Mid-end segmentet är lika hett och svårbedömt som alltid. ATi och Nvidia har handskarna på och fighten har börjat. Välkommen till ringside där vi ser vilken krets som står upp efter 15 runder, ATI Radeon X700 Pro eller NVIDIA GeForce 6600GT?

Äntligen är våren på väg. Men vissa av oss kanske har kvar lite prassliga sedlar som bränner i plånboken sedan julens utsvävningar. Då finns det väl inget bättre än att uppgradera datorn med lite ny och frisk fart. Kanske köpte du tidigare i höstas en ny maskin med PCI-Express, och ett aningen för långsamt grafikkort, eller så kanske det är dags att uppgradera hela maskinen, och du vill köpa något med den senaste standarden. Misströsta inte. Vi här på NordicHardware har gjort en liten jämförelse av de senaste korten i mellanprisklassen. Det ena, Nvidias Geforce 6600GT har funnits på marknaden ett tag, medan ATi:s Radeon X700Pro precis har börjat dyka upp i butikerna. Båda korten ligger i ungefär samma prisklass, runt 1700 kronor för de billigaste märkena.

Mellanklassen i grafikkortsvärlden har jag alltid funnit väldigt intressant. Den är ju riktad till entusiaster, men är samtidigt inte oöverkomligt dyr. Även de som har en begränsad budget kan faktiskt klara av kostnaden av ett dylikt kort, och spelar man dagens grafikkortskrävande spel, så ger kort som dessa en rejäl skjuts jämfört med de budgetlösningar många datorer säljs med. Faktiskt så presterar dessa grafikkorten lika bra, eller t.o.m. bättre än förra årets värstingar. Och detta är inte fy skam. I och för sig, så har vi väl sett detta tidigare. Det är inget unikt. Tänk tillbaka på t.ex. Nvidias GF3 ti200, ti4200 eller FX5900XT. Likaså har ATi haft flera bra kort i sitt mellanregister. Deras 9600Pro var klart godkänt, och de flesta av oss minns väl hur bra deras 9500Pro var. Det kortet presterade bättre än vad fienden Nvidia kunde få fram på ett bra tag. Och man kan faktiskt dra ett par paralleller med det kortet som vi skall testa här. Men mer om det senare. Nu är det dags att gå igenom vad som finns att säga om korten i testen.










Asus 6600GT

I somras fick vi se vad Nvidias nya arkitektur NV40 kunde prestera i och med presentationen av deras 6800-serie. I augusti började man höra om hur deras NV43 skulle komma att se ut. Vanligt är att de stora bolagen brukar komma med en bantad version av deras dyraste grafikprocessor, och även denna gång blev det så. Även om man minst sagt kan säga att det är en del skillnader. De fullödiga 6800-korten har 16 pixel pipelines, och 6 vertex shaders, men hos 6600-serien får vi nöja oss med 8 respektive 3. Likaså är minnesbussen på 128 bitar, vilket kan tyckas vara begränsande för ett kort med 8 pipelines. Om vi tittar tillbaka på Nvidias värsta misslyckande, FX5800, så var det bl.a. detta som höll tillbaka prestandan gentemot dess motståndare Radeon 9700Pro. I stort sett alla korten i toppklassen förra året hade just 8 (eller som t.ex. FX5900 4×2) pipelines och 256-bitars minnesbuss.

Men 6600GT har utrustats med GDDR3-minnen vilket utan problem ger minnesfrekvenser vilket vi bara kunde drömma om på ett mellanklasskort för några år sedan. Klockfrekvenserna är lagom imponerande 500Mhz på kärnan och 1000Mhz på minnena, faktiskt samma frekvenser som fiaskot FX5800 hade, men där slutar likheterna. Nvidias 6600GT klarar av shader model 3.0, vilket är trevligt, men kanske av begränsad betydelse, då väldigt få speltitlar utnyttjar denna standard. Något annat som dock är betydligt intressantare är SLI-kontakten som sitter på kortets överkant. Tillsammans med ett identiskt kort kan man härigenom parallellkoppla två 6600GT. Men det får ni snart läsa om i en annan artikel…

 

Asus skickade oss ett par av deras ”Extreme N6600GT”, med 128MB minne. Som vanligt utstrålar Asus saker kvalitet. Redan från det att man öppnar lådan känner man att det är fina grejer. Kortet är mycket bra paketerat i ett fack av cellplast, så att det inte skall åka omkring inne i lådan. En mängd programvara kommer med kortet, bl.a. ett speciellt chatprogram och därtill medföljande säkerhetsprogramvara. Dessa har inte testats i detta test, men det är roligt att se att man försöker med något utöver det vanlig. Självklart medföljer det obligatoriska DVD programmet och drivrutiner. Även en fullversion av Joint Operations finns med. En liten plastbox för CD-skivor ligger också med.

Själva kortet har blå PCB, en rätt smakfullt designad kylare, och kylflänsar på minnena. Enbart en DVI kan tyckas lite synd för moderna kort, när många Nvidia-kort kommer med dubbla DVI. Konverterare för DVI till VGA-adapter och sladd för TV-outen är självklara tillbehör.

Som sagt så är första intrycket av hela paketet och kortet i synnerhet, mycket bra. Allt visar på god kvalitet, och det är nog därför Asus erbjuder 3 års garanti på kortet.










Sapphire X700Pro

I andra ringhörnan står ATi:s Radeon X700Pro, ett kort med på pappret ganska lik prestanda, men framför allt en nästan identisk prislapp. ATi verkar ha tagit samma väg som Nvidia i detta fall. Kärnan är en ny arkitektur, R410, men är i stort sett en bantad R420, den kärna som toppkorten i X800-serien är baserad på. Precis som 6600GT har ATi halverat antalet pipelines från X800XT:s 16 till X700Pros 8 pixel pipelines, men det har behållit antalet vertex shaders och har därför 6 stycken precis som X800XT. Klockfrekvensen för kärnan är 445Mhz, vilket är lite mer än vad som har meddelats. Om det beror på att just Sapphire i detta fall har valt att klocka upp sina X700Pro, eller om detta kortet är försett med ett beta-BIOS har inte lyckats fastställas. Som shader model använder ATi en utveckling av den tidigare 2.0, numera alltså 2.0b.

Också här har man en minnesbuss på 128 bitar, och även här blir jag en aning förvånad, då kort i motsvarande kaliber från ATi, tidigare har haft 256-bitars buss. Minnena är GDDR3, och även här är frekvensen en aning högre än vad som har angivits. De 256MB minnena som kortet är utrustat med går med 452MHz istället för de 432MHz som har angivits som standard.

 

Sapphires X700Pro kommer i en vad som kan tyckas helt normal kartong, med ett litet fönster på baksidan. Jag kan inte hjälpa det, men tanken på leksaker slår en direkt. Varför man vill visa upp kortet på detta viset är nog inte så konstigt, nu när fler och fler använder chassin med plexidörrar eller liknande. Hur korten ser ut har fått större och större betydelse.

När man sedan öppnar kartongen hittar man hela härligheten i vakuumformad plast, vilket kanske är bra ur vissa synpunkter, men är bedrövligt om man vill försöka få tillbaka grejerna i kartongen.

Och det finns faktiskt en hel del att försöka få tillbaka också. Precis som Asus har Sapphire satsat en hel del på programvaran. Utöver de vanliga skivorna med drivare, DVD-spelare och liknande ligger det faktiskt 2 populära titlar i fullversion med här. Prince of Persia: Sands of time och Splinter Cell: Pandora Tomorrow.

Men det viktigaste är I alla fall kortet själv. I ett avsteg från vad vi är vana vid, så har Sapphire valt att använda en blå PCB istället för de röda som vi brukar förknippa med ATi. Minnena har försetts med kylflänsar, och en ganska snygg kylfläns sitter monterad på kärnan. Temat är blått rakt igenom. Som brukligt på ATi-kort har X700 bara en DVI, vilket även här kan tyckas synd. Sladd till TV-out och VGA-konverterare följer även här med i paketet.


Testsystem
AMD Athlon64 – Socket 939
Processor:
AMD Athlon 64 FX55 (2.6GHz, 1MB L2-cache, 2GHz HT)
Moderkort:

Asus A8N-SLI Deluxe (nVidia nforce 4 SLI)

Minne:

1GB Corsair XMS3200XL DDR-SDRAM
(2 x 512MB, DDR-400, 2-2-2-10 timings)

Grafikkort:

Sapphire Radeon X700 Pro 445/900 MHz
(2x) ASUS GeForce 6600 GT 500/1000 MHz

Hårddisk:
2x Western Digital Raptor 74 GB i RAID0
Mjukvara
Operativsystem:
Windows XP Professional SP2
Drivrutiner:
Catalyst 4.12
nForce 6.21
Forceware 66.93
Testprogram:

3DMark03
3DMark05
Doom 3
Far Cry
Half Life 2

För våra tester har vi valt det mest optimala gamingsystemet vi kunde bygga ihop. Givetvis är det Athlon 64-baserat, inte minst eftersom detta är den enda tillgängliga plattformen för SLI idag.

Om ni undrar över de något gamla drivrutinerna kan vi meddela att majoriteten av artikeln färdigställdes redan under december 2004.


För att se vad korten gick för, så bestämde jag mig för att enbart använda benchmarks från nyare spel och de alltid populära programmen 3DMark03 och 05 från Futuremark.


Sedan i våras har det kommit en hel del trevliga titlar, och många av oss blev rejält tagna av grafiken i Far Cry. Innan sommaren var det antagligen det mest krävande spelet på marknaden, och det är fortfarande rätt tungt för kort i den här klassen. En trevlig sak med det är också att det inte verkar vara lika optimerat för en viss tillverkares krets, så som de andra två titlarna jag har testat korten på.

För att kommentera resultaten i den bifogade grafen, så anser jag nog att både 6600GT och X700Pro ger spelbara resultat i Far Cry. 6600GT kanske är en aning vassare, men inte så att det stör. Skall man spela med höga upplösningar bör man dock hålla nere på anti aliasing och anisotropic filtering.






I somras dök DOOM 3 upp med buller och bång. Många hade väntat på det här spelet i evigheter, och visst, spelet är verkligen snyggt. Kanske inte så roligt, men med stor sannolikhet kommer spelmotorn att användas i många andra titlar framöver. En kinkig sak med det är väl annars att Nvidia-kort överlag verkar prestera bra i DOOM, men ATis kort presterar relativt svagt i DOOM 3. Inte för att det är några enorma skillnader, men jag har upplevt en viss instabilitet med ett par ATi-kort i DOOM, och stora fluktuationer i frameraten även med tyngre kort som X800XT.









Det man ser i graferna är en ganska tydlig bild av detta. 6600GT har ett rätt rejält försteg här, även om inget av korten är lämpat för att köra höga upplösningar med alla detaljer på max. De är helt enkelt för klena för den här grafikmotorn. Men med tanke på hur förra årets värstingar presterar i DOOM 3, så är det mer än godkända resultat för såväl Nvidias som ATis mellanviktare.


För några månader sedan kom den kanske mest efterlängtade titeln av dem alla. Half-Life 2. Så mycket prat som det har varit om detta spel, så kunde man ju inte ha annat än högt ställda förväntningar. Och vissa hade nog en rätt befogad oro också. I och med att spelet (i kupongform) hade bifogats med såväl 9800XT som 9600XT, så ville det till att det sista året inte skulle ha gjort spelmotorn ännu tyngre.








Hur klarade sig våra kandidater då? Jo, jag skulle vilja säga med klart väl godkänt betyg. Även om man även här kan ana en viss optimering, denna gång till ATis fördel, så verkar faktiskt HL2 vara en mycket välskriven spelmotor. Allt ser mycket trevligt ut, och man får bra framerate med båda korten. Jag hade nog precis som i Far Cry undvikit höga upplösningar i kombination med kvalitetsförstärkande applikationer, men annars är korten mycket bra för sin prisklass.

Futuremark har med jämna mellanrum givit oss verktyg för att kontrollera grafikprestandan. Visst, de finns andra verktyg, men de flesta av dem tenderar till att testa systemet mer än just grafikkortets prestanda. Även Futurmarks eget 3DMark01 tenderar att testa systemet som helhet mer än grafikkortet i sig. Därför valde jag att bara köra test i 3DMark03 och 05. Inte heller gick jag ifrån defaultinställningarna, då jag misstänker att ni inte heller någonsin gör det. Jag gör det inte själv i alla fall…

Resultaten i graferna är rätt intressanta. De här två grafikkorten presterar fantastiskt bra egentligen. För 6 månader sedan var det få kort som klarade sådana siffror i 3DMark03. Och då pratar vi om grafikkort med dubbla, eller t.o.m. tredubbla priset. Man blir nästan lite rädd över hur fort utvecklingen går.

De flesta av oss vill väl ha valuta för pengarna, och då passar det väl ganska bra att överklocka sitt kort en aning, så att man får ut absolut max för sina surt förvärvade pengar. Med enkla medel, och relativt riskfritt kan dagens kort överklockas en aning. Ja, det känns mer som en systemoptimering, med tanke på att tillverkarna skickar med program för att utföra överklockningen. Dock använde jag RivaTuner, mycket på grund av att jag hade problem med att få andra program att fungera med X700Pro. Om detta beror på att t.ex. ATi Tool inte har hunnit uppdateras än, eller om det kan bero på en eventuellt udda BIOS i ATi-kortet har jag ingen vetskap om.

Resultaten här var verkligen oväntade. Jag brukar vara van vid att ATis kort överklockar ganska friskt. Det gör dock inte detta. Som man kan se i grafen, så påverkade de få procent överklockning inte resultaten för X700Pro i 3DMark03 särskilt mycket.

Däremot var 6600GT betydligt villigare att tas upp på lite högre varvtal. Och det gav en märkbar vinst i benchmarkprogrammet också. Kanske inte så att man skall göra sitt val enbart utifrån detta, men man känner att kortet har en viss potential och det tackar man ju aldrig nej till.


Så, vad blir då min slutsats? Ja, jag måste göra en lite analogi här. En vän, som sysslar med boxning förklarade en gång i tiden för mig, att det fanns olika sätt att skapa en bra mellanviktsboxare. Man kan göda en flugviktare, eller banta en tungviktare. Men bäst var om man gjorde det rätt från början. Flugviktaren kommer aldrig att få samma styrka som en äkta mellanviktare, och tungviktaren kommer aldrig att bli lika smidig.

Och det tror jag faktiskt Nvidia har lyckats med här. Deras 6600GT har mycket som talar för sig. Prestandan i sig själv, är klart godkänd. Det presterar bra i det mesta man slänger åt det. Utöver detta, så har 6600GT en trevlig finess, och det är dess möjligheter att köras i SLI. Nu skall vi inte gå in på djupet om detta i denna recension, men helt kort så ger det möjlighet att nå betydligt högre prestanda, genom att parallellköra två identiska kort. En smart uppgradering när det kanske behövs mer. För och nackdelar finns, med det kommer ni snart att få läsa mer om.

Nå, vad tycker jag då om ATis utmanare? Jo, det är egentligen ett mycket bra kort. Det presterar i stort sett jämt med Nvidiakortet, och i t.ex. HL2 t.o.m. en aning bättre. Det är ett gediget kort utan konstigheter. Men som ni redan vet, så har ATi redan släppt en uppföljare till kortet, X800XL, som skall ligga i samma prisklass, och om man ser på det kortets specifikationer, så kommer det att sopa mattan med båda dessa grafikkort. Inte heller har X700Pro de roliga utbyggnadsmöjligheter som 6600GT har i och med SLI-funktionen.

ASUS 6600 GT
Sapphire X700 Pro
Fördelar:

+ Gediget intryck

+ Användbar programvara

+ Mer än godkänd prestanda

+ SLI-kapacitet

+ Hyffsad överklockning

Nackdelar:
– Inget speciellt

Fördelar:

+ Gediget intryck

+ Andvändbar programvara

+ Mer än godkänd prestanda

Nackdelar:

– Ingen multi-GPU-kapacitet
– Dålig överklockning
Pris: ~1900 kr Pris: ~1950 kr

Vi får se den här matchen vunnen av 6600GT. X700Pro blev absolut inte golvad, men just nu har Nvidia vinnarbältet i den här prisklassen.

Tack till ASUS och Komplett som gjort recensionen möjlig.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid