Middle-earth: Shadow of Mordor är ett av höstens mest efterlängtade spel och tillika också ett riktigt resurskrävande sådant. Men vad bör du ha för hårdvara för att vara säker på att du får ut som mest av spelet? Vi har hårdtestat det i vårt testlabb med flera av marknadens snabbaste grafikkort!

Även om grafiken är långt ifrån allt som räknas i ett nytt spel så är prestandakraven en viktig faktor att titta närmare på. Ett spel går såklart att spela igenom med minimala grafiska inställningar, men samtidigt får man ha i åtanke att grafiken i ett spel utvecklades av en anledning – det visuella är en del av spelet som dess utvecklare vill att spelaren ska uppleva, och på många sätt kan man se det som att ett spel med väl uppskruvade inställningar ligger närmare hur utvecklarna hade velat att det ska upplevas.

Och ingen vill såklart köpa ett spel bara för att märka att det går långsamt eller måste strypas till en nivå som begränsar inlevelsen. Det är också därför spel har systemkrav, men systemkraven berättar inte alltid allt. Med vår stora arsenal komponenter vill vi därför genomföra prestandaanalyser på stora speltitlar, för att visa vad du faktiskt kan få ut ur spelet med olika grafikkort.

shadow-of-mordor-01

I den här artikeln kikar vi närmare på ett av höstens kanske mest intressanta spel – Middle-earth: Shadow of Mordor. Spelet har varit bekräftades i november förra året och lanserades till PC den 30 september i år. Du axlar rollen som utbygdsjägaren Talion i en spelvärld baserad på Peter Jacksons filmatisering av The Lord of the Rings-trilogin.

Spelet har hittills fått väldigt gott mottagande och ligger för närvarande på 84/100 på Metacritic. Det har än så länge också gjort sig känt för att kunna krama musten ur minnet i även de kraftfullaste speldatorerna på markanden. Men till vilken grad, och hur påverkar det dig som spelare i mån av prestanda i olika upplösningar? Det är det vi vill ta reda på i vår prestandautvärdering och det är det du kommer få svaret på under de nästkommande sidorna.

Glöm inte ta en titt i vår grafikkortsguide där vi samlat utförliga tester på de kraftfullaste grafikkorten på markanden!

Annons


8
Leave a Reply

Please Login to comment
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
NiaburethflopperXeno81ME4MEAnton Karmehed Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Daniel Bergh
Medlem
Daniel Bergh

Något jag är nyfiken på är hur dessa vedervärdiga budgetkort med extra grafikminne skulle prestera 🙂 Tänker på alla dessa härliga exempelvis El-gigantendatorer som markndsförs som speldatorer men har exempelvis GeForce GT640 fast med 4GB VRAM.

Anton Karmehed
Admin

[quote name=”Xeno81″]Något jag är nyfiken på är hur dessa vedervärdiga budgetkort med extra grafikminne skulle prestera 🙂 Tänker på alla dessa härliga exempelvis El-gigantendatorer som markndsförs som speldatorer men har exempelvis GeForce GT640 fast med 4GB VRAM.[/quote]
Hehe ja det är faktiskt lite intressant Xeno 🙂
Riktiga budgetkort skulle dock knäa under av allmänt hög belastning men ett 760 eller 770 med 4GB minne skulle vara mycket intressant att testa. Tyvärr har vi inga sådana i testlabbet för tillfället. :/

Henry de Kruijf
Medlem

Minnesanvändningstabellerna på sida 4 och 6 är likadana. Dessutom stöds inte stycket om att GTX770 får en sån prestandaboost med High-textures istället för Ultra av diagrammen. Fel diagram som visas där med? Något slarvigt test, men intressanta resultat helt klart. 🙂 Intressant hur trenden går mot större minnesbuffertar. Snart kommer inte ens nVidia undan med 256-bit minnesgränssnitt.

Anton Karmehed
Admin

[quote name=”ME4ME”]Minnesanvändningstabellerna på sida 4 och 6 är likadana. Dessutom stöds inte stycket om att GTX770 får en sån prestandaboost med High-textures istället för Ultra av diagrammen. Fel diagram som visas där med? Något slarvigt test, men intressanta resultat helt klart. 🙂 Intressant hur trenden går mot större minnesbuffertar. Snart kommer inte ens nVidia undan med 256-bit minnesgränssnitt.[/quote]Hmm vet inte om jag förstår vad du menar ME4ME, vi har inget minnesanvändningsdiagram på sida 4? Vi har på sida 5 och 6 men det är olika diagram, på sida 6 har vi med värden för High-texturer också vilket inte finns i… Läs hela »

Henry de Kruijf
Medlem

Ser att det är jag som har missat att ni lagt in ”770 High texturer” (samt 980 och 290X) i diagrammet som i övrigt visar Ultra-textures. Trodde det var samma diagram på båda sidor. Samma gäller minnesanvändningsdiagrammen.
Sida 6 heter ju ”Prestandatester – Hightexturer”, så därav att man trodde det att det var just High som visades, men att något blivit fel med diagrammen.
My bad. Fast aningen ologiskt presentationsupplägg kan jag tycka.

Daniel Bergh
Medlem
Daniel Bergh

Komplett eller Inet borde donera ett GT730 som finns i 4GB-utföranden 🙂

flopper
Medlem
flopper

spelade med 5040×1050 so mitt 290 fick sträcka på sig.
att ett år gammalt kort klår nya kort som kostar dubbelt så mycket verkar lite marknadsföringsmässigt konstigt. 🙂

Niabureth
Medlem
Niabureth

Det här testet säger tyvärr inte så mycket. FPS’n med det inbyggda testet säger inte så mycket om själva flytet när man väl spelar, tänker främst på med Ultra texturerna. Jag körde en hel del med ett GTX780ti och man fick stuttering så fort man tittade runt sig, (snurrar runt med kameran). Samma sak är det med ett 290x eller GTX980 men inte i lika stor utrsträckning. Så fort man rör sig runt lite i den öppna världen så märker man direkt när texturer laddas in på korten med lägre frame buffer. Detta märker man dock inte med Titan som… Läs hela »