Testsystem och testmetod

Resultaten i den här artikeln är insamlade med våra fyra dedikerade CPU-testsystem. Förutom hårdvaran som sitter i våra testsystem är de även utrustade med en mängd testprogram som används för att bedöma processorns prestanda samt en wattmätare från Wattsup som mäter den effektförbrukning som sker i systemet för att detta sedan ska kunna jämföras med resultat från andra processorer eller klockfrekvenser.testbed 3

Testsystem
Moderkort Intel LGA-1151: MSI Z270 Gaming Pro Carbon (prestandatester) och Asus Maximus IX Code (överklockning)
Intel LGA-1150: Asus Z97-A
Intel LGA-1155 – Asus Maximus VI Gene
Intel LGA-2011-3: Asus X99 Deluxe
Intel LGA-2011: ASUS P9X79 PRO
AMD AM4: Gigabyte GA-AX370 Gaming 5
AMD AM3+: Asrock 990FX Killer
AMD FM2: Gigabyte G1.Sniper A88X
Minne Intel LGA-1151: Corisair Vengeance LPX 2x8GB moduler @1,2V
Intel LGA-2011-3: Corsair Vengeance LPX 4x4GB moduler @1,2V
Intel LGA-1150: Corsair Vengeance 2x8GB moduler @1,65V
Intel LGA-2011: Team Vulcan 2x4B moduler @1,65V
AMD AM4: Intel LGA-1151: Corisair Vengeance LPX 2x8GB moduler @1,2V
AMD AM3+: Corsair Vengeance 2x8GB moduler @1,65V
AMD FM2: Corsair Vengeance 2x8GB moduler @1,65V
Lagring Crucial M550 512GB
Grafikkort Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming
Nätaggregat Corsair HX1000i
Kylare AMD AM4: EKWB Predator 240
Övriga: Noctua NH-C14
Chassi Cooler Master Lab
Operativsystem Windows 10 Pro

Målet är att alla testsystem ska ha så homogen hårdvara som möjligt, så alla komponenter som är plattformsoberoende är samma för alla system. Alla testsystem använder digitala HX1000i-nätaggregat från Corsair, som även har bidragit med minnesmoduler för både DDR4 och DDR3. Crucial står för lagringen, i form av M550 512 GB, en per testsystem. Att samma lagring används är viktigt för att inte en eventuell överföringsflaskhals ska påverka resultaten.

Varje testsystem använder ett Geforce GTX 1070 Strix från Asus för de tester som inte involverar en eventuell integrerad grafikkrets. Vi använder ett modernt och kraftfullt grafikkort just för att grafikkretsen inte ska riskera att bli en flaskhals i de mer grafiktunga testerna.

Minneskonfiguration

DDR4 mountedMinnesmodulerna har behövt variera mellan plattformarna i viss mån, men de kriterier vi har haft när vi valt och konfigurerat minnet för respektive testsystem är följande:

  • Alla system ska ha totalt 16 gigabyte arbetsminne.
  • Varje processor ska köra den högsta minnesfrekvensen som det finns officiellt stöd för.

Tar vi AMD A10-7870K som exempel så har den två minneskanaler som klarar av DDR3-minne i upp till 2 133 megahertz. Med en modul per kanal innebär det dubbla moduler på 8 gigabyte styck som körs i den frekvensen. För Intel Core i7-6950X gäller istället fyra DDR4-kanaler, så här används fyra moduler på 4 gigabyte styck som körs i 2 400 megahertz.

Notera att flera minnesmoduler och moderkort ger stöd för att köra högre minneshastigheter än så, men det sker i så fall via överklockning. Den minnesfrekvens vi utgår ifrån är den som specificeras för minneskontrollern i processorn.

Prestandatester

En CPU skiljer sig från en GPU just i att den är så pass flexibel, och därför finns det också flera olika typer av belastningar och sysslor som är intressanta att testa. Vi har använt en utförlig testsvit med nästan 20 prestandatester för att få en så komplett bild som möjligt av hur en processor presterar i olika situationer. Här nedanför följer en komplett lista på alla prestandatester vi använder i Svenska CPU-guiden i nuläget.

CPU-centrerade tester

Namn Flertrådat Körs i klockfrekvens Beskrivning
7-Zip Ja Standard
2,9 GHz
Belastar genom att komrimera och dekomprimera en referensfil.
Cinebench R15 Två tester, enkel- och flertrådat Standard
2,9 GHz
Syntetiskt test för 3D-rendering
Mozilla Kraken Nej Standard
2,9 GHz
Webbläsarbaserat Javascript-test som körs i Google Chrome.
Java Sunspider Ja Standard Webbläsarbaserat och flertrådat Javascript-test som körs i Google Chrome.
Blender Ja Standard
2,9 GHz
3D-modelleringsprogram som renderar ett referensprojekt.
Handbrake Ja Standard
2,9 GHz
Videokonvertering till H.265.
X264 Ja Standard Videokonvertering till H.264.
POV-ray Ja Standard 3D-renderingstest med raytracing.
Euler3D Två tester, enkel- och flertrådat Standard
2,9 GHz
Syntetiskt test för 3D-rendering.

Testerna i tabellen här ovanför lägger huvudsakligen sin belastning på själva CPU-kärnorna i processorn snarare än grafikkretsen. Det gör dem särskilt användbara för att jämföra CPU-arkitekturer och för att jämföra modeller som har integrerad grafik med modeller som inte har det.

GPGPU-tester

Namn OpenCL Körs i klockfrekvens Beskrivning
Adobe Media Encoder CC 2015 Ja Standard Belastar hela systemet, både grafik och CPU, genom att rendera ett videoprojekt i 4K-upplösning.
AIDA64 Engineer Ja Standard Utför syntetiska GPGPU-beräkningar med OpenCL, mer specifikt flyttalsoperationer med enkel- respektive dubbelprecision (”Julia” respektive ”Mandel”).
PCMark 8 Ja Standard Syntetiskt test som belastar hela systemet med både grafik- och CPU-beräkningar samt GPGPU.

Testerna här ovanför fyller två syften: dels belastar de hela systemet för att ge en bild av hur hela processorn, med både grafikkrets och CPU-kärnor, presterar, och dels låter de oss ringa in hur bra en eventuell integrerad grafikkrets är på att utföra generella beräkningar som inte nödvändigtvis är just grafikorienterade. När vi använder samma grafikkrets till alla processorer (det vill säga när vi använder diskret grafik) blir GPGPU-delen av prestandan samma för alla, och på så sätt kan testerna även användas som helt CPU-orienterade tester i och med att det är just CPU-delen som kommer variera.

Speltester

Namn API Upplösning Körs i klockfrekvens Lanseringsår
3DMark (Fire Strike + Time Spy) DirectX 11/12 Standard
2,9 GHz
2013
Civilization: VI DirectX 11/12 1 920 x 1 080
1 280 x 720
Standard 2014
Grand Theft Auto V DirectX 11 1 920 x 1 080
1 280 x 720
Standard
2,9 GHz
2015 (PC)
Middle-Earth: Shadow of Mordor DirectX 11 1 920 x 1 080
1 280 x 720
Standard
2,9 GHz
2014
Rise of the Tomb Raider DirectX 11/12 1 920 x 1 080
1 280 x 720
Standard
2,9 GHz
2011

 

Speltesterna fyller egentligen samma funktion som GPGPU-testerna, men med en lite mer praktisk infallsvinkel. Vi använder de här testerna dels för att ge siffror som är enklare att relatera till som konsument (ungefär hur hög bildfrekvens du kan vänta dig med integrerad respektive diskret grafik) och dels som ett verktyg för att ge en jämn belastning över hela systemet som inte nödvändigtvis pressar CPU-kärnorna till max.

Enkel- eller flertrådat

Vissa av våra tester kan använda alla av en processors tillgängliga trådar medan andra bara kan dra nytta av en. Det är viktigt att ha med båda dessa testtyper för att få en hel bild av hur processorn presterar; en processor med väldigt många trådar kanske är kraftfull vid en typ av syssla, men kan inte de individuella trådarna hänga med på egen hand kommer prestandan bli bristande vid andra sysslor som inte är lika väloptimerade för parallellism.

Att kunna skilja på tester för en eller flera trådar är även viktigt för att kunna undersöka hur många instruktioner per klockcykel (IPC) en processor eller arkitektur klarar av. När det är IPC för hela processorn som ska undersökas är det viktigt att alla processorns resurser kommer till nytta, varpå ett flertrådat test som Handbrake (videokonvertering) eller Euler3D (syntetisk 3D-rendering) kommer väl till pass. När vi istället vill gå in på djupet och granska hur mycket av prestandan som hänger på själva arkitekturen, när mängden kärnor inte längre är en faktor, så är det ett enkeltrådat test som Cinebench ST, Euler3D ST eller eller Mozilla Kraken vi vill ha.

Prestanda vid samma klockfrekvens

Som vi nämnde i stycket ovanför så är det i många fall intressant att undersöka en processors IPC, men man får inte en ordentlig bild av det värdet när olika processorer körs i olika klockfrekvenser. Olika arkitekturer klarar av olika mängd instruktioner per klockcykel, så om vi ska kunna jämföra processorer med olika arkitekturer mot varandra och kunna jämföra hur mycket prestanda du faktiskt får ut vid en given klockfrekvens måste vi först se till att processorerna körs i matchande frekvens så att vi kan stryka klockfrekvensen helt som variabel.

I vårt fall kör vi en uppsättning processorer i 2,9 gigahertz, som är en frekvens vald för att kunna nås av merparten av moderna processorer. Vi har dock inte testat alla processorer i den klockfrekvensen, av flera anledningar. Dels ger det ingen ny information att testa två processorer ur samma serier som endast skiljer sig till klockfrekvensen på det här sättet – det är i praktiken samma processor, och resultatet kommer bli identiskt. Det är först när andra specifikationer skiljer sig, såsom arkitektur, tillverkningsteknik, cacheminne eller mängd kärnor eller trådar, som det blir intressant att jämföra processorerna vid matchande klockfrekvens. Ett annat kriterium är att processorn har upplåst multiplikator för att det ens ska gå att justera frekvensen tillräckligt mycket.

Effektförbrukning

Strömförbrukning är en komplicerad aspekt av att testa processorer, då det inte finns något sätt att direkt mäta förbrukningen från enbart processorn. Istället mäter vi förbrukningen från hela systemet och håller så många komponenter som möjligt identiska mellan systemen för att i möjligaste mån se till att den skillnad i förbrukning som finns mellan systemen beror just på processorn och ingenting annat. I och med att olika moderkort hanterar sina spänningar olika kommer det alltid finnas en viss felmarginal, men genom att använda matchande nätaggregat, grafikkort, lagring och andra komponenter håller vi den felmarginalen så liten som möjligt.

WattsupVad vi vill uppnå med effektförbrukningstesterna är dock att analysera inte bara hur mycket ström systemet konsumerar utan hur det gör det. För ändamålet använder vi digitala effektförbrukningsmätare från Watts Up som en gång i sekunden mäter och sparar värdet på effektförbrukningen. Den datan kan sedan användas till flera intressanta analyser.

Dels kan vi räkna ut ett genomsnitt på effektförbrukningen för en given uppgift – på så sätt får du en bild av hur mycket energi som faktiskt kommer gå åt om du kör ett system med en given processor en viss tid. Det är ett användbart värde för att väga förbrukningen hos olika processorer mot varandra när du undrar hur stort avtrycket på elräkningen kommer bli.

