Intro

Vi testar fem olika modeller av Polaris-baserade AMD-grafikkort, med olika varianter av RX 480, RX 470 och RX 460 från fyra stora grafikkortstillverkare.

Den här artikeln är en del av Svenska Grafikkortsguiden, Sveriges största löpande test av grafikkort och din hub på Nordichardware för allt material som har med grafikkort att göra. Där hittar du alltid våra senaste produktrekommendationer, tester, nyheter och marknadsanalyser.


När AMD lanserade den nya Polaris-arkitekturen med prestandakortet Radeon RX 480 i spetsen siktade man på mellanklassen med en plånboksvänlig prissättning. Lagom till att grafikkortet hittade till den svenska marknaden visade det sig dock att den relativt låga prislappen inte följde med över Atlanten. Dessutom släpptes bara referensmodeller de första veckorna, och därmed missade AMD den enda chansen de egentligen hade att fånga marknaden. Nvidia var snabba med att kontra AMD med deras Geforce GTX 1060 som både prestanda- och prismässigt var ett bättre alternativ än dåvarande AMD-grafikkort.

Flera månader efter lanseringen av Radeon RX 480 har partnertillverkade modeller äntligen börjat hitta ut till butikerna och först nu börjar testexemplaren trilla in en efter en till kontoret. Man skulle kunna tro att priset för Radeon RX 480 vid det här laget har sjunkit, men tyvärr har en större prissänkning inte skett, än så länge.

I den här artikeln testar vi fem nykomlingar till Grafikkortsguiden samt två referenskort, nämligen mellanklasskortet Radeon RX 470 samt instegskortet Radeon RX 460. Utöver referenskorten testar vi två partnertillverkade modeller, ett från Sapphire och ett från Gigabyte med respektive grafikkrets. Vi har även besök av tre påkostade modeller av Radeon RX 480 från Asus, Gigabyte och Powercolor. Samtliga AMD-grafikkort säljs i olika varianter med varierande mängd minne, modellerna vi testar idag kommer med 4 gigabyte minne för Radeon RX 470, 2 gigabyte för RX 460, och 8 gigabyte för alla RX 480.

Likt tidigare artiklar om partnertillverkade grafikkort hoppar vi även här över arkitekturen, men den som är intresserad hittar mer om arkitekturen Polaris här.

DirectX 12 gör entré i grafikkortsguiden

Microsofts senaste programmeringsgränssnitt för grafikhantering, DirectX 12, har officiellt varit ute sen lanseringen av Windows 10, och i oktober 2016 finns det tiotalet större speltitlar med stöd för gränssnittet. Av de titlarna har vi valt ut två spel som har haft stöd för gränssnittet längst och som har bred stöd av utvecklarna: Hitman och Rise of the Tomb Raider. Utöver de här två spelen har vi valt att inkludera ett syntetiskt prestandatest från välkända Futuremark, deras nya DirectX 12-benchmark Time Spy.

10 KOMMENTARER

    • Innan jag svarar på din fråga vill jag uppmärksamma dig om att vi inte har kunnat testa Radeon RX 480 med 4 gigabyte minne, vi har helt enkelt inte fått in ett exemplar än. Vi tjatar på tillverkarna och förhoppningsvis dyker det upp några exemplar de kommande veckorna.

      Med det sagt, generellt räcker 4 gigabyte grafikminne för äldre och nyare spel i upplösningar upp till 4k (beroende på om grafikkortet klarar av att rendera 4k i tillräckligt hög fps). Ett exempel är Radeon Fury-korten med 4 gigabyte minne som presterar bra i högre upplösningar, kanske på gränsen i vissa spel men utan några hinder.

  1. Bra recension men jag vill påpeka några saker ni kan förbättra.

    1. Sammanslaget prestandaindex på alla spel i alla upplösningar.
    2. Crysis 3 i upplösningen i 4k så presterar alla AMD-kort mycket dåligt.
    3. Video på alla testslingor
    4. Utseendet på graferna är jag inte riktigt nöjd med. Också en sak ni kan göra mer tydligt och mer enhetligt.

    • Hej klappa, vi uppskattar att våra läsare ger oss feedback så tack för den. Punkterna 1 och 4 arbetar vi med sen en tid tillbaka och vi kommer att uppdatera artiklarna så snabbt vi har en fungerande lösning. Punkt 2, vi är medvetna om det och kommer vi med stor sannolikhet att stryka Crysis 3 från testlistan, på grund av att det har några år på nacken nu, och för att testresultaten inte håller måttet. Punkt 3 är lite svårare att lösa, men definitivt något som är möjligt, frågan blir kanske vad det skulle fylla för funktion? Något vi skulle kunna göra istället är att inkludera exakta grafik- och testinställningar för varje spel.

LÄMNA ETT SVAR