Prestanda per krona

AMD:s Ryzen 7-serie är prismässigt placerad mellan Intels Kaby Lake-familj och den mer påkostade Broadwell-E-plattformen, vilket väcker frågan om hur mycket prestanda du faktiskt får för pengarna. Att Ryzen ger mer prestanda per krona än Intels åttakärniga i7-6900K behövs inte någon detaljerad uträkning för att fastslå – alla Ryzen 7-modeller kostar mindre än hälften så mycket som i7-6900K, men presterar i många fall snarlikt.

När vi jämför med billigare varianter är den uträkningen inte fullt lika självklar. Därför har vi sammanställt en tabell där vi jämför prestandan mellan Ryzen 7 och några av Intels processorer i ett antal tester: några flertrådade produktivitetstester, samt några spel.

Notera att tabellen inte har några utskrivna enheter. Olika tester har olika enheter beroende på hur de är uträknade. Klicka på här nedanför för en detaljerad beskrivning av hur vi har räknat.

 Ryzen 7 1800XRyzen 7 1700XRyzen 7 1700Core i7-7700KCore i5-7600KCore i7-6900K
Handbrake:
(uHz/Kr)
1.6491.9872.2482.3442.5850.886
Blender:
(uHz/Kr)
2.5213.0403.4032.9432.7121.197
Photoshop:
(uHz/Kr)
1.8982.3092.6153.6394.6260.923
PCMark:
(Poäng/Kr)
1.0291.2901.5231.7002.2730.482
3DMark Time Spy
(Poäng/Kr)
1.1121.4001.6791.6852.3240.537
7-Zip (Total):
MIPS/Kr
6.9908.5309.6547.4847.2343.377
Middle-Earth: Shadow of Mordor (1920x1080):
(fps/Kr)
0.0240.0300.0370.0390.0560.012
GTA V (1920x1080):
(fps/Kr)
0.0180.0220.0260.0290.0410.009
Rise of the Tomb Raider - DX12 (1920x1080):
(fps/Kr)
0.0210.0260.0330.0380.0530.011
Rise of the Tomb Raider - DX11 (1920x1080):
(fps/Kr)
0.0210.0270.0300.0340.0500.010
Civilization VI - DX12 (1920x1080):
(fps/Kr)
0.0120.0140.0170.0210.0270.007
Civilization VI - DX11 (1920x1080):
(fps/Kr)
0.0120.0150.0180.0210.0260.007

Hur har vi räknat?

I de tester som bygger på rena poäng eller bandbredder, såsom 3DMark, PCMark och 7-Zip, har vi gjort en enkel uträkning där vi bara dividerar resultatet med listpriset rakt av. För 3DMark blir exempelvis enheten p/kr, och för 7-Zip blir den MIPS/Kr. MIPS är i sin tur redan en enhet som är dividerad med tid, men för enkelhetens skull definierar vi MIPS (miljoner instruktioner per sekund) som en ensam enhet snarare än MI/s.

Samma sak gäller för spelen, vars prestandaresultat är i bildrutor per sekund, eller fps. Vi förenklar fps till en ensam enhet (snarare än f/s) och dividerar den med pris.

För testerna Handbrake, Blender och Photoshop blir uträkningen lite annorlunda. Eftersom dessa tester ger resultat i sekunder, och ett lägre resultat är bättre än ett högre, inverterar vi först resultatet. Enheten blir då 1/s, så att en kortare tid ger ett högre resultat. Därefter dividerar vi med priset, vilket motsvarar att multiplicera med 1/Kr. Enheten blir då 1/sKr.

Eftersom priset rör sig om tusental och tiden rör sig om hundratal sekunder blir dock den enheten mycket liten, så vi multiplicerar den med en miljon för att skippa skriva ut mängder av nollor. Eftersom 1/s är samma sak som 1 Hz blir enheten till slut uHz/Kr, där u står för mikro (10-6).

I slutändan är den exakta enheten dock inte så viktig – huvudsaken är att siffran i tabellen är uträknad för att ge ett värde som är direkt proportionerligt mot hur mycket prestanda du får per krona jämfört med konkurrenterna.

Core i5-7600K sweet-spot för de flesta

Intressant att notera är att Intels fyrkärniga modell utan HT är den som tar hem vinsten i nästan samtliga fall. Den är tillräckligt nära presterande modellerna med fler kärnor för att ligga attraktivt till med en prislapp på under 3 000 kronor.

I två tester, mer specifikt 7-Zip och Blender, levererar dock Ryzen 7 1700 bäst värde av samtliga modeller.

 Ryzen 7 1800XRyzen 7 1700XRyzen 7 1700Core i7-7700KCore i7-6900K
Handbrake:
(uHz/Kr)
1.6491.9872.2482.3440.886
Blender:
(uHz/Kr)
2.5213.0403.4032.9431.197
Photoshop:
(uHz/Kr)
1.8982.3092.6153.6390.923
PCMark:
(Poäng/Kr)
1.0291.2901.5231.7000.482
3DMark Time Spy:
(Poäng/Kr)
1.1121.4001.6791.6850.537
7-Zip (Total):
MIPS/Kr
6.9908.5309.6547.4843.377
Middle-Earth: Shadow of Mordor (1920x1080):
(fps/Kr)
0.0240.0300.0370.0390.012
GTA V (1920x1080):
(fps/Kr)
0.0180.0220.0260.0290.009
Rise of the Tomb Raider - DX12 (1920x1080):
(fps/Kr)
0.0210.0260.0330.0380.011
Rise of the Tomb Raider - DX11 (1920x1080):
(fps/Kr)
0.0210.0270.0300.0340.010
Civilization VI - DX12 (1920x1080):
(fps/Kr)
0.0120.0140.0170.0210.007
Civilization VI - DX11 (1920x1080):
(fps/Kr)
0.0120.0150.0180.0210.007

Jämnt lopp för 8+ trådar

I nästa jämförelse plockar vi bort i5-7600K ur tabellen för att endast jämföra de processorer som har fler än fyra trådar. Vissa användare har helt enkelt högre krav på att kunna arbeta med fler saker samtidigt och göra mer än bara spela. Det kan till exempel röra sig om virtualisering eller liknande arbeten där fler än fyra trådar är ett krav eller en viktig preferens. Det är också processorer som erbjuder bättre framtidssäkerhet där inte minst AMD:s Ryzen-lansering sätter högre press på flertrådsoptimeringar för utvecklare.

I det här fallet ser vi att det är mycket jämnt mellan Ryzen 7 1700 och Intel Core i7-7700K, som båda ligger i ungefär samma prisklass. Kaby Lake tar hem vinsten i spel och 3D-arbeten där klockfrekvens väger tyngre än antal trådar, men instegsmodellen i Ryzen-familjen hävdar sig i Blender och ligger i princip jämnt med Intels modell i några av speltitlarna.

5
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
3 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
MorkulAMD73Anton KarmehedJB Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
JB
Medlem
JB

Hej Carl, kan du helt kort förklara hur skillnaden i din betygssättning av de konkurrerande processorerna r7-1700 (6,7) och i7-7700k (8,6) kunde bli så stor.

JB
Medlem
JB

Du skriver bland annat: ”Men vill du däremot bygga en HOBBYDATOR för att lära dig 3D-modellering, … utan att bekosta dig en Xeon eller Broadwell-E från Intel, så är det här en ROLIG och kraftfull processor för rätt ändamål.”, är inte detta att förminska ett seriöst alternativ? Jag kan inte uppskatta era testers inverkan på läsares köpbeslut, men det får väl antas att de för en del är viktiga, mao är det ett stort ansvar som vilar på era axlar om ni skall vara oberoende och förhålla er neutrala. Jag har ingen aning om vad betygskriterierna är, vad som krävs… Läs hela »

Anton Karmehed
Admin

Hej JB och tack för din input. Du får ursäkta att det tagit lite tid att svara, Carl vår redaktionschef har gått på semester idag så har fått synka med honom över telefon på flygplatsen. Kortfattat, medan resonemangen och slutbetygen med utmärkelser är korrekta har det blivit knas i våra betygskort med siffrorna. Så du var helt korrekt i att det såg konstigt ut. Vi jobbar på ett automatiskt poängsystem baserat på våra benchmarkresultat men detta har inte kommit i hamn ännu. Detta kommer som du är inne på att viktas efter att vi testar nya processorer per automatik. Vi… Läs hela »

AMD73
Medlem
AMD73

3D-modellering, redigera film eller köra flera virtuella maskiner parallellt utan att bekosta dig en Xeon eller Broadwell-E från Intel.

Du säger där ovan att betalar du mer får du intel som är bättre en AMD.Vad sägs om AMDs snart kommande 64 trådars zen cpu server?

Morkul
Medlem
Morkul

Men denna artikel handlande inte om kommande CPUs utan om vad som finns nu,