Det har blivit dags för årets andra mid end-roundup. Två stycken GeForce FX 5900 XT, ett GeForce FX 5700 Ultra och ett Radeon 9600 XT testas. Ett 9800 XT får vara med som extra bonus.

Det har blivit dags för årets andra mid end-roundup. På bordet ligger två stycken GeForce FX 5900 XT, ett GeForce FX 5700 Ultra (med GDDR3) och ett Radeon 9600 XT. Som ett extra plus i kanten har vi även stoppat in high end-kortet Radeon 9800 XT. Tillverkarna som är representerade i denna recension är Gainward, Point Of View, ABIT och Leadtek.

Förutom det faktum att 5700 Ultra-kortet är utrustat med GDDR3 är det alltså inga direkta nyheter i den här recensionen. Därmed har vi skurit ner på antalet prestandatester och koncentrerar oss mer överklockningspotential och tillbehören samt prisnivåerna.

Först ut har vi ett ATI Radeon 9600 XT från ABIT.


ABIT är en mycket välkänd tillverkare på NH och till stor del för sina framgångar på moderkortsmarknaden. Vi har även testat flera av ABITs grafikkort under åren men nu är det faktiskt premiär för oss att recensera ett ATI-baserat grafikkort från ABIT.













































































ABIT Radeon 9600 XT-VIO



Chip:

RV360

Tillverkningsteknik:

0.13-micron

Transistorer:

~65 mil.

GPU-hastighet:

500 MHz

Minneshastighet:

600 MHz / 9.6 GB/s


Pixel Shader:

2.0


Vertex Shader:

2.0


Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 2000 MP/s


TMU’s/Texel Fillrate:

1
/ 2000 MT/s


RAMDAC:

400 MHz

Minnesmängd:

128 MB

Typ av minne och interface:

128-bit, DDR

In- och utgångar:

VGA, DVI, S-Video in/ut

Extra tillbehör:

S-Video-kabel, komposit-kabel, Video-in/ut-adapter, DVI->VGA-adapter

Mjukvara:

Fullversionsprogram:

PowerDVD 5.0, PowerDirector Pro 2.55ME

Ungefärligt pris:

~1800 :-

Radeon 9600 XT lär knappast behöva någon närmre presentation. RV360-coren levererar ypperlig mid end-prestanda och för att öka kvalitén ytterligare har ABIT valt att utrusta kortet med en egen PCB, egen kylning och högkvalitativa komponenter. Kortet kostar 1800 kronor och tillgängligheten är ganska god. Priset är några hundralappar (2-400 kr) mer än vad man kan hitta ett 9600 XT för idag. För någon extra hundralapp kan man få ett betydligt snabbare 5900 XT eller Radeon 9800/Pro idag dock.

ABIT Radeon 9600 XT-VIO är det första ATI-baserade grafikkortet från ABIT som avviker från ATIs referensdesign i någon märkbar utsträckning. Kortets PCB är av samma orangea färg som vi sett på bland annat deras nForce2-baserade moderkort, ABIT NF7-S v2.0, och ska även vara tillverkad med en 6-lagers design. Enligt kartongen ska även kortet använda sig av ”högkvalitativa japanska kondensatorer” och vi antar att man här menar Rubicon-kondensatorer som också användes på tidigare nämnda moderkort. Tyvärr finns det ingen märkning på kondensatorerna som kunde styrka våra teorier.
Minnesmodulerna på kortet är av TOPS-format och kräver enligt ABIT ingen egen kylning, något vi inte har några invädningar mot.
Kortet som är en 256 MB-modell har 8 st 32 MB-moduler utplacerade på PCBn, fyra på framsidan och fyra på baksidan.

Kylaren som används är av egen design och står helt klart ut från mängden, hur den faller en i smaken är nog dock en personlig fråga. Radeon 9600 XT utvecklar inte speciellt mycket värme och kylaren som sitter på verkar klara jobbet galant. Ljudnivån är godkänd, varken sämre eller bättre än standardkylningen som ATi använder på 9600 XT.






ABITs mjukvarupaket är inget att skriva smickrande sånger om direkt. Utöver drivrutiner och nyttoprogram (däribland PowerDVD 5.0) har man skickat med PowerDirector från CyberLink, detta för att kunna utnyttja kortets VIO-egenskaper. ABIT bjuder dock på alla kablar man kan tänkas behöva, kompositkabel, S-video-kabel, Video-in/ut-adapter och en DVI->VGA-adapter.


ABITs flaggskepp bland deras ATI-baserade grafikkort är ABIT Radeon 9800 XT som var ett av de första kort ABIT lanserade med ATI-kretsar.













































































ABIT Radeon 9800 XT




Chip:

R360

Tillverkningsteknik:

0.15-micron

Transistorer:

~115 mil.

GPU-hastighet:

412 MHz

Minneshastighet:

730 MHz / 23.4 GB/s


Pixel Shader:

2.0


Vertex Shader:

2.0


Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

8 / 3296 MP/s


TMU’s/Texel Fillrate:

1
/ 3296 MT/s


RAMDAC:

400 MHz

Minnesmängd:

256 MB

Typ av minne och interface:

256-bit, DDR

In- och utgångar:

VGA, DVI, S-Video

Extra tillbehör:

S-Video-kabel, komposit-kabel, strömkabel,
S-video->komposit-adapter, DVI->VGA-adapter

Mjukvara:

Fullversionsprogram:

PowerDVD 5.0, Half Life 2

Ungefärligt pris:

~4700 :-

Precis som 9600 XT är 9800 XT ingen nyhet för någon av oss. R360-kärnan är en mindre uppgradering av R300 som satt på Radeon 9700 Pro. Hittills har vi haft svårt att hitta detta kort hos återförsäljare och priset vi hittat är ganska högt. Närmare en tusenlapp mer än konkurrerande märken krävs för att få ett ABIT 9800 XT.

Då detta var ett av ABITs absolut första ATI-baserade kort man lanserade har man inte gjort många förändringar på ATIs referensdesign, mer eller mindre inga alls faktiskt. Den enda skillnaden vi direkt kan se är ett ABIT-klistermärke på kylaren. Själva PCBn är ATI-röd och kortet är utrustat med 8 st 32 MB-minnesmoduler. Här är det BGA-moduler som används men uppsättningen är den samma som på ABITs R9600XT, fyra stycken på vardera sida av kortet.

Själva kylningen är alltså ATIs egen referens rakt av och här kyls både minne och VPU med en rakt igenom kopparbaserad kylfläns. Fläkten som används är relativt stor, ca 70 mm, och är varvtals reglerad. ATIs egen programvara känner av när temperaturen når över 70-73 grader och då ökar fläkten sitt varvtal. I sitt standardläge är fläkten relativt tyst och inte på något sätt störande. När den ökar sitt varvtal (det finns bara två lägen, högt eller lågt) låter den dock desto mer, långt ifrån FX5800-klass men ändå klart märkbart och något irriterande. Det mesta ljudet är dock vindbrus vilket inte är lika jobbigt som små vinande fläktmotorer.
In och utgångarna är precis som vanligt, VGA, S-video och DVI.






Då ABIT Radeon 9800 XT inte har något Video-in-stöd har ABIT istället valt att slänga med en Half Life 2-kupong. I övrigt är bundlen identisk.


Gainward kräver knappast någon introduktion då de är den grafikkortstillverkare vi sett mest av på NH hittills.













































































Gainward FX PowerPack! Ultra/1100XT



Chip:

NV35

Tillverkningsteknik:

0.13-micron

Transistorer:

~130 mil.

