Prestandatester och summering

Snapdragon S4 Pro kommer inledningsvis tampas med fyrkärniga Cortex-A9 processorer på Android-marknaden och processorkretsen kommer därmed stångas med tidigare nämna Nvidia Tegra 3 och Samsung Exynos 4 Quad. Med en effektivare CPU-arkitektur och en betydligt färskare grafiklösning är Qualcomm i bra skick för att stå sig i denna konkurrensen.

Mer intressant blir det när vi även drar in Apples grafikmonster till systemprocessor Apple A5X i smeten. En dubbelkärnig Cortex-A9 processor med en närmast överdimensionerad Powervr SGX543MP4 grafikdel från Imagination Technologies.

Vi började med att fokusera på processorprestanda och drog enheterna genom de välkända webbläsartesterna Sunspider och Rightware browsermark.

sunspider

Här ser vi att Qualcomm trots en sämre optimerad webbläsare och operativsystem kan slå den fyrkärniga Tegra 3-kretsen i Nexus 7 rejält på fingrarna. Man får det däremot svårare att hänga på Samsungs Exynos 4 Quad som sitter i Galaxy Note 10.1.

browsermark

Går vi över till Rightware Browsermark blir det lite mer uppförsbacke för Snapdragon S4 Pro och här visar Samsung att man är riktigt duktiga på att optimera sin webbläsare för god Javascript-prestanda. Det ska noteras att just webbläsartester som Sunspider och Browsermark är just mycket beroende av mjukvaruoptimeringar i operativsystemet och själva webbläsaren.

systembenchmark

I Android-testet Antutu System Benchmark tar Qualcomm tillbaka prestandatronen. Men marginalerna är inte överdrivet stora och i detta test påverkar även lagringsprestanda samt andra variabler.

Grafikkraft – Apple A5X får äntligen en värdig motståndare

IMG_6057

Lägger vi över fokus på systemprocessorernas integrerade grafikkretsar blir det lite större spridning på våra enheter.

gl2.1egypt

gl2.1pro

Vi börjar med det numera ganska ålderstigna GLBenchmark 2.1 där vi ser att Apple A5X fortfarande är herre på täppan. Men Qualcomm slår övriga Android-konkurrenter på fingrarna. När det handlar om mindre avancerad grafik är det ingen som idag eller i morgon rår på Powervr-kretsen i Apples surfplatta.

gl2.5egyptHD

gl2.5classic

Betydligt mer krävande GLBenchmark 2.5 visar dock en annan bild där Snapdragon S4 Pro och dess Adreno 320 grafikdel tar en riktigt fin skalp i Egypt HD, där vi renderar en betydligt mer grafiskt krävande scen i upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar. Även i Classic-testet gör man slarvsylta av konkurrenterna på Android-marknaden, men här är fortfarande Apples kraftfulla A5X processor strået vassare.

nenamark2

I Nenamark2 ser vi hur uppdateringsfrekvensen på enheterna blir en begränsande faktor och Adreno 320 har givetvis betydligt mer prestanda att bjuda på.

Qualcomm höjer ribban – får smida medans järnet är varmt

Snapdragon S4 Pro ser onekligen ut att bli den kraftfullaste systemprocessorn på Android-marknaden framöver. Med sina fyra Krait-kärnor kommer man med rätt mjukvaruoptimeringar troligtvis utmanövrera dagens Cortex-A9-baserade kretsar och den nya grafikdelen Adreno 320 är verkligen ett stort steg framåt för Qualcomm. Tillräckligt stort för att faktiskt hota och besegra GPU-kungen Apple A5X i vissa tester.

Snapdragon S4 Pro finns samtidigt inte på marknaden ännu och medan vi hoppas och väntar oss att få se de första konsumentprodukterna på marknaden innan årsskiftet är det inget man kan garantera. Det är helt enkelt upp till företagets partners att lösa.

S4

Samtidigt som vi väntar på att Snapdragon S4 Pro ska hitta ut på marknaden arbetar Qualcomms konkurrenter som Samsung, Texas Instruments och Nvidia med att färdigställa sina Cortex-A15 baserade systemprocessorer. Dessa kretsar väntas höja både ribban för CPU och GPU-kraft ytterligare men har ännu varit tämligen osynliga förutom vissa mindre uppvisningar i teknikdemonstrationer.

Närmast ser vi fram emot att se hur Qualcomms samarbete med Microsoft kommer att utveckla sig. En fyrkärnig Snapdragon S4 Pro med en Direct3D 11-kapabel Adreno 320 grafikdel låter som en ganska trevlig grogrund för nya Windows RT-surfplattor.

Innehåll

8
Leave a Reply

avatar
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
fackamatoJacob HugossonKalleAnkasJulaftonAnton KarmehedBobby8 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Niklas Öryd
Medlem
Niklas Öryd

Jäklar vad A5X har bra grafikdel. Skulle den hitta till nya iphone så lär det bli brutalslakt av androidtelefoner.

Hur energieffektiv är s4 pro?

Bobby8
Gäst
Bobby8

Beror väl på vilken marknad ni menar. LG Optimus G med denna SOC kommer släppas i Korea i slutet på denna månaden

fackamato
Medlem

Skalet till att Android-GPU:er inte ar supersnabba kanske ar for att Android inte anvander GPU:n sa mycket till annat an spel? (ej saker ar)

Apples OS kanske gor det mesta i GPU:n, da ar det klart att man vill ha bra skjuts dar for att garantera laggfritt OS.

28nm, hoppas batteritiden i telefon blir OK med denna SoC. Kommer telefoner till EU under Q1 2013 tro, eller redan i ar?

KalleAnkasJulafton
Gäst
KalleAnkasJulafton

Android använder sig utav GPU-accelerering sedan Ice Cream Sandwich så en bra och effektiv GPU bör leda till att alla appar och OS flyter på bättre. Dock så har ju Apple haft detta under en längre tid så deras teknik kan vara mer finslipad men det är ju något som jämnar ut sig med tiden.

fackamato
Medlem

[quote name=”KalleAnkasJulafton”]Android använder sig utav GPU-accelerering sedan Ice Cream Sandwich så en bra och effektiv GPU bör leda till att alla appar och OS flyter på bättre. Dock så har ju Apple haft detta under en längre tid så deras teknik kan vara mer finslipad men det är ju något som jämnar ut sig med tiden.[/quote] Yes, men till vilken utstrackning? Det finns nog mer saker som kan accelereras med GPU:n. Jag menar, inte ens SGS3 ar ju smooth. Visst, fin multitasking, men GUI:t flyter inte 100% alltid. Det kanns som det ar OS/mjukvaruproblem, inte direkt relaterat till hardvaran. Na,… Läs hela »

Jacob Hugosson
Medlem

Fördelen med Apple (eller vilket stängt ekosystem som helst, till viss del Windows Phone som sätter strikta hårdvarukrav) är att företaget kan optimera mjukvaran för den tillgängliga hårdvaran och vice-versa. Det är därför inte konstigt att deras senaste Ipad ”bara” har en tvåkärnig Cortex-A9 på 1,0 gigahertz då det räcker. Apple behöver bara ha sig själva i åtanke med Ios och kan därför optimera deras mjukvara efter hårdvaran på ett fåtal enheter. Istället har man fläskat på med en rejäl grafikdel och det är där majoriteten konsumenter faktiskt kommer märka av någon skillnad vid användning. Gällande flytet i Android så… Läs hela »

fackamato
Medlem

[quote name=”Jacob Hugosson”]Gällande flytet i Android så är det att vänta på Android 4.1 Jelly Bean, jag saknar att ha Nexus 7:an hemma :D[/quote]

Som sagt jag tror problemet ligger i Android, det har ju skrivits tidigare om hur GUI:t inte kan ha hogsta prioritet pa ratt satt etc.

JB kor jag sen nagra veckor tillbaka, det ar langt ifran perfekt. Men sen ar jag nog ratt krasen ocksa…