6GB GDDR5-minne och bredare språkstöd

Med all den beräkningskraft som Fermi besitter är det viktigt att arkitekturen har hög minnesbandbredd. Även här har Nvidia gjort flera förändringar och den största är givetvis stöd för den senaste minnesstandarden GDDR5. Fermi använder sig av sex stycken GDDR5-minneskontrollers som till skillnad från tidigare generationer även stödjer 64-bits addressering. Detta betyder att grafikkort med Fermi kan utrustas med över 4GB minne och redan dag pratas det om Fermi-kort med 6GB minnesbuffert. Detta är inget man kommer dra nytta av i spel men på HPC (high performance computing) marknaden är detta desto viktigare.

Fermi använder sig av en ojämn minnesbuss på 384-bit vilket är en smalare bussbredd än den 512-bit buss som användes på GT200. Men med betydligt snabbare GDDR5-minne kommer den totala minnesbandbredden vara högre. Hur mycket högre återstår att se då Nvidia ännu inte avslöjat vilka klockfrekvenser deras GDDR5-minnen ska använda sig av.

Nvidia har även lagt in fullt stöd för error-checking and correction (ECC) i minneskontrollern. Vilket betyder att man precis som AMD kan se om det blir några datafel i minnet. Men till skillnad från AMD kan Nvidias lösning även korrigera eventuella fel, något som återigen är extra viktigt vid HPC-användning.

Nvidia satsar allt mer på icke grafiska applikationer

Hela Fermi-arkitekturen genomsyras av Nvidias satsning mot icke grafiska applikationer och man kallar detta för världens första cGPU, computing Graphics Processing Unit. Förutom att skräddarsy själva hårdvaran mot fler applikationer än 3D-grafik har Nvidia med Fermi även sett till så att man har mjukvarustödet på sin sida. Fermi vidareutvecklar sitt programmeringsverktyg CUDA men har även lagt in stöd för betydligt fler språk, bland annat C++ och Fortran.

För att underlätta för utvecklare har man tagit fram en plattform man kallar Nexus. Detta gör att man genom Microsoft Visual Studio kan komma i direkt kontakt med kretsens hårdvara för att felsöka, analysera prestanda och utveckla källkod för icke grafiska applikationer på Nvidias GPUer.


Nvidia Nexus utvecklarplattform

Innehåll

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid