Thrustmaster TX - Provkörning

För Thrustmaster TX valde vi en specialbygd BMW M5 i Forza 6. Denna gång i Rio De Janeiro. Väldigt fort inser man att det faktum att knapparna ej är märkta gör att de första tio minuterna spenderar man frustrerad över navigeringen i menyn. Men efter ett det sjunker det in och sätter sig i muskelminnet. Med rattar är det i regel en fråga om funktionalitet eller estetik. Thrustmaster har valt estetik och känslan när man greppar och tittar på ratten känns riktigt bra.

forzam6

Efter några hetsiga varv, med mycket släpp på bakhjulen och såväl 300 graders rattutslag som 900 grader (fullt) finns det inte mycket att säga. Det är en fantastisk produkt, men det känns som om här finns mer att hämta. Basenheten (Servo Base) är fantastisk kraftfull, detaljrik, vibrerar och drar och överför de minsta rörelserna i bilen till händerna.

Bra kvalitetskänsla

Pedalerna känns onekligen bra, om än något plastiga. Den lilla spiken på bromsen gör sig helt rätt då man på så vis emulerar en riktig hydraulisk bromspedal. Trots de väl tilltagna fötterna så rör de på sig om man trycker till dem hårt. Men sätter man de mot något funkar det, eller ännu bättre monterar i en spelstol.

Ratten känns också väldigt bra, men efter en stunds körning lämnas man igen, som på många andra produkter funderande över att något inte riktigt stämmer. Kan det vara för den är mycket mindre än en vanlig ratt? Kan det vara de ljusa knapparna på den? Eller lädret som, trots hög kvalitet, inte riktigt når upp till känslan av en riktig lädersportsratt? En synpunkt är att inspänningen för själva ratten endast sker med manuell kraft, ingen skruv eller liknande vilket ledde till att ratten lossnade första varvet. Den behöver verkligen spännas hårt för att sitta.

Paddlarna på ratten funkar väldigt bra och här finns inte mycket till anmärkning. Där finns ett bra klick på de som känns ”tungt” och gediget.

Trots hård körning, drifting med fullt rattutslag, är ratten tyst och den inbyggda fläkten håller temperaturen nere.

För att summera upplevelsen så är basenheten (Servo-Base) helt klart höjdpunkten i upplevelsen. Mycket god kvalitet och funktion erbjuds men det känns som att tillbehören som medföljer paketet på något sätt inte till hundra matchar dennas prestanda. Det skall dock nämnas att upplevelsen jämförs med en riktig bil, alltså är vi stenhårda med bedömningen. För någon som inte känt på en sportbil förut, eller som inte ens har körkort är det utan tvekan en fantastisk produkt ”out-of-the-box”.

Den enda objektiva anmärkningen vi har är att det återigen saknas medföljande växelspak. Något som man gärna skulle vilja testa på.

Mer om dessa synpunkter kan du läsa om i slutledningen på sista sidan i artikeln.

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
JonasRobert Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Robert
Gäst

Roligt med uppmärksamhet kring simracing och dess spel och hårdvara, verkligen välskrivna artiklar! Kör själv iRacing 🙂

Jonas
Gäst
Jonas

”Till pedalerna medföljer en liten gummispik som man kan montera bakom pedalen för att begränsa hur långt man måste trycka pedalen. Detta kan vara användbart om man vill “simulera” en hård och kort hydraulisk bromspedal[…]”

Skulle nog säga att gummikonan är mer än en rolig grej, kapade 2-3 tiondelar runt Laguna Seca i RaceRoom med en Corvette med en gång när jag testade första gången.

Medlem
Olle P

Jag upplever detta som en gedigen undersökning för de redan frälsta.
För den som lägger 100kr på ett äldre racingspel och vill köpa en ratt för att se om racing är en trevlig syssla känns det magstarkt att lägga 2000kr på en ratt. Dyrt ”prova på”!
Jag saknar kategorin ”Bäst runt 500kr”.

För övrigt har jag även upplevt kompatibilitetsproblem när den simulator man vill köra inte vill kännas vid att ratten alls existerar.