Överklockning och IGP-minnesskalning

För att lättare utröna hur frekvenserna faktiskt påverkar prestandan när systemet inte accelereras exempelvis av ett grafikkort har vi sammanställt våra tester baserat på CPU-plattform och minnesfrekvens. Här vill vi ge en generaliserad bild av hur olika minneshastigheter presterar beroende på plattform, och på så sätt dels belysa hur minnet kan påverka integrerad grafik, men även hur stor inverkan systemets minneskontroller och CPU har på resultatet.

aida_memread

aida_memwrite

I de rena minnestesterna i Aida kan vi se att minneskontrollern i respektive plattform gör en hel del skillnad. Minne på 2 133 megahertz presterar överlag bättre än andra hastigheter i skrivning, och 2 400 megahertz vinner i läsning.Överlag klarar sig dock modulerna betydligt bättre på Intels plattform än på AMD:s. Intel-processorn i testet klarar helt enkelt av att leverera en högre bandbredd än AMD:s APU.

aida_memcopy

I kopieringstestet klarar sig 2 133-megahertzminnet bättre än 2 400-megahertzminnet. Även här ser vi också en klar fördel för Intels plattform, där det långsammaste minnet till i7-4770K klarar sig bättre än det snabbaste till AMD A10-6800K. AMD:s plattform visar dock en jämnare skalning mellan frekvenserna.

aida_memlatency

Latenstestet ger en fördel till 2 400 megahertz på Intels plattform, och skalar sedan ganska jämnt utmed de olika hastigheterna. Här är det lite jämnare mellan Intel och AMD, där de två snabbaste minneshastigheterna till AMD-systemet klarar tar sig förbi 1 333 megahertz-systemet med Intel-processor. Överlag är har dock Intel fortfarande ett tydligt försprång.

premier

Medan prestandaskillnaden mellan de båda processorerna i Adobe Premiere är markant så är skillnaden mellan de olika hastigheterna till respektive plattform ganska minimal. Vi ser dock en rimlig skalning till båda systemen, där dock AMD levererar en avstickare där DDR3-1333 presterar en hårsmån snabbare än DDR-1600.

x264_pass1

x264_pass2

Utöver att 1 333-megahertzminnet hamnar lite mer på efterkälken så är det minimal skillnad mellan de olika frekvenserna i X264. Vi ser dock en rimlig turordning, även om det rör sig om effektivt försumbara prestandavinster. Intel bibehåller dock fortfarande ett tydligt försprång.

Battlefield4_1920

Men vad händer när vi låter minet agera grafikminne till en integrerad grafikkrets i de båda processorerna? Här passar AMD:s plattform på att sträcka på sig med sin vassare grafikkrets, och vi kan faktiskt se en del reella prestandavinster med det snabbare minnet. Ingen av plattformarna håller sig över 30 bildrutor per sekund, men med 2 133-megahertzminne håller sig AMD A10-6800K i topp med 23,25 bildrutor per sekund i genomsnitt. 2 400 megahertz ligger strax därefter, med 1 866 megahertz hack i häl.

Det här är utan tvekan den tydligaste prestandaskillnaden vi sett hittills mellan de olika kiten, framför allt för att vara ett test med prestandavinster som blir tydligt märkbara för användaren i ett äkta scenario. Den som vill spela med integrerad grafik har en del prestanda att hämta med 2 133-megahertzminne, som tycks vara den mest effektiva hastigheten.

Samtidigt märker vi att AMD-systemet fortfarande inte riktigt presterar proportionerligt till hur mycket vassare grafikkretsen är än Intels motsvarighet. Battlefield 4 tycks helt enkelt vara så pass CPU-krävande att Intel kan hålla relativt jämna steg, även om AMD-plattformen fortfarande ligger i ledning.

Överklockning

Den här artikeln är inte primärt avsedd för de som söker minnen för maximal överklockning, utan snarare för konsumenter och entusiaster som vill ha ett par minnen med utrymme och målfrekvens som passar ett visst system. De flesta moduler går dock att ta längre än målfrekvensen, även om vi i det här fallet inte pressat gränserna för modulerna.

Alla testade moduler klarar i skrivande stund att överklockas åtminstone ett steg uppåt i frekvens – alla våra testade 1 600-megahertzmoduler klarade att köras i 1 866 megahertz, alla 1 866-megahertzminnen klarade att köra i 2 133 megahertz och alla 2 133-megahertzminnen klarade av att sträcka sig till 2 400 megahertz.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid