Test GTX970: AIDA64 Engineer

aida64_banner

AIDA64 Engineer
Utvecklare: FinalWire Ltd.
Testtyp: Testsvit med syntetiska beräkningar för bland annat 3D-rendering, kryptering och komprimering.
Kommentar: Ett välkänt verktyg för systemdiagnostik, med tester för både CPU, GPU och minne.
Prestandatest: Minne: Läsning, skrivning och kopiering.
CPU AES: Kryptering med hjälp av GPGPU på grafikkretsen.
FPU Julia: Flyttalsberäkningar med hjälp av GPGPU på grafikkretsen.
FPU Mandel: Flyttalsberäkningar med hjälp av GPGPU på grafikkretsen.

 

Krypteringstester

aida_aes_GTX970

GPU-accelererade tester

(Klicka för fullstora diagram)

 

Minnestester

(Klicka för fullstora bilder)

 

3
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
1 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
S0urcerr0RCarl Holmbergspelgubbe Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Jakob K
Medlem
Jakob K

Men hallå, självklart blir ni inte begränsade av processorn med ett gtx 970 och 1080p i Battlefield 4. Kom igen nu. Man vill ju se processorns prestanda i spelen, och inte bara att den med stor sannolik inte spelar någon roll för den som vill hålla 60 fps.

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Tack för ett grymt jämförelse-test! Alltid intressant att få veta hur Xeon-plattformen står sig mot konsument-plattformarna. Slutsatsen jag drar efter denna läsning, är att det enda skälet för mig att eventuellt skaffa en Xeon-plattform skulle vara just för en workstation där felskrivningar/läsningar från minnet absolut inte får förekomma. Tex vid programmering eller tidskrävande 3D-renderingar, där man verkligen vill minimera risken för korrupta kompileringar/renderingar (eller liknande) till näst intill obefintlighet. Givetvis även för servrar eller andra datorer som måste stå på 24/7. Tack igen. 🙂 PS. Det har slinkit in lite fel i rubriksättningarna för testets olika sektioner, där ”GTX970” fått… Läs hela »