GPU-hastighet:

400 MHz / 450 MHz EM

Minneshastighet:

700 MHz / 780 MHz EM 21.9 GB/s / 25 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 1600 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

2 / 3200 MT/s

RAMDAC:

400 MHz

Minnesmängd:

128 MB

Typ av minne och interface:

256-bit, DDR

In- och utgångar:

VGA, DVI, S-Video

Extra tillbehör:

S-Video-komposit-adapter, DVI-VGA-adapter, strömkabel

Mjukvara:

Expert Tool

Fullversionsprogram:

WinDVD 4

Ungefärligt pris:

~1950 :-

FX 5900 XT är baserat på gamla välkända GeForce FX 5900 Ultra och GeForce FX 5900. Enda praktiska skillnaden är att XT-versionerna (ibland även kallade LX eller SE osv.) har något långsammare minnen. Vi har sett många olika varianter av 5900 XT. Standarden som nVidia satt är 390/700 MHz. Dock har vi sett kort med tex. 400/700 och 390/710 osv. Gainwards kort ligger på 400/700 i standard och drar man igång Expert Tool och aktiverar Enhanced Mode så får man ut 450/780 MHz istället. Detta lyft bör ta upp kortet i samma nivå som ett vanligt 5900 ”icke-Ultra” om inte lite mer till och med.

Gainward vill ha strax under två tusen riksdaler för deras 1100 XT med tanke på deras Enhanced Mode framstår detta som ett ganska rimligt pris dock finns det Radeon 9800 Pro’s som ligger och nosar på ungefär samma pris.

Designen på kortet går i ”Gainward-rött” precis som väntat.
Eftersom kortet ”bara” har 128 MB minne finns det inga minneskapslar på baksidan av kortet.

Kylningen är gedigen med kraftigt tilltagna flänsar både för GPU och minne. Ljudnivån är ok men kunde varit något snäpp tystare.






Gainwards mjukvarupaket är inte precis kända för att vara svulstiga och 1100 XT är inget undantag. Förutom själva drivrutinerna är det bara gamla WinDVD 4 som sticker ut.


Den tredje tillverkaren som representeras i denna recension är Leadtek som vi stiftat bekantskap med tidigare genom kort från deras GeForce FX-serie. Nu är det så dags igen och denna gång handlar det om ett GeForce FX 5700-baserat kort med vissa unika egenskaper.













































































Leadtek Winfast A360 Ultra TDH



Chip:

NV36

Tillverkningsteknik:

0.13-micron

Transistorer:

~80 mil.

GPU-hastighet:

475 MHz

Minneshastighet:

950 MHz / 14.4 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 1900 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

2 / 3800 MT/s

RAMDAC:

400 MHz

Minnesmängd:

128 MB

Typ av minne och interface:

128-bit, DDR

In- och utgångar:

VGA, DVI, S-Video

Extra tillbehör:

S-Video-kabel, komposit-kabel, S-Video-komposit-adapter, DVI-VGA-adapter, strömkabel

Mjukvara:

WinFastDVD, WinFox II, Cult 3D , Coloreal Embedded, Coloreal Visual, Coloreal Bright.

Fullversionsprogram:

Gun Metal, Big Mutha Truckers.

Ungefärligt pris:

1800 :-

NV36 aka GeForce FX 5700 Ultra var ett betydligt bättre kort för sin tid än föregångaren NV31 aka GeForce FX 5600 Ultra. Det speciella med denna version är att korten använder GDDR3-minnen och att minnet är 50 MHz snabbare än på versionerna med GDDR2. Här finns alltså utrymme för en intressant kamp mot 9600 XT.
Leadtek vill ha 1800 kronor för sitt kort, lika mycket som ABIT vill ha för sitt motsvarande 9600 XT med andra ord. Som sagt ligger det farligt nära 5900 XT och 9800/Pro.

Leadtek WinFast A360 har samma gröna färg på sin PCB som sin storebror A380 (FX 5950 Ultra) men i övrigt finns det en hel del skillnader. En av de stora skillnaderna är minnet på kortet som i detta fall är av GDDR3-modell. GDDR3 är en minnestyp som vi såg på t.ex. NV40 och som med sina höga klockfrekvenser kommer användas allt mer frekvent på high-end-kort. Leadtek WinFast A360 har enbart dock enbart 128 MB-minne och trots GDDR3-minnets höga klockfrekvens blir bandbredden alltså relativt låg med 128-bit minnesbuss.
GDDR3-moduler är alltid av BGA-format och här använder man 4 st 32 MB-moduler på framsidan av kortet.

Kylningen på kortet ger ett något nostalgiskt intryck och även om den inte är så stor klarar den av sin uppgift gallant. Även minnesmodulerna är utrustade med kylflänsar. En av GDDR3-minnets fördelar ska vara lägre värmeutveckling men vi antar att Leadtek vill vara på den säkra sidan med deras första GDDR3-utrustade kort. Gallret för fläkten fyller två funktioner för det första blockerar den damm och för det andra minskar den vindbrus. Själva ljudnivån är helt klart acceptabel och ligger i nivå med ABITs 9600 XT.






Leadtek är utan konkurrens den som bjuder på det bäst tilltagna mjukvarupaketet men det var ingen direkt överraskning sedan recensionen på Leadtek WinFast A380 Ultra. Utöver Leadteks egenproducerade mjukvaror så som WinFastDVD och WinFox II skickas det med ett flertal nyttoprogram och även två speltitlar, Gun Metal och Big Mutha Truckers. Det är inga titlar som tävlat i kategorin årets spel men ger ändå ett mervärde.
Inte heller Leadtek vill att vi ska behöva springa och köpa nya kablar utan skickar med allt som kan tänkas behövas.


Point Of View är en ny bekant på NH och även om tillverkaren funnits på den svenska marknaden under en längre tid har det varit lite i skymundan. Nu är det dock dags att titta närmare på ett av deras GeForce FX-baserade grafikkort.













































































Point Of View GeForce FX 5900 XT



Chip:

NV35

Tillverkningsteknik:

0.13-micron

Transistorer:

~130 mil.

GPU-hastighet:

390 MHz

Minneshastighet:

680 MHz / 21.8 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 1560 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

2 / 3120 MT/s

RAMDAC:

400 MHz

Minnesmängd:

128 MB

Typ av minne och interface:

256-bit, DDR

In- och utgångar:

VGA, DVI, S-Video

Extra tillbehör:

S-Video-komposit-adapter, DVI-VGA-adapter, ATX-kabel

Mjukvara:

Fullversionsprogram:

PowerDVD 5.0, Commandos 3

Ungefärligt pris:

2100 :-

FX 5900 XT är baserat på gamla välkända GeForce FX 5900 Ultra och GeForce FX 5900. Enda praktiska skillnaden är att XT-versionerna (ibland även kallade LX eller SE osv.) har något långsammare minnen. Vi har sett många olika varianter av 5900 XT. Standarden som nVidia satt är 390/700 MHz. POV väljer dock att köra med något långsammare minne som går i 680 MHz.
Point Of View tar cirka 2100 kronor betalt för sitt kort vilket är en bra bit mer än vad Gainward tar för sitt 5900 XT, inte minst med tanke på Gainwardkortets högre klockfrekvenser. Det lägger också kortet på samma nivå som ett Radeon 9800 Pro.
Point Of View är annars kända för sina låga priser men den här gången tar de lite väl mycket betalt.

Personligen känns designen på POVs kort helt rätt, en helsvart PCB som krönts med en helsvart kylare med ett silveraktigt tryck. Det känns som ett kraftfullt kort på något sätt, tyvärr säger klockfrekvenserna något annat men vi ska inte dra några slutsater förrän prestandatesterna är avverkade. Designmässigt har man dock lyckats bra enligt oss, men som vi alla vet är smaken som baken, delad.
Kortet är en 128 MB-modell men använder sig faktiskt av 8 st minneschip vilket betyder att de individuellt är 16 MB stora, de övriga korten i testet har använt sig av 32 MB-moduler.

Kylaren är som sagt var i samma färg som PCBn och täcker både minne och VPU. Ljudnivån ligger i nivå med andra 5900 XT och är alltså helt klart godkänd.






Mjukvarupaketet för detta kort är godkänt. Nya PowerDVD 5.0 samt senaste Commandos-spelet ingår.


Testsystem
Hårdvara
Processor:
AMD Athlon XP 3200+ (400) Mhz
Moderkort:
ABIT AN7 uGuru
(nForce2 400 Ultra)
RAM:
768 MB DDR400 @ 2-5-2-2 Timings:
3x 256 MB Corsair TWINX512-3200LL DDR-SDRAM
Grafikkort:

Recenserade kort:
ABIT Radeon 9600 XT (256 MB, 500/600)
ABIT Radeon 9800 XT (256 MB, 412/730)
Gainward GeForce FX 5900 XT (128 MB, 450/780)
Leadtek GeForce FX 5700 Ultra (128 MB, 475/950)
Point Of View GeForce FX 5900 XT (128 MB, 390/680)

Referenskort:
Radeon X800 Pro (256 MB, 475/900)

HDD:
RAID0: 2x 37 GB Western Digital Raptor 10 000 RPM (SATA, 8 MB cache)
Ljudkort:
Creative
Soundblaster Audigy 2 ZS Platinum Pro
PSU:
Tagan TG480-U01 480w
Ethernet:

3Com 10/100

Mjukvara
Operativsystem:
Windows XP Professional (Service Pack 1 + uppdateringar)
Videodrivrutiner:
nVidia: Forceware 56.72
ATi: Catalyst 4.5
Andra drivrutiner:
nVidia ForceWare UDA Chipset Drivers v4.24
Benchmarkprogram:

Unreal Tournament 2003 (v2225)
Quake 3: Arena (v1.32)
Tomb Raider: Angel of Darkness (v.49)
Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy (v1.1)

Battlefield 1942: Secret Weapons of World War II (demo "1.0")
Comanche 4 (demo "v1.0")
WarCraft 3: Reign of Chaos (demo "1.0")
Counter-Strike (v1.6)
Mafia: City of Lost Heaven (v1.1)
Halo (v1.4)
Max Payne 2: The Fall of Max Payne (v1.01)


I samtliga tester använder vi upplösningen 1280×1024 med 4x AA (Full Scene Anti Aliasing dvs. kantutjämning) och 8x AF (Anisotropic filtering dvs. avancerad texturfiltrering) om inte annat anges. Vi har valt upplösningen 1280×1024 (eller 1280×960 i de spel där inte 1280×1024 erbjuds) för att detta är en rimlig inställning vad det gäller prestanda men också för att de flesta av våra läsare lär ha monitorer som klarar denna upplösning.
I de tester där 1280×1024-4xAA/8xAF visat sig vara för krävande har vi i första hand valt att sänka upplösningen till 1024×768 och sedan sänkt och slutligen stängt av AA/AF tills en spelbar prestandanivå är nådd.


Efter att vi gjort de faktiska prestandatesterna har vi spenderat cirka 30 minuter (i vissa fall mycket längre än så) med att sätta oss ner och spela spelet ordentligt för att se hur det fungerar i praktiken.
























Quake 3: Arena

Open GL-spelet Quake 3 testar vi för att utvärdera prestandan i något äldre titlar. En stor mängd titlar bygger på ”Q3”-motorn. Vi använder oss av testdemot four.dm_67 i testverktyget Q3Bench.

Spelmotor:

Open GL (DX7-klass)

Pixel Shaders:

Nej

Vertex Shaders:

Nej











nVidia dominerar som vanligt i Quake 3. Att Gainwards 5900 XT lyckas pressa sig förbi ATis nyligen lanserade X800 Pro är minst sagt imponerande. Några stora prestandaskillnader ser vi dock inte förrän vi kommer ner till 5700 Ultra/9600 XT. De två korten i sin tur presterar identiskt.

Subjektiv analys: För korten med 256 bits minnesbuss är Quake 3 inga problem trots den höga upplösningen och AA/AF-nivåerna. Med de två mid end-korten 9600 XT och 5700 Ultra är det dock inte lika lätt även om 100 fps är mer än godkänt vad det gäller spelbarhet. För er som undrar om det går att känna någon skillnad här så är svaret ett rungande ja. Det finns helt klart tillfällen då de långsammare korten slöar ner så pass mycket att man önskar att man suttit med något snabbare.
























Unreal Tournament 2003

UT2003 är ett DirectX 8-spel som pressar grafikkorten hårt med stora texturer och höga polygonantal mm. Ett flertal spel bygger på denna motor. Vi använder oss av det mer grafikkrävande flyby-testet. Vi testar spelet på banan Inferno.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Ja (1.1 och 1.4)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)










UT2003 är ATis hemmaplan som vanligt. Vi ser också här att korten med 256 MB lyckas klara sig mycket bättre än de med 128. 9600 XT klarar sig ganska mycket bätrte än 5700 Ultra här och utmanar tom. Gainwards 5900 XT. Precis som i Quake 3 kan vi höär också se att Gainwards extra 15% uppklockning gör nytta då Point Of View får se sig slagna.

Subjektiv analys: De här inställningarna må vara spelbara på samtliga kort vi testat men njutbara skulle vi knappast kalla dem annat än på 9800 XT och X800 Pro. Tom. på Gainwards 5900 XT känns det något slött medan det är relativt ”ok” på vårt 5950 Ultra.
























WarCraft 3: Reign of Chaos

WarCraft 3 är ett av årets bäst säljande spel vilket gör det till ett bra testobjekt. Trots att grafiken saknar extravagant teknik är spelet rätt så krävande. Prestandatesterna är utförda på första banan i WC3-demot med hjälp av FRAPS.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Nej

Vertex Shaders:

Nej










Det är inte precis några stora skillnader i Warcraft 3. Det enda kortet som märkbart halkar efter är Leadteks 5700 Ultra, trots det är det fullt spelbart även på detta kort.

Subjektiv analys: I min mening har man föga användning av fler än cirka 30 fps i ett RTS. Alla korten klarar det galant.

























Mafia:
The City of Lost Heaven

Mafia bygger på en egenutvecklad Direct3D-motor och använder stora mängder relativt lågkvalitativa objekt för att på så vis skapa en stor detaljrikedom. Liknande spelmotorer finnes i tex. GTA-serien. För att mäta prestandan har vi kört Free Rides första bana och använt FRAPS.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Ja (1.1)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)











De två snabbare Radeonkorten slår i CPU-begränsningen här och som vanligt är det ATi som har ett markant övertag i Mafia. Riktigt vad det bero på vet vi inte. Precis som vi observerat innan gör inte klockfrekvenser så mycket för prestandan heller vilket förklarar varför det inte är större separation mellan POV och Gainwards 5900 XT i detta test.

Subjektiv analys: ATi är till synes det givna valet för Mafia-fans. Dock är det faktiskt fullt spelbart även ända ner till 5700 Ultra också.
























Comanche 4

Comanche 4 bygger på en egen Direct3D-motor som använder Pixel och Vertex Shaders samt högupplösta testurer. Spelet är ett av de få som verkligen ”behöver” ett grafikkort med 256 MB. Vi testar med det nerladdningsbara demots benchmarkverktyg.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Ja (1.1)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)










I Comanche 4 blir det dags för 5900 XT att visa 9600 XT var skåpet ska stå.

Subjektiv analys: Det enda kortet som inte riktigt hänger med i svängarna här är ABITs 9600 XT, de övriga korten klarar det hela fint. Trots den relativa lilla skillnaden mellan 5700 Ultra och 9600 XT här så levererar Leadteks kort markant bättre flyt i spelet.
























Counter-Strike


Counter-Strike behöver någon direkt presentation. Dock sägs det att nya 1.6-versionen är mer krävande än föregångare och därför valde vi att testa det. Testet består i ett demo av banan de_aztec med sammanlagt 18 spelare.

Spelmotor:

Open GL (DX6-klass)

Pixel Shaders:

Nej

Vertex Shaders:

Nej










Situationen i CS påminner om den i Quake 3. Alla kort presterar likvärdigt (tack vare CPU-begränsningen inte minst) utom Leadteks och ABITs mid end-kort.

Subjektiv
analys:
CS flyter på alla korten här. Jag kan inte påstå att jag kände någon avsevärd skillnaden mellan de snabbare och de långsammare korten här.

























Battlefield 1942:
Secret Weapons of WWII


Svenskutvecklade Battlefield 1942 är fortfarande ett väldigt populärt onlinespel och känns därför viktigt att testa. Återigen använder vi verktyget FRAPS och testar det nerladdningsbara demot.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Nej

Vertex Shaders:

Nej











I Battlfield 1942 hittar vi ännu ett trumfkort för de två Radeon-baserade kortens del. Speciellt Leadteks kort har svårt att hävda sig här.

Subjektiv analys: Visst föredrar BF-fantasten ett Radeon. Skillnaderna mellan de tre 50x+-korten är helt och hållet en sak på pappret bara. I ren spelkänsla märks det ingen skillnad. ABITs 9600 XT håller sig på samma nivå som de korten också och det enda kortet som råkar riktigt illa ut är Leadteks.
























Tomb Raider:
Angel of Darkness



Tomb Raider är det första kommersiella spelet som fullt ut använder DirectX 9.0 för sin grafik och gör det därför till ett intressant testobjekt. Testet utförs med den senaste patchens inbyggda verktyg. Banan Prague3a valdes för ändamålet.

Spelmotor:

Direct3D (DX9)

Pixel Shaders:

Ja (1.1, 1.4 och 2.0)

Vertex Shaders:

Ja (1.1 och 2.0)










Det krävande Tomb Raider pressar våra kort hårt och de enda två som klarar sig levande ur det hela är ABITs 9800 XT och vårt X800 Pro. Efter det har vi fyra kort som mer elle rmindre presterar likadant och stackars Leadtek får finna sig i jumboplatsen igen.

Subjektiv analys: Skillnaden mellan 5950 Ultra och 9600 XT och korten där emellan är inget vi märker av vad det gäller spelbarhet. 5700 hackar riktigt illa och är i princip ospelbart i detta test tyvärr. Att ta steget upp till 9800 XT gör dock en enorm skillnad och ABITs kort levererar verkligen spelbar och njutbar fps.
























Star Wars Jedi Knight:
Jedi Academy



Jedi Academy är uppföljaren till det populära Jedi Knight II. Det bygger på Q3-motorn men har bland annat väldigt högupplösta texturer och mer ljuseffekter. Vi har testat ett egenhändigt inspelat demo från banan Traspir där vi mötte 7 motståndare.

Spelmotor:

Open GL (DX8.X-klass?)

Pixel Shaders:

Ja? (1.x?)

Vertex Shaders:

Ja? (1.x?)










Jedi Academy bygger på Quake 3-motorn. Som vi såg hade 5900 XT ett stort övertag i Quake 3 och det syns även här. Även Leadtek lyckas imponera lite genom att slå 9600 Xt på fingrarna.

Subjektiv analys: Vad det gäller spelbarhet här så är det egentligen bara 9600 XT som utgör ett problem, Leadteks 6700 Ultra klarar sig med nöd och näppe.

























Halo: Combat Evolved

Halo skulle man nog kunna kalla det första riktigt spelvärda DirectX9-spelet vilket givetvis gör det mycket intressant. Vi testar prestandan genom att lägga till kommandoraden -timedemo vilket mäter prestandan i spelets ”cutscenes” vilket ger en hyffsad bild av kortens prestanda i spelet.

Spelmotor:

Direct3D (DX9)

Pixel Shaders:

Ja (1.1, 1.4 och 2.0)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)












I Halo dominerar X800 skoningslöst tack vare sina 12 pipelines. Någon jättestor skillnad mellan 5700 ultra och 5900 XT uteblir här.

Subjektiv analys: Spelet är oerhört mycket trevligare att spela på ett 5900 XT-kort än 9600 XT trots de till synes små prestandaskillnaderna. Radeon 9800 XT levererar ett skönt flyt men riktigt fint blir det inte förrän vi får in ett modernt kort i datorn.
























Max Payne 2: The Fall of Max Payne

Uppföljaren till det omåttligt populära Max Payne utvecklat av finska Remedy. Vi testar spelprestandan genom att benchmarka med FRAPS i en så kallad ”cut-scene”. Spelet använder den spektakulära Havok-fysikmotorn och Pixel Shaders bland annat.

Spelmotor:

Direct3D (DX9)

Pixel Shaders:

Ja (1.1 och 1.4)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)











De två dyrare Radeonkorten tar ledningen, precis som väntat, i Max Payne 2. De två 5900 XT-baserade korten skiljer sig åt med över 7 fps vilket mostvarar över 10 %. Detta gör att Gainwards 5900 XT kan dra ifrån ABITs 9600 XT medan Point Of Views kort presterar identiskt med Radeonkortet.

Subjektiv analys: Spelet flyter bra på alla testade kort, några stora skillnader är det absolut inte tal om. Från ABIT 9600 Xt märker vi inga större skillnaden förrän vi kommer upp i de 106 fps som ABITs 9800 XT presterar.






Avslutande ord om speltesterna

ABIT Radeon 9600 XT presterar bättre än ett 5700 Ultra med GDDR3 överlag men lyckas inte riktigt rå på nVidias 5900 XT.

ABIT Radeon 9800 XT är det snabbaste kortet vi recenserar här vilket knappast kommer som en överraskningen. Å andra sidan är det mer än dubbelt så dyrt än något av de andra fyra korten vilket säger en hel del.

Gainward GeForce FX 5900 XT lägger sig cirka mellan 5 och 15 % snabbare än ett standard 5900 XT vilket helt klart imponerar.

Leadtek GeForce FX 5700 Ultra är recensionens långsammaste kort. Mycket mer än så behöver vi väl egentligen inte säga.

Point Of View GeForce FX 5900 XT presterar precis som vi förväntat oss av ett kort i denna klassen. Det har ett behagligt övertag över 9600 XT men lyckas inte rå på gainwards 5900 XT.


För överklockning använder vi Coolbits/PowerStrip och för att testa stabilitet och leta efter så kallade artifacts använder vi Mother Nature-testet i 3DMark03. Vi tar också med resultaten från nVidias NV40 för att ge er en jämförelse.

Produkt
Standard
Överklockat
Procent
ABIT 9600 XT
500/600

630/720

26/20

ABIT 9800 XT
412/730

430/780

4.3/6.9

Gainward 5900 XT
450/780
480/900
6.7/15.4
Leadtek 5700 Ultra
475/950
580/1050
22.1/10.5
POV 5900 XT
390/680
470/860
20.5/26.5

Vad det gäller ABITs två kort så visste vi redan att 9600:at klockar otroligt bra på coren och att 9800:at är raka motsatsen enligt tidigare erfarenheter. Faktum är att vi lyckas skrämam upp ABITs 9600 XT 5 MHz mer än något annat 9600 XT vi tidigare testat. Imponerande resultat får vi även vad det gälle rminnet här vilket överraskade oss då vi tidigare inte ens kommit över 700 Mhz med något 9600 XT. ABIT Radeon 9600 XT är ypperligt för alla budgetmedvetna överklockare med andra ord.
ABITs 9800 XT har de sämsta resultaten av de fem kort vi testat idag, med stor marginal. Mycket mer behöver man väl inte säga..

Gainwards 5900 XT är redan ”överklockat” i sitt standardläge och bjuder därför på ganska dåliga resultat vad det gäller coren. Minnet överraskade oss positivt dock. Med de klockfrekvenser vi nått är vi alltså uppe och nosar på ungefär samma prestanda som ett FX 5900 Ultra, vilket helt klart är imponerande.

Leadtek bjuder på imponerande core-överklockning och godkänd minnesöverklockning. Den imponerande överklockningen till trots så kan kortet fortfarande inte utmana ett 5900 XT dock.

Sist ut har vi det kort som imponerar mest och bjuder den sammanslagna, procentuellt sett, mest imponerande scoren. Med de överklockade klockfrekvenserna blir kortet snabbt nog att ta sig förbi ett 5900 non-Ultra och nära nog utmana 5900 Ultra precis som Gainwards.

En samling ovanligt välöverklockande kort i testlabbet idag med andra ord. Ska vi då ta en titt på sammanfattningen av det hela?


Slutledningen har förstörts pg.a.a ett databasfel, vi återgärdar det så snart vi kan.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid