Vi har lovat
er högre tempo framöver och vi ämnar att hålla det. Dags
för ännu en recension och även denna gången blir det
ett Springdale-baserat moderkort. Det är Shuttle AB60/RS vi tittar på
idag och syftet är att ta reda på om kortet är värt dina
pengar. Shuttle är mest kända för sina läckra barebones
men företaget tillverkar också en del ATX-moderkort som brukar
vara mycket prisvärda i förhållande till konkurrenternas erbjudanden.
Lägre pris brukar i och för sig också innebära att man
får avstå från en del i termer av features och tillbehör
men hur det ser ut för AB60/R låter vi vara osagt än så
länge. Läs vidare istället så får ni veta allt
ni kan tänkas behöva om denna smurfblåa moderplanka.
En sak vi dock vill tilägga innan vi börjar recensionen är
att vårt testexemplar är ett tidigt "sample" alltså
inte retail-varianten som senare kom till butikerna. Det som skiljer vårt
kort från butiksexemplaren är att vårt ex saknar Intels GigabitLAN
krets som alltså tillkom senare då Shuttle var redo att släppa
iväg AB60/R till slutkonsumenterna. Sedan har vårt testexemplar
också ett tidigt BIOS som tyvärr inte går att uppdatera med
retailkortens BIOS vilket medför en del oturligheter. Mer om detta senare
dock. I övrigt är kortet identiskt med de AB60/R som finns i butikerna.


Shuttle
AB60/R
: Specifikationer

Moderkortschipset:
Intel
865PE (MCH) + 82801ER (ICH5R)
Processorstöd:

Intel
Pentium 4/Celeron Socket-478, 533/800 MHz FSB

Minnesstöd
4xDIMM
333/400MHz DDR (MAX 4GB)
Integrerad
grafikkrets:
AGP:
1x
AGP 8X
PCI:
5 x 32-bit bus master PCI
IDE-kontroller:
4
enheter, ATA 100/66/33
RAID-kontroller:
SATA-kontroller:
2x
150MB/s via Sydbryggan med RAID 0,
2x 150MB/s via Silicn Image kontrollerkrets
Nätverkskrets:
Intel
CSA GigabitLAN (vårt test-ex saknar dock LAN)
Ljudkrets:
6-kanals
AC97 Codec
FireWire
(IEEE-1394):
2x
via bracket som medföljer
USB
2.0:
4
portar på bakpanelen, max 8 portar totalt via bracket (medföljer
ej)
Pris:
~
150US$ (ca 1200kr)

Shuttle AB60/R
är som vi kan se ett välutrustat kort med Intels suveräna GigabitLAN-krets
(retailversionen), hela fyra S-ATA-portar och även Firewire. Hur är
det med pris och tillgänglighet då?

 

Pris och
Tillgänglighet

Det är här
problemen börjar. Vi hittade inte AB60R hos någon av de större
tillförlitliga Internetbutikerna i Sverige. Därför kan vi heller
inte ge er något ungefärligt pris för den svenska marknaden.
Istället får vi nöja oss med uppgifterna från den amerikanska
prisbarometern Pricewatch. Där
hittar vi kortet listat för strax under 150US$ vilket blir ca 1200kr.
Tillgängligheten i USA verkar dock inte heller mycket bättre än
här hemma i Sverige då kortet bara finns listat hos två återförsäljare.
Urusel tillgänglighet är allt vi kan säga. Priset är förvisso
tilltalande då det ligger några hundralappar under vad lika välutrustade
kort kostar i Sverige men sen är priserna i USA i regel lägra så
det svenska priset hade nog i alla fall hamnat på samma nivå som
konkurrerande produkter ligger på idag. Vi får väl hoppas
för Shuttles skull att man ruskar tag i sina distributörer här
hemma i Sverige snarast så att de får ut lite kort i handeln.

 

Tillbehör
och features

AB60/R presenteras
i ett tämligen sparsmakat paket. En IDE-kabel av typen "jätteflat"
samt tillhörande floppykabel, en S-ATA-kabel dock utan tillhörande
strömförsörjning, manual, drivrutiner och en I/O-plåt
är allt vi hittar i paketet. Möjligtvis har man utökat tillbehöret
i den slutgiltiga paketeringen men detta är inget man har nämnt
för oss.

 

Featuressidan
ser betydligt bättre ut än tillbehören. Kortet har två
S-ATA-portar med RAID 0-stöd integrerade via sydbryggan och ytterligare
två S-ATA-portar som sköts av ett Silicon Image-chip. Totalt går
det alltså att ansluta upp till fyra S-ATA-enheter till AB60/R.
Nätverkskretsen på retail-kortet är Intels egna finfina Intel
Pro 1000 GigabitsLAN-krets. Om man nu bara fick tag på en ISP som också
levererar GigabitLAN i hemmet skulle lyckan vara total. Tills det händer
får man väl nöja sig med att skicka många stora filer
fram och tillbaka i hemmanätverket om man nu skulla "råka"
ha mer än en dator med GigabitLAN.
Externa enheter ansluts antingen via USB 2.0 portarna eller via Firewire.
USB-portar finns det fyra på bakpanelen och Firewireportar finns det
två av via en bracket där VIA står för kretsen.
Utöver det hittar vi sexkanalsljud AC97-codecbaserat, serie- och parallellportar
samt P/S2 såklart. Det finns alltså en del gottis även på
AB60/R men "wow-känslan" uteblir då de features som finns
numera är mer eller mindre standard på allt som inte är riktiga
"lågpris-kort"


PCBn går
i någon slags mörkblå färg precis som på Shuttles
tidigare moderkort. Inget jag själv hade valt men uppenbarligen finns
det folk som är svaga för kulören.

 


Socket


12v


ATX&RAM

Socketen sitter
högst upp på kortet precis invid kanten vilket för de allra
flesta användarna inte är ett problem alls men om man har en redigt
stor kylare och ett litet chassi är ett varningens finger på plats.
Det kan bli trångt. Annars finns det gott om utrymme runt sockeln förutom
på vänstra sidan där vi hittar en lång rad kondensatorer.
Återigen inget problem för normalanvändaren men folk med hemmasnickrade
kylningsanordningar bör ta detta med i beräkningarna.
P4:ans extra 12v-strömkontakt sitter till vänster om sockeln ut
mot bakpanelen. Detta läge är inte direkt optimalt men eftersom
den sitter alldeles invid kanten blir det i alla fall mindre pilligt att sätta
dit kontakten än om den suttit längre ner inklämd bland kondensatorerna.

Längst ut uppe till höger hittar vi DIMM-bankerna, IDE-kanalerna
samt ATX-kontakten som sitter precis där vi vill ha den. Även Floppy-kontakten
sitter här uppe vilket är bra. Avståndet till Floppyn blir
kortare och man slipper praktisera "kreativ kabelföring" med
för korta floppykablar.

 


AGP/RAM


Nordbryggakylning


Sydbrygga

Avståndet
mellan DIMM-bankernas clips och AGP-porten är tyvärr fortfarande
lite väl kort. På det här kortet installerar man minnen först
och sen grafikkortet. Ska man byta minnen får man göra likadant
fast baklänges eller köpa ett riktigt kort grafikkort utan kylflänsar
på minnet.
Nordbryggan kyls passivt av en svart aluminumkylfläns. Fördelen
är att man slipper en nordbryggefläkt som väsnas men nackdelar
finns det också, främst i att överklockningen kan bli lidande.
AB60/R är dock rätt begränsat vad det gäller överklockningsmöjligheter
varför den passiva kylfläns räcker mer än väl. Sydbryggan
är Intels ICH5R som bland annat sköter hanteringen av två
av de fyra S-ATA-portarna som finns ombord.

 


S-ATA
1&2


S-ATA 3&4


USB och FireWire

Alldeles invid
sydbryggan hittar vi också S-ATA-portarna 1&2, BIOS-batteriet samt
Clear CMOS jumpern som kan behövas när överklockningar går
snett.
Rakt nedanför sydbryggan hittar vi Silicon Image-kontrollern som sköter
de resterande två S-ATA-portarna. Dessa stöder inte någon
form av RAID utan fungerar endast som två "vanliga" S-ATA-portar.
Fortsätter vi söderut härifrån hittar vi också
de interna USB och Firewire-kontakterna till vilka man alltså måste
ansluta en bracket för att kunna nyttja de. I Firewirefallet medföljer
en tvåportarsbracket i paketet men vill man använda alla USB 2.0
anslutningarna måste man införskaffa en till bracket.

 


5XPCI

I/O

Att bygga ut
sitt system med PCI-enheter går alldeles utmärkt. De fem existerande
platserna räcker långt med tanke på att det redan finns en
hel del nyttgit integrerat i kortet.
På I/O-panelen hittar vi de sedvanliga anslutningarna för externa
enheter.

Layouten på AB60/R är i sin helhet bra. Det som kunde förbättras
är det vanliga vi brukar gnälla om, flytta 12v-kontakten till höger
om socketen och öka utrymmet mellan DIMM-bankerna och AGP-porten. Det
rör sig om små missar som man i våra ögon i var fall
lätt skulle kunna undanröja. Tyvärr är dessa små
missar snarare regel än undantag så Shuttle har gott sällskap
av många andra stora tillverkare i det här fallet.


Phoenix
AwardBIOS torde väl de flesta vara bekanta med som är frekventa
besökare av hårdvarusiter. Det är en av de vanligaste BIOS-typerna
idag och företag som ABIT har visat att man kan göra Phoenix AwardBIOS
underbart användarvänliga och effektiva. Låt oss se vad Shuttle
har hittat på i sin inkarnation.

 

Vi börjar
med sektionen "Frequency/Voltage" där vi hittar överklockningsfunktionerna.
CPUns FSB går på vårt testexemplar att ställa valfritt
mellan 100-233MHz i 1MHz intervaller. Detta är mycket konservativt i
förhållande till konkurrerande kort på marknaden. Förvisso
riktar sig inte Shuttle direkt till överklockare heller men lite mer
flexibilitet hade ändå varit på sin plats.
Troligtvis kör man efter mottot, mindre inställningarna ökar
stabiliteten och ger mindre utrymme för så kallade "user errors".
(Shuttle har dock släppt en nyare BIOS-version till retailkorten där
man kan höja CPUns FSB till 355MHz men detta BIOS gick inte att köra
på vårt testexemplar).
CPU-spänningen är också starkt begränsad för att
undvika eventuella klagomål på kraschande system och brända
processorer. Maxvärdet är 1.5875v och minimivärdet är
1.5v. Två värden som får anses som nästan hundraprocentigt
stabilt även med en vanlig standard Intelkylare. Regleringarna görs
i 0.0125v intervaller.
Minnespänningen kan varieras mellan 2.65v-2.75v i 0.05v intervaller.
Även dessa värden klarar i princip vilket minne som helst vilket
bara ökar på intrycket av att man försökt göra ett
"idiotsäkert" BIOS.
AGP-spänningen går att ställa mellan 1.55-165v och AGP/PCI-klockfrekvensen
är fixerbar i 66/33. Givetvis finns det också olika dividers att
välja mellan men att fixera AGP-klockan vid överklockning är
säkrast, i var fall till att börja med. Prestandavinsten av att
stressa AGP och PCI komponenterna genom högre klockfrekvenser är
minimala i alla fall.

 

Nedanför
summerar vi de konfigurationsmöjligheterna som finns för CPU och
minne.

 

BIOS-inställningar
FSB-frekvens:
100-233MHz (1MHz intervaller)
AGP-frekvens:
fixerbar
CPU-spänning:
1.5v-1.5875v i 0.0125v intevaller
DIMM-spänning:
2.65v
– 2.75v i 0.05v intervaller
AGP-spänning:
1.55v
– 1.65v (0.05v intervaller)

I Advanced chipset
Features sektionen kan vi konfigurera minnets timings. Snabbaste inställningarna
är 2-5-2-2 och de långsammaste är 3-8-4-4. Givetvis finns
en PC-Health sektion som visar systemets temperaturer och spänningen
men dessa värden bör alltid tas med en nypa salt.

 


Advanced Chipset Features

PC Health

OnChip PCI Device

BIOS-sektionen på Shuttles AB60/R är inget man blir direkt upphetsad
av. Här finns de nödvändigaste standardinställningarna
och det ges lite spelrum för några överklockningsexperiment
men några stora lyft i 3DMark poängen kan vi inte vänta oss
här. Som vi sa tidigare verkar man ha velat konstruera ett tämligen
"säkert" BIOS för att slippa problem med konsumenter som
klagar på stabilitetsproblem.
Personligen är jag ingen större vän av förmyndarskap av
den här sorten men jag antar att man har sina skäl.

 

Överklockning

Vad finns då
att säga om överklockningen? Inte mycket alls tyvärr. Vårt
testexemplar vägrade helt enkelt att överklocka alls. Så fort
vi höjde FSBn och gick ut ur BIOS återställdes FSBn till sina
ursprungliga 200MHz. Vi har varit i kontakt med teknikerna på Shuttle
angående detta som hävdade att det med största sannolikhet
helt enkelt rör sig om ett måndagsexemplar. Teknikerna i Taiwan
kände nämligen inte alls till några sådana problem på
kortet och lovade oss att alla retail-kort kan hantera de 233MHz FSB som är
maxgränsen på det BIOS som kortet levereras med. Vi försökte
även att flasha till det senaste BIOS som finns på Shuttles hemsida
(ger bland annat 355MHz som maxvärde för FSBn) men tyvärr gick
det inte att använda retailkortens BIOS på vårt testexemplar.
Surt sa räven.

Testsytemets
konfiguration följer härnäst.


Testsystem
i865PE
Processor:
Pentium
4 2.8Ghz & 2.4 GHz (800MHz)
Moderkort:

ABIT
IS7-G
ABIT
IC7-G
DFI 875Pro Lanparty
Shuttle AB60/RS

RAM:
2
x 256MB GEiLPC3500 Ultra CL2
Övrig
hårdvara som återfinns i alla testsystem
Grafikkort:
Gigabyte
Radeon 9700Pro 128MB @ 275/540MHz
Hårddisk:
80GB
Maxtor 740DX
Mjukvara
Operativsystem:
Windows
XP Professional SP1
Upplösning:
1024x768x32bit,
90Hz
Drivrutiner:
Catalyst
3.7
DirectX 9.0b
Intel chipset driver 5.0.2
Testprogram:
Quake
3:Arena v1.32
Unreal Tournament 2003 demo v.2206
3Dmark2001 SE 330
Comanche 4 benchmark
SPECviewperf
7.1

Winace v2.20
Audioactive Production Studio 2.04j (Fraunhofer II encoder)
SiSoft Sandra 2003
WCPUID

Minnets
timings var som vanligt 2-2-5-2 under alla testerna. Nedanför
är en tabell med den effektiva klockfrekvensen av samtliga
kort som ingår i prestandatesterna.

 

Shuttlekortet
är med sina 200.99 MHz FSB en smula högre klockad än
de övriga korten som alla håller sig kring 200.5 MHz
gränsen. Om dess nedvridning till AB60/Rs fördel får
några utverkningar på prestandan återstår
att se men det är inte troligt då skillnaderna verkligen
är minimala.


Canterwood
i toppen följt av ABITs IS7. Shuttlekortet halkar efter rejält
i buffered memory benchmark.

 

Samma
sak händer i Unbuffered Memory benchmark. i875P i toppen och
Springdale från ABIT på en tredjeplats. Även här
får Shuttlekortet se sig rejält slaget.


Även
i filkomprimeringstesterna får de bägge Springdalekorten
se sig slagna av sina Canterwoodmotparter. IS7:an gör det dock
med betydligt mer värdighet än Shuttle AB60/R. Hela tio
sekunder är avståndet till toppen. Knappast imponerande
Shuttle.

 

MP3
encodning (Fraunhofer II codec)

I
Mp3-encoding testerna går det lite bättre för Shuttlekortet.
Med 220 sekunder lägger det sig jämsides med ABITs IC7-G.
Både DFIs Canterwoodkort och ABITs SPringdalekort är
dock fortfarande snabbare även om det bara rör sig om
någon sekund.


3D-testerna
följer det vanliga upplägget. Först två speltester
med Open GL-baserade Quake 3 Arena och DirectX baserade Unreal
Tournament 2003, sen två syntetiska tester med Comanche
4 benchmark och 3Dmark 2001 SE för att sedan avsluta det
hela med workstationinriktade tester med SPECviewperf 7.1

 













Quake
3 testerna tas hem av våra två Canterwoodreferenser
som väntat med IS7 hack i hälen på ledarna. AB60/R
försöker hänga med men håller inte riktigt
samma höga klass som konkurrenterna.


 










Utgången
är exakt densamma i UT2003 testerna. Vi låter graferna
tala för sig själva.









 

Testdemo











Lite
skillnader blir det i Comanche 4 testet. Överst står
lustigt nog ABITs IS7-kort tätt följt av de bägge
Canterwoodkorten. Siste man i mål blir dock precis som förut
Shuttle AB60/R

 










Läget
förblir oförändrat. Shuttlekortet hänger helt
enkelt inte med. Vidare till SPECviewperf-testerna.


De
avancerade 3D-testerna utförs med SPECviewperf 7.1. För
er som inte är bekanta med SPECviewperf så är
det ett testprogram som innehåller 3D-renderingar från
sex olika 3D program som finns på marknaden i dag och
används i professionella sammanhang. Testerna som körs
är följande:

  • Dessa
    tester körs i fönster och påverkas därför
    av systemets skrivbordsupplösning. Under våra tester
    använda vi oss av en upplösning på 1024x768x32bit
    och en uppdateringsfrekvens på 90Hz.

     






























































    I
    workstationtesterna dominerar ABITs Springdalebaserade IS7-G.
    Endast i det sista testet lyckas Canterwoodkorten ta täten.
    För Shuttlekortet blev tyvärr inte heller de avslutande
    testerna något glädjebud.
    Summerar vi ihop resultaten av testerna är det solklart
    att Canterwoodkorten i de flesta testerna har ett övertag
    över Springdale chipsetet. Med skickliga tekniker går
    det dock att även då och då knäppa Canterwoodägare
    på näsan med ett Springdalekort. Detta har ABIT klart
    och tydligt visat med sitt IS7-G.
    Nu handlar recensionen inte om något av de korten utan
    om Shuttle AB60/R. Ärligt talat hade vi nog förväntat
    oss lite mer av detta kort. Prestandan är sämst i
    samtliga tester vilket inte är så förvånansvärt
    då det är baserat på ett långsammare
    chipset än två av referenskorten.
    Att marginalerna sedan skulle vara så stora chockade oss
    fakiskt. Återigen finns möjligheten att retailkortet
    faktiskt presterar bättre men i den frågan kan vi
    i dagsläget bara spekulera. Då det inte blev några
    överklockningstester den här gången hoppar vi
    istället direkt på slutledningen.


    Våra
    förväntningar på Shuttle AB60/R var väl inte
    direkt skyhöga när vi började denna recension men
    vi kryddade morgonkaffet med en stor nypa objektivitet och kastade
    oss över kortet som sig bör för ivriga recensenter.
    Trots allt imponerade Shuttles Springdalebaserade barebone, recenserades
    här,
    stort så varför skulle de inte klara av att också
    tillverka ett ATX-moderkort som på allvar kan ta upp kampen
    med konkurrenternas erbjudanden?

    På pappret såg AB60/R trots allt lovande ut men när
    verkligheten gjorde sig påmind igen såg det rätt
    dystert ut redan från början. Problem nummer ett var
    att vi inte lyckades hitta någon återförsäljare
    till AB60/R i Sverige. Utan återförsäljare gick
    det inte heller att få fram en korrekt prisuppgift för
    den inhemska marknaden. Tar vi på oss de internationella glasögonen
    blir det förvisso en smula bättre men knappast spektakulärt.
    För de ca 150USD som kortet kostar i USA går det att
    få tag på betydligt intressantare kort så priset
    kan inte heller ses som starkt argument för AB60/R i synnerhet
    då det även på den nordamerikanska marknaden verkar
    vara svårt att få tag på dessa kort.

    Ser vi till kortets utrustning blir bilden av AB60/R bättre
    då det är välutrustat. Här finns exempelvis
    fyra S-ATA-portar, Firewire och GigabitLAN. Den biten har man skött
    väl på Shuttle även om tillbehören är
    aningen väl spartanska. Återigen vill vi påminna
    er om att vårt testexemplar är ett tidigt sample och
    motsvarar inte exakt den versionen som finns ute i handeln så
    det kan ha skett förbättringar. Om det vore så borde
    Shuttle dock ha meddelat oss om detta kan man tycka. Nåväl
    i det stora hela är kortets features i var fall bra och layouten
    fungerade också bra. Vissa små irritationsmoment kan
    man nästan alltid hitta men i överlag är kortet välplanerat.

    Sen blev det tyvärr problem igen när vi kom till BIOS-sektionen
    och överklockningstesterna. Kortet vägrade helt enkelt
    att överklocka och då det inte är ett retailkort
    fungerade inte heller de uppdaterade BIOS-versionerna som finns
    upplagda på Shuttles hemsida. Således blev det inga
    överklockningstester den här gången.

    Överklockning är kanske inte var mans likör så
    visst skulle man kunna ha överseende med de konservativa inställningarna
    om det inte vore för att prestandan i standardinställningar
    också är betydligt sämre än hos konkurrerande
    kort. Naturligtvis rör det sig bara om små skillnader,
    några fps här och några sekunder långsammare
    där. Detta är inget man märker direkt om man använder
    Officepaketet eller surfar på nätet men i renodlade benchmarks
    blir skillnaderna uppenbara och i slutändan handlar ett köp
    alltid om att få så mycket som möjligt för
    pengarna.

    Vi har verkligen försökt att ge Shuttles AB60/R en ärlig
    chans och det är mycket möjligt att många av våra
    besvär beror på att vi fick ett pre-retail exemplar men
    i slutändan kvarstår ändå det faktum att kortet
    i princip inte ens går att få tag på i Sverige.
    Skulle kortet komma att finnas tillgängligt på den inhemska
    marknaden den närmsta framtiden skulle det väl kunna rekommenderas
    till användare som vill ha ett featurerrikt kort och inte bryr
    sig om avsaknaden av överklockningsmöjligheter. Förutsatt
    att kortet säljs till ett betydligt lägre pris än
    konkurrerande produkter. Som det ser ut nu måste vi tyvärr
    säga att detta är ett rätt anonymt moderkort. Det
    finns helt enkelt för många andra bra moderkort att välja
    på i prisklassen.

     

    Shuttle
    AB60/R


    Fördelar:

    + Enkel installation och konfiguration
    + Intel GigabitLAN-krets
    + Firewire
    + 4 S-ATA-portar

    Nackdelar:
    – långsammare än konkurreternas kort
    – Småmissar i layouten
    -för snåla överklockningsinställningar
    – spartanskt tillbehörspaket
    – ingen tillgänglighet på den svenska
    marknaden

    Ett
    stort tack till Shuttle som gjort
    denna recension möjlig.

    Annons

    Leave a Reply

    Please Login to comment
      Subscribe  
    Notifiera vid