Det var ett tag sedan vi hade en recension på ett enstaka grafikkort här på NordicHardware. I takt med att vår läsarkrets växer så växer också våra recensioner. Men idag är det som sagt tid för en ”standalone”-recension.


Kortet vi ”hittat” för ändamålet är minst sagt anpassat för en sådan här recension då det bjuder funktionalitet långt utöver det vanliga. Video In med ovanligt avancerad funktionalitet, suverän överklockning, häftig kylning och en mjukvarupaket som heter duga: Det har blivit dags att titta närmare på Leadtek WinFast A380 Ultra TDH MyViVO Edition eller helt enkelt bara Leadteks GeForce FX 5950 Ultra om man så vill.


Leadteks kartong för tankarna till Sagan Om Ringen. One Board To Rule Them All kanske? Det ska vi ta reda på…










































































Leadtek WinFast A380 Ultra TDH MyViVO Edition




Chip:

NV38

Tillverkningsteknik:
0.13-micron

Transistorer:
~125 mil.

GPU-hastighet:
475 MHz

Minneshastighet:

950 MHz / 29.7 GB/s



Pixel Shader:

2.0


Vertex Shader:

2.0


Pixel
Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 1900 MP/s


TMU’s/Texel Fillrate:

1
/ 3800 MT/s


RAMDAC:

(2) 400 MHz

Minnesmängd:
256 MB

Typ
av minne och interface:

256-bit, DDR

In-
och utgångar:

DVI-I, VGA, S-Video (S-Video In/Ut, Komposit In/Ut, HDTV-Ut)

Extra
tillbehör:

DVI-VGA-adapter, ATX-Y-kabel, ViVo-dongle, S-Video-kabel, Kompositkabel


Mjukvara:
WinFox II, 3Deep, Coloreal, Colorific, Cult 3D

Fullversionsprogram:
WinFastDVD, WinFast PVR, Big Motha Truckers, Gun Metal, VideoStudio 7 SE DVD, DVD MovieFactory 2.5 SE, Cool 3D SE

Ungefärligt pris:
4000 SEK ?

Jag kan utan att tveka säga att Leadteks bundle för deras 5950 Ultra är det mest imponerande jag någonsin sett. Här finns hård- och mjukvara med ett värde långt utöver vad vi är vana vid. Några tusenlappars mervärde är inte att överdriva faktiskt men tanke på att det är två spel, DVD-spelare, tre program för videoredigering/infångning och alla tillbehör i form av kablar och adaptrar som man kan tänka sig.
Trots allt detta ser inte Leadteks 5950 Ultra ut att bli dyrare än någon annans, otroligt imponerande. En annan sak som om inte imponerar så åtminstone överraskar är att Leadtek bundlat kabel för HDTV-output (komposit). Trevliga nyheter för er med dyra projektorer eller TV-apparater som har stöd för sådana ingångar.
Uppdatering: När Leadteks kort nu dykt upp i svenska webbutiker kan vi inte annat än att konstatera hur fel vi hade. "Trots allt detta ser inte Leadteks 5950 Ultra ut att bli dyrare än någon annans" blir en ren skymf mot Leadtek då kortet faktiskt kostar en 500-1000 kronor mindre än de billigaste 5950 Ultra som går att hitta. Helt makalöst med andra ord. Vi har gjort allt vi kunnat för att verifiera det nya priset på 4040 kronor och vad vi kan se stämmer det. Hade det inte varit för det faktum att Leadteks 5900 Ultra också var billigare än andras hade jag haft väldigt svårt att tro på detta.
Uppdatering 2: Efter att diverse parter bland återförsäljare och tillverkare uppmärksammat oss på Leadteks pris behöver vi lägga in ytterligare några kommenterar.
Priset på 4040 kronor har vi fått via en återförsäljare, priset letade vi själva upp och det är inget som återförsäljaren uppmärksammat oss på. Vi har även bekräftat med denna återförsäljares leverantör att detta pris ungefärligen stämmer.
Dilemmat är att korten inte levereras förrän vecka 48-49 och att dessa priser gäller den första leveransen. Det som andra aktörer på marknaden uppmärksammat är att priset är ganska orimligt jämfört med tillverkningskostnader och att det finns en risk för att det billiga priset bara gäller den första leveransen av kort.
Leadtek å sin sida anser att priset är något för lågt men inte så på tok för lågt som andra parter anser.

Kort sagt: vi behöver egentligen flera olika priskällor för att kunna ange ett pris här så tills vidare får vi be er att ha tålamod med detta och vi kommer att följa upp händelserna när kortet når handeln i större kvantitet.

Vi kommer att ta en närmre titt på alla tillbehör på nästa sida.
