Effektivitet

Samtidigt som den genomsnittliga förbrukningen är ett användbart värde så ger det inte hela bilden av hur energieffektiv en processor är. Ta videokonvertering som ett exempel: en processor kanske har en 10 procent högre genomsnittlig effektförbrukning än en konkurrerande processor, men det innebär inte nödvändigtvis att den är mindre energieffektiv, då den kanske blir klar med samma konvertering på 20 procent kortare tid. Hur effektiv en processor är beror på hur mycket beräkningar du får ut ur en given mängd energi.

Genom att logga förbrukningen under hela prestandatestet kan vi räkna ut hur stor mängd energi i Joule som har förbrukats totalt under testtiden. Dividerar vi sedan det med arbetet som har utförts, räknat i bildrutor (konverterade bildrutor vid videokonvertering eller renderade bildrutor för spel) får vi ut ett jämförbart värde för energieffektivitet, mätt i Joule per bildruta.

Vi testar både effektförbrukning och effektivitet med både diskret och integrerad grafik (förutsatt att integrerad grafik finns, annars testar vi endast med diskret) med två olika belastningstyper: grafikrendering i spel och videokonvertering. Grafikrenderingen i spel är viktig för att det ger en blandad belastning av processorn, inte minst när integrerad grafik används. Videokonvertering, vilket vi kör i Handbrake, ringar i sin tur in endast CPU-delen av processorn genom att belasta alla trådar med en känd belastning (mängden bildrutor i ett videoklipp är konstant) men utan att belasta grafikkretsen – på så sätt kan vi jämföra även med processorer utan integrerad grafik.

Stort tack till Corsair, Gigabyte, Asus, MSI, Crucial, Noctua, Watts Up, Netgear och Startech som har bidragit med testhårdvara.

Annons

48
Leave a Reply

Please Login to comment
16 Comment threads
32 Thread replies
10 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
17 Comment authors
Anton KarmehedFlyfishermanJBStormenseHybriz Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem

Jag ser ingen Ryzen på PCMark 8 diagrammet

Medlem

Jag som har en amd-fx 8350 blir väl en stor uppdaetring för mig kan jag tänka mig. Jag spela liksom bar World of Warcraft, Overwatch, Lite BF1 och ARK.

Medlem

Har också en FX-8350. Jag ändrar mig till 1700X istället för 1800X. 1700X är ju lite snabbare ibland än vad 1800X är, men det kanske är för att BIOS inte är tillräckligt optimerat än? Jag sparar i alla fall runt 1000 kr om jag tar en 1700X

Ryzen är väl dubbelt så snabb som FX-8350 i många fall

Medlem

Hva skal du med uendelige mengder kjerner, tråder, cacheminne? Hvis alle applikasjonene og spillene ikke klarer å utnytte seg av dem. Intel ligger kanskje for dypt inn i gamingindustrien fra før at det kanskje er Intel som leder markedet uansett. Uansett om Ryzen serien faktisk er ganske overlegen. Dette ansvaret for å optimalisere spillene og applikasjonene til å utnytte seg av alle kjernene og slikt. AMD må få på plass gode avtaler med leverandørene av spill og applikasjoner. Spesielt microsoft og kanskje tillogmed satan selv: Apple. Som i alle år har brukt Intel prosessorer fordi de var best. Dette stemmer… Läs hela »

Morkul
Medlem
Morkul

Köpte AMD aktier 2016, gått uppåt hela tiden, sålde dem för någon dag sedan då man aldrig vet hur marknadens förväntningar är, kursen ned 7,9% bara idag…..

Hade verkligen hoppats på att min nästa CPU skulle bli en AMD, nu tänker jag vakta en månad eller två till för att se om det bli några förändringar i BIOS, drivrutiner eller liknande som kan hjälpa AMD. Som det ser ut just nu så är var det sämre än jag hade hoppats på.

Jörgen Rehn
Medlem
Jörgen Rehn

Snart dags att köpa tillbaka dem igen då ?

