Speltest: Aliens vs. Predator (DX11)

AVP

Aliens vs. Predator
Genre: Förstapersonsskjutare, skräck, aktion
Grafikmotor: Asura
Systemkrav: Windows XP / Windows Vista / Windows 7
Intel Core 2 Duo E6400 eller likvärdig processor från AMD
2 GB RAM-minne
NVIDIA 8800-serien / Radeon HD 2900 Pro eller bättre
DirectX 11 (stöd för DirectX 9.0c finns)
Kommentar: Kombinera Aliens och Predator genren så har man en science fiction-titel när den är som allra bäst?
Prestandatest:
Separat prestandatest

Aliens_1920

Aliens_2560

Här har AMD ytterligare en titel där tillverkarens senaste DirectX 11-arkitekturer frodas. I Alien vs. Predator är det istället AMD som dominerar och vi ser även prov på imponerande CrossFire samt SLI skalning.

Subscribe
Notifiera vid
10 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Swedish Berserk
Swedish Berserk
12 Årtal sedan

Bra recension! 🙂 Detta kortet ser riktigt bra ut faktiskt. Bra Prestanda/Watt också. Dock är priserna höga nu när AMD inte har någon konkurrens. När är det tänkt att AMD ska släppa HD7800/HD7700 graffekorten? De kan bli riktigt spännande att se prestandan på!

HeJo
HeJo
12 Årtal sedan

Trevligt kort, lite dyrt bara men det går säkert ner när Nvidia får ut sina nya kort.
Dessutom visar testet att vi kan förvänta oss rejält prestandalyft för HD7970 i en del spel när nya drivare kommer ut.

Anton Karmehed
Admin
12 Årtal sedan

Ja det finns helt klart mer prestanda att hämta, ska se ifall vi har möjlighet att köra om kortet med nya drivrutiner men det finns ju inga tvivel om att AMD för närvarande har fullt kommande i toppsegmentet på grafikkortsmarknaden.
Personligen hoppas jag att AMD kan lägga mer vikt vid sina kontakter med spelutvecklare samt ytterligare optimera sin drivrutinsutveckling, där finns både prestanda och användarvänlighet att hämta.

flopper
flopper
12 Årtal sedan

Bra men kostsam.
Lär vänta till i höst. 😀

shaglord
shaglord
12 Årtal sedan

Klockade inte samma kort 1200 MHz hos swec? Skumt att det är sån stor skillnad. /s

mcnaldo
mcnaldo
12 Årtal sedan

Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor:

2048 – 1792 = 256
4 * 32 = 128

Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.

shaglord
shaglord
12 Årtal sedan

Jo jag tänkte på det förut också. 64 sp måste det vara i varje enhet. /s

mcnaldo
mcnaldo
12 Årtal sedan

Eftersom ni visar resultat på CrossFire för både standardkortet och XFX variant antar jag att ni hade totalt fyra kort inne. Passade ni på att göra några tester i Quad CrossFire?

Anton Karmehed
Admin
12 Årtal sedan

[quote name=”mcnaldo”]Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor: 2048 – 1792 = 2564 * 32 = 128 Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.[/quote]Det har blivit lite fel i texten ja, 64 Radeon-kärnor är det per GCN Compute Unit som består av 4 SIMD-enheter med 16 Radeon-kärnor vardera. Har uppdaterat detta nu. Angående överklockningen kan det skilja väldigt mycket från GPU till GPU. Vet inte vad… Läs hela »

snopp1234567
snopp1234567
10 Årtal sedan

😥 😀 😆 🙂 8) 😉 😉 😉 😉 😉 😐 😐 :-* 😳 :-* 😳 😳 🙁 🙁 😥 😮 😮 😮 😕 😡 😮 😮 😮 😛 :zzz :zzz :zzz 😛 😛 😛 😛 🙄 🙄 :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: 😛 😮 😮 :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz 😡 😕 😥 😀 😀 :-* 🙁 🙁 😳 😳 😳 :sigh: :sigh: