Tillbehör: Thrustmaster Ferrari GTE Wheel

Till Thrustmasters senaste serie produkter, som många bygger på liknande basenheter (Servo Base) finns en uppsjö av tillbehör. Först ut i labbet är därmed Ferrari GTE Wheel som skall bjuda på en exklusiv upplevelse och autenticitet, licensierat av Ferrari.

Design och funktioner

På paketet syns i vanlig ordning information om produkten, en detalj är att ett klistermärke på fronten visar produktens serienummer och officiella stämpel från Ferrari! Ratten kommer väl förpackad och med en enkel instruktionsmanual.

ferrariGTEaddon-6 Uppackat ser vi ratten, som är onekligen lik något som man hade kunnat förvänta sig att se i en Ferrari. Basen är gjord i tungt borstad aluminium som väger in på 1,2 kilo. Det syns ej på bild men ratten är nästan i 1:1-skala.

I de fyra hörnen ser vi knappar, som känns väldigt gedigna och med autentiska etiketter.

Något som kan skapa förvirring emellanåt, men i denna produkt är det känslan som räknas.

ferrariGTEaddon-12

Materialet runt hela ratten är ett slags härdat gummi med en trevlig textur. Finishen är ytterst hög liksom hantverkskvaliteten.

ferrariGTEaddon-14 ferrariGTEaddon-13

På baksidan ser vi fästanordningen för hjulet i plast, och paddlar av samma aluminium som grunden.

ferrariGTEaddon-17 ferrariGTEaddon-16

Väl monterad på basenheten presenterar sig ratten väl och höjer avsevärt produktens framställning till en ny nivå.

Test

Redan vid första grepp känns tyngd, kvalitet och material mycket bra. Efter några varv blir det bara bättre. Den större diametern och materialen samspelar till att skapa en mycket mer realistisk och inlevelsefull simulering. Enda nackdelarna som går att nämna är att om man vi hård körning, exempelvis drifting med mycket rattrörelse, blir varm och skulle råka få handsvett så finns det risk att man glider något. Det trots den välgjorda ytan och gummit.

Om det inte är ett bekymmer finns det nog inga mer nackdelar konstruktionsmässigt mer än att knapparna kan förvirra något första timmen innan man vänjer sig vad som går till vad. Å andra sidan hade något annat förstört hela konceptet med produkten – att vara autentisk.

Paddlarna för växling känns väldigt gedigna och har en bra rörelse och distinkt ”klick” känsla utan att på något vis kännas plastigt. Det känns verkligen mekaniskt.

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
JonasRobert Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Robert
Gäst

Roligt med uppmärksamhet kring simracing och dess spel och hårdvara, verkligen välskrivna artiklar! Kör själv iRacing 🙂

Jonas
Gäst
Jonas

”Till pedalerna medföljer en liten gummispik som man kan montera bakom pedalen för att begränsa hur långt man måste trycka pedalen. Detta kan vara användbart om man vill “simulera” en hård och kort hydraulisk bromspedal[…]”

Skulle nog säga att gummikonan är mer än en rolig grej, kapade 2-3 tiondelar runt Laguna Seca i RaceRoom med en Corvette med en gång när jag testade första gången.

Medlem
Olle P

Jag upplever detta som en gedigen undersökning för de redan frälsta.
För den som lägger 100kr på ett äldre racingspel och vill köpa en ratt för att se om racing är en trevlig syssla känns det magstarkt att lägga 2000kr på en ratt. Dyrt ”prova på”!
Jag saknar kategorin ”Bäst runt 500kr”.

För övrigt har jag även upplevt kompatibilitetsproblem när den simulator man vill köra inte vill kännas vid att ratten alls existerar.