Medlem

En helt klart nykter slutsats tycker jag. Detta är helt klart en otroligt lyckad processor från AMD, men hypen som varit de senaste veckorna lever den inte riktigt upp till i min bok. När specifikationerna om 8 kärnor med endast 95 W TDP släpptes såg jag framför mig en arkitektur som kunde konkurrera med intel med lägre strömförbrukning, något som skulle kunna öppna upp servermarknaden på allvar. Nu verkar det i praktiken som att effektförbrukningen ändå ligger i klass med intels processorer med TDP på 140 W. Frågan är vad intel har för ess i rockärmen. Med mångdubbel budget för… Läs hela »

Morkul
Medlem
Morkul

Jag brukar inte dras med i hype, denna gång måste jag erkänna att jag gjorde det även om bara var lite. Jag ville så gärna tro på att AMD hade ett underverk på gång. Sorgliga är att jag tror fler hade varit positiva i sina reaktioner om det inte vart sådan extrem hypa innan release.

Jag tror din analys är ”spot on”.

Mikael Linnér
Medlem

Nummer 1: Fantastisk recension Carl och NH! Otroligt bra jobbat! Fint att ni tog med 4k-tester, var nästan inga andra sites som gjorde! Sen svarade John Taylor, CVP of Marketing på AMD, på de problem som framkommit: (Wall of text) ”CPU benchmarking deficits to the competition in certain games at 1080p resolution can be attributed to the development and optimization of the game uniquely to Intel platforms – until now. Even without optimizations in place, Ryzen delivers high, smooth frame rates on all “CPU-bound” games, as well as overall smooth frame rates and great experiences in GPU-bound gaming and VR.… Läs hela »

Mikael Linnér
Medlem

Q: Why there is huge discrepancy is gaming benchmarks for reviewers today? Is this something related to BIOS update? A from AMD_LisaSu: ”Ryzen is doing really well in 1440p and 4K gaming when the applications are more graphics bound. And we do exceptionally well in rendering and workstation applications where more cores are really useful. In 1080p, we have tested over 100+ titles in the labs…. And depending on the test conditions, we do better in some games and worse in others. We hear people on wanting to see improved 1080p performance and we fully expect that Ryzen performance in… Läs hela »

JB
Medlem
JB

Nedan följer några reflektioner på detta test. Borde kanske alla HT-/ST-processorer testats i PÅ- och AV-läge av denna funktion? Borde kanske alla HT-/ST-processorer testats med strypning av antal aktiva trådar i enkeltrådstesterna? Sämre spel(idag)-/enkeltrådsprestanda verkar entydigt vara sant, men blicka framåt, vänta till nästa generations spel (6-?månader), då lär flertalet (inte minst VR-) spel dra nytta av flera trådar! Vilken CPU kan vara en vinnare i spel då? Uppdatera gärna dessa tester när Windows 10 anpassats (matured environment!) För övrigt vill jag ge er en eloge till, och tacka er för, ett seriöst och hängivet arbete. Avslutningsvis en nyfiken fråga,… Läs hela »

Medlem

Som Morkul nämnde gör man nog klokast i att vänta en eller två månader innan man slår till. Priset är där det skall vara för alla som har hoppat på hypetåget. När hypen väl har lagts sig kommer förhoppningsvis AMD att sänka priserna med 100 USD. Oavsett så lutar det väldigt mycket åt en Intel IGEN eftersom jag inte håller på med de program där Ryzen faktiskt skiner i. Trist med tanke på att man bara för några veckor sen försökte göra någon gaming relevans med att smygsläppa prestandatester på Deus EX och säga att även Titan X skulle bli… Läs hela »

JB
Medlem
JB

Om du tänker framåt, spelar du samma spel om ett halvår – ett år…?

Det troligaste är väl att spelutvecklarna börjar utnyttja flertrådsprocessorena (och nya funktioner) i sina kommande releaser – eller?

Ingen nyintroduktion kan vara 100 från dag 1.

Morkul
Medlem
Morkul

Förstår inte hur du argumenterar. För det första kan ingen veta hur det ser ut om 6 månader än mindre om ett år. Så att då redan ny byta ut en CPU som är marginellt sämre för så pass mycket pengar som vi ändå talar om. Sitter du på en I6 eller I7 dagsläget, i stort sätt oavsett generation, så är det inte värt att byta CPU just nu. Som jag skrev tidigare jag hade verkligen hoppats på att få tillfälla att byta CPU nu men så blev det inte. Jag hoppas framtiden blir ljusare för AMD problemet ligger dock… Läs hela »

Medlem
Marviken

Spelar fortfarande BF4 som snart är 4år. Skulle påstå att de flesta som spelar multiplayer/strategispel har ett favorit spel, de har eller kommer att spela i 3-8år. De 5 populäraste spelen på Steam är Dota 2 4år, CS:GO 5år, Grand Theft Auto 4år, H1Z1: King of the Kill är 1 år och Team Fortress 2 är 10år. Skulle hålla med dig om skillnanden var minimal, men att köpa en betydligt sämre och dyrare produkt (för mitt behov) och hoppas att den blir bättre i framtiden är på gränsen till efterblivet. Finns inga indikationer överhuvudtaget att gapet skulle bli mindre inom… Läs hela »

JB
Medlem
JB

Efterblivet – vänliga ords forum tydligen, jag trodde det gick att framföra åsikter här utan att bli hånad, men tydligen var det fel. Amd har nog inte avsett r7-processorerna för att konkurrera med i7-7700k & i5-6700k, för detta får vi nog avvakta och se an deras r5-or (i Q2?). Var och en skall välja efter behov och förutsättningar, själv sitter jag med både i5-6600k och i7-6700k-datorer. Mitt val blev en r7 1700, väntar nu bara på övriga delar; MSI moderkort, minnen, vattenkylaren och övrigt, men inget brådskar. En processor alena räcker inte, bra moderkort/bios, bra stöd av operativet och drivrutiner… Läs hela »

Medlem
Marviken

Ursäkta, var mer riktat mot mig och dåligt formulerat.
Du ska alltså byta ut en 7700k mot en 1700? 1700 Är ingen dålig CPU men vilken jävla kapitalförstöring, pga vad.?

Har suttit på min 2500k i typ 6 år, och hoppats på någon vettig efterträdare.
Väntade in Bulldozer och ryzen, nu som då blir det förmodligen Intel igen. Skillnaden är för stor och AMD har noll overclockings utrymme, förutom 1700 dock en sanning med modification.

JB
Medlem
JB

Det är lugnt, men varför så hård mot dig själv?

Nej jag byter inte ut någonting, Ryzendatorn kompletterar bara arsenalen, och eftersom jag är en ”gammal ärrad datakonsult”, numera även anlitad datorbyggare – när jag hinner, så måste jag utvärdera själv för kunna stå för vad som stoppas i lådorna.

Läs gärna här: https://www.techpowerup.com/231198/amd-responds-to-ryzens-lower-than-expected-1080p-performance och spara denna länk: https://www.techpowerup.com/news-tags/AMD om du vill hänga med i news-flödet om Amd.

Hoppas du blir nöjd med ditt eget val, det är till syverne och sist det viktigaste, samt att kunna ”sköta om” sin investering.

Morkul
Medlem
Morkul

Men vänta här nu, bara för att några, bland annat jag, uttrycker att det är nog bäst att väna några månader med inköp så känner du dig ”hånad”? jag förstår inte alls vad du menar. Speciellt inte när du själv någon mening efter skriver att man bör avvakta tills Q2 och nästa release. Vill inte vara elak eller så men denna release var inte var gamers väntade sig. Ja du kanske har rätt om nästa release, men då stämmer även det jag och andra har sagt tidigare. Vänta några månader med ditt inköp för just nu är det inte värt… Läs hela »

JB
Medlem
JB

Oj då Morkul, nej absolut INTE! Läs min dialog med Marviken så hoppas jag att du förstår. Det kan bli lite tokigt när man inte tilltalar varann direkt.

Morkul
Medlem
Morkul

Mjo, lite dumt forum också där man inte riktigt kan se vem som svara på vilket inlägg.

Men tyvärr som det är just nu så är det ju så att det är bäst att vänta någon månad innan man köper ny CPU på grund av extremt orolig marknad (för att vara CPU marknad)

Medlem

För spel är det inte alls enkelt att skriva flertrådad kod. Ifall allt är perfekt parallelliserbart skalar det perfekt med antal kärnor, men i spel är det mycket som inte går att göra perfekt parallellt och då kommer singeltrådsprestanda vara kung, det kommer man nog aldrig ifrån. Det är bara att kolla på historiken där argument kring spelmotoroptimering mot flera kärnor snart kommer slå igenom förekommit ända sedan vi började få tvåkärniga processorer. Från en till två kärnor kan man göra ganska mycket, oavsett om koden är väldigt parallelliserbar eller bara lite. När man börjar skala upp till 8 kärnor… Läs hela »

JB
Medlem
JB

Det finns en hel del att säga om detta med multicore processing och annat, mycket pågår, men jag tror inte att detta är rätt forum att diskutera ämnet. Vad kan vara bättre än att nu förmedla en text från Intels egen webb (https://software.intel.com/en-us/articles/frequently-asked-questions-intel-multi-core-processor-architecture/): ”Multi-core processors are the next innovation in Intel’s continuing commitment to enhancing computing architectures and platforms based on what people want and how they use technology. Intel believes multi-core platforms will empower the development of new applications that will enable wide-ranging advances in everything from medicine to IT, from the digital office to the digital home, from… Läs hela »

Morkul
Medlem
Morkul

I vissa fall tjänar man helt enkelt inte på att parallellisera processerna, alltså kommer du inte tjäna på att ha flera trådar så enkelt är det. Bara det faktum att elbranschen har försökt med detta nu i mer än 5 år och har i många fall svårt att utnyttja 4 trådar fullt ut. Tror inte att detta är utav lathet eller inkompetens, det är helt enkelt för att det är svårt att få parallella processer att jobba som inte påverkar varandra för mycket. Att då tro att spelmarknaden ska ta att gigantiskt kliv till 8 eller två trådar på så… Läs hela »

JB
Medlem
JB

Personligen har jag inte kollat det, men vid en lätt sökning på nätet så finns det omvittnat hur spel (bland annat Battlefield) utnyttjar upptill vissa av FX-processorernas alla 8, inte till 100%, men någon uppgav 72. Bra om kanske NHW kan testa och klarlägga. Det är ju mycket som pågår i en dator hela tiden, så det är ju självklart omöjligt att säga hur mycket av dessa 72% som var spelets andel, men var det en erfaren ”gamer” så lär väl onödiga processer vara få. Självklart skall ju ingen köpa en Ryzen om den dator man sitter med rullar de… Läs hela »

Morkul
Medlem
Morkul

Battlefield när man är server så belastar den mycket bra över många trådar, finns en del tittar som gör det, speciellt spel där man låter klienter ansluta. Men dessa är mer undantag en regel och ingenting som kan exemplifieras då paraleleisring är lättare i vissa miljöer än andra då speciellt när du tar över server tjänster. Som jag sade tidigare vissa saker i spel kommer man helt enkelt inte tjäna på att göra parallella processer av så flertalet kärnor kommer inte vara till större nytta i många typer av spel. Sedan tar du upp VR som för vissa är totalt… Läs hela »

JB
Medlem
JB

Ja det blir spännande att se hur det går i matchen mellan rött och blått (och grönt – inom grafiken) om kunderna, vi kan väl vara överens om att det är viktigt att det blir en match(er)?

Annars har jag inte något mer att anföra för stunden, men tack för diskussionen, aldrig fel att utbyta tankar och synpunkter.

Medlem
Olle P

Jag tror man ska ta ökad flertrådsanvändning i spel framöver (de närmaste tre åren) med en stor nypa salt. Det är en sak att ”eliten” redan i dag använder CPU för åtta (eller fler) trådar, men den stora massan kör fortfarande fyrtrådigt. Som värst förväntar jag mig att fyrtrådig CPU blir minimikrav och åttatrådig rekommenderad. Åtta kärnor kommer att vara överkurs under överskådlig tid. Generellt tycker jag att Ryzen verkar bättre än jag förväntat mig, främst i enkeltrådiga applikationer där mina förväntningar kommit på skam. Jag håller med om att recensionerna av 1700 och senare Ryzen 5 blir ännu mer… Läs hela »

JB
Medlem
JB

Skulle det vara möjligt (och önskvärt användbart) att klumpa ihop olika testvärden (som är relevanta för avsedd kategori) och ställa summan av dessa (värdet) mot priset för i detta fall processorn, och då göra det för olika kategorier av användningsområden (flertråds-/enkeltrådspel, office, media, science etc)? Det gäller då att ”vikta” varje ingående testvärde så att ett enskilt värde inte dramatiskt kan snedvrida det sammanlagda (en 8 av 10 skall ge samma effekt som en 4 av 5!).

Glaring_Mistake
Medlem
Glaring_Mistake

Det här är off topic men eran Adata SP550 passerade 1000TB för flera dagar sen.
Är det inte dags nu att testa hur den klarar av att ligga strömlös ett tag?

Gustav Gager
Admin

Det är det 🙂

Jörgen Rehn
Medlem
Jörgen Rehn

Något som vore intressant var väl att trycka in ett AMD grafikkort i testsystemet som stödjer DX12 istället för ett Nvidia som inte är lika starkt i DX12, vad skulle hända?
Vore intressant att även köra Vulkan i dessa tester, nu skulle det bli en tunn arsenal med spel, men ändå, skulle det bli någon skillnad?Jag skulle våga tro att detta är AMD:s plan för att försöka smiska Intel och Nvidia på fingrarna tillslut.
Detta är bara spekulationer, men kul vore det att få se om detta skulle gynna Ryzen.

Stormense
Medlem
Stormense

Om jag fattar allt rätt så spelar det ingen roll om jag kör ett I7 7700K eller Ryzen 1800X om jag spelar med rätt höga grafikinställningar i 4K på mitt GTX 1080. Har beställt ett 1800X (den oekonmiska CPU:n) eftersom jag tror den är bra till annat än spelande.

Men vad förlorar man mer? Neflix 4K i Edge med sunkigt 2.0 ljud istället för TV appen som ger mer. Finns det fler saker man missar, tex virtualisering och krypteringstekniker?

Vad menas med ”Kraftfull men ingen gamingfavorit”? Borde nog stå ”Kraftfull men ingen gamingfavorit i spel med låga inställningar”

Stormense
Medlem
Stormense

Lite skillnad gör det mellan en I7 SandyBridge och Rysen i GTA 4K:
https://youtu.be/pWFcSIbpFEk

Flyfisherman
Medlem

Hej,

Har ni sett detta på AMDs community gaming blogpost?
Där står en del intressanta tips för just spel med dessa entusiast processorer:
Tips for Building a Better AMD Ryzen™ System
https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/03/14/tips-for-building-a-better-amd-ryzen-system

Samt lite nyheter från Tom’s
AMD Posts Ryzen Community Update; Power Patch Coming
http://www.tomshardware.co.uk/amd-ryzen-7-1800x-update,news-55107.html
Mvh

Anton Karmehed
Admin

Efter att ha sett över vårt poängssystem har vi justerat delbetyg och så även slutbetyg på ett flertal nyligen testade processorer. Detta ger inte minst Ryzen 7-serien högre sifferbetyg än ursprungligen. Sifferbetygen kommer framöver att viktas automatiskt mot våra prestandatester, det har dock inte fungerat som det skulle och vi har manuellt ändrat detta tills vi löst vår automatisering. Notis: Det ska påpekas att sifferbetygen INTE internt påverkat våra köprekommendationer och slutsatser. Betygskalorna är visuella hjälpmedel för konsument och läsare att få en snabb överblick på respektive processors styrkor och svagheter. Tyvärr har systemet felat denna gången och vi jobbar… Läs hela »