Asus_7970_Matrix_03

Intro

För spelare på jakt efter fin grafik och maximal spelinlevelse är det på grafikkortet man bör lägga merparten av sina julklappspengar. Vi har testat 11 av de kraftfullaste grafikkorten på marknaden och plockat fram de riktiga guldkornen.

– Ta mig direkt till slutomdömen och utmärkelser –

AMD och Nvidia har båda ett brett utbud av grafikkort på marknaden. Medan instegsmodeller och budgetkort börjat få det tuffare med konkurrensen från integrerade grafikdelar i våra processorer är det fortfarande fritt blås i toppsegmentet.

AMD lanserade sitt senaste flaggskepp Radeon HD 7970 för snart ett år sedan och grafikkortet har sedan dess uppdaterats med både pressade klockfrekvenser och inte minst effektivare drivrutiner.

Nvidia i sin tur kontrade AMD med sitt oväntat effektiva GeForce GTX 680 där man med förhållandevis låg energiförbrukning lyckades pressa sig förbi AMD i prestandatoppen under våren.

Mycket har hänt sedan dess men när vi går in i julhandeln är det fortfarande få konkreta uppgifter om när vi får se nästa generations grafikkort från vare sig AMD eller Nvidia. Med pressade priser, väloptimerade drivrutiner och tomma julklappsstrumpor är det ett ypperligt tillfälle att kika närmare på marknadens idag hetaste grafikkort.

I en giganternas grafikkortsuppgörelse beslöt vi oss för att samla de tyngsta grafikkorten på marknaden baserade på AMD och Nvidias kraftfullaste grafikkretsar – Radeon HD 7970/7970 GHz Edition samt GeForce GTX 680. Riktlinjen vi gav tillverkarna var att skicka det värsta man hade tillgängligt med dessa grafikkretsar och resultatet blev en imponerande samling grafikkort. Tanken är även att denna samling ska komma att utökas med tiden när vi får in nya modeller i testlabbet. Tyvärr hade vi några kort som skadades i frakten eller helt enkelt inte han fram i tid. I skrivande stund har vi ett stabilt startfält på 11 grafikkort från 9 olika tillverkare med ett totalt marknadsvärde av drygt 55 000 kronor.

grafikkort3

Grafikkort Grafikkrets Tillagd Utmärkelser
Asus Radeon HD 7970 Matrix Platinum 3GB
HD 7970 GHz 2012-12-19 19dec – nu NordicHardware_award_BestInTest_Darkred NordicHardware_award_BestInTest_Darkred
Asus Geforce GTX680 DirectCU II 2GB
GTX 680 2012-12-19  
Club 3D Radeon HD7970 RoyalAce 3GB
HD 7970 GHz 2012-12-19 19dec – nu NordicHardware_award_BestInTest_Darkred 
Evga Geforce GTX 680 Classified 4GB
GTX 680 2012-12-19  
Gainward Geforce GTX680 Phantom 4GB
GTX 680 2012-12-19  
Gigabyte Geforce GTX680 OC 4GB
GTX 680 2012-12-19 19dec – nu NordicHardware_award_BestInTest_Darkred 
MSI Geforce N680GTX Lightning 2GB
GTX 680 2012-12-19 19dec – nu NordicHardware_award_BestInTest_Darkred
MSI Radeon R7970 Lightning 3GB
HD 7970 GHz 2012-12-19  
POV/TGT GeForce GTX 680 Beast LLS 2GB
GTX 680 2012-12-19  
PNY Geforce GTX 680 4GB
GTX 680 2012-12-19  
Sapphire Toxic HD7970 GHz Edition 6GB
HD 7970 GHz 2012-12-19 19dec – nu NordicHardware_award_BestInTest_Darkred 

Vi har redan tidigare här på NordicHardware gått igenom AMD och Nvidias grafikkortsarkitekturer och för den som vill grotta ner sig rejält i de tekniska detaljerna kring marknadens idag två kraftfullaste grafikkretsar kan ni läsa mer om dessa i våra tidigare tekniktester.

Idag är det dags att se inte bara hur långt AMD och Nvidia kommit i sin utveckling av drivrutiner och prispress utan även vilka olika lösningar företagens partners tagit fram för premiummarknaden. Vi börjar med en närmare genomgång av deltagarna för att sedan hoppa på prestandatesterna.

20 KOMMENTARER

  1. Mycket bra test!
    Extra plus för coil whine noteringarna som upplevs som mycket störande men sällan tas upp i tester.
    Kommer ni att uppdatera testet när AMD Catalyst 12.11 blivit WHQL och (förhoppnings) mindre micro stuttering i berörda spel? Känns lite som det är mycket micro stuttering i Borderlands 2 p.g.a. det är ett Nvidia “The Way It’s Meant To Be Played” spel.

  2. [quote name=”Calle2003″]Mycket bra test!
    Extra plus för coil whine noteringarna som upplevs som mycket störande men sällan tas upp i tester.
    Kommer ni att uppdatera testet när AMD Catalyst 12.11 blivit WHQL och (förhoppnings) mindre micro stuttering i berörda spel? Känns lite som det är mycket micro stuttering i Borderlands 2 p.g.a. det är ett Nvidia “The Way It’s Meant To Be Played” spel.[/quote]
    Tack Calle, just coil whine är något jag personligen också stört mig på att ingen riktigt testat. Sen ska det sägas att det är lite vanskligt eftersom det diffar lite mellan olika system och komponenter, men generellt brukar det löna sig när tillverkarna väljer högkvalitativa spolar och spänningsdelar.
    Det ska även påpekas att vårt nätagg, Corsair AX1200, har lite rykte om sig att vara coil whine-framkallande, men vi har fått våra utbytta mot nyare revisioner så bör inte vara enbart dem som spökar.
    Jag har pratat med Club3D idag bland annat och tydligen hade de problem med coil whine i sina första batchar av RoyalAce, något som nu ska vara mycket mindre problem med. Vi ska dubbelkolla om vårt testexemplar är ur den tidiga eller senare batchen, återkommer med update på det.
    Ska för övrigt försöka fixa en video med inspelat coil whine, tror jag har något bra klipp med detta som vi kan sy ihop, får återkomma med det senare. 🙂

    Microstuttering är också en sån där svårmätt grej som även uppfattas olika av olika personer, och som du säger skiljer sig en hel del från spel till spel. Tanken är att testa nya drivrutiner när de kommer tillgängliga. Åtminstone på referenskorten för båda kretsarna så att vi kan hålla kolla på prestanda/kvalitetsutvecklingen för de två kretsarna.

  3. [quote name=”McKinley”]Riktigt grymn jämförelse Anton och hatten av till AMD som har lyckats riktigt bra med den senaste drivrutinen.[/quote]
    Ja det var faktiskt en riktigt imponerande vändning av steken så att säga. 🙂 Särskilt i BF3 där man inte heller verkar lida av några problem med potentiell stuttering osv.
    Har även gjort några snabba tester med Catalyst 12.8 i Borderlands 2 och även om vi inte gjort klar jämförelsen så verkar det vara ganska ojämna renderingstider även i de äldre driverna och likvärdig prestanda.

    Hade inte Nvidia klämt ut 310.54 och 310.70 de senaste veckorna hade AMD nästan dominerat i BF3.

  4. Väldigt irriterande att det verkar vara mycket ryckigare musstyrning i AMDs exempel. Det kommer ju göra att idioter tror att det är microstuttering och att det är något de faktiskt upplever.

    EDIT: Menar då Borderlands-testet.

  5. [quote name=”-Boris-“]Väldigt irriterande att det verkar vara mycket ryckigare musstyrning i AMDs exempel. Det kommer ju göra att idioter tror att det är microstuttering och att det är något de faktiskt upplever.

    EDIT: Menar då Borderlands-testet.[/quote]
    Du kan även kika på demosekvensen som är helt utan musrörelser. För övrigt var det trots allt flera som gissade att det var microstuttering på nvidia-kortet så det verkar inte vara helt uppenbart. 🙂

    [quote name=”teant”]Bra test men lite för få spel.Jag skulle inte vilja spela Borderlands 2 på ett Amd kort…såg hemskt ut.

    Kul att frametime renderingen togs med i testet,sådant vill jag se mer av.[/quote]
    Ja vi hade ju gärna testat alla kort i ett tiotal spel, men det blir inte riktigt hållbart tidsmässigt. Varje kort är testat i 3dmark, tre spel, två upplösningar och separata testrundor för temperatur/ljudnivå/strömförbrukning så det blir en jäkla massa testande.

    Vi har en liten idé om hur vi kan introducera fler speltester dock, men får återkomma med mer info om det senare. 🙂

  6. [quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”-Boris-“]Väldigt irriterande att det verkar vara mycket ryckigare musstyrning i AMDs exempel. Det kommer ju göra att idioter tror att det är microstuttering och att det är något de faktiskt upplever.

    EDIT: Menar då Borderlands-testet.[/quote]
    Du kan även kika på demosekvensen som är helt utan musrörelser. För övrigt var det trots allt flera som gissade att det var microstuttering på nvidia-kortet så det verkar inte vara helt uppenbart. 🙂

    [quote name=”teant”]Bra test men lite för få spel.Jag skulle inte vilja spela Borderlands 2 på ett Amd kort…såg hemskt ut.

    Kul att frametime renderingen togs med i testet,sådant vill jag se mer av.[/quote]
    Ja vi hade ju gärna testat alla kort i ett tiotal spel, men det blir inte riktigt hållbart tidsmässigt. Varje kort är testat i 3dmark, tre spel, två upplösningar och separata testrundor för temperatur/ljudnivå/strömförbrukning så det blir en jäkla massa testande.

    Vi har en liten idé om hur vi kan introducera fler speltester dock, men får återkomma med mer info om det senare. :)[/quote]
    Jag har full förståelse att det blir några mindre spel med i testet när ni har så många kort att testa.

    Se det inte som ett klagomål men jag hade gärna sett fler spel testat på färre kort men förutom det så var det ett imponerande och mycket utförligt test.

  7. Absolut och jag håller med, det är svårt att ge konkreta rekommendationer baserat på prestanda eftersom det skiljer så mycket från spel till spel. Men som sagt, vi har lite idéer på hur vi kan lösa det framöver även i större roundups som denna. 🙂

  8. [quote name=”Anton Karmehed”]Absolut och jag håller med, det är svårt att ge konkreta rekommendationer baserat på prestanda eftersom det skiljer så mycket från spel till spel. Men som sagt, vi har lite idéer på hur vi kan lösa det framöver även i större roundups som denna. :)[/quote]
    Låter utmärkt,tackar 🙂
    Just frame renderingen hoppas jag att ni fortsätter lägga stort fokus på.
    Vad jag vet så är det bara techreport som grundligt tagit upp det i sina tester och därför är det extra kul med en svensk site som gör detsamma då det är(för mej och många andra) en viktigare faktor än rena fps tester.

  9. [quote name=”teant”][quote name=”Anton Karmehed”]Absolut och jag håller med, det är svårt att ge konkreta rekommendationer baserat på prestanda eftersom det skiljer så mycket från spel till spel. Men som sagt, vi har lite idéer på hur vi kan lösa det framöver även i större roundups som denna. :)[/quote]
    Låter utmärkt,tackar 🙂
    Just frame renderingen hoppas jag att ni fortsätter lägga stort fokus på.
    Vad jag vet så är det bara techreport som grundligt tagit upp det i sina tester och därför är det extra kul med en svensk site som gör detsamma då det är(för mej och många andra) en viktigare faktor än rena fps tester.[/quote]
    Ja det är en klart intressant faktor i spel som förvisso är lite svår att betygsätta till 100% eftersom det skiljer mellan spel och användare. Men det är såklart ännu värre att bara låtsas som ingenting =)

    [quote name=”dj christian”]Mycket bra test uppskattas. Dock så undrar jag varför priserna skiljer så mycket, “
    Cirkapris vid publiceringsdatum” från dagens lägsta pris på Prisjakt?[/quote]
    Prisjämförelser är väldigt svåra då det finns många “halvskumma” butiker på prisjakt som kör på lockpriser på varor osv. Med andra ord kan en jämförelse mellan lägstapriserna bli ganska missvisande. Som vi skriver i artikeln har vi därför valt att plocka cirkapriserna från samma klump av välrenomerade handlare där vi vet att man har ett ganska hyfsat typiskt snittpris. Då blir jämförelsen mellan kortens “värde” mer korrekt, sen om du hittar produkten billigare hos en mner okänd handlare och köper därifrån utan problem så är det bara en bonus.

  10. intressant redogörelse om de olika gtx680/hd7970 korten och intressant microstuttering test, tydligen skall “radeonpro” vara ett bra verktyg till amd kort för att slippa det eländet.

    kanske lite tunt med prestandatest och bf3, borerlands2 får väl räknas som nvidiavänliga, amd verkar vinna ändå…

  11. Köpte nyligen mig ett Asus HD7970 Matrix Platinum och även om prestandan är ok så måste jag säga att ljudnivån är i värsta laget.
    Prova köra lite Farcry 3 på det så får ni se.
    Kortet jag uppgraderade från var ett Asus HD5870 Matrix Platinum och även om det inte var tyst så är nya kortet värre.

  12. [quote name=”Birks”]Köpte nyligen mig ett Asus HD7970 Matrix Platinum och även om prestandan är ok så måste jag säga att ljudnivån är i värsta laget.
    Prova köra lite Farcry 3 på det så får ni se.
    Kortet jag uppgraderade från var ett Asus HD5870 Matrix Platinum och även om det inte var tyst så är nya kortet värre.[/quote]
    Det låter skumt Birks. Har du kollat kortets temperaturer? Kör du det överklockat eller stock? Hur är det med chassiventilationen?

  13. Stock, det låg på runt 85c med fläkten i automatiskt läge (ca3000 rpm)
    Efter att jag tagit av sidan på lådan så sjönk det till 75c och ca2000 rpm så det blev bättre men även vid 2000 rpm så är kortet det som låter mest av allt i lådan. kör med H80 och 2 Noctua på radiatorn. I övrigt har jag bara original fläktar i ett Fractal define mini chassi.

  14. [quote name=”Birks”]Stock, det låg på runt 85c med fläkten i automatiskt läge (ca3000 rpm)
    Efter att jag tagit av sidan på lådan så sjönk det till 75c och ca2000 rpm så det blev bättre men även vid 2000 rpm så är kortet det som låter mest av allt i lådan. kör med H80 och 2 Noctua på radiatorn. I övrigt har jag bara original fläktar i ett Fractal define mini chassi.[/quote]
    Hmm det låter ju lite väl högt, bokstavligt talat. Vad är det för belastning och hur länge?
    Vårt kort var bara över 2000 rpm vid max överklockning. Visst då var det bara en 10-15min belastning och i öppen testmiljö. Men tycker ändå det låter som att ditt kort går onaturligt högt. Vi låg på max 1600-1700 rpm vid våra vanliga ljudnivåtester.

LÄMNA ETT SVAR