Framsida









Baksida

Kylningen påminner om en högtalare i mina ögon. Nätet som sitter över fläkten ska enligt Leadtek hålla nere ljudnivån. Fläkten är för övrigt (till skillnad från andra lösningar) inte beroende av 2D/3D-lägen utan reagerar istället på temperatur. Det finns två lägen som den alternerar mellan och i det lägre är kylningen så tyst som det kan bli. Det snabba läget är det lite värre ställt med, inte att ljudnivån är direkt hög men fläkten orsakar ett högfrekvent vinande vilket jag personligen uppfattar som lite störande mellan varven.
















"Högtalaren"










Kopparfläns

Själva heatsinken är som ni ser gjord i aluminium på baksidan men på framsidan är det koppar. Det tål att nämnas att den är ovanligt gedigen då den spänner över kortets sida med en slags "klammer". Denna massiva kylning gör att kortet väger en hel del (nästan ett helt kilo) men faktum är att den fortfarande bara tar upp en slot. Här blockeras ingen intilliggande PCI-plats det vill säga.
















"Klammer"










In- och utgångar

Det enda som inte får en att höja på ögonbrynen är att de använt nVidias referens-PCB helt och hållet. De har inte ens brytt sig om att ändra färg på den. Å andra sidan spelar det ju mindre roll.

Tillbehörspaketet är inget annat än makalöst och vi har därför dedikerat en egen sida åt det. Bläddra vidare.


Leadteks skepp kommer lastat med inte mindre än sex stycken CD-skivor, två manualer, en ViVo/HDTV-dongle, två videokablar, en ATX-Y-kabel och en DVI-VGA adapter. Vi börjar med att ta en titt på vad skivorna innehåller:
















Mjukvara och manualer

WinFast 3D Graphics Series:

  • nVidia Detonator 52.14 Win2K/XP, 51.90 WinNT och 52.16 Win9X/ME (Drivrutiner för nVidia-baserade grafikkort.)
  • eColor 3Deep (Färgkalibreringsverktyg.)
  • Acrobat Reader 5.1 (Portable Document Format-viewer.)
  • AGP-drivrutiner för AMD, Intel, VIA, ALI och SIS baserade moderkort
  • Coloreal Bright, Embedded och Visual (Färgkalibreringsverktyg.)
  • eColor Colorific (Färgkalibreringsverktyg.)
  • Cycore Cult 3D (Verktyg för skapande och uppvisning av 3d-objekt.)
  • DirectX 8.0 och DirectX 9.0 (APIs för Windows.)
  • Indigo Rose LT (Färgkalibreringsverktyg.)
  • Manualer i PDF-format för nView och 3D-inställningar
  • Massvis med färgprofiler för olika ändamål
  • nVidia WDM Drivrutiner 2.03 (Drivrutiner för Video In chip på nVidia-baserade grafikkort.)
  • Leadtek WinFast DVD 3.1 (Intervideo WinDVD-baserad DVD-mjukvara.)
  • Intel ATA-drivrutiner
  • Adaptec APSI-drivrutiner
  • Leadtek WinFast PVR 3.0 (Intervideo WinDVR-baserad videoinfångningsmjukvara.)
  • Leadtek WinFox II ("Tweakmjukvara" men tonvis av funktioner.)
  • Leadtek WinFast FM (?)















WinFast PVR

WinFast-skivan innehåller främst tre applikationer. WinFast PVR, WinFast DVD och WinFox. Korkad som jag är lyckades jag tappa bort CD-keyn till WinFast DVD så jag har inga screenshots från det. Dock kan jag avslöja att det är en nerbantad version av WinDVD. WinFast PVR (Personal Video Recorder) bjuder en hel del funktionalitet för videoinspelning. En funktion som är rätt ovanlig för Video In-lösningar är Picture In Picture. Dvs. att du kan ha två videofönster igång samtidigt. Ett där du tittar på det du spelat in och ett där du ser "live" infångning från en videokälla. En annan funktion som man ofta ser på AIW/Personal Cinema är time shift. Dvs. att du kan "pausa" livesändningar på ett smart sätt.
Allt som allt är det en kompetent mjukvara.
















WinFast PVR

Ovan ser vi det något ogästvänliga användargränssnittet i WinFox. WinFox är Leadteks egenutvecklade mjukvara och bjuder tonvis med funktionalitet. Här kan du tex. Uppdatera grafikkorts-BIOS:et i Windowsmiljö. Ladda ner och installera drivrutiner, mjukvara och BIOS via internet. Spela småspel, överklocka ditt grafikkort, övervaka klockfrekvenser, temperaturer och spänningar. Vill man få detaljerad information om sitt grafikkort, sin windowsinstallation, sina PCI-instickskort osv. finns här också en stor informationskälla. Kort sagt kan denna lilla tillämpning göra allt och lite till.
Det som irriterar är det groteskt fula användargränssnittet som är bestyckat med störiga ljudeffekter, gräsliga färger och helt omotiverade väntetider mm.
Jag kan inte för allt i världen förstå varför Leadtek inte hyr in ett par duktiga grafiker för att ordna upp röran för WinFox har verkligen potential att bli något superbra. Som det ser ut nu är det dock allt för handikappat av sitt användargränssnitt och sin rörighet för att jag verkligen ska gilla det vilket är synd då det har mer funktionalitet att erbjuda än något annat liknande program.

Cool 3D SE

  • Ulead Cool 3D 3.0 SE (Verktyg för skapandet av 3D-grafik.)
  • DirectX 6.0 (APIs för Windows.)
  • Manualer för Cool 3D i PDF-format
  • Acrobat Reader 4.05 (Portable Document Format-viewer.)
  • QuickTime 4.0 (Apples mediaspelare för Windows.)
  • RealPlayer 7.0 (Real Networks mediaspelare för Windows.)















Cool 3D

I Cool 3D kan man skapa olika typer av 3D-animationer, som jag ser det är främsta syftet med programmet att skapa olika typer av effekter på text helt enkelt. Det är inte precis något häpnadsväckande program och för min del sorteras det bort i högen "onödigt lull lull".

DVD MovieFactory 2.5 SE

  • Ulead DVD MovieFactory 2.5 SE (Verktyg för skapande, inspelning och redigering av DVD- och VCD-videos.)
  • Manualer för MovieFactory i PDF-format
  • Adobe Acrobat Reader 5.0 (Portable Document Format-viewer.)
  • DirectX 9.0 (APIs för Windows.)















MovieFactory

MovieFactory är ett verktyg främst avsett för skapandet och redigerandet av DVD-filmer. Funktionaliteten är ganska begränsad men helt klart tillräckligt för vardagliga ändamål. För de lite mer avancerade redigeringsuppdragen använder man istället…

VideoStudio 7 DVD SE

  • Ulead VideoStudio 7 DVD SE (Verktyg för avancerad videoredigering.)
  • Manualer för VideoStudio i PDF-format
  • IndeoVideo 5 (Videocodec)
  • DirectX 9.0 (APIs för Windows.)
  • Windows Media Encoder 9.0 (Codecs och encoders för Windows Media-formaten.)















VideoStudio

Ulead VideoStudio 7 DVD SE är ett ganska simpelt videoediteringsprogram och vid första anblick ser det ut att ha funktionalitet som är väldigt lik det MovieFactory erbjuder. Skillnaden här är att betoningen ligger mer på redigering och effektskapande. Man ska inte förvänta sig något proffsverktyg här och det är inte heller tanken. För en vanlig hemanvändare duger det gott och väl och är lättanvänt. Man kan applicera effekter, klippa, sammanfoga, fånga in och bränna sina videos. Det är inte det bästa programmet av sin sort med absolut inte det sämsta heller. Personligen skulle jag tro att dess funktionalitet räcker för de flesta.

GunMetal

  • Yeti Studios GunMetal (Shoot ’em up-spel)
  • DirectX 9.0 (APIs för Windows.)
  • Manual för GunMetal i HTML-format















GunMetal

GunMetal är
ett frenetiskt shoot ’em up av klassisk arkadstil (ni vet de gamla horisontellt
eller vertikalt scrollande spelen i arkadhallarna) i full färgsprakande
3D. Personligen gillar jag spelet starkt då grafken är vacker och
det är nog med fiender att hålla ens adrenalin på en lagom
tokhög nivå. Visserligen tar det inte lång tid att klara
men precis som de gamla goda shoot ’em up-spelen i arkadhallarna kommer man
tillbaka för desert illa kvickt.

Big Mutha Truckers

  • Empire Interactive Big Mutha Truckers (Actionbilspel.)
  • Adobe Acrobat Reader 5.1 (Portable Document Format-viewer.)
  • DirectX 8.1 (APIs för Windows.)















Big Mutha Truckers

Big Mutha Truckers är väl inte precis vad jag skulle kalla ett höjdarspel. Kort sagt går det ut på att köra runt i en stor lastbil och tävla med andra lastbilsförare. Oftast handlar det helt enkelt bara om enkel kapplöpning. Vem tar sig från punkt A till punkt B snabbast. Grafiken är ok men absolut inget minnesvärt. Kontrollen är väl också hyffsad men ibland slirar bilen iväg okontrollerbart vid de mest omotiverade tillfällen man kan tänka sig. En timmes spelande räckte för att jag skulle tröttna på det här, men smaken är som baken, kanske är det något för dig?

Jag förmodar att det inte bara är jag som är imponerad. Men det är inte slut ännu, vi ska ta en snabb titt på de medföljande tillbehören också.
















Tillbehör

ViVo/HDTV-dongle:
Denna dongle kopplas in i grafikkortets S-Video-port och ger en möjlighet att få in och ut både S-Video- och Komposit-signaler samt att ta in ljud till ljudkortet. Det som gör denna dongle unik är att Leadtek har utrustat den med HDTV-stöd. Detta gör att man kan koppla in sitt grafikkort till projektorer eller HDTV-apparater med superb bildkvalité. Leadtek har noggrant märkt alla kablar med vita små lappar som anger vad kabeln ska vara till för. Helt klart ett smart drag.

Komposit-kabel: 1 M kabel för att få in eller ut bild. Lite väl kort för att vara användbar för mig personligen men det beror ju klart på vilka avstånd man har mellan sina olika apparater.

S-Video-kabel: 1.1 M kabel för att få in eller ut bild. Något högre kvalité än komposit. Precis som komposit-kabeln är denna kabel lite för kort om än en decimeter längre.

DVI-VGA-adapter: Konverterar digital bildsignal till analog så att skärmar utan DVI-ingång kan utnyttja den andra skärmutgången.

ATX-Y-kabel: Kabel för att förlänga en ATX kontakt och att dela den i två. Kabeln är lite längre än genomsnitt vilket är positivt.

De tillbehör som tillkommer sträcker sig utöver det vanliga iom. HDTV-tillgängligheten men faktum är att det också är relativt ovanligt att skicka med S-Video- och Komposit-kablar. Innan vi avslutar denna sektionen och börjar med testerna tänkte jag nämna några ord om manualerna till kortet.

Quick Installation Guide: Guide för installation av kortet. Den korta versionen för er som bara smäcker in kortet och vill tuta och köra. Detaljerade instruktion för hur man avinstallerar gammal hårdvara och sedan installerar den nya både hårdvaru- och mjukvarumässigt.

General Guide: Här kommer vi till den första manual under den tid jag recenserat grafikkort som faktiskt imponerat på mig. Standardmanualen till ett grafikkort beskriver snabbt hur du installerar kortet och tex. hur nView fungerar. Leadteks manual går längre än så. Här finns detaljerade instruktioner för hårdvaruinstallation, mjukvaruinstallation och dessutom finns det en guide till nVidias drivrutinsinställningar. Det som imponerar är att Leadtek också beskriver sitt eget WinFox II-verktyg och hur det fungerar samt hur dess Video In-funktioner ska skötas. De flesta tillverkare brukar missa helt att beskriva Video In-funktionerna vilket i mina ögon är ganska korkat eftersom det brukar vara mindre uppenbart än hur man installerar själva kortet i sig. Tummen upp, det enda som hade kunnat förbättras är engelskan som mellan varven är lite väl "Engrish"-aktig.

Tillbehörspaketet är det bästa jag sett till ett grafikkort. Allt från manualen, till ViVo-donglen och MovieFactory känns genomtänkt och högkvalitativt. Det enda som egentligen stör mig i helheten är att Leadteks GUI (grafiska användargränssnitt) till WinFox II är helt miserabelt. Det ser verkligen ut som om en mellanstadieelev har designat det på en rast ungefär. Det är uppenbart att Leadtek kan bättre vilket deras WinFast DVD och WinFast PVR vittnar om, frågan är bara varför de inte spenderat samma tid med WinFox. Men när allt kommer kring har ju WinFox fortfarande all sin funktionalitet så i det stora hela känns det faktiskt som en petitess om än en irriterande och onödig sådan.

Då så, en ovanligt noggran granskning av ett ovanligt stort tillbehörspaket men det här är inte allt som talar för Leadtek. Ska vi då ta en titt på prestandan?


Testsystemet är oförändrat sen sist.


Testsystem
Hårdvara
Processor:
AMD Athlon XP 3200+ (400) Mhz
Kylning:
Corsair HydroCool 200
Moderkort:
ABIT NF7S 2.0
(nForce2 400 Ultra)
RAM:
768 MB DDR333 @ 2-5-2-2 Timings:
3x 256 MB Corsair TWINX512-3200LL DDR-SDRAM
Grafikkort:

Leadtek GeForce FX 5900 Ultra (256 MB, 475/950) – 5500:-
ATi Radeon 9800 XT (256 MB, 412/730) – 5000:-

HDD:
120 GB Western Digital Caviar 7200 RPM Special Edition (8 MB cache)
Ljudkort:
Creative
Soundblaster Audigy 2 ZS Platinum Pro
PSU:
Nexus NX-3000 300W
Ethernet:

D-Link DFE-530TX 10/100

Mjukvara
Operativsystem:
Windows XP Professional (Service Pack 1 + uppdateringar)
Videodrivrutiner:
nVidia: Forceware 52.16
ATi: Catalyst 3.8
Andra drivrutiner:
nVidia ForceWare UDA Chipset Drivers v3.13
Benchmarkprogram:

Unreal Tournament 2003 (v2225)
Quake 3: Arena (v1.32)
Tomb Raider: Angel of Darkness (v.49)
Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy ("1.0")

Battlefield 1942: Secret Weapons of World War II (demo "1.0")
Comanche 4 (demo "1.0")
WarCraft 3: Reign of Chaos (demo "1.0")
Counter-Strike (v1.6)
Mafia: City of Lost Heaven (v1.1)
Halo (v1.02)
Max Payne 2: The Fall of Max Payne (v1.01)

Vi har valt att mäta kortets prestanda mot ett Radeon 9800 XT. 9800 XT ligger några hundralappar lägre i pris visserligen men har å andra sidan inte det tillbehörspaket som Leadtek erbjuder. Den tillverkare av 9800 XT som kommer närmast är ASUS men tyvärr har de någon policy som går ut på att ignorera recensenter i allmänhet så det kan vi inte testa idag.

Vi har använt de två senaste officiella drivrutinerna från ATi och nVidia.

I recensionen kommer ni läsa en del olika uttryck och förkortningar, om ni inte är bekanta med dem föreslår vi att ni tar en titt på listan nedan. I samma lista har vi några andra uttryck som används specifikt för denna recensionen (de är alltså inte allmänt vedertagna).

  • AA, FSAA (Full Scene Anti Aliasing) – Kantutjämning (reducerar "pixlighet" i 3D-grafik), alla moderna grafikkort bör klara av detta i någon form. AA kan appliceras i olika "styrka" 2, 4, 6 x osv. Desto mer desto bättre.
  • AF, Aniso (Anisotropic Filtering) – Anisotropisk texturfiltrering (ökar skärpan i texturer/ytor i 3D-grafik), alla moderna grafikkort bör även klara av AF. Precis som AA går det att ställa in i olika "styrka", desto mer desto bättre.
  • App (Application Preference) – Markeras något med detta suffix betyder det att vi överlåtit kontrollen av AF åt spelet istället för att ställa in det i grafikkortets kontrollpanel
  • Trilinjär och bilinjär filtrering – två olika typer av texturfiltrering som antingen används på egen hand eller kombineras med Anisotropisk filtrering. Den mest högkvalitativa kombinationen är Trilinjär och Anisotropisk filtrering. För närvarande är trilinjär filtrering standarden inom alla spel som släpps och får anses som ett minimum för acceptabel kvalitet med dagens mått mätt.
  • Aliasing – Grafikfel som beror tex. på otillräcklig information/precision. Ofta rör det sig om "dansande" pixlar antingen på kanter eller inne i texturer. Genom att använda AA och AF kan man reducera aliasing.

Är det något som ni finner oklart är ni givetvis välkomna att höra av er till mig med era frågor på adressen som ni finner i recensionens sidhuvud. (Var snälla att komma ihåg att vi inte är en ideell supportservice dock, för supportfrågor föreslår vi att ni provar våra forum eller återförsäljaren där ni köpt era produkter.)

Det har dykt upp en hel del information om oegentligheter vad det gäller bildkvalité både i nVidias och ATis drivrutiner. En av nyheterna i Forceware 52.16 från nVidia är att de numera inte längre har stöd för äkta trilinjär filtrering. Visserligen har vi inte uppfattat detta som ett märkbart problem precis men det är ju å andra sidan långt ifrån ett plus i kanten. Det större problemet vi stött på är anisotropisk filtrering i kombination med pixel shaders. Här verkar nVidia ha gjort något underligt, kanske är det en bugg, för kombinationen av de två nämnda funktionerna orsakar nämnligen en hel del aliasing vilket det inte gjort tidigare.
ATi har å andra sidan anklagats för att fuska i Halo, UT2003 och Aquamark 3. Hur det står till i det sistnämnda vet jag inte då jag inte testat men i UT2003 ska tydligen vissa "high detail textures" ha sänkt kvalité och i Halo ska också vissa texturer lida av sänkt kvalité. Faktum är att vi inte lyckats hitta dessa oegentligheter trots att vi rotat runt i spelen i ett par timmar och kollegor på andra sidor har inte heller hittat något av värde.


I samtliga tester använder vi upplösningen 1280×1024 med 4x AA (Full Scene Anti Aliasing dvs. kantutjämning) och 8x AF (Anisotropic filtering dvs. avancerad texturfiltrering) om inte annat anges. Vi har valt upplösningen 1280×1024 (eller 1280×960 i de spel där inte 1280×1024 erbjuds) för att detta är en rimlig inställning vad det gäller prestanda men också för att de flesta av våra läsare lär ha monitorer som klarar denna upplösning.
I de tester där 1280×1024-4xAA/8xAF visat sig vara för krävande har vi i första hand valt att sänka upplösningen till 1024×768 och sedan sänkt och slutligen stängt av AA/AF tills en spelbar prestandanivå är nådd.


Efter att vi gjort de faktiska prestandatesterna har vi spenderat cirka 30 minuter (i vissa fall mycket längre än så) med att sätta oss ner och spela spelet ordentligt för att se hur det fungerar i praktiken.
























Quake 3: Arena

Open GL-spelet Quake 3 testar vi för att utvärdera prestandan i något äldre titlar. En stor mängd titlar bygger på "Q3"-motorn. Vi använder oss av testdemot four.dm_67 i testverktyget Q3Bench.

Spelmotor:

Open GL (DX7-klass)

Pixel Shaders:

Nej

Vertex Shaders:

Nej











Leadtek sopar banan med 9800 XT i Quake 3.

Subjektiv analys: Även om prestandaskillnaden inte är direkt märkbar (båda korten får ju väl över 100 fps) så känns ändå Leadtek som det självklara valet här. ATis bättre FSAA-kvalité syns inte allt för mycket i Quake 3s mörka miljöer och vad det gäller texturfiltrering märker jag heller inga stora skillnader.
























Unreal Tournament 2003

UT2003 är ett DirectX 8-spel som pressar grafikkorten hårt med stora texturer och höga polygonantal mm. Ett flertal spel bygger på denna motor. Vi använder oss av det mer grafikkrävande flyby-testet. Vi testar spelet på banan Inferno.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Ja (1.1 och 1.4)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)










Vi vänder på steken i UT2003 och istället blir det Leadtek som får se sig besegrade.

Subjektiv analys: ATi har både bättre prestanda och bildkvalité i Unreal Tournament 2003 om ni frågar mig. UT-fantasten bör se sig om efter ett 9800 XT i första hand.
























WarCraft 3: Reign of Chaos

WarCraft 3 är ett av årets bäst säljande spel vilket gör det till ett bra testobjekt. Trots att grafiken saknar extravagant teknik är spelet rätt så krävande. Prestandatesterna är utförda på första banan i WC3-demot med hjälp av FRAPS.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Nej

Vertex Shaders:

Nej










ATi kammar hem en vinst igen.

Subjektiv analys: De procentuella skillnaderna är stora, den upplevda skillnaden är obefintlig. Det som blir avgörande här för min del är FSAA-kvalité och där har ATi övertaget.


Vi är inte ens halvvägs in i våra prestandatester så ännu är det för tidigt att dra några slutsatser.
























Mafia:
The City of Lost Heaven

Mafia bygger på en egenutvecklad Direct3D-motor och använder stora mängder relativt lågkvalitativa objekt för att på så vis skapa en stor detaljrikedom. Liknande spelmotorer finnes i tex. GTA-serien. För att mäta prestandan har vi kört Free Rides första bana och använt FRAPS.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Ja (1.1)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)











9800 XT regerar i Mafia, Leadteks 5950 har inte en suck här.

Subjektiv analys: Mafia ser snyggare ut och flyter bättre på ett 9800 XT, det är ingen tvekan om den saken.
























Comanche 4

Comanche 4 bygger på en egen Direct3D-motor som använder Pixel och Vertex Shaders samt högupplösta testurer. Spelet är ett av de få som verkligen "behöver" ett grafikkort med 256 MB. Vi testar med det nerladdningsbara demots benchmarkverktyg.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Ja (1.1)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)










nVidia har övertaget i Comanche 4.

Subjektiv analys: Comanche flyter dugligt på båda korten. De prestandaskillnader som finns är svåra att känna av och personligen är jag mer bekymrad över nVidias lågkvalitativa FSAA som gör sig påmind här.
























Counter-Strike


Counter-Strike behöver någon direkt presentation. Dock sägs det att nya 1.6-versionen är mer krävande än föregångare och därför valde vi att testa det. Testet består i ett demo av banan de_aztec med sammanlagt 18 spelare.

Spelmotor:

Open GL (DX6-klass)

Pixel Shaders:

Nej

Vertex Shaders:

Nej










Skillnaderna är obefintliga och betydelselösa.

Subjektiv
analys:
Det spelar ingen roll om man lirar CS på ett 5950 eller
9800 XT om vi räknar råprestanda. Personligen märker jag inte
riktigt av några bildkvalitetsskillnader här heller, inte minst
för att spelet är så instinktiv för mig att jag helt
enkelt kopplar bort grafiken och bara lirar.


Sex tester är avklarade och fem återstår.
























Battlefield 1942:
Secret Weapons of WWII


Svenskutvecklade Battlefield 1942 är fortfarande ett väldigt populärt onlinespel och känns därför viktigt att testa. Återigen använder vi verktyget FRAPS och testar det nerladdningsbara demot.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Nej

Vertex Shaders:

Nej











Radeon klarar sig markant bättre i Battlefield.

Subjektiv analys: ATi har både överlägsen prestanda och bildkvalité i detta test. Lirar man Battlefield är det ingen tvekan om att 9800XT är det bästa valet.
























Tomb Raider:
Angel of Darkness



Tomb Raider är det första kommersiella spelet som fullt ut använder DirectX 9.0 för sin grafik och gör det därför till ett intressant testobjekt. Testet utförs med den senaste patchens inbyggda verktyg. Banan Prague3a valdes för ändamålet.

Spelmotor:

Direct3D (DX9)

Pixel Shaders:

Ja (1.1, 1.4 och 2.0)

Vertex Shaders:

Ja (1.1 och 2.0)










Ännu ett test där ATi har övertaget är Tomb Raider. Leadteks monsterkort har svårt att hänga med i svängarna här.

Subjektiv analys: Med våra testinställningar flyter spelet bättre på ett 9800 XT. Framförallt har inte Radeonkortet lika låga svackor i frameraten som Leadtek har.
























Star Wars Jedi Knight:
Jedi Academy



Jedi Academy är uppföljaren till det populära Jedi Knight II. Det bygger på Q3-motorn men har bland annat väldigt högupplösta texturer och mer ljuseffekter. Vi har testat ett egenhändigt inspelat demo från banan Traspir där vi mötte 7 motståndare.

Spelmotor:

Open GL (DX8.X-klass?)

Pixel Shaders:

Ja? (1.x?)

Vertex Shaders:

Ja? (1.x?)










9800 XT har fått glänsa i ett par tester och nu är det Leadteks tur med deras 5950 Ultra.

Subjektiv analys: Jedi Academy flyter bättre på nVidias kort i allmänhet, så är det bara. Kvalitetsskillnaderna är inte så stora och i slutändan blir alltså 5950 Ultra det solklara valet här.

Uppdatering: Sedan artikeln skrevs har en ny patch till Jedi Academy släpps (1.01). Denna patch innehåller en del buggfixar som ska höja prestanda på ATi-baserade grafikkort. Eftersom demos skapade med 1.00 versionen inte går att köra efter att man installerat den nya patchen blir det svårt att avgöra hur pass mycket prestandan skiljer sig. För att se på ett ungefär provade vi att starta en bana först utan sen med nya patchen installerad och hålla koll på fps:en med fraps. Vår uppskattning är att prestandaökningen ligger mellan 10 och 20 % vilket inte är illa. Vi har skapat ett nytt demo som vi kommer använda för framtida recensioner men vi hann inte i tid till denna recensionen.
Kort sagt: nVidias fördel i Jedi Academy är inte så stor som vi tidigare sett snarare bör de två korten prestera väldigt likvärt.


Nytt för denna gången är spelet Halo som utvecklats av Bungie/Gearbox. Spelet släpptes till Xbox och "konverterades" till PC senare. I PC-versionen används DirectX9-funktionalitet till viss utsträckning och är därför alltså ännu ett "den nya generationens" spel så att säga.
























Halo: Combat Evolved

Halo skulle man nog kunna kalla det första riktigt spelvärda DirectX9-spelet vilket givetvis gör det mycket intressant. Vi testar prestandan genom att lägga till kommandoraden -timedemo vilket mäter prestandan i spelets "cutscenes" vilket ger en hyffsad bild av kortens prestanda i spelet.

Spelmotor:

Direct3D (DX9)

Pixel Shaders:

Ja (1.1, 1.4 och 2.0)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)












9800 XT har ett litet prestandaövertag men det är inge stora marginaler.

Subjektiv analys: nVidia har lite problem med aliasing på vissa ytor (de som använder pixel shaders för att vara specifik) då anisotropisk filtrering är aktivt. Just nu känns Radeon 9800 XT som ett bättre väl än Leadtek 5950 Ultra i detta test både prestandamässigt och bildkvalitémässigt.
























Max Payne 2: The Fall of Max Payne

Uppföljaren till det omåttligt populära Max Payne utvecklat av finska Remedy. Vi testar spelprestandan genom att benchmarka med FRAPS i en så kallad "cute-scene". Spelet använder den spektakulära Havok-fysikmotorn och Pixel Shaders bland annat.

Spelmotor:

Direct3D (DX9)

Pixel Shaders:

Ja (1.1 och 1.4)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)











Leadteks 5950 klarar inte av att hänga med i 9800 XTs takt i Max Payne 2.

Subjektiv analys: Båda korten erbjuder smidig och följsam fps här. Prestandskillnaderna känns inte direkt av under spelets gång men vi de mer intensiva momenten är det 9800 XT som har övertaget.






Avslutande ord om speltesterna

Det är väl egentligen inte så mycket att säga om saken. Att 9800 XT i genomsnitt är ett snabbare kort är ingen hemlighet och det är inget som Leadtek kan ändra på.

Ett 5950 Ultra är inte på något sätt ett långsamt kort, tvärt om, men ATi har helt enkelt övertaget. I nio av tolv tester får Leadtek se sitt kort besegrat. I de tre där nVidia har övertaget är det inte precis några stora marginaler och i Jedi Academy är det som sagt lite ovisst. Ska man tro på mina ungefärliga uträkningar bör 9800 XT och 5950 Ultra ligga nästan exakt lika efter den nya patchen.
Uppdatering: Det har ju visat sig, med det slutgiltiga priset i åtanke, att jämförelsen med ett 9800 XT eventuellt kan vara felaktig. Med ett pris på 4000 kronor skulle detta kort snarast jämförts med ett Radeon 9800 Pro med 128 eller 256 MB. Under de förutsättningarna skulle Leadtek haft en större chans, givetvis enbart i de testerna där prestandaskillnaderna är små.
Men som sagt, hittills har vi haft svårigheter att ange ett helt tillförlitligt pris då vi inte kunnat verifiera något pris med flera källor.

För er som är intresserade av syntetiska tester har vi en länk till en undersökning av 3DMark03 Build 340 här. Trots att vi inte ens har ett 9800 XT och istället får nöja oss med att jämföra mot ett 9800 Pro 128 MB får 5950 Ultra ännu en gång stryk.

Är man prestandafreak är det alltså inget snack om saken: Radeon 9800 XT är inte på långa vägar hotat och sitter bekvämt på sin tron.

Just nu har vi tolv spel i vår testsvit och målet är som tidigare nämnt att ha femton spel. Ett av de spel vi kommer att lägga till är Silent Hill 3. De sista två platserna kommer förmodligen att fyllas av något rollspel och något sportspel. Har ni förslag på sådana (kraven är att de ska vara moderna, populära och gärna lätta att benchmarka) får ni gärna höra av er till mig här.


Redan när Leadtek skickade kortet till oss snackade de om att det skulle gå att överklocka mycket väl. Visserligen nådde vi inte alls de klockfrekvenser som Leadtek påstod att kortet skulle klara av (550/1100) men vi kom nära nog.

Om vi jämför med Gainwards vattenkylda 5950 Ultra är det minst sagt imponerande resultat. Gainward kort kunde nå 570/1070 som mest och Leadteks kort som bara använder vanlig luftkylning når 534/1050.

Produkt
Standard
Överklockat
Procent
Leadtek 5950
475/950

534/1050

12,4/10,5

Rent procentuellt får det oss knappast att ramla ur stolen men för att vara ett 5950 Ultra ser det ut att vara mycket bra.


Det har blivit dags att summera denna innehållsrika recension.

WinFast
A380 Ultra TDH MyViVO Edition

Fördelar:
+ Extremt bra tillbehörs- och mjukvarupaket
+ Extremt featurerikt
+ God överklockning
+ Relativt tyst kylning
+ Relativt billigt (för att vara high end)

Nackdelar:

Jag måste givetvis börja med att nämna att Leadtek har det bästa tillbehörspaket jag någonsin sett. De har fått med hur mycket mjukvara och tillbehör som helst i paketet och det mesta är av genomgående hög kvalité. Vidare sträcker sig kortets Video In-funktionalitet några steg längre än allt annat förutom Personal Cinema och All In Wonder. När man då också inser att kortet överklockar väl samtidigt som kylningen håller en ganska tyst ljudnivå kan jag inte bli mindre än imponerad. Att kortet ser häftigt ut skadar ju inte precis heller.


Leadteks A380 Ultra är utan tvekan ett av de mest imponerande nVidia-baserade korten jag recenserat på ett bra tag. När man då inser att dess prislapp inte blir farligare än någon annans 5950 Ultra framstår det hela faktiskt som ett riktigt bra köp.


Det som talar mot kortet är givetvis att Radeon 9800 XT fortfarande har ett otroligt hårt grepp om prestandan. nVidias 5950 Ultra-chip är inte man nog att göra något åt saken vilket vi såg väldigt tydligt i vår recension av det "överklockade" Gainward CoolFX 1800XP (ett 5950 Ultra med 550/1050 som klockfrekvenser). Saken med just Leadteks kort är att de bjuder så himla mycket mer än bara 3D-prestanda. All dess funktionalitet, all mjukvara och alla tillbehör gör det till ett väldigt intressant val i mina ögon. Men, givetvis: är ni bara ute efter rå prestanda är detta inte kortet för er.
För oss som vill ha en blandning av prestanda, features, tillbehör och mjukvara är dock Leadteks kort ett av de mest intressanta jag sett under 2003. Det kort som i mina ögon kommer i närheten av samma maffiga känsla är All In Wonder Radeon 9800 Pro. För att göra en lång historia kort så utser jag Leadtek A380 Ultra till redaktörens val.



Leadtek FX 5950 Ultra


Är man ute efter ett grafikkort som förvandlar datorn till ett multimedia center samtidigt som det levererar god prestanda och ger en en myriad av tweakmöjligheter är detta kortet ett klockrent val.
Uppdatering: I och med att kortet förmodligen kommer få ett ännu billigare pris än vad vi först angav (5500 kr) framstår Leadtek som ett ännu mer attraktivt köp nu.
Även om priset, när korten kommer i full kvantitet, kanske inte blir så lågt som 4000 kr vilket vi tidigare angav så lär det heller inte bli så högt som 5500 kr vilket vi först angav.


Vi ber om ursäkt för detta krångel men i slutändan ändras inte vårt omdöme i stort. Vi tyckte att Leadteks produkt var värd redaktörens val när det kostade 5500 Kr och vi tyckte det var ännu mer värt det när det kostade 4000 kr. Sanningen finns nog mitt emellan de två priserna och givetvis är Leadteks FX 5950 Ultra då fortfarande en otroligt bra produkt.


Tack till Leadtek som gjort recensionen möjlig!

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments