Speltest: Metro 2033 (DX11)

16_Metro_2033

Metro 2033
Genre: Skräck/Överlevnad, Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: A4, DirectX 9.0c med stöd för DirectX 11
Rekommenderade systemkrav: Windows Vista / Windows 7
Fyrkärnig 3,0 GHz-processor från AMD eller Intel
2 GB RAM-minne, gärna mer
En snabb hårddisk eller SSD
NVIDIA GTX 470/480 eller likvärdigt från AMD
DirectX 11
Kommentar: En förstapersonsskjutare baserat på boken Metro 2033, av Dmitry Glukhovsky som utspelar sig i ett post-apokalyptiskt Ryssland år 2033.
Prestandatest: Inbyggt prestandatest

Metro_1920

Metro_2560

Metro är ytterligare ett test där AMD står sig väl och återigen ser vi hur vår överklockade modell från XFX faktiskt petar ner Radeon HD 7970 från prestandatronen, en omöjlig uppgift i teorin, men som troligtvis kommer av de något mer mogna drivrutinerna. Tyvärr fanns det inte tid att testa om Radeon HD 7970 med AMD:s senaste drivrutiner innan artikelns publicering.

10
Leave a Reply

Please Login to comment
10 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
snopp1234567Anton Karmehedmcnaldoshaglordflopper Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Svensken
Medlem
Svensken

Bra recension! 🙂 Detta kortet ser riktigt bra ut faktiskt. Bra Prestanda/Watt också. Dock är priserna höga nu när AMD inte har någon konkurrens. När är det tänkt att AMD ska släppa HD7800/HD7700 graffekorten? De kan bli riktigt spännande att se prestandan på!

HeJo
Medlem
HeJo

Trevligt kort, lite dyrt bara men det går säkert ner när Nvidia får ut sina nya kort.
Dessutom visar testet att vi kan förvänta oss rejält prestandalyft för HD7970 i en del spel när nya drivare kommer ut.

Anton Karmehed
Admin

Ja det finns helt klart mer prestanda att hämta, ska se ifall vi har möjlighet att köra om kortet med nya drivrutiner men det finns ju inga tvivel om att AMD för närvarande har fullt kommande i toppsegmentet på grafikkortsmarknaden.
Personligen hoppas jag att AMD kan lägga mer vikt vid sina kontakter med spelutvecklare samt ytterligare optimera sin drivrutinsutveckling, där finns både prestanda och användarvänlighet att hämta.

flopper
Medlem
flopper

Bra men kostsam.
Lär vänta till i höst. 😀

Micke
Medlem
Micke

Klockade inte samma kort 1200 MHz hos swec? Skumt att det är sån stor skillnad. /s

Mikael
Medlem
Mikael

Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor:

2048 – 1792 = 256
4 * 32 = 128

Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.

Micke
Medlem
Micke

Jo jag tänkte på det förut också. 64 sp måste det vara i varje enhet. /s

Mikael
Medlem
Mikael

Eftersom ni visar resultat på CrossFire för både standardkortet och XFX variant antar jag att ni hade totalt fyra kort inne. Passade ni på att göra några tester i Quad CrossFire?

Anton Karmehed
Admin

[quote name=”mcnaldo”]Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor: 2048 – 1792 = 2564 * 32 = 128 Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.[/quote]Det har blivit lite fel i texten ja, 64 Radeon-kärnor är det per GCN Compute Unit som består av 4 SIMD-enheter med 16 Radeon-kärnor vardera. Har uppdaterat detta nu. Angående överklockningen kan det skilja väldigt mycket från GPU till GPU. Vet inte vad… Läs hela »

snopp1234567
Gäst
snopp1234567

😥 😀 😆 🙂 8) 😉 😉 😉 😉 😉 😐 😐 :-* 😳 :-* 😳 😳 🙁 🙁 😥 😮 😮 😮 😕 😡 😮 😮 😮 😛 :zzz :zzz :zzz 😛 😛 😛 😛 🙄 🙄 :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: 😛 😮 😮 :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz 😡 😕 😥 😀 😀 :-* 🙁 🙁 😳 😳 😳 :sigh: :sigh: