Tester - prestanda och stabilitet
En dator som Alienware Area-51 är byggd med två målsättningar: den ska synas, och den ska leverera rejält med prestanda, och åtminstone den sistnämnda punkten är något vi förväntar oss av en dator för norr om 40 000 kronor. På den här sidan kommer testa vad systemet går för i vårt testlabb, både i mån av prestanda men även i mån av stabilitet, strömförbrukning, ljudnivå och temperaturer.
Vi testar systemet med tre populära titlar: Battlefield 4, Call of Duty: Advanced Warfar samt Middle-Earth: Shadow of Mordor. I samtliga fall vill vi även bygga oss en uppfattning av hur pass väl de tre grafikkorten i Crossfire klarar av att skala sin prestanda, så spelen är testade både med ett respektive tre grafikkort aktiva.
Battlefield 4
Vårt första test är i svenskutvecklade Battlefield 4, en populär titel både för onlinespel och singleplayer och som hittills har visat sig vara en titel som presterar väl på AMD-grafikkort. Vi testar spelet med Directx istället för Mantle för att kunna mäta resultaten med Fraps och vi använder upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar. Köper du en speldator för över 40 000 kronor är detta den absolut lägsta upplösning du bör sikta in dig på, alternativt koppla in flera skärmar för en Eyefinity-uppsättning.
1 x R9 290X | 3 x R9 290X (Standard) | |
Genomsnitt | 28 fps | 61 fps |
Minimum | 18 fps | 36 fps |
Maximum | 35 fps | 100 fps |
Area 51 tar sig igenom spelet med förhållandevis stabil prestanda. Med ett ensamt kort aktivt håller spelet ett genomsnitt på strax under 30 bildrutor per sekund, alltså en nivå som vi skulle kalla spelbar, även om det inte når upp till eftertraktade 60 bildrutor per sekund. Som mest sticker kortet iväg till 35 bildrutor per sekund, men vi kan även se att det kan hicka till och trilla ner på 18 bildrutor per sekund.
Aktiverar vi sedan ytterligare två grafikkort kan systemet hålla sig i genomsnitt runt 60 bildrutor per sekund trots den höga upplösningen, och när korten presterar som bäst kan vi notera hela 100 bildrutor per sekund. Stabiliteten blir dock märkbart påverkad i Crossfire, då minimumvärdet ligger ganska långt under genomsnittet. Vi upplever också att systemet kan hicka till från stund till stund, och vi kan även notera en del microstuttering.
Call of Duty: Advanced Warfare
1 x R9 290X | 3 x R9 290X (Standard) | 3 x R9 290X (Über) | |
Genomsnitt | 44 fps | 59 fps | 77 fps |
Minimum | 24 fps | 15 fps | 0 fps |
Maximum | 71 fps | 142 fps | 199 fps |
Advanced Warfare blir en betydligt skakigare upplevelse, framför allt med Crossfire aktiverat. Med bara ett aktivt grafiikkort ser det inte allt för illa ut, med ett klart spelbart genomsnitt på 44 bildrutor per sekund. Minimum är under 30, men inte till den grad att det blir ospelbart. Slår vi väl på Crossfire ökar genomsnittet till nästan 60 bildrutor per sekund, men vi ser klart och tydligt att instabiliteten ökar markant – minimumvärdet är nere på 15 och maxvärdet är uppe på 142 bildrutor per sekund – värdet svajar kraftigt, samtidigt som vi märker av en hel del frysningar microstuttering.
Vi passar även på att här ställa in grafikkorten till ”Über mode” vilket ökar fläktkurvan till 55 procent. Här ser vi en markant prestandaökning när grafikkorten får chansen att sträcka på benen men vi har fortfarande stora problem med stuttering och trots allt ganska undermålig prestandaskalning.
Middle-Earth: Shadow of Mordor
1 x R290X | 3 x R9 290X (standard) | 3 x 290X (Über) | |
Genomsnitt | 29 fps | 54 fps | 83 fps |
Minimum | 1 fps | 3 fps | 14 fps |
Maximum | 61 fps | 62 fps | 101 fps |
Här ser vi den skakigaste prestandan hittills i testet. Genomsnittsbildrekvensen med ett grafikkort är inte särskilt oroväckande, men marginalen upp till maxvärdet på 61 bildrutor per sekund och minimumvärdet på 1 bildruta per sekund bådar inte gått.
Slår vi över till tre aktiva grafikkort tredubblas även minimumvärdet till 3 bildrutor per sekund, vilket fortfarande är ganska bedrövligt. Genomsnittet ser dock bra ut på 54 bildrutor per sekund och marginalen till maxvärdet är inte lika stort. Spelet lider dock fortfarande av frysningar och microstuttering.
När vi aktiverar über-mode ser vi att prestandan återigen ökar rejält och visar hur kraftigt bildfrekvensen påverkas av throttling när temperaturen är låst till 94 grader och fläkthastigheten stryps. Vill man komma i närheten av den prestandapotential som finns i dessa grafikkort måste man aktivera über-mode men då kommer också en rejäl ökning av ljudnivån på köpet.
Grafikkretsarna går på knäna
Någonting vi snabbt noterar när vi öppnar skalet till vårt exemplar av Area 51 är att de tre R9 290X-grafikkorten som används har AMD:s referenskylare istället för tredjepartslösningar – inte en bra idé i kombination med de totalt tre fläktar som finns i chassit. Vår tidigare erfarenhet av referenskylaren till R9 290X är att även ett ensamt grafikkort med god ventilation kan få problem vid tung belastning, ett mönster vi tydligt noterar i våra egna tester.
GPU-frekvenser i spel | 3 x 290X @ 1GHz | 1 x 290X @ 1GHz |
Battlefield 4 | GPU 1: 800-900 MHz GPU 2: 600-750 MHz GPU 3: 600-750 MHz |
GPU 1: 750-850 MHz GPU 2: – GPU 3: – |
Shadow of Mordor | GPU 1: 800-950 MHz GPU 2: 500-950 MHz GPU 3: 500-950 MHz |
GPU 1: 700-800 MHz GPU 2: – GPU 3: – |
Call of Duty: Advanced Warfare | GPU 1:800-1000 MHz GPU 2: 500-950 MHz GPU 3: 500-950 MHz |
GPU 1: 700-900 MHz GPU 2: – GPU 3: – |
Vi märker som synes av tydlig throttling i samtliga spel när alla tre grafikkort används med sina standardinställningar – grafikkretsen blir med andra ord så pass varm att den automatiskt underklockas för att undvika överhettning. Det märks allra tydligast på GPU 2 och 3 som är nere och vänder omkring 500 megahertz. Temperaturen ligger genomgående på 93 – 94 grader för alla kretsarna.
Resultaten ovan är från när grafikkorten använder standardläget av de två BIOS som medföljer. Det innebär att fläkten begränsas till 40 procent av sin kapacitet, vilket bidrar till att temperaturerna springer iväg så som de gör. Det andra läget, Uber Mode, ökar fläkttaket markant och innebär att kylaren får bättre förutsättningar för att hålla kretsarna i schack. Resultatet är dock att ljudnivån springer iväg till över 50 decibel.
Här nedan finns en jämförelse i MSI Afterburner som tydligt illustrerar hur Area-51 har generellt svårt att hålla alla tre grafikkretsarna sysselsatta i Shadow of Mordor men att man också har betydligt större variation i GPU-frekvenserna i standardläget. Med über-mode aktiverat ökar fläkthastigheterna men så också den maximala klockfrekvensen på grafikkorten vilket ger klart bättre prestanda vid en högre ljudnivå.
Strömförbrukning
Spel | 3 x 290X @ 1GHz | 1 x 290X @ 1GHz |
Battlefield 4 | 620-670W | 320W |
Shadow of Mordor | 530-890W | 295W |
Call of Duty: Advanced Warfare |
530-890W |
310W |
Spelbelastning i übermode |
900-975W |
– |
Dell skickar med ett kraftfullt nätaggregat på 1 500 watt, och med tre grafikkort att driva är det såklart intressant att se hur pass mycket av den effekten som faktiskt används i drift. Ett ensamt grafikkort aktivt når vi som högst 320 watt för hela systemet, vilket verkligen inte är vidare farligt för ett sådant här system. Drar vi igång alla tre grafikkorten springer förbrukningen iväg desto mer och ligger mellan 530 och 890 watt i Shadow of Mordor och Advanced Warfare, samt lite lägre i Battlefield 4. Slår vi över till Uber Mode på grafikkorten toppar systemet på 975 watt.
Ljudnivå
Läge | 3 x 290X @ 1GHz |
Idle |
38 dB |
Load |
46 dB |
Uber Mode |
53 dB |
Alienware Area 51 är inte konstruerad med låg ljudnivå som sin främsta målsättning, och du kommer definitivt höra att den står i rummet. I vila alstrar den ett ljudtryck på 38 decibel som i sig är klart hörbart, och de tre R9 290X-korten bidrar markant till 46 decibel som genereras i tung belasting. I det läget är grafikkorten begränsade till 40 procent av sin maximala hastighet, och lättar vi på de gränserna genom att aktivera Uber Mode så dånar Area 51 på i rejäla 53 decibel.
Hur tänker ett företag när de släpper en sådan config?Du är kund och köper datorn till ditt barn, barnet vill spela och har hört att man får bästa möjliga prestanda med dessa grafikkort.. allt fungerar väl till en början.. plötsligt sänks prestandan med upp till 50%.. barnet blir frustrerad.. mamma/pappa tar datorn tillbaka till affären.. Dell gör sina tester.. datorn kommer hem i nyskick / utbytt till orginal delar.. Samma problem kvarstår, allt fungerar tills den blir varm.. barnet / föräldrarna läser runt på nätet och inser vad som är felet.. köper de nästa dator från Dell?Jag blir förbannad på… Läs hela »
Fan så korkat..sämre val av dator är svårt att hitta.
Vattenkylning på CPU:n men inte på de som verkligen behöver det tragiskt. För den pris summan borde vattenkylning åtminstonne ingå på grafikkorten. Man borde ju få lite customizing prylar.
Alltid lurar de väl någon utan kunskap.
Detta är medvetet lurendrejeri från Dell, håll er på behörigt avstånd!
http://www.dell.com/se/p/alienware-area51-r2/pd?oc=d00aw51r241&model_id=alienware-area51-r2#overrides=d00aw51r241:6~GT980T;8~512S4T;3~32G4X8
klart 😉
Begriper inte varför dom inte satt på ett par skenor eller fötter & kört med en 240 eller 360 radiator i botten för gpu’erna, men det är klart kylningslösningen i stort var inte direkt genomtänkt på denna, väldigt tajt med in & utsläpp för den TDP mängden = förbannat högljudd.
En dator i ett chassi som ser ut som ett ägg får passande nog kalkonutmärkelsen..Stekt ägg med de korten
”Kompabilitetsproblem med vissa 4K-skärmar” – KompaTIbilitet, för bövelen!
Att man ska hålla sig undan för Alienware är bara en dum tanke ifall man vill ha en bra gaming dator men en sak ska man veta om man köper deras Area 51 datorer som alltid har varigt stora och högljuda så får man räkna med sånt här. Om man ska köpa en Alienware så köp en av deras Micro ATX de är väl värda pengarna och de håller en lång tid jag köpte min Alienware X51 och den har jag haft nu i flera år och den kör även de nyare spelen på high utan problem. Deras nya Micro… Läs hela »
[quote name=”Sebbe123576″]Fan så korkat..sämre val av dator är svårt att hitta.[/quote]
Då har du inte tittat särskilt mycket.
Men ja idiotiskt att inte ens ha vattenkylning på GPUerna.
Det rena vansinnet att inte använda nVidia vid den här typen av byggen…
[quote name=”SiggeLund”]Det rena vansinnet att inte använda nVidia vid den här typen av byggen…[/quote]
Håller fullständigt med.