade 2-3 tiondelar runt Laguna Seca i RaceRoom med en Corvette med en gång när jag testade första gången.

Medlem
Olle P

Jag upplever detta som en gedigen undersökning för de redan frälsta.
För den som lägger 100kr på ett äldre racingspel och vill köpa en ratt för att se om racing är en trevlig syssla känns det magstarkt att lägga 2000kr på en ratt. Dyrt ”prova på”!
Jag saknar kategorin ”Bäst runt 500kr”.

För övrigt har jag även upplevt kompatibilitetsproblem när den simulator man vill köra inte vill kännas vid att ratten alls existerar.