TEST  NVIDIA fortsätter sin starka offensiv på prestandamarknaden för grafikkort. Idag är det debut för den nya minstingen i GeForce GTX 500-serien där tillverkaren även introducerar en ny GPU, GF114. Tanken är densamma, att finslipa prestandan och sänka strömförbrukningen för att med GeForce GTX 560 Ti kunna täcka upp prissegmentet runt 2 500 kronor.

Ironiskt nog är den kanske största överraskningen med NVIDIA:s nytillskott dess namn. Det var länge sedan vi fick de första uppgifterna om den tredje medlemmen i GeForce GTX 500-familjen och att namnet skulle bli GeForce GTX 560 kändes ganska uppenbart. Grafikkortet blir en spirituell ersättare till GeForce GTX 460 och ligger hack i häl på de redan lanserade prestandakorten GeForce GTX 580 samt GTX 570.

Men att NVIDIA av någon anledning skulle känna sig manade att slänga dit sitt gamla klassiska Ti-suffix var vi inte riktigt beredda på. GeForce 3 Ti lanserades för nästan exakt 10 år sedan och var det första kortet som använde sig av Titanium-suffixet. NVIDIA menar i sitt pressmaterial att Titanium är lättare än stål, men fortfarande lika starkt. Vilket alltså gör Titanium till en bra metall och ett bra produktmärke.

gtx560ti

Anledningen till att man nu återupptar sitt Ti-märke är den kritik tillverkaren fick efter lanseringen av just GeForce GTX 460. Man lanserade då ett flertal olika modeller där de två lanseringskortens namn bara skilde i mängden grafikminne, trots att det fanns andra prestandaskillnader mellan korten. GeForce GTX 560 Ti är toppmodellen i serien och även om NVIDIA ännu inte avslöjat några övriga modeller kommer det alltså dyka upp andra GeForce GTX 560-kort med lägre specifikationer och då utan Titanium-märkningen.

Om vi ska spinna vidare på NVIDIA:s produktnamn och det faktum att GeForce GTX 560 Ti trots allt blir en uppföljare på det mycket populära och prisbelönta GeForce GTX 460 kan vi konstatera att man med sitt nya kort velat höja ribban ytterligare. NVIDIA menar att deras nya grafikkort är lika mycket en ersättare för GeForce GTX 470, vilket i alla fall bådar gott för prestandan. Den nya GF114 grafikkretsen är som sagt en ny bekantskap men receptet är detsamma som hos GF110, med andra ord kraftiga optimeringar av en redan kraftfull grafikkrets. 

gpu

Innan vi kikar vidare på just grafikkortet GeForce GTX 560 Ti ska vi därför ta en närmare titt på vad som utgör den nya GF114 grafikkretsen.


När NVIDIA lanserade GeForce GTX 460 kunder vi konstatera att man precis som med flaggskeppet i samma serie – GeForce GTX 480 – valt att inte utnyttja grafikkretsens fulla potential från dag ett. Exakt varför NVIDIA valde denna vägen med GeForce GTX 460 vet vi fortfarande inte, men troligtvis hade prestandan blivit lite för bra med tanke på deras övriga modeller på marknaden och det prissegment man siktade inte sig på. När grafikkorten lanserades var det med 336 st. CUDA-kärnor, trots att dess GF104 GPU på transistornivå var god för 384 st. CUDA-kärnor.

Vi spekulerade då i att NVIDIA skulle lansera en kraftfullare variant av GeForce GTX 460, men så blev aldrig fallet och istället fick vi vänta på nästa generation för att låsa upp kretsens fulla potential. Likt GeForce GTX 580 som för första gången utnyttjade Fermi-arkitekturens fulla 512 CUDA-kärnor kommer GeForce GTX 560 Ti med totalt 384 st. CUDA-kärnor, det maximala antalet NVIDIA kalkylerade för redan under utvecklingen av GeForce GTX 460 förra året.

gf114
GF100 och GF104 som nu får sträcka på vingarna i andra generationens Fermi-kort.

Fokus på DirectX 11 och prestanda per watt

Det är dock inte bara antalet CUDA-kärnor som skiljer grafikkretsarna GF104 och GF114 åt. NVIDIA har precis som med GF110 gått ner på transistornivå för att optimera grafikkretsens prestanda och inte minst sänka strömförbrukning. Genom att byta ut transistorer och optimera deras arbete säger man sig kunnat öka prestandan per watt, samtidigt som man med fler CUDA-kärnor (Jämfört med GTX 460) även nått högre klockfrekvenser.

NVIDIA säger sig ha ökat prestandan per watt med 21% jämfört med GeForce GTX 460 1GB. Jämfört med konkurrenten AMD är det återigen DirectX 11-prestandan NVIDIA gärna talar högt om. Där man säger sig ha en fördel tack vare sina 8 PolyMorph renderingsmotorer som tar hand om tesselleringsuppgifter.

gtx560opt

GeForce GTX 560 Ti får också tillgång till fyra stycken 64-bit minneskontrollers som med en total bandbredd på 256-bit ger samma grundbandbredd som i GeForce GTX 460. Men med snabbare minnesfrekvenser har man också lyckats öka bandbredden.

NVIDIA har även sett till att föra över sin Advanced Power Monitoring teknik till GeForce GTX 560 Ti. Vi gick igenom tekniken i detalj under vår analys av GeForce GTX 580, men tanken är att man genom övervakning av vissa applikationer inte ska riskera att kortet överbelastas. Då tekniken – till skillnad från AMD Power Tune – är mjukvarustyrd finns det ingen som helst risk att kortet drar ner sin prestanda i spel eller andra allmänt krävande applikationer. Något som kan ses som både positivt och negativt. Samtidigt är tredjepartstillverkare inte tvugna att använda de extra kretsar som behövs för att tekniken ska fungera, vilket kan betyda att vi får se vissa modeller utan denna teknik.

NVIDIA positionerar GeForce GTX 560 Ti som en ersättare för sitt GeForce GTX 470-kort som fasades ut tidigare under förra året. Även om man till namnet och valet av GPU att döma är mer likt NVIDIA:s GeForce GTX 460-serie så har man höjt ribban så pass att AMD istället väljer att sälja de båda korten bredvid varandra där den äldre GeForce GTX 460-serien blir ett billigare mellanklass-alternativ.

Stöd för SLI, HD-ljud, 3D Vision och PhysX

Med samma grundarkitektur som övriga familjemedlemmar i GeForce GTX 500-serien är det ingen överraskning att vi även här hittar stöd för NVIDIA:s egenutvecklade grafiktekniker. Bland annat hittar vi stöd för accelererade fysikeffekter genom PhysX, samtidigt som man även kan uppleva sina spel i 3D med ett 3D Vision-paket och en kompatibel skärm.

GeForce GTX 560 Ti stödjer även NVIDIA Surround vilket gör det möjligt att köra upp till tre bildskärmar samtidigt med upplösningar på sammanlagt 7680×1600 pixlar. För detta krävs dock minst två grafikkort och just SLI-stödet satsar NVIDIA extra på med GTX 560 Ti. Med ett riktpris på runt 2 500 kronor är det ett förhållandevis billigt sätt att bygga ett system med dubbla grafikkort, åtminstone jämfört med priserna för GeForce GTX 570 samt GeForce GTX 580. Något som även kan uttökas till 3D Vision Surround med kompatibla bildskärmar.

3dvisionsurround

 


Som en medlem i GeForce GTX 500-serien är det inte överraskande att NVIDIA:s nytillskott har en hel del gemensamt med GeForce GTX 580/570. Men med en mindre avancerad GPU, en mindre minnesbuffert och smalare minnesbuss har NVIDIA lyckats skala av drygt 4 centimeter på kortets längd. Samtidigt som kortet är en dryg centimeter längre än GeForce GTX 460.

580vs.560
GeForce GTX 580 och sitt nya mer slimmade syskon GeForce GTX 560 Ti

Innan vi kikar närmare på det fysiska kortet gräver vi oss lite djupare in i de tekniska specifikationerna.

  GTX 560 Ti GTX 460 1GB GTX 470 HD 6870
GPU GF114 GF104 GF100 Barts XT
Tillverkningsteknik 40nm 40nm 40nm 40nm
Kärnstorlek ? ? 529 mm2 255 mm2
Transistorer 1,95 miljarder 1,95 miljarder 3,0 miljarder 1,7 miljarder
SM-enheter 8 7 14 14
CUDA-kärnor 384 st. 336 st. 448 st. 1120 st.
GPU-frekvens 822 MHz 675 MHz 607 MHz 900 MHz
CUDA-frekvens 1 644 MHz 1 350 MHz 1 215 MHz
Beräkningskraft 1.26TFLOPs 0,9 TFLOPs 1,01TFLOPs 2,00 TFLOPs
Texturenheter 64 st. 56 st. 56 st. 56 st.
Textur-fillrate 52,6 Gtexel/s 37,8 Gtexel/s 34,0 Gtexel/s 50,4 Gtexel/s
ROP-enheter 32 st. 32 st. 40 st. 32 st.
Minnestyp 1 024MB GDDR5 1 024MB GDDR5 1 280MB GDDR5 1 024MB GDDR5
Minnesfrekvens 1 002 MHz
(4 008 MHz)
900 MHz
(3 600 MHz)
837 MHz
(3 348MHz)
1 050 MHz
(4 000MHz)
Bussbredd 256-bit 256-bit 320-bit 256-bit
Bandbredd 128,3 GB/s 115,2 GB/s 133,9 GB/s 128 GB/s
L2-cache 512 KB 512 KB 640 KB
Strömkontakter 2 x 6-pin 2 x 6-pin 2 x 6-pin 2 x 6-pin
Max. effekt 170W 160W 215W 151W
Kortlängd 228mm 215mm 240mm 250mm

I prestandaspecifikationerna ser vi ganska tydligt att NVIDIA som sagt höjt ribban ganska märkbart sedan man lanserade GeForce GTX 460. Mycket riktigt har man både beräkningskraft och minnesbandbredd att ge sig efter GeForce GTX 470, vars plats GeForce GTX 560 Ti alltså är tänkt att ta framöver.

Antalet transistorer och tillverkningsprocessen är densamma som i GeForce GTX 460 vilket också bekräftat det faktum att de extra 48 CUDA-kärnorna alltså fanns fysiskt tillgängliga även i GF104 grafikkretsen. Strömförbrukningen har trots den betydligt högre beräkningskraften bara ökat med 10 watt mot GeForce GTX 460.

gtx560ref2

Förutom en heltäckande referenskylare kan vi även skönja de två 6-pins strömkontakterna i bakkant av kylaren samt den ensamma SLI-kontakten i främre ovankant.

gtx560ref

Bildutgångarna som erbjuds är dubbla DVI-I-kontakter samt en mini-HDMI utgång. För att hålla temperaturerna i chassit nere blåser kylaren ut den varma luften genom expansionsporten.

gtx560ref3

gtx560ref4

Nu är det dags att kika närmare på ett av de första produktionskorten med NVIDIA:s nya grafikkrets.


NVIDIA:s lansering av GeForce GTX 560 Ti har plågats av problem med leveranser av testkort och inte minst konsumentkort från företagets partners. Men medan vi inväntar fler deltagare för en liten videojämförelse av olika GeForce GTX 560 Ti grafikkort kan vi redan här och nu presentera en av de mer intressanta modellerna på marknaden, ASUS GeForce GTX 560 Ti DirectCU II TOP.

ASUS har gått sin egen väg med GeForce GTX 560 Ti-serien och kommer faktiskt inte att lansera ett enda referensklockat kort. Man satsar rakt igenom på överklockade modeller och deras DirectCU II TOP är flaggskeppet med både väl tilltagen kylning och uppskruvade klockfrekvenser.

ASUS GeForce GTX 560 Ti DirectCU II TOP
CUDA-kärnor 384 st.
GPU-frekvens 900 MHz
Minne: 1GB GDDR5
Minnesfrekvens 1 050 MHz
(4 200MHz)
Strömkontakter 2 x 6-pin
Kylare DirectCU II kylare med 
Tillbehör: 1 x DVI-I-till-VGA adapter
2 x 6-pins strömkabel
1 x mini-HDMI till HDMI adapter
ASUS Smart Doctor
ASUS Gamer OSD
ASUS Splendid 
Riktpris 2 590 SEK

ASUS har satsat på ett eget kretskort som man kryddat friskt med högkvalitativa komponenter. Bland annat har man satsat på superlegering i sina kondensatorer och MOS-kretsar vilket enligt tillverkarens eget material ska ge både lägre temperaturer, bättre stabilitet och öka prestandan.

För att dra nytta av de finare komponenteran har ASUS försett sitt grafikkort med sin omskrivna DirectCU II-kylare som på GeForce GTX 560 Ti använder sig av dubbla 80mm-fläktar för att kyla den stora aluminiumflänsen. Värmen sprids från GF114-kärnan genom tre platta värmeledningsrör som tillverkade i koppar ligger i direktkontakt med grafikkretsen. 

asus.top2

Kylaren ska vara tystare och samtidigt ge 20% bättre kylning än NVIDIA:s referensmodell.

Allt detta har gjort det möjligt för ASUS att öka klockfrekvensen på sin GPU till fina 900 MHz, upp från 822 MHz på referenskortet. Även minneskretsarna får sina frekvenser spetsade och landar på 4 200 MHz.

card

pow3

pow

pow2

mem

directcu

directcu2

Hur väl kortet presterar i jämförelse med NVIDIA:s referens ska vi snart ta reda på.


testrigg

 Testsystem
Moderkort ASUS Rampage III Extreme
CPU Intel Core i7-980X @ 3.46GHz
RAM 6GB Corsair CMGTX2 3x2GB
Grafikkort ASUS GeForce GTX 560 Ti TOP (900/4200 MHz)
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (822/4002 MHz)

ASUS GeForce GTX 580 (782/4000 MHz)
XFX Radeon HD 6870
XFX Radeon HD 6850
ASUS Radeon HD 6870
NVIDIA GeForce GTX 460 1GB (675/3600 MHz)
EVGA GeForce GTX 460 768MB SuperClocked (763/3800 MHz)
MSI GeForce GTX 460 1GB Cyclone (725/3600 MHz)
MSI Lightning GeForce GTX 480 1536MB (700/3696 MHz)
HIS Radeon HD 5850 1GB
ASUS Radeon HD 5870 1GB
Hårddisk Western Digital VelociRaptor 300GB
Operativsystem Microsoft Windows 7 64-bit
Drivrutiner NVIDIA ForceWare 262.99 (
NVIDIA ForceWare 262.99 (GTX 580 och GTX 480)
NVIDIA ForceWare 260.89
ATI Catalyst 8.782
Testprogram 3DMark 06
3DMark Vantage
Unigine Heaven 2.1
Aliens vs Predator
Crysis: Warhead
Metro 2033
Resident Evil 5
Final Fantasy XIV
StarCraft II: Wings of Liberty
S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat
MSI Kombustor

Testsystem vi använt oss av är baserat på Intels LGA1366-plattform och för att få grafikkorten att jobba riktigt ordentligt har vi valt en sexkärnig Intel Core i7 980X processor som hjärtat i systemet. De kompletta specifikationerna kan ni se ovan.

Testmetodik

Vi har under våra tester valt att begränsa resultaten till upplösningen 1920×1080 pixlar samtidigt som primärt fokuserat på ganska kraftiga inställningar av kantutjämning och anisotropisk filtrering för att optimera bildkvalitén och visa vilken prestanda man som minst kan vänta sig av dessa kort. Referensinställningarna ställda i grafikkortens drivrutiner till 8x SSAA och 16x AF för AMD-korten samt 8x AA Q och 16x AF för NVIDIA.

Den mest intressanta jämförelsen är mellan Radeon HD 6870 och Radeon HD 6950, de två kort som rent prismässigt kommer att ligga på vardera sida om GeForce GTX 560 Ti. Men givetvis blir det också en intressant jämförelse med GeForce GTX 460 1GB samt de två övriga korten i GeForce GTX 500-serien.

Med det sagt kastar vi oss in på prestandatesterna.


3dmark06

Futuremark 3DMark06
Genre: Syntetiskt 3D-test
Grafikmotor: Egenutvecklad, DirectX 9.0c
Systemkrav: Enkelkärnig CPU på över 2,5 GHz
1GB internminne
Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd
Kommentar: Populärt prestandatest för grafikkortet och övriga komponenter.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion.
Standardupplösning: 1280×1024 (poäng)

 

06

3DMark06 börjar bli till åren och prestandatestet gör inte mycket för att sålla mellan prestandakort och mellanklasskort. GeForce GTX 560 Ti ligger dock där vi förväntat oss, strax ovanför Radeon HD 6870  och kretsar runt det dyrare Radeon HD 6950 2GB.


 

3dmarkVantage

Futuremark 3DMark Vantage
Genre: Syntetiskt 3D-test
Grafikmotor: Egenutvecklad, DirectX 10.0
Systemkrav: Tvåkärnig, motsvarande Intel Core 2 Duo E6600 eller AMD Athlon X2 6000+
2GB internminne
Grafikkort (512MB minne) med DirectX 10.0 stöd
Kommentar: Senaste versionen av 3DMark med tyngre belastning på grafikkortet, kräver DX10.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion, Performance preset
Standardupplösning: 1280×1024 (poäng)

 

vantage

I 3DMark Vantage får grafikkorten spela en viktigare roll och här ser vi ett liknande mönster som i vårt första test där GeForce GTX 560 Ti inte har några problem att distansera sig från Radeon HD 6870  och ligger ganska jämt med HD 6950. Samtidigt har ASUS överklockade TOP-kort inga problem att ta sig förbi både HD 6950 och GTX 480. Kortet hamnar faktiskt inom slagläge för AMD:s toppmodell Radeon HD 6970.


 

heaven

Unigine Heaven 2.0
Genre: Syntetiskt 3D-test
Grafikmotor: Unigine Engine, DirectX 11.0
Systemkrav: Grafikkort från ATI Radeon HD 2xxx och NVIDIA GeForce 7xxx serierna, eller nyare.
För Tessellation-tester krävs grafikkort med DX11-stöd.
Kommentar: Tungt 3D-test med fokus på DirectX 11 och inte minst Tessellation-effekter.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion.
Upplösning: 1920×1080 pixlar, 4x anisotrophy (poäng)

 

heaven

Heaven från Unigine är ett ganska tungt DX11-test utvecklat för att testa tesseleringsprestanda först och främst, och här har NVIDIA legat i topp sedan man lanserade sin Fermi-arkitektur. AMD har hämtat in en del av försprånget med Radeon HD 6900 men GeForce GTX 560 hänger trots allt bra med instegsmodellen Radeon HD 6950. Radeon HD 6870 samt GeForce GTX 460 spelar i en lägre division.


finalfantasys

Final Fantasy XIV
Genre: Sci-Fi, Massively multiplayer online role-playing game
Grafikmotor: Egenutvecklad, DX9.0c
Systemkrav: Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+
1GB internminne
Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd
Kommentar: Klassisk spelsaga nu i MMORPG-tappning med kraftfull grafikmotor.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (poäng)
Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (poäng)

 

ff

För att komma igång med våra speltester för dagen har vi börjat med Final Fantasy, som ja… Är ett spel med en benchmarkfunktion. GeForce GTX 560 Ti tappar här lite mark men det är också en trend som håller sig för övriga NVIDIA-kort i detta test. ASUS överklockade TOP-modell har dock inga problem att bita sig fast i ryggen på Radeon HD 6950.


 

sc2s

Starcraft II
Genre: Sci-Fi Realtidsstrategispel
Grafikmotor: Egenutvecklad, DX9.0c
Systemkrav: Intel Pentium 4 2,6 GHz eller motsvarande AMD processor
1GB internminne (1,5GB för Windows Vista/7)
Grafikkort (128MB minne) med DirectX 9.0c stöd
Kommentar: ”Världens mest sålda realtidsstrategispel som trots låga systemkrav kan ge tung grafisk belastning.”
Hemsida
Prestandatest: 3min FRAPS under uppspelning av 1v1 replay
Test 1: 1920×1080, 0/0x AA/AF, Ultra (FPS)

 

sc2

Starcraft II är bekant för de flesta, och vi kör här utan AA/AF på, då dessa ger en horribel prestandaförlust. GeForce GTX 560 Ti cementerar sin position på prestandamarknaden genom att lämna Radeon HD 6870 och GeForce GTX 460 en bra bit bakom sig. Som vi sett i tidigare tester är referenskortet något långsammare än Radeon HD 6950, men ASUS överklockade modell pressar sig ganska enkelt förbi.


 

re5

Resident Evil 5
Genre: Skräck Third-person shooter
Grafikmotor: MT Framework, DX10.0
Systemkrav: Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+
1GB internminne
Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd (DX10 rekommenderat)
Kommentar: Klassisk rysaraction med gott om zombies och blod.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion.
Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS)

 

re5

I Resident Evil 5 visar GeForce GTX 560 Ti än mer imponerande prestanda och båda modellerna vi testat här idag lämnar Radeon HD 6950 bakom sig. Även toppmodellen Radeon HD 6970 får det svettigt när ASUS GTX 560 Ti TOP lyckas ta sig förbi, även om referensmodellen inte är tillräckligt kraftfull.


 

crysis

Crysis Warhead
Genre: Sci-Fi Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: CryEngine2, DX10.0
Systemkrav: Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+
1GB internminne
Grafikkort (256MB minne) med DX10 stöd
Kommentar: ”Uppföljaren till världens kanske snyggaste och mest krävande spel.”
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion.
Test 1: 1920×1080, Enthusiast preset, Ambush map, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, Enthusiast preset, Ambush map, 0/0x AA/AF (FPS)

 

warhead

Gammal är äldst, och Crysis Warhead har hängt med i evigheter, känns det som. Spelet pressar fortfarande grafikkort till det yttersta, vare sig det är på grund av dålig optimering eller helt enkelt höga krav, det ser hur som helst bra ut. AMD fortsätter att vara starka i detta test och GeForce GTX 560 Ti får se sig slagen av Radeon HD 6950, även om den överklockade ASUS-modellen fortsätter att prestera snäppet bättre än AMD:s kort.


stalkers

S.T.A.L.K.E.R : Call of Pripyat
Genre: Sci-Fi Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: X-Ray 1.6, DirectX 11.0
Systemkrav: Intel Pentium 4 2,0 GHz eller motsvarande AMD processor
512MB internminne
Grafikkort (128MB minne) med DirectX 8.0 stöd
Kommentar: Vi strider vidare i ett radioaktivt Tjernobyl på jakt efter mutanter och reliker.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, SunShafts, Ultra, DX11, tesselation, CHS, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, SunShafts, Ultra, DX11, tesselation, CHS, 0/0x AA/AF (FPS)

 

stalk

I Stalker är rollerna ombytta och NVIDIA visar sig mycket starka där GeForce GTX 560 Ti tar sig förbi både Radeon HD 6950 och Radeon HD 6970, det senare som är ett betydligt dyrare grafikkort. Som tidigare är mellanklasskorten GeForce GTX 460 och Radeon HD 6870 inte i närheten.


metro2033s

Metro 2033
Genre: Sci-Fi skräck Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: A4, DirectX 11.0
Systemkrav: Tvåkärnig CPU (Core 2 Duo eller bättre)
1GB internminne
Grafikkort med DirectX 9.0 stöd, helst även DX11.
Kommentar: Återigen har kärnvapnen drabbat ryssland och Metro 2033 tar oss ner i
mörka tunnelbanesystem i ett försök att överleva.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS)

 

metro

Metro 2033 är precis som Heaven mycket tungt tesselerat, men här har AMD hittat rätt med sina optimeringar och kan hålla NVIDIA bakom sig.


avps

Aliens vs Predator
Genre: Sci-Fi skräck Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: A4, DirectX 11.0
Systemkrav: Intel Pentium 4 3,2 GHz CPU/ AMD Athlon 64 3000+
1GB internminne
Grafikkort med DirectX 9.0c stöd och 128MB minne
Kommentar: Marines, aliens och rovdjur ger i vanlig ordning en redig dos action
och mörka tunnlar som skrämmer slag på de flesta.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS)

 

avp

Alien vs. Predator är en het potatis fär AMD har diverse uppdateringar som NVIDIA försöker reda ut med en configfil. Vi motstod dock frestelsen att använda denna, med exempelvis Batman: Arkham Asylum i åtanke och förväntade oss en AMD-seger. Så blev också fallet där Radeon HD 6900-serien ser till att lämna GeForce GTX 560-serien bakom sig. 


Att överklocka GTX 560 är i stora drag ganska likt föregångaren GTX 460. Vi har GPU och minnen att fokusera på, och vi har i detta fall kört 3DMark Vantage med både standardspänningar (1.0V) såväl som 1.15V för att se eventuella skillnader.

Överklockning NVIDIA GeForce GTX 560 Ti

ref920-1250-stockvoltage

Först ut är referenskortet från NVIDIA som vi ganska fort och utan större bekymmer pressar upp till 920MHz på GPU (98MHz upp från standardfrekvenser) och 1250MHz på GDDR5-minnena (hela 248MHz upp). Allt det här ger en ganska trevlig knuff i 3DMark Vantage och vi landar på 22180 poäng. Mer att hämta finns det däremot alltid med hjälp av högre spänningar, så vi petar upp GPU-spänningen till 1.15V och landar på 980MHz GPU med minnesfrekvensen oförändrad. En ganska trevlig bedrift, måste vi säga, som skänker oss knappt 800 poäng till i Vantage.

1.15v-980-1250

ASUS GeForce GTX 560 Ti DirectCU II TOP

topstockv-960-1250

ASUS-kortet är märkt TOP, och är som vi tidigare nämnt ett fabriksöverklockat sådant. Standard är 900/1050MHz och med en egenutvecklad PCB och strömförsörjning misstänker vi att det finns en del mer att hämta här än hos NVIDIAs referensdesign. Med standardspänningarna når vi 960/1250MHz utan större bekymmer, redan med dessa spänningar är man och nosar på referensdesignens 980MHz, tack vare bättre kylning och effektivare design.

top-1.15V-1005-1250

Adderar vi förutom det även 1.15V till kärnan kommer vi faktiskt över 1GHz, slutnotan landar på 1005MHz och 23472 poäng i 3DMark Vantage med en i7-980X i standardfrekvenser, vilket innebär att ASUS-kortet är mer effektivt än referensdesignen, synd vore det väl annars.

Näst upp är strömförbrukning och temperaturer.


Då var det dags att ta en titt på strömförbrukningen för GTX 560 Ti jämfört med en hel drös andra kort. Vi har som vanligt mätt systemets effekt med en något billigare wattmeter från Clas Ohlson, vilket innebär att resultaten är mer fingervisningar än absoluta sanningar. Låt oss börja med strömförbrukningen utan belastning, dvs bara vanligt stirrande på bakgrundsbilden i Windows.

strom.idle

Utan belastning är det svårt att se några större skillnader mellan de olika grafikkorten. De enda som på allvar står ut från mängden är det skrämmande GeForce GTX 480 samt dubbel-GPU-kortet Radeon HD 5970, och det är inte i positiv bemärkelse.

strom.load

Som vi tidigare nämnt har NVIDIA strypt strömförbrukningen för Kombustor, detta är tänkt att skydda grafikkretsen under den syntetiska last programmet faktiskt utgör. Men vi kringår denna spärr och ser då att GeForce GTX 560 Ti är betydligt mer strömslukande än de flesta AMD-motsvarigheter. Man ligger på samma nivå som Radeo HD 6970 medan ASUS ganska kraftigt överklockade kort drar nästan lika mycket ström som toppmodellen GeForce GTX 580.

Temperaturer

temp.load

När vi undersöker temperaturerna ser vi att GeForce GTX 560 Ti-serien står sig riktigt bra mot övriga kort på marknaden och inte minst ASUS GTX 560 Ti DirectCU II TOP som med sin maffiga kylare ger lägre temperaturer trots både högre strömförbrukning och frekvenser.

Ljudmässigt har NVIDIA också lärt sig läxan från GeForce GTX 400-serien och tagit fram betydligt tystare kylare. Återigen är ASUS DirectCU II-kylare snäppet bättre med sina större fläktar som klarar av att ge god kylning även vid låga varvtal.

Innan vi knyter ihop säcken är det dags att göra en närmare analys av våra prestandatester.


När vi försöker få en helhetsbild av prestandan i våra grafikkortstester är det speltesterna vi lägger vikt vid. Syntetiska tester i all ära men vad de flesta är intresserade av är just hur sitt grafikkort presterar i riktiga speltitlar.

Innan vi går vidare ska vi passa på att lägga en brasklapp. Även om vi samlar våra prestandatester för att få ett generellt prestandavärde (total prestanda) ska man som konsument vara medveten om att kortens prestanda kan skilja sig märkbert mellan olika spel och grafikmotorer, så vet man med sig att man till störst del använder sin dator till ett specifikt spel kan det vara bra att undersöka kortets prestanda i just detta test lite närmare.

totalprestanda

NVIDIA hade som mål att plocka hem marknadsandelar i segmentet mellan prestanda och mellanklasskorten på marknaden. Det enda kort som sedan tidigare huserat i detta segment ur de nya generationerna är AMD Radeo HD 6950 och genom våra tester har AMD och NVIDIA:s två kombatanter presterat nästan skrämmande likvärdigt överlag.

AMD vinner i vissa tester medan NVIDIA vinner i andra och så ser det generellt ut på grafikkortsmarknaden idag. GeForce GTX 560 Ti är med andra ord perfekt matchat för Radeon HD 6950 2GB sett till prestandan. 

Prestanda per krona

För att få en bättre överblick på grafikkortens prisvärdhet har vi sökt upp de lägsta priserna på vardera kort på prisjämförelsesajten Prisjakt.nu och skapat oss ett Prestanda per krona värde som visar i runda slängar hur mycket prestanda man får för pengarna. Återigen är det våra fem speltester (FF XIV borträknat) som står till grund för jämförelsen.

pris.prestanda

Det är alltid vanskligt att jämföra priser direkt på en lanseringsdag då det ofta förändras ganska snabbt när både tillverkare och partners hunnit se hur konkurrenterna reagrerar. Beroende på tillverkare och modell går NVIDIAs GeForce GTX 560 Ti att hitta för runt 2 290 kronor hos de större svenska e-handlarna, ett pris som Radeon HD 6950 2GB inte kan matcha och därmed förlorar i pris/prestanda rejset. Om än med relativt liten marginal.

Men AMD har som väntat varit väl medvetna om sin prissättning och när vi summerar våra erfarenheter på nästa sida ska vi även nämna hur AMD tänk kontra NVIDIA:s nylansering.


AMD och NVIDIA ligger idag på en snarlik tekniks nivå. De båda grafikkortstillverkarna har valt att utveckla sina GPU-arkitekturer på två ganska skilda sätt och detta ger dem olika för och nackdelar. NVIDIA fortsätter att satsa på stora kraftfulla grafikkretsar som drar en hel del ström, men som samtidigt på oöverträffad beräkningskraft.

AMD å sin sida satsar på mindre avancerade kretsar som med hög effektivitet och fina funktionalitet. Man når inte samma spetsprestanda, förutom när man kopplar samman två kretsar på ett kort, men när vi som här idag pratar om ett instegskort på prestandamarknaden är det inga problem för tillverkaren att hålla sig på samma nivå som NVIDIA.

NVIDIA såg hur AMD skapade sig lite fritt spelrum med sitt Radeon HD 6950 2GB-kort i prisklassen runt 2 500 kronor, något man nu attackerar med full kraft med GeForce GTX 560 Ti.

AMD och NVIDIA följer varandras minsta rörelse

GeForce GTX 560 Ti är ett mycket kompetent grafikkort och som direkt konkurrent till Radeon HD 6950 2GB är kortet närmast perfekt matchat, något vi såg tydligt i vår prestandasummering. NVIDIA har också varit aggressiva i sin prissättning och grafikkort baserade på referensdesign bör gå att hitta för runt 2 300 kronor i butik, något som blir svårt för AMD att matcha med Radeon HD 6950 2GB. Detta är dock AMD medvetna om och passar därför på att idag lansera en ny 1GB-modell av Radeon HD 6950. Grafikkortet bör prestera i samma nivå som Radeon HD 6950 2GB i de flesta tester, undantaget extrema upplösningar och Eyefinity-konfigurationer. Men med lika stor minnesbuffert som GeForce GTX 560 Ti är det detta kort AMD vill att vi ska jämföra NVIDIA:s nykomling med. Tyvärr fick vi inte möjlighet till detta i denna artikel men det står utom tvivel att AMD och NVIDIA har full kontroll på varandra i detta segment, både vad gäller pris och prestanda.

Bättre 3D-stöd men sämre skärmhantering

Funktionaliteten hos GeForce GTX 560 Ti är densamma som i GeForce GTX 500-serien och här har NVIDIA fördelar mot AMD sett till stödet för fyskaccelerering med PhysX samt ett bredare stöd för 3D-tekniken 3D Vision. AMD däremot vinner poäng med sitt flerskärmsstöd där man kan driva upp till 6 monitorer från ett ensamt grafikkort, 3 st. utan några större problem alls. Radeon HD 6900-serien har även dubbla BIOS-kretsar och stöd för fyrvägs CrossFire.

På det stora hela är det inte bara svårt utan nästa omöjligt att ge en direkt rekommendation bland AMD och NVIDIAs prestandagrafikkort idag. Valet blir högst personligt där man som konsument får se över sina behov av funktioner och samtidigt vilka spel man oftast tillbringar sin tid vid. 

NVIDIA och AMD lämnar inget åt slumpen och med två aggressiva grafikkortstillverkare på marknaden ser vi en rask utveckling i både prestanda och prissänkningar, något som på det stora hela bara gynnar oss konsumenter. NVIDIA har med GeForce GTX 560 Ti satt ny press på AMD och producerat ännu ett mycket attraktivt grafikkort.

slut

NVIDIA GeForce GTX 560 Ti

Fördelar:
+ God prestanda
+ Fina överklockningspotential
+ Stöd för CUDA, PhysX, 3D Vision

Nackdelar:
– Relativt hög strömförbrukning

Pris: ~ 2 300 kronor inklusive moms

 

ASUS GeForce GTX 560 Ti DirectCU II TOP

ASUS var den enda tillverkare som lyckades få iväg ett av sina egenutvecklade GeForce GTX 560 Ti-kort till oss inför detta test. Inte helt oväntat med ASUS TOP-versioner har man bearbetat kortet i detalj och förutom ordentligt uppskruvade klockfrekvenser har man även slängt på en kraftigare kylare och högkvalitativare komponenter. Vi kommer att göra en närmare djupdykning i ASUS grafikkort framöver men onekligen har man lyckats krama ytterligare prestanda ur NVIDIA:s trevliga GF114 GPU, den stora frågan blir hur kortet står sig mot liknande överklockade kort från andra tillverkare, något vi kommer att återkomma med.

Fram tills vår större jämförelse av GeForce GTX 560 Ti-kort har vi dragit NVIDIA:s referens och speciellt ASUS-toppmodell in i NHTV-studion och synat dem i sömmarna.

NHTV: ASUS GTX 560 Ti DirectCU II TOP

18
Leave a Reply

Please Login to comment
18 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
=TWP=WOLFTempelAnton KarmehedSnowman89 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Svensken
Medlem
Svensken

Bra prestanda och hyfsat bra pris. Däremot är strömförbrukningen i load för GTX560Ti inte smickrande alls.

Ska ni testa SLI mot Crossfire sen? Enligt många tester har AMD Crossfire skalning gått om Nvidia SLI i prestanda. Hatten av till AMD ingengörer för den bedriften!

Tack för ett mycket bra test som vanligt! 😉

Mean Machine
Gäst
Mean Machine

ETA på vår video är väl cirkus 21:00 om någon sitter och håller andan efter den, kan jag meddela. 🙂

this
Medlem
this

Tar man en titt på [quote name=”Swedish Berserk”]Ska ni testa SLI mot Crossfire sen? Enligt många tester har AMD Crossfire skalning gått om Nvidia SLI i prestanda. Hatten av till AMD ingengörer för den bedriften! [/quote]
Tar man en titt på Sweclockers recension så bekräftar det detta påstående. Vi kan konstatera att GTX570 generellt presterar bättre än 6970. Men i CF/Sli konfiguration så ligger 6970 före enligt Sweclockers recension. Det får man verkligen ge dem en eloge för, men 5970 verkar ju halka efter rejält där 6870 CF klår den med en viss marginal.

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx-560-ti/15

Mean Machine
Gäst
Mean Machine

Jag ska försöka sätta mig ner och köra 6950/6970CF mot GTX 560 SLI inom en snar framtid, hjälps inte att jag har mycket annat att göra riktigt. Inte minst en massa videoklipp som ska produceras. 🙂

hymer
Medlem
hymer

This: jag vet inte vart du tittar men enligt SweC test så presterar 6970 bättre än 570 i 6 av 10 test. Jag tycker nog att detta 560 känns lite överflödigt som kort.

RoadRunner
Medlem
RoadRunner

Ser väl bra ut MEN jag tillhör de som alltid reagerar när man jämför äpplen med päron… Om detta är ett test av hur GTX560Ti presterar i jämförelse med andra kort, då hör inte fabriksöverklockade kort hemma i jämförelsen utan förvirrar mest. Många (inklusive mig själv) som snabbläser tror att Asus-kortet är den prestanda som kan förväntas ur samtliga 560-kort, vilket innebär att man även kan lägga in ett 6950-kort som är upplåst till 6970 eller andra varianter. Arkitektur mot arkitektur (standard 560 mot standard 6950 osv) samt en kompletterande överklockningsdel är vad jag anser vara mest renhårigt mot läsare!… Läs hela »

RoadRunner
Medlem
RoadRunner

Säger inget om det och vet hur tidsödande det kan vara både att skriva och testa, men det sänker alltid helhetsintrycket. Så enkelt det vore om det inte var svårare än att jämföra två kort som inte skiljer sig åt mellan tillverkare, tester, drivrutiner eller annat på något annat sätt än i rena siffror…

darrenj
Medlem
darrenj

EN 6950 klockat toch upplåst till 6970 specs!!
WTF??
Prata om pengar/prestanda win- win

Emil Wadell
Medlem

Onekligen ett intressant kort. Tycker dock det är lite väl dyrt då man får ett 6950 för 2395:- hos komplett nu.
Dessutom går större delen av 6950 att låsa upp till 6970. Så helt plötsligt så hamnade ett 6970 i samma prisklass som ett GTX 560 Ti och då var det inte så mycket att fundera över..

Medlem
Calle2003

[quote]Det är dock inte bara antalet CUDA-kärnor som skiljer grafikkretsarna GF104 och GF114 åt. NVIDIA har precis som med GF110 gått ner på transistornivå för att optimera grafikkretsens prestanda och inte minst sänka strömförbrukning.[/quote]
Det innebär att jag [u]inte[/u] kan flasha om mitt GTX 460 1GB till ett GTX 560 Ti precis som AMD ägarna gör med HD6950->HD6970? 😥

PS
En rättelse på bilden med Temperaturer:
[imgcomment image[/img]
Det ska inte stå (Watt för hela systemet).

Tempel
Medlem
Tempel

[quote name=”Calle2003″][quote]Det är dock inte bara antalet CUDA-kärnor som skiljer grafikkretsarna GF104 och GF114 åt. NVIDIA har precis som med GF110 gått ner på transistornivå för att optimera grafikkretsens prestanda och inte minst sänka strömförbrukning.[/quote]
Det innebär att jag [u]inte[/u] kan flasha om mitt GTX 460 1GB till ett GTX 560 Ti precis som AMD ägarna gör med HD6950->HD6970? 😥
[/quote]

6950 och 6970 är samma krets med den förstnämnda strypt i förhållande till den andra.

460 och 560 är två olika kretsar gf104 resp gf114.

TWP-WOLF
Medlem

G’Day Nordic Hardware! Ja nu kommer jag inte från Australien även om jag nu råkar tycka ”G’Day” ibland är trevligt att inleda en liten blogg på (eller vad det kallas). Jo, så vad de det här med orsak till att jag nu skriver en massa trams som inte alls hör till saken ovan, vilket jag ber Anton Karmehed om ursäkt för. Jag är nämligen här bara för att uttrycka min beundran av Jonas Klar (aka Mean Machine) som jag tycker verkar helt underbart naturlig och till råga på allt trevlig med (fattas bara annat). Så en STOR ELOGE till Jonas… Läs hela »