År 2003’s sista grafikkortsroundup på NordicHardware.


Det har blivit dags för årets sista grafikkortsroundup. NordicHardware har, så vitt vi vet, testat fler (nya) grafikkort än i princip alla sidor på nätet (och tidningar för den delen) som vi kunnat hitta redan innan den här artikeln. Så vi tänkte helt enkelt befästa vår "ledning" med en sista stor roundup. Givetvis kanske vi har missat att jämföra oss med någon publikation som faktiskt recenserat fler kort än oss (lägg märkte till att vi talar om nya kort, inte att man dammar av det gamla GeForce 2-kortet som man recenserade för tre år sedan) om ni hittar en sådan så får ni gärna höra av er till mig via mailaddressen som finns i sidhuvudet.


Nog med skryt: Idag ska vi alltså titta på ett par grafikkort, tolv stycken närmare bestämt. 8 från ATi och 4 från nVidia (oftast brukar ju ration vara skev åt andra hållet så jag tänkte försöka räta ut den i den här recensionen). Listan ser ut som följande:


nVidia-baserat:

  • Inno3D GeForce FX 5200 Personal Cinema
  • MSI GeForce FX 5700 Ultra
  • Inno3D GeForce FX 5700 Ultra
  • Creative GeForce FX 5950 Ultra

ATi-baserat:

  • Creative Radeon 9600
  • Connect3D Radeon 9600
  • ASUS Radeon 9600 XT
  • GeXCube Radeon 9600 XT
  • GeXCube Radeon 9800 Pro
  • Sapphire Radeon 9800 XT
  • ASUS Radeon 9800 XT
  • GeXCube Radeon 9800 XT

Faktum är att vi har ett par kort till på lager med de är så pass mycket lägre i sin prisnivå att vi inte kände att de passade i denna recensionen. Nå, låt oss då börja med att titta närmre på de fyra korten som är nVidia-baserade. Först ut är Inno3D GeForce FX 5200 Personal Cinema.

Viktig Information: Innan ni läser vidare vill vi påpeka två nya fenomen. I tidigare recensioner har vi angett det billigaste priset för varje produkt. Från och med nu kommer vi istället att ange medlet av de vi hittar. Detta för att undvika problem/missförstånd med specifika återförsäljare. För att ge en så bra bild som möjligt av pris och tillgänglighet anger vi även det lägsta respektive högsta priset vi hittar samt hur många källor vi använt när vi räknat ut ett medelpris.
Viktigt att notera här är att medelpriset tenderar att bli högre på produkter med god tillgänglighet. Detta eftersom många av "mainstream"-återförsäljarna har dyrare priser än specialiserade butiker och därför driver upp medelpriset på produkter som det finns gott om.

Nummer två är en ny policy vad det gäller tillverkares stöd för överklockning. Detta kan ni läsa mer om på sidan om överklockning.


Inno3D’s kartong är inte allt för bra på att specificera vad som finns i lådan. Ett litet klistermärke uppe i höga hörnet avslöjar dock att det är ett 5200 som vi har att göra med.










































































Inno3D Tornado PersonalCinema FX




Chip:

NV34

Tillverkningsteknik:
0.15-micron

Transistorer:
~45 mil.

GPU-hastighet:
250 MHz

Minneshastighet:

400 MHz / 3.2 GB/s



Pixel Shader:

2.0


Vertex Shader:

2.0


Pixel
Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 1000 MP/s


TMU’s/Texel Fillrate:

1
/ 1000 MT/s


RAMDAC:

400 MHz

Minnesmängd:
128 MB

Typ
av minne och interface:

64-bit, DDR

In-
och utgångar:

VGA, ViVo (S-Video In/Ut, Komposit In/Ut, TV-tuner in mm.)

Extra
tillbehör:

ViVo-dongle, S-Video-kabel, Kompositkabel, Fjärrkontroll m. batterier


Mjukvara:

Fullversionsprogram:
Comanche 4, Personal Cinema (inkl. nVDVD mm.)

Ungefärligt pris:
Lägst: 1695:-
Medel: 1834:-
Högst: 1995:-
Källor: 3

nVidias Personal Cinema är ett försök att ta upp kampen mot ATis All In Wonder. Vad det gäller funktionalitet når det inte riktigt ända fram och som vi ser här har Inno3D knappast valt ut sitt snabbaste kort för ändamålet. Ett 5200 icke-Ultra med 64 bits minnesbuss är inte precis high end om man säger som så. I övrigt är här inte mycket att kommentera förutom att de kapat stöd för en sekundär monitor.

Priset på runt 1800 kronor är ganska mycket om man jämför med det betydligt bättre presterande och mer featurerika AIW Radeon 9600 Pro eller AIW Radeon 9800 SE. Visserligen kostar de ca: 600 kronor mer men då får man å andra sidan otroligt mycket mer kort för pengarna.
















Framsida









Baksida

Designen på kortet är inget förbluffande. Vi ser att TV-tunern har gjort att man fått kasta DVI-utgången på soptippen. Kylningen i sig är tråkigt nog aktiv. Aktiv kylning behövs egentligen inte på ett 5200 men kanske driver TV-tunern upp värmen något.
















TV-Tuner










In- och utgångar

Till vänster har vi härligheten själv: hjärtat av Personal Cinema På höger sida har vi in- och utgångar. Ingen sekundär DVI- eller VGA-utgång finns här. Istället hittar vi en egenutvecklad port för den ViVo-dongle som medföljer och längst ut till vänster finns kontakt för antennsladden.
















Tillbehör

Tillbehörspaketet är vad vi förväntat oss av ett Personal Cinema-paket. Den medföljande fjärrkontrollen är av hög kvalitet, faktum är att den nästan är 100% identisk med ATis om vi bortser från färgschemat, men mjukvaran till den är av sämre kvalitet än vad ATi har att erbjuda. nVidia och deras partners har fortfarande en bra bit kvar innan de kan nå ATi’s kvalitet och funktionalitet vad det gäller liknande ”multimedia-produkter”.
Egentligen borde vi göra en standalone-recension på detta kort och verkligen utforska Personal Cinema grundligt men tyvärr lider vi av lite tidsbrist såhär i juletid.

Fokusen här ligger alltså på TV-tunern och Video In. Spelprestanda eller flådiga tillbehörspaket har inte mycket med det här kortet att göra.


MSI kör en fantasy-inspirerad ask till sitt kort. Temat har blivit ganska vanligt på senaste, undrar vad det kan ha att göra med? 😉

MSI FX 5700 Ultra

Chip:
NV36
Tillverkningsteknik:
0.13-micron
Transistorer:
~80 mil.
GPU-hastighet:
475 MHz
Minneshastighet:

900 MHz / 14.4 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 1900 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

1 / 1900 MT/s

RAMDAC:
(2) 400 MHz
Minnesmängd:
128 MB
Typ av minne och interface:
128-bit, DDR II
In- och utgångar:
DVI-I, VGA, S-Video
Extra tillbehör:

DVI-VGA-adapter, ATX-Y-kabel, S-Video-kabel, Kompositkabel

Mjukvara:
MSI Media Center Deluxe, E-Color, Trend Micro PC-Cillin, ThinSoft BeTwin, Media Ring Dialer, Games Collection 7in1 (speldemos)
Fullversionsprogram:
WinDVD, Supreme Foreign Language Learning Machine, VirtualDrive Pro, RestoreIT! Pro, Photoshop Album SE, Morrowind, Ghost Recon, Duke Nukem Manhattan Project
Ungefärligt pris:
Lägst: 2045:-
Medel: 2114:-
Högst: 2236:-
Källor: 5

MSI går lös och packar med inte mindre än tio stycken CD-skivor, ofta men mer än ett program per skiva. Själva kortet i sig är ett vanligt 5700 Ultra byggt på MSIs egen PCB.

Priset på 2100 SEK lägger MSIs 5700 Ultra en bra bit ovanför sina motståndare. Ett 9600 XT går att få tag på för drygt 1500 kronor idag så MSI bör verkligen ha något som gottgör för denna skillnad.


Framsida


Baksida

Personligen kan jag inte få nog av röda PCB’s med ”guldaktiga” kylflänsar. Det ser bara så förbannat snyggt ut. En störande sak är dock att kortet är förbannat långt. Samma längd som FX 5950 Ultra faktiskt. Det gjorde installationen i mitt chassi ganska krånglig.


Kylning


In- och utgångar

Det är inte precis någon massiv kylning men den sköter sitt jobb och är dessutom tyst under arbetstid. Till höger har vi kortets utgångar som är industristandard vid detta laget: DVI+S-Video+VGA.


Tillbehör

Tillbehörspaketet ser inte mycket ut för välden på den här bilden men ta en titt i specifikationerna ovan så ser ni hur mycket paketet faktiskt innehåller. Här hittar vi tre fullversionsspel varav två är allmänt uppskattade, det tredje Duke Nukem-varianten, är väl inte precis något som imponerar. Här finns massor av trevliga program också, inte minst MSI Media Center.

MSI’s drivrutiner har en trevlig funktion (som för övrigt fungerar med nVidias referensdrivrutiner också) och det är förinställda överklockningslägen. Det trevliga med det hela är att MSI erbjuder full garanti även om man använder dessa och eftersom kortet fungerade klockrent i högsta läget som är 522/995 MHz kommer det att betyda att vi får mycket extra prestanda. Dock ger MSI ingen garanti för att kortet verkligen klarar av att köra det högsta överklockningsläget helt felfritt så här i specifikationerna anger vi standardklockfrekvenserna.

Vad det gäller sladdar och sådant så får vi här the basics så att säga.


I denna anspråkslösa lilla kartong hittar vi ett relativt kraftfullt nVidia-baserat kort.

Inno3D Tornado GeForce FX 5700 Ultra

Chip:
NV36
Tillverkningsteknik:
0.13-micron
Transistorer:
~80 mil.
GPU-hastighet:
475 MHz
Minneshastighet:

900 MHz / 14.4 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 1900 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

1 / 1900 MT/s

RAMDAC:
(2) 400 MHz
Minnesmängd:
128 MB
Typ av minne och interface:
128-bit, DDR II
In- och utgångar:
DVI-I, VGA, S-Video
Extra tillbehör:

DVI-VGA-adapter, ATX-Y-kabel, S-Video-kabel, Kompositkabel

Mjukvara:
3DMark03, 6in1 (speldemos)
Fullversionsprogram:
WinDVD, WinDVD Creator, Duke Nukem Manhattan Project, Commandos 3
Ungefärligt pris:
? SEK

Inno3D levererar ännu ett 5700 Ultra. Tillbehörspaketet är inte lika imponerande som MSI’s. Problemet här är att vi inte hittar kortet i någon svensk affär så något pris kan vi inte ge er.


Framsida


Baksida

Inno3D krånglar inte till det för sig utan bygger sitt kort på nVidias referensdesign. Problemet med längden som jag nämnde på MSI’s sida gäller också för det här kortet.


Kylning


In- och utgångar

Kylningen ser lite mer robust ut än den på MSI’s kort men har fortfarande en låg ljudnivå. Angående utgångarna så är det standarduppsättningen här igen.


Tillbehör

Tillbehörspaketet innehåller förutom det vanliga (drivrutiner och DVD-mjukvara) WinDVD Creator och Commandos 3. Helt klart godkänt även om jag måste erkänna att jag inte tog mig tid att testa Commandos 3.


Vi fick inte tag på Creatives kartong, bara kortet, därför har vi tagit en bild från tryckmaterialet att visa upp nedan istället.










































































Creative 3D Blaster5 FX5950 Ultra



Chip:
NV35
Tillverkningsteknik:
0.13-micron
Transistorer:
~125 mil.
GPU-hastighet:
475 MHz
Minneshastighet:

950 MHz / 30.4 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 1900 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

2 / 3800 MT/s

RAMDAC:
(2) 400 MHz
Minnesmängd:
256 MB
Typ av minne och interface:
256-bit, DDR
In- och utgångar:
DVI-I, VGA, S-Video
Extra tillbehör:
S-Video-Komposit-adapter
Mjukvara:
Fullversionsprogram:
Gun Metal
Ungefärligt pris:
Lägst: 4629:-

Medel: 5242:-

Högst: 5951:-

Källor: 12

Creatives kort följer nVidias standarder till punkt och pricka. Deras tillbehörspaket är sparsmakat med ett spel som huvudpunkten. För detta vill de ha runt 5000 kronor vilket i mina ögon är lite väl mycket då tex. Leadteks betydligt mer featurepackade 5950 Ultra kostar så lite som 4000 SEK.















Framsida









Baksida

De två 5950 Ultra som vi tidigare recenserat hade båda sina egenutvecklade kylningar. Creative kör istället på nVidias referensdesign. Kylningen är massiv och ganska ovanligt utformad. I 3D-läget (då fläkten spinner upp) orsakade kylningen ett något störande ljud. Nästan lite rasslande.

Även här talar vi om ett långt (och tungt) kort.















Kylning









In- och utgångar

Ganska innovativ lösning på kylningen får man väl säga. Kolla in den stora heatsinken till GPUn som snarast påminner om en vanlig CPU-kylare. På kortsidan hittar vi de vanliga utgångarna och också utblåset för kylningen.

Eftersom vi fick Creatives kort i en antistatpåse har vi inga bilder på tillbehören. Det rör sig i alla fall om en S-Video adapter och Gun Metal i stort.


Då är det dags för vår första recension av ett Creative-kortet baserat på ett ATi-chip.










































































Creative Radeon 9600



Chip:
RV350
Tillverkningsteknik:
0.13-micron
Transistorer:
~65 mil.
GPU-hastighet:
325 MHz
Minneshastighet:

380 MHz / 6.1 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 1300 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

1 / 1300 MT/s

RAMDAC:
(2) 400 MHz
Minnesmängd:
256 MB
Typ av minne och interface:
128-bit, DDR
In- och utgångar:
DVI-I, VGA, S-Video
Extra tillbehör:
S-Video-Komposit-adapter
Mjukvara:
Fullversionsprogram:
Ungefärligt pris:
Lägst: 1368:-

Medel: 1418:-

Högst: 1521:-

Källor: 12

Bland kortets specifikationer ser vi att de tom. satt lite långsammare minne på det än ATis officiella specifikationer. I övrigt är här rätt tomt som ni ser. Drivrutiner och en adapter för att få komposit-ut är allt. Creative begär cirka 1400 kronor för sitt kort. I mitt tycke är det lite väl mycket med tanke på att man kan få ett Radeon 9600 Pro för nästan samma pris.















Framsida









Baksida

En av de trevligare egenskaperna är att kortet är passivt kylt, Creative har smällt på en ganska stor kylfläns ala ATi’s referens.















Kylning









In- och utgångar

Heatsinken är ganska stor och verkar föra bort värmen ganska snabbt från coren. Utgångarna är de gamla vanliga.














Tillbehör

Tillbehörspaketet är väldigt tomt.


Connect3D har också överlämnat ett 9600 256 MB till oss på redaktionen såhär lagom till jul.










































































Connect3D Radeon 9600



Chip:
RV350
Tillverkningsteknik:
0.13-micron
Transistorer:
~65 mil.
GPU-hastighet:
325 MHz
Minneshastighet:

400 MHz / 6.4 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 1300 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

1 / 1300 MT/s

RAMDAC:
(2) 400 MHz
Minnesmängd:
256 MB
Typ av minne och interface:
128-bit, DDR
In- och utgångar:
DVI-I, VGA, S-Video
Extra tillbehör:
S-Video-Komposit-adapter, Kompositkabel
Mjukvara:
Fullversionsprogram:
Ungefärligt pris:
Lägst: 1135:-

Medel: 1360:-

Högst: 1563:-

Källor: 6

Hos Connect3D hittar vi ungefär samma tomma paketet som Creative erbjöd. Två skillnader ser vi dock direkt: kortet har 20 MHz snabbare minne och är något billigare på köpet. Det billigaste priset vi fann var 1135 SEK och till det här priset börjar det bli rimligt. Medlet på 1360 är lite väl tilltaget tyvärr.















Framsida









Baksida

Kortet är rätt så annorlunda än Creatives utseeendemässigt. Det ser ju onekligen lite livligare ut med en röd PCB. En av de störra praktiska skillnaderna är den mycket mindre kylflänsen på Connect3D’s kort.














In- och utgångar

Vi missade att ta en kort på bara kylningen här men utgångarna fick vi med och där finns inga överraskningar.














Tillbehör

En sladd mer än vad Creative erbjuder. Det är inga stora tillbehörspaket vi har att göra med precis.


ASUS har som bekant börjat tillverka kort baserade på ATis kretsar de också. Vi tar en titt på två av deras kort och först ut här är Radeon 9600 XT.










































































ASUS Radeon 9600 XT



Chip:
RV360
Tillverkningsteknik:
0.13-micron, Low-K
Transistorer:
~65 mil.
GPU-hastighet:
500 MHz
Minneshastighet:

600 MHz / 9.6 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 2000 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

1 / 2000 MT/s

RAMDAC:
(2) 400 MHz
Minnesmängd:
128 MB
Typ av minne och interface:
128-bit, DDR
In- och utgångar:
DVI-I, VGA, S-Video (Komposit och S-Video In och Ut)
Extra tillbehör:

DVI-VGA-adapter, ViVo-dongle, CD-ask

Mjukvara:
SmartDoctor, VideoSecurity, Digital VCR, GameFace
Fullversionsprogram:
Half Life 2, Battle Engine aquila, Gun metal, 6in1 speldemo-CD, PowerDirector Pro 2.55 ME, ASUSDVD XP, Ulead Cool3D SE 3.0, Medi@Show SE 2.0
Ungefärligt pris:
Lägst: 1925:-

Medel: 2186:-

Högst: 2608:-

Källor: 21

ASUS kör ATis standardklockfrekvenser på sitt kort. I övrigt har de valt att utrusta kortet med Video In vilket är mycket trevligt att se. Priset på närmre 2200 kronor är två till fem hundralappar mer än vad konkurrenterna tar för sina kort och i mina ögon är det en allt för stor skillnad.

En sak att notera är att ASUS kort inte har något stöd för OVERDRIVE (dvs. ATis automatiska överklockning och hårdvaruövervakning) SmartDoctor erbjuder visserligen en liknande inställning men tyvärr fick vi inte den att fungera korrekt. Dessutom ger ASUS inget stöd för överklockning via SmartDoctor i sin garanti och därför kommer vi inte att testa det i prestandatesterna.















Framsida









Baksida

Kortet har en ljus-orange färg och bygger på ASUS egentillverkade PCB. På baksidan av kortet hittar vi Rage Theatre-chipet som gör att kortet kan ha stöd för Video In.















Kylning









In- och utgångar

Kylningen är lite snitsigt utformad men det är inte direkt någon maffig sak. Minnena på framsidan får kylning men tyvärr inte minnena på baksidan vilken begränsar framsidans kylning i sin tur. Vad det gäller in och utgångar så har kortet de tre standard-kontakterna. Video In och Ut sköts vi en ViVo-dongle.














Tillbehör

ASUS har ett ganska stort mjukvarupaket med tre fullversionsspel, mjukvara för Video In osv. Dessutom har de skickat med några av sina egna program: GameFace är ett litet program som gör att, om man har en webkamera, så kan man visa en bild under tiden man spelar spel. Har din polare också GameFace kan man alltså se varandra i realtid medan man fraggar varandra. Personligen skulle jag aldrig använda en sådan funktion eftersom jag helt enkelt inte ser poängen i det hela men smaken är som baken.

Det andra utstående verktyget är SmartDoctor som bjuder på överklockning, övervakning och styrning av grafikkortsfläkten.


Gigabyte-ägda GeXCube tillverkar radeon-kort nu när Gigabyte officiellt gått över till nVidia igen. Vi har fått in inte mindre än tre av deras produkter.










































































GeXCube Radeon 9600 XT



Chip:
RV360
Tillverkningsteknik:
0.13-micron
Transistorer:
~65 mil.
GPU-hastighet:
500 MHz
Minneshastighet:

650 MHz / 10.4 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

4 / 2000 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

1 / 2000 MT/s

RAMDAC:
(2) 400 MHz
Minnesmängd:
128 MB
Typ av minne och interface:
128-bit, DDR
In- och utgångar:
DVI-I, VGA, S-Video
Extra tillbehör:

DVI-VGA-adapter, ATX-Y-kabel, S-Video-kabel, Kompositkabel

Mjukvara:
Fullversionsprogram:
PowerDVD XP, Black Hawk Down, Half Life 2
Ungefärligt pris:
Lägst: 1849:-

Medel: 1850:-

Högst: 1850:-

Källor: 2

GeXCube bjuder på ett kort med något högre klockfrekvenser än ATis referensdesign. Tillverkarna har valt att utrusta det med 650 MHz minne istället för 600 MHz. Det är ju visserligen långt ifrån en enorm skillnad men är ändå trevligt att se. Utöver det snabbare minnet har GeXCube’s kort stöd för ATis SmartDrive vilket driver upp klockfrekvenserna på kortets core något när det är aktiverat. Lägg märke till att det här kortet inte är det ”GeCube GC-R96XT-C3” som man hittar snorbilligt i ett par butiker nuförtiden. ”GC-R96XT-C3”-varianten har enbart 500 MHz minne och är alltså en bra bit långsammare än det kort vi recenserat.

Vi har bara två priskällor på det specifika kort vi testat och där kostar kortet ca 1850 kronor (hos båda återförsäljarna). 350 kronor mindre än ASUS dvs. vilket ju inte är så illa, speciellt inte med det snabbare minnet i åtanke.















Framsida









Baksida

Kortet har standarddesign. Det är i alla fall skönt att det är litet och inte behöver extern ström så som 5700 Ultra gör.















Kylning









In- och utgångar

Heatsinken ser nästan ut att vara gjord i plast men tacksamt nog är det i alal fall aluminium. Tyst är den dessutom men den ger ingen kylning för kortets minnen. Till höger har vi bilden på standardutgångarna: DVI, VGA och S-Video.














Tillbehör

Vi har två spel i potten och PowerDVD XP. Inte jätteimponerande men långt bättre än vad Creative och Connect3D hade att erbjuda till sina Radeon 9600 tex.


Radeon 9800 Pro ”Extreme” från GeXCube, undrar vad som är extremt med det.










































































GeXCube Radeon 9800 Pro Extreme



Chip:
R350
Tillverkningsteknik:
0.15-micron
Transistorer:
~115 mil.
GPU-hastighet:
380 MHz
Minneshastighet:

680 MHz / 21.8 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

8 / 3040 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

1 / 3040 MT/s

RAMDAC:
(2) 400 MHz
Minnesmängd:
128 MB
Typ av minne och interface:
256-bit, DDR
In- och utgångar:
DVI-I, VGA, S-Video
Extra tillbehör:

DVI-VGA-adapter, ATX-Y-kabel, S-Video-kabel, Kompositkabel

Mjukvara:
Fullversionsprogram:
PowerDVD XP, Black Hawk Down, Half Life 2
Ungefärligt pris:
Lägst: 3440:-

Medel: 3468:-

Högst: 3495:-

Källor: 2

Efter en titt på specifikationerna ser vi egentligen inte mycket som är ”Extreme” med det här kortet. Skillnaden jämfört med de andra 9800 Pro vi testat är att detta kortets minne kräver lägre spänning bara. Priset är ganska trevligt och ligger på under 3500 kronor. Ett betydligt mer sansat pris än vad man får betala för ett 9800 XT tex.

Tillbehörspaketet är det samma som till GeXCubes 9600 XT.















Framsida









Baksida

Här hittar vi ett 9800 Pro i standardutförande. Inga konstigheter att anmärka på.















Kylning









In- och utgångar

Kylningen på Radeon 9800 Pro är knappast högljudd men långt ifrån tyst heller. Minnet får ingen kylning på kortet å andra sidan bör det hålla sig rätt så svalt med tanke på sin relativt låga spänning. Vad det gäller in- och utgångar så har vi vår återkommande trio här igen: VGA, S-Video och DVI.














Tillbehör

Kablar, konverters, två spel och DVD-mjukvara. Över medel men inget direkt överraskande.


Sapphire känner nog de flesta till på Radeon-fronten. De levererade ett par kort till oss men det här 9800 XT var det enda som kom med i denna recensionen. Tyvärr levererades det utan box och tillbehör.










































































Sapphire Radeon 9800 XT



Chip:
R360
Tillverkningsteknik:
0.15-micron
Transistorer:
~115 mil.
GPU-hastighet:
412 MHz
Minneshastighet:

730 MHz / 23.4 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

8 / 3296 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

1 / 3296 MT/s

RAMDAC:
(2) 400 MHz
Minnesmängd:
256 MB
Typ av minne och interface:
256-bit, DDR
In- och utgångar:
DVI-I, VGA, S-Video
Extra tillbehör:

DVI-VGA-adapter, ATX-Y-kabel, S-Video-Komposit-adapter, S-Video-kabel, Kompositkabel

Mjukvara:
Redline Tweaker
Fullversionsprogram:
Tomb Raider Angel of Darkness, PowerDVD XP, Half Life 2
Ungefärligt pris:
Lägst: 4730:-

Medel: 5373:-

Högst: 6195:-

Källor: 13

Sapphire var en av de första, om inte den första, att hoppa på tåget när ATi lät tredjepartstillverkare ta sig an deras chip. 9800 XT är så klart det senaste i serien. Sapphires kort följer ATis referensdesign men har piffat upp sitt paket med ett extra spel och deras egenutvecklade Redline Tweaker. Detta verktyg kan tweaka och överklocka ditt grafikkort. Vad vi kunnat lista ut har Sapphire inget garantistöd för Redlines överklockning vilket gör att vi inte testat prestandan med kortet överklockat. Dock har vi haft OverDrive aktiverat på samtliga kort som har stöd för det.

Priset på Sapphires kort är ganska lågt om vi kollar på det lägsta pris vi hittat, medlet ligger dock på cirka 5400 SEK. 9800 XT-korten börjar sakta men säkert leta sig ner mot 4500 kronor-gränsen. Det är visserligen mycket pengar men å andra sidan är 9800 XT mer eller mindre det bästa chippet som finns tillgängligt idag.















Framsida









Baksida

Så här ser de flesta 9800 XT, det är bara klistermärket som skiljer de olika tillverkarna åt i princip. Den magra heatsinken på baksidan hade nog behövt lägga på hullet eftersom minnet blir väldigt varmt.















Kylning









In- och utgångar

Kopparheatsinkens fläkt är tyst i sitt låga läge men så fort den spinner upp i det högre läget (vilket den oundvikligen gör när man använder kortet under längre perioders spelande) så låter det lite väl mycket. Inte värre än FX 5900/5950 men det är i alla fall en märkbar skillnad jämfört med föregångaren 9800 Pro.

Utgångarna är de gamla vanliga. VGA, S-Video och DVI.














Tillbehör

Sapphire buntar med det mesta man behöver. Alla kablar och adaptrar, två fullversionsspel, DVD-mjukvara och sist men inte minst deras Redline Tweaker. Det här är ett verktyg baserat på gratisprogrammet Rage3D Tweaker så egentligen är det väl inte så himla mycket att hurra över. Å andra sidan finns det otaliga människor som aldrig i sitt liv kommer att komma i närheten av Rage3D Tweaker så för dem kan det ju vara intressant. I vilket fall är det ett av de mest avancerade tweakverktygen jag sett att man skickat med ett grafikkort. ASUS SmartDoctor, Gainwards Expert Tool osv. framstår som något bristande i funktionalitet i jämförelse.


ASUS finest: Radeon 9800 XT. Inte för att det syns på bilden men den här kartongen är MASSIV. Nästan så att man kan krypa ner och bo i den.










































































ASUS Radeon 9800 XT



Chip:
R360
Tillverkningsteknik:
0.15-micron
Transistorer:
~115 mil.
GPU-hastighet:
412 MHz
Minneshastighet:

730 MHz / 23.4 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

8 / 3296 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

1 / 3296 MT/s

RAMDAC:
(2) 400 MHz
Minnesmängd:
256 MB
Typ av minne och interface:
256-bit, DDR
In- och utgångar:
DVI-I, VGA, S-Video (Komposit och S-Video In och Ut)
Extra tillbehör:

DVI-VGA-adapter, ViVo-dongle, CD-ask

Mjukvara:
SmartDoctor, VideoSecurity, Digital VCR, GameFace
Fullversionsprogram:
Half Life 2, Battle Engine aquila, Gun metal, 6in1 speldemo-CD, PowerDirector Pro 2.55 ME, ASUSDVD XP, Ulead Cool3D SE 3.0, Medi@Show SE 2.0
Ungefärligt pris:
Lägst: 4995:-

Medel: 5586:-

Högst: 6119:-

Källor: 19

ASUS flaggskepp kommer lastat med en hel del mjukvara precis som deras 9600 XT. Bland specifikationerna ser vi också att kortet har Video In vilket är ett trevligt tillskott för de intresserade. Vidare ser vi också att priset ligger några hundralappar över vad man får betala för ett ”vanligt” 9800 XT (oavsett om vi talar om lägst pris eller medelpris).

Precis som ASUS 9600 XT har ASUS här valt att bygga om kortet lite vilket resulterat i att de inte har stöd för OVERDRIVE’s överklockningsteknik. Precis som med deras 9600 XT har vi även här haft problem med SmartDoctor (det behåller inte inställningar, vid ett tillfälle klockade det ner kortet istället för upp osv.) vilket egentligen kvittar eftersom det ändå inte har stöd av garantin. Alltså har vi testat kortet i sina originalklockfrekvenser.















Framsida









Baksida

ASUS ljusorange färg ser trevlig ut och det är förfriskande att se att någon tillverkare faktiskt orkar bry sig om att göra något med designen av kortet. Både visuellt och hårdvarumässigt. Heatsinken på baksidan som jag klagat på när det gäller andra 9800 XT har ASUS gjort lite större.















Kylning









In- och utgångar

Trots att ASUS också valt att använda koppar för sina heatsinks så är deras kylning betydligt lättare än ATIs referenskylning. De två fläktarna spurtar på ganska bra och kortet ger definitivt mer ljud ifrån sig än andra 9800 XT som vi testat. För att råda bot på detta får man köra ASUS SmartDoctor. Tyvärr stötte vi på otaliga problem med ASUS egen mjukvara och det funkade helt enkelt inte så vi var fast med fläktarna på full spinn.

Kortet har VGA och DVI ut och genom en ViVo-dongle kan man koppla in och ut S-Video och Komposit.














Tillbehör

ASUS packar med mycket mjukvara som ni kan se i specifikationerna, något kablage medföljer dock inte. På köpet får man dock en trevlig CD-ask med plats för fem skivor (utöver de som ASUS skickar med dvs.) Läs lite mer om paketet på sidan om ASUS 9600 XT.

Uppdatering på tidigare problem: när vi först skrev denna recension upplevde vi ett par problem med ASUS kort. Nu har ASUS släppt ett nytt BIOS till kortet och en ny version av SmartDoctor och vi kan gladeligen berätta att de problem vi tidigare mött nu är bortblåsta.


Det tolfte och sista kortet i recensionen är ytterligare ett 9800 XT, denna gången från GeXCube.










































































GeXCube Radeon 9800 XT



Chip:
R360
Tillverkningsteknik:
0.15-micron
Transistorer:
~115 mil.
GPU-hastighet:
412 MHz
Minneshastighet:

730 MHz / 23.4 GB/s

Pixel Shader:

2.0

Vertex Shader:

2.0

Pixel Pipelines/Pixel Fillrate:

8 / 3296 MP/s

TMU’s/Texel Fillrate:

1 / 3296 MT/s

RAMDAC:
(2) 400 MHz
Minnesmängd:
256 MB
Typ av minne och interface:
256-bit, DDR
In- och utgångar:
DVI-I, VGA, S-Video
Extra tillbehör:

DVI-VGA-adapter, ATX-Y-kabel, S-Video-kabel, Kompositkabel

Mjukvara:
Fullversionsprogram:
PowerDVD XP, Black Hawk Down, Half Life 2
Ungefärligt pris:
Lägst: 4772:-

Medel: 4811:-

Högst: 4850:-

Källor: 2

GeXCube’s tredje kort i vår recensionen, och det sista vi recenserat för den här gången, är ett Radeon 9800 XT. En sak som talar för detta kortet är dess prisvärdhet, tillgängligheten är det lite sämre ställt med. Under alla prestandatester har vi haft OverDrive aktiverat vilket i bästa fall klockar upp coren till 432 MHz.















Framsida









Baksida

GeXCube har inte ens slängt på ett eget klistermärke, här är det 100 % referensdesign som gäller. Alltså har vi heller inte mycket att kommentera.















Kylning









In- och utgångar

9800 XT’s referenskylning är som sagt tyst i sitt långsamma läge men ger lite mer oväsen i sitt snabba läge. Precis som 90 % av alla andra grafikkort idag erbjuder GeXCube’s variant VGA, S-Video och DVI vad det gäller utgångar.














Tillbehör

Här hittar vi exakt samma tillbehörspaket som till GeXCubes 9600 och 9800, vi föreslår att ni bläddrar tillbaka och läser om dem om ni vill veta mer.

Det har sakta men säkert blivit dags att se hur korten presterar, bläddra vidare.


Testsystemet har fått några mindre uppgraderingar sen sist. Vi har ett nytt moderkort, ABIT AN7, som ersatt vårt gamla ABIT NF7S 2.0, ett starkare nätagg på 430 watt jämfört med vårt gamla på 300w. Vi har även kastat ut den gamla WD Caviar-disken och ersatt den med en blixtsnabb WD Raptor. Inte att förglömma är nytt nätverkskort från 3Com och sist men inte minst nya drivrutiner, spelpatchar, firmwares och Windowsuppdateringar.
Men vad gör man inte för att minska flaskhalsarna i systemet, trots allt är det ju grafikkortsprestanda vi vill se, inte hur mycket något subsystem agerar flaskhals.

Testsystem
Hårdvara
Processor:
AMD Athlon XP 3200+ (400) Mhz
Kylning:
Corsair HydroCool 200
Moderkort:
ABIT AN7 uGuru (nForce2 400 Ultra)
RAM:
768 MB DDR400 @ 2-5-2-2 Timings:
3x 256 MB Corsair TWINX512-3200LL DDR-SDRAM
Grafikkort:

Inno3D GeForce FX 5200 (128 MB, 250/400)
MSI GeForce FX 5700 Ultra (128 MB, 475/900)
Inno3D GeForce FX 5700 ultra (128 MB, 475/900)
Creative Radeon 9600 (256 MB, 325/380)
Connect3D Radeon 9600 (256 MB, 325/400)
ASUS Radeon 9600 XT (128 MB, 500/600)
GeXCube Radeon 9600 XT (128 MB, 500/650)
GeXCube Radeon 9800 Pro (128 MB, 380/680)
Sapphire Radeon 9800 XT (256 MB, 412/730)
Connect3D Radeon 9800 XT (256 MB, 412/730)
ASUS Radeon 9800 XT (256 MB, 412/730)
GeXCube Radeon 9800 XT (256 MB, 412/730)

HDD:
37 GB Western Digital Raptor 10 000 RPM (SATA, 8 MB cache)
Ljudkort:
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Platinum Pro
PSU:
Antec 430W
Ethernet:

3Com 10/100

Mjukvara
Operativsystem:
Windows XP Professional (Service Pack 1 + uppdateringar)
Videodrivrutiner:
nVidia: Forceware 53.03
ATi: Catalyst 3.10
Andra drivrutiner:
nVidia ForceWare UDA Chipset Drivers v3.13
Benchmarkprogram:

Unreal Tournament 2003 (v2225)
Quake 3: Arena (v1.32)
Tomb Raider: Angel of Darkness (v.49)
Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy (v1.1)
Battlefield 1942: Secret Weapons of World War II (demo "1.0")
Comanche 4 (demo "1.0")
WarCraft 3: Reign of Chaos (demo "1.0")
Counter-Strike (v1.6)
Mafia: City of Lost Heaven (v1.1)
Halo (v1.03)
Max Payne 2: The Fall of Max Payne (v1.01)

Med så många kort som ska testas har vi valt att helt enkelt skippa referesnkorten den här gången. (Ok så tidspress finns med i bilden om jag ska vara ärlig.) Vi hade velat ha med GeForce FX 5900 XT och några andra kort men tyvärr hade vi inte dem tillgängliga.

I recensionen kommer ni läsa en del olika uttryck och förkortningar, om ni inte är bekanta med dem föreslår vi att ni tar en titt på listan nedan. I samma lista har vi några andra uttryck som används specifikt för denna recensionen (de är alltså inte allmänt vedertagna).

  • AA, FSAA (Full Scene Anti Aliasing) – Kantutjämning (reducerar "pixlighet" i 3D-grafik), alla moderna grafikkort bör klara av detta i någon form. AA kan appliceras i olika "styrka" 2, 4, 6 x osv. Desto mer desto bättre.
  • AF, Aniso (Anisotropic Filtering) – Anisotropisk texturfiltrering (ökar skärpan i texturer/ytor i 3D-grafik), alla moderna grafikkort bör även klara av AF. Precis som AA går det att ställa in i olika "styrka", desto mer desto bättre.
  • App (Application Preference) – Markeras något med detta suffix betyder det att vi överlåtit kontrollen av AF åt spelet istället för att ställa in det i grafikkortets kontrollpanel
  • Trilinjär och bilinjär filtrering – två olika typer av texturfiltrering som antingen används på egen hand eller kombineras med Anisotropisk filtrering. Den mest högkvalitativa kombinationen är Trilinjär och Anisotropisk filtrering. För närvarande är trilinjär filtrering standarden inom alla spel som släpps och får anses som ett minimum för acceptabel kvalitet med dagens mått mätt.
  • Aliasing – Grafikfel som beror tex. på otillräcklig information/precision. Ofta rör det sig om "dansande" pixlar antingen på kanter eller inne i texturer. Genom att använda AA och AF kan man reducera aliasing.

Är det något som ni finner oklart är ni givetvis välkomna att höra av er till mig med era frågor på adressen som ni finner i recensionens sidhuvud. (Var snälla att komma ihåg att vi inte är en ideell supportservice dock, för supportfrågor föreslår vi att ni provar våra forum eller återförsäljaren där ni köpt era produkter.)

Vi har inga kommentarer utöver det vanliga vad det gäller de senaste två drivrutinerna från ATi och nVidia annat än att det mesta vi testat funkat bra och att vi inte stött på några problem varken med prestanda eller bildkvalité. I alla fall inget som vi lagt märke till med blotta ögat så att säga. Det är dags för lite benchmarks mina vänner, bläddra vidare.


I samtliga tester använder vi upplösningen 1280×1024 med 4x AA (Full Scene Anti Aliasing dvs. kantutjämning) och 8x AF (Anisotropic filtering dvs. avancerad texturfiltrering) om inte annat anges. Vi har valt upplösningen 1280×1024 (eller 1280×960 i de spel där inte 1280×1024 erbjuds) för att detta är en rimlig inställning vad det gäller prestanda men också för att de flesta av våra läsare lär ha monitorer som klarar denna upplösning.
I de tester där 1280×1024-4xAA/8xAF visat sig vara för krävande har vi i första hand valt att sänka upplösningen till 1024×768 och sedan sänkt och slutligen stängt av AA/AF tills en spelbar prestandanivå är nådd.

Efter att vi gjort de faktiska prestandatesterna har vi spenderat cirka 30 minuter (i vissa fall mycket längre än så) med att sätta oss ner och spela spelet ordentligt för att se hur det fungerar i praktiken.

Quake 3: Arena

Open GL-spelet Quake 3 testar vi för att utvärdera prestandan i något äldre titlar. En stor mängd titlar bygger på "Q3"-motorn. Vi använder oss av testdemot four.dm_67 i testverktyget Q3Bench.

Spelmotor:

Open GL (DX7-klass)

Pixel Shaders:

Nej

Vertex Shaders:

Nej


Som vi sett i flera tidigare recensioner har nVidias high end-kort ett stort övertag över ATi i Quake 3. När vi kommer ner till 5700 Ultra och 9600 XT blir det en jämn strid istället. De två 9600 256 MB klarar sig med nöd och näppe medan Inno3D’s Personal Cinema direkt i första testet visar att det knappast är något att räkna med.

Subjektiv analys: Quake 3 är så pass gammalt att det flyter på ok även med FSAA och Aniso till och med på budgetkort. Allt från 5600 Ultra/9600 Pro och upp klarar sig galant här. Ska man lira utan AA/AF så kanske tom. ett 5200 icke-ultra hade fått en godkänd fps.

Unreal Tournament 2003

UT2003 är ett DirectX 8-spel som pressar grafikkorten hårt med stora texturer och höga polygonantal mm. Ett flertal spel bygger på denna motor. Vi använder oss av det mer grafikkrävande flyby-testet. Vi testar spelet på banan Inferno.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Ja (1.1 och 1.4)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)


ATi dominerar UT2003 i samtliga prisklasser. I övrigt är här inte så mycket att kommentera förutom att MSI’s ökade klockfrekvenser ger kortet ett ordentligt försprång över Inno3D’s variant.

Subjektiv analys: Med de inställningar vi testar med är UT2003 förvånansvärt spelbart ända ner till 5700 Ultra. Skillnaden mellan Inno3D’s och MSI’s kort må se ut att vara rätt liten men när fps:en är i de här låga regionerna kan faktiskt 5 fps göra en märkbar skillnad vilket det gör i UT2003. Vårt stackars 5200 hackar på för fulla muggar och ger ett totalt ospelbart intryck.

WarCraft 3: Reign of Chaos

WarCraft 3 är ett av årets bäst säljande spel vilket gör det till ett bra testobjekt. Trots att grafiken saknar extravagant teknik är spelet rätt så krävande. Prestandatesterna är utförda på första banan i WC3-demot med hjälp av FRAPS.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Nej

Vertex Shaders:

Nej


Warcraft 3 myser helst med ATi, men skillnaderna är långt ifrån jättestora. Det är bara minstingen 5200 som inte klarar av vad vi skulle kalla spelbarhetsstrecket för ett RTS: 30 fps.

Subjektiv analys: Som jag nämnt i tidigare recensioner märker jag inga stora prestandaskillnader i Warcraft 3, det enda kortet som falerer när det kommer till att leverera spelbar fps är Inno3D’s 5200 icke-ultra. De två 9600-korten hade visserligen en förmåga att säcka ihop något när det var mycket action på skärmen men i sin helhet funkade det ändå över förväntan med tanke på de "hårda" inställningarna vi kör med.


Vi är inte ens halvvägs in i våra prestandatester så ännu är det för tidigt att dra några slutsatser.

Mafia: The City of Lost Heaven

Mafia bygger på en egenutvecklad Direct3D-motor och använder stora mängder relativt lågkvalitativa objekt för att på så vis skapa en stor detaljrikedom. Liknande spelmotorer finnes i tex. GTA-serien. För att mäta prestandan har vi kört Free Rides första bana och använt FRAPS.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Ja (1.1)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)


ATi krossar allt motstånd i Mafia. Det 5000 kronor dyra 5950 Ultra lyckas inte ens ta sig an 1400-kronorskorten från ATi.

Subjektiv analys: Skillnaderna må se jättestora ut men faktum är att alla korten utom 5200 faktiskt presterar helt spelbart här. Det må låta underligt, 24 fps tex. är ju ingen bra siffra men faktum är att det ligger på en konstant nivå och personligen uppfattar jag inte att det på något sätt skulle vara ospelbart eller ens störande.

Comanche 4

Comanche 4 bygger på en egen Direct3D-motor som använder Pixel och Vertex Shaders samt högupplösta texturer. Spelet är ett av de få som verkligen "behöver" ett grafikkort med 256 MB. Vi testar med det nerladdningsbara demots benchmarkverktyg.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Ja (1.1)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)


nVidias fyra vapendragare får revansch i Comanche 4. Övertaget har minskat lite med senare drivrutiner från ATi men pokalen går ändå till det gröna laget. Här är ännu ett spel där man ser relativt stor skillnad på de två 5700 Ultra-korten. ATis två minstingar samt 5200:at har svårt att fixa biffen här och presterar inte godkänt.

Subjektiv analys: Comanche 4 flyter bättre på nVidia-baserade mid end-kort än ATi-baserade. Vad det gäller high end-kort är det dött lopp vad det gäller flytande fps. De tre kort som kommer sist i det här testet är mer eller mindre ospelbara med de inställningar vi kör.

Counter-Strike

Counter-Strike behöver någon direkt presentation. Dock sägs det att nya 1.6-versionen är mer krävande än föregångare och därför valde vi att testa det. Testet består i ett demo av banan de_aztec med sammanlagt 18 spelare.

Spelmotor:

Open GL (DX6-klass)

Pixel Shaders:

Nej

Vertex Shaders:

Nej


Samtliga kort levererar spelbar fps utom 5200 Pesonal Cinema vilket helt sonika vägrar att slutföra vårt timedemo. MSI’s ökade klockfrekvenser ger kortet ett övertag åter igen.

Subjektiv analys: CS flyter på alla korten här. Visserligen har de två Radeon 9600 256 MB relativt stora problem med smoke grenades i dessa inställningar men annars är det en smooth ride. MSI’s högre klockfrekvenser hjälper inte till så mycket under den större delen av speltiden men då hektiska situationer uppstod med mycket rök på skärmen så tyckte vi oss märka att det flöt lite bättre än på Inno3D’s kort.


Sex tester är avklarade och fem återstår.

Battlefield 1942:
Secret Weapons of WWII

Svenskutvecklade Battlefield 1942 är fortfarande ett väldigt populärt onlinespel och känns därför viktigt att testa. Återigen använder vi verktyget FRAPS och testar det nerladdningsbara demot.

Spelmotor:

Direct3D (DX8.1)

Pixel Shaders:

Nej

Vertex Shaders:

Nej


I Battlfield 1942 hittar vi ännu ett trumfkort för ATis del. Radeonkorten presterar helt enkelt bättre än GeForce här. Detta är gällande oavsett vilken prisklass vi tittar på.

Subjektiv analys: Battlefield funkar mycket bättre på Radeonbaserade kort. Speciellt när AA/AF är aktiverat. Visserligen har nVidias senaste drivrutiner till stor del fixat de mouse-lag problemen vi upplevt tidigare men det är fortfarande långt ifrån så bra som på Radeonkorten. Med de inställningar som vi testat med är allt under 9600 XT mer eller mindre ospelbart tack vare mouse-lag och grova fps-drops i intensivare scener.

Tomb Raider:
Angel of Darkness

Tomb Raider är det första kommersiella spelet som fullt ut använder DirectX 9.0 för sin grafik och gör det därför till ett intressant testobjekt. Testet utförs med den senaste patchens inbyggda verktyg. Banan Prague3a valdes för ändamålet.

Spelmotor:

Direct3D (DX9)

Pixel Shaders:

Ja (1.1, 1.4 och 2.0)

Vertex Shaders:

Ja (1.1 och 2.0)


Åter igen tar de Radeon-baserade korten täten. Creatives 5950 Ultra lyckas knappt att prestera bättre än ett 9600 Xt och det säger väl allt… Här har vi ytterligare ett spel där 5200:at helt enkelt vägrar att slutföra vår demo och istället bara kraschar.

Subjektiv analys: Med de krävande inställningar som vi kör med är spelet i princip ospelbart på allt under ASUS 9600 XT. Men för att få riktigt smidig och njutbar spelupplevelse krävs det ett 9800 Pro , eller bättre, här.

Star Wars Jedi Knight:
Jedi Academy

Jedi Academy är uppföljaren till det populära Jedi Knight II. Det bygger på Q3-motorn men har bland annat väldigt högupplösta texturer och mer ljuseffekter. Vi har testat ett egenhändigt inspelat demo från banan Traspir där vi mötte 7 motståndare.

Spelmotor:

Open GL (DX8.X-klass?)

Pixel Shaders:

Ja? (1.x?)

Vertex Shaders:

Ja? (1.x?)


Vi har fått spela in ett nytt demo här sedan den nya patchen tillkommit. Den nya patchen gör att ATi-baserade kort presterar något bättre vilket också märks. Utan patchen hade 5950 Ultra ett markant försprång här men nu med 1.01 så ligger 9800 XT hack i häl. När vi kommer ner till 9600 XT/5700 Ultra så ser vi dock att de två nVidia-baserade korten har ett stort övertag. Jedi Academy och Inno3D’s 5200 trivs inte bra ihop, spelet kraschade då man startar det trots otaliga försök med 5200:at installerat.

Subjektiv analys: Den nya patchen i kombination med ATis nya drivrutiner gör att nVidia inte länge har något övertag med sitt 5950 Ultra att tala om. 5700 Ultra har dock ett bra grepp om mid end-prestandan och levererar en spelbar fps, något som knappt 9600 XT klarar av med våra inställningar. Det är lustigt att se hur liten skillnaden mellan 9600 non-pro och 9600 XT är i det här testet. Vad det beror på vet vi inte.


Nytt för denna gången är spelet Halo som utvecklats av Bungie/Gearbox. Spelet släpptes till Xbox och "konverterades" till PC senare. I PC-versionen används DirectX9-funktionalitet till viss utsträckning och är därför alltså ännu ett "den nya generationens" spel så att säga.

Halo: Combat Evolved

Halo skulle man nog kunna kalla det första riktigt spelvärda DirectX9-spelet vilket givetvis gör det mycket intressant. Vi testar prestandan genom att lägga till kommandoraden -timedemo vilket mäter prestandan i spelets "cutscenes" vilket ger en hyffsad bild av kortens prestanda i spelet.

Spelmotor:

Direct3D (DX9)

Pixel Shaders:

Ja (1.1, 1.4 och 2.0)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)


9800 XT har ett litet prestandaövertag men det är inge stora marginaler. 9800 Pro och 5950 Ultra ligger på delad plats men allt under detta är så gottsom ospelbart när vi drar på 8x AF. Inno3D’s lågbudgetkort lyckas inte ens komma upp i 10 fps, miserabelt… Vi hittade en jämn strid mellan high end-korten och likaså finner vi en jämns strid mellan 5700 Ultra och 9600 XT.

Subjektiv analys: Allt mellan 5900 och 5950 Ultra samt mellan 9700 och 9800 XT presterar spelbart i våra inställningar. De fyra mid end-korten presterar mer eller mindre identiskt här och vi kände inte av några skillnader. 9600 256 MB klarar inte av att leverera en spelbar fps ens när vi stängde av 8xAF, än mindre klarar 5200:at att göra något vettigt alls i Halo. (I min mening är detta 5200 icke-Ultra i ett nötskal: Direct9-stöd men totalt ospelbart så fort DX9 verkligen används.)

Max Payne 2: The Fall of Max Payne

Uppföljaren till det omåttligt populära Max Payne utvecklat av finska Remedy. Vi testar spelprestandan genom att benchmarka med FRAPS i en så kallad "cut-scene". Spelet använder den spektakulära Havok-fysikmotorn och Pixel Shaders bland annat.

Spelmotor:

Direct3D (DX9)

Pixel Shaders:

Ja (1.1 och 1.4)

Vertex Shaders:

Ja (1.1)


Sist ut blir Max Payne 2 och som vi ser har ATi åter igen ett stort övertag. Faktum är att 5950 Ultra’s prestanda är mer lik den som 9600 XT erbjuder än den som 9800 XT erbjuder vilket ju säger en hel del. Även i mid end-segmentet ser vi samma förhållande. Som vanligt klarar 5200:at inte av att prestera vettigt på minsta lilla vis.

Subjektiv analys: Max Payne flyter faktiskt riktigt bra även när fps:en är något lägre. Tom. 9600 256 MB klarar av det här testat utan störe problem. För att det ska bli riktigt trevligt att spela krävs ett 9600 XT eller bättre (MSI’s kort klarar sig också bra förhållandevis) och för att nå verklig njutbarhet rekommenderar vi något av de fyra översta korten.

Avslutande ord om speltesterna

Inno3D’s 5200 klarar inte att leverera något som ens är i närheten av spelbart i den stora majoriteten av testerna. Visst våra inställningar är ju för elaka för ett low end-kort men för närmre 2000 kronor hade vi ändå väntat oss lite mer. Inte ens när vi stänger av FSAA och Aniso och tom. sänker upplösningen så presterar kortet något vidare. Kort sagt: alal gamers bör hålla sig väldigt långt borta.

MSI’s 5700 Ultra imponerar med sina högre klockfrekvenser och ligger i tät kamp med de två 9600 XT-baserade korten. I tre av de testervi kört räcker de extra MHz:en för att knuffa MSI’s kort förbi Radeon 9600 XT där ett standard 5700 Ultra inte klarar av det. I ytterligare några tester förstärker MSI ledningen över 9600 XT. Givetvis får det fortfarande smak på stryk i ett par av testerna. I helheten ger det här 9600 XT en ganska jämn match (något som ett standard 5700 Ultra inte riktigt kan sägas ge).

Creative’s 5950 Ultra följer standarderna till punkt och pricka och som vi sett i två tidigare recensioner är ett standard-5950 Ultra inte nog för att utmana ett 9800 XT.

Creative’s 9600 det här kortet ligger illa till i en del tester och klarar sig förvånansvärt bra i andra. I helhet presterade de något bättre än vi förväntat oss. Problemet för det här kortet är att 9600 Pro finns att få tag på för bara en extra hundralapp om ens det.

Connect3D’s 9600 har lite snabbare minne än Creatives men som vi sett i våra tester gör det i princip ingen skillnad alls i något test. Definitivt inget som är märkbart annat än i diagram som visar resultat med en decimals precision. Som sagt presterar 9600 non-pro något över vår förväntan men 9600 Pro är helt enkelt för nära i pris.

ASUS’ 9600 XT kan inte riktigt komma ikapp GeXCube’s kort, skillnaderna är långt ifrån stora men de finns där. Dels pga. det slöare minnet men också pga. bristen på OverDrive. Med tanke på kortets pris hade man faktiskt förväntat sig något bättre prestanda.

GeXCube’s 9600 XT levererar god prestanda för de kronor man får betala. Det snabbare minnet gör skillnad om än inte någon stor sådan.

GeXCube’s 9800 Pro har mycket att ge om man jämför dess pris/prestanda ratio med 9800 XT’s eller 5950 Ultra’s. Det kan leverera spelbar prestanda i princip i allt man slänger på det.

Sapphires’s 9800 XT är ett standard 9800 XT och presterar därefter, dvs. mycket bra. Det ger 5950 Ultra på nöten i majoriteten av tester. Som vi sett ligger kortet ofta någon tiondels fps framför GeXCube’s och ASUS’ varianter vilket förmodligen beror på att OverDrive helt enkelt kört en högre klockfrekvenser på coren. En tiondels fps är inget märkbart när allt kommer kring så det bortser vi ifrån.

ASUS’ 9800 XT ger oss, som väntat, lika god prestanda som de andra 9800 XT. Att kortet inte har stöd för OverDrive märks knappast på spelbarheten.

GeXCube’s 9800 XT är precis lika snabbt som de två andra. 9800 XT presterar bäst för tillfället helt enkelt.


Vi har tolv kort på bordet. Allt från det lågt presterande FX 5200 till det snabbaste 9800 XT. Lite gratis prestanda har väl aldrig någon tackat nej till? Då så, låt oss se hur mycket vi kan överklocka korten innan de ger upp. Som vi nämnde i inledningen har vi lite nya kriterier på hur vi bedömer olika kort. Eftersom vissa tillverkare låter överklockningsmjukvara medfölja korten har vi gjort lite olika distinktioner.

  • Ingen mjukvara: kortet mäts med standardklockfrekvenser.
  • Mjukvara utan stöd av garantin: kortet mäts med standardklockfrekvenser.
  • Mjukvara med stöd av garantin: kortets prestanda mäts med högsta möjliga överklockning men överklockningen utgår ifrån standardklockfrekvenser.
  • Mjukvara med stöd av garantin och har garanterade överklockade klockfrekvenser: kortet mäts med överklockade klockfrekvenserna som bas.

För att göra ett exempel: Inno3D’s två kort har ingen överklockningsmjukvara alls och testas därför med standardklockfrekvenser. ASUS’ två kort har överklockningsmjukvara men garantin ger inget stöd för deras bruk. Alltså kommer vi inte att testa prestandan med deras verktyg aktiverat. MSI’s kort har överklockning täckt av garantin men inga garanterade "lägsta klockfrekvenser", alltså testas kortet med högsta uppnåeliga klockfrekvens. När det kommer till överklockning börjar vi dock med standardfrekvenserna och arbetar oss upp. Det sista exemplet är ett kort som vi inte testat idag: Gainwards 5950 Ultra Golden Sample. Kortet levereras med överklockningsverktyg som täcks av garantin och Gainward har dessutom "lägsta överklockningsfrekvenser" som är täckta av garantin. Kort sagt har vi ett kort med högre klockfrekvenser än vad som är inställt i BIOS:et. Under de förutsättningarna testar vi kortet med de garanterade klockfrekvenserna och när vi överklockar utgår vi även ifrån dessa klockfrekvenser.

Vi har funderat på hur vi ska lägga upp det hela och vi finner den ovanstående lösningen den mest logiska och rättvisa. Det kan tyckas lite taskigt mot de som levererar garanterade klockfrekvenser alternativt lite snällt mot dem som inte gör det. Men någonstans måste vi dra gränsen. Har ni något annat förslag på lösningen kan ni ju höra av er till mig.

För att testa stabilitet och så att inga visuella problem uppstår loopar vi Mother Nature i 3DMark03 under cirka en timme på alla korten.

Produkt
Standard
Överklockat
Procent
Inno3D 5200
250/400

325/520

30/30

MSI 5700 Ultra
475/900
576/1056
21.3/17.3
Inno3D 5700 Ultra
475/900
564/1020
18.7/13.3
Creative 5950 Ultra
475/950
540/1050
13.7/10.5
Creative 9600
325/380
415/440
27.7/15.8
Connect3D 9600
325/400
405/460
24.6/15
ASUS 9600 XT
500/600
600/650
20/8.3
GeXCube 9600 XT
500/650
610/658
22/1.2
GeXCube 9800 Pro
380/680
419/767
10.3/12.8
Sapphire 9800 XT
412/730
440/780
6.8/6.9
ASUS 9800 XT
412/730
432/770
4.9/5.5
GeXCube 9800 XT
412/730
432/786
4.9/7.7

Inno3D’s 5200 är helt makalöst när det kommer till överklockning. 30 % på coren och 30 % på minnet är de bästa siffror vi någonsin uppmätt på NordicHardware. Problemet å andra sidan är att det här kortet ändå, trots den extrema överklockningen, är för slött för att verkligen vara ett kort som tilltalar gamers. Men ändå, siffrorna talar sitt eget språk.
Även nästa kort, MSI’s 5700 Ultra, utmärker sig med väldigt god överklockningspotential. I detta fallet gör det också ordentlig nytta då man verkligen känner av att kortet blivit något snabbare. Om man jämför de överklockade resultaten med deras förinställda och av garantin täckta överklockningsläge på 522/995 så blir det desto mindre imponerande dock.
Inno3D GeForce FX 5700 Ultra ligger och försöker hålla jämna steg med MSI’s kort men lyckas inte riktigt, någon dålig överklockning är det å andra sidan under inga omständigheter talan om.
Creatives 5950 Ultra klarar sig bra inte minst när man har i åtanke att det är ett High End-kort (vilka traditionellt sett har något sämre överklockningsmarginaler).
De två 9600 256 MB-korten klarar sig också utmärkt med mycket imponerande core-överklockning. Minnet får sig också en hyfsad skjuts på de båda korten. Skillnaden här är faktiskt märkbar och gör korten betydligt mer användbara.
Näst ut är våra två 9600 XT. Att ha i åtanke här är att GeXCubes kort hade snabbare minne som standard. Tyvärr går det kortets minne inte heller att klocka alls nästan. Inte heller ASUS minne gör särskilt bra ifrån sig. Kortens båda cores är desto trevligare och i slutändan ger det en märkbar extra knuff åt korten.
Recensionens enda Radeon 9800 Pro fixar också godkända resultat om än mindre imponerande än vad vi sett hittills. Vi märker inga stora skillnader egentligen här men det tål ju att kommenteras att vi gått förbi klockfrekvenserna som 9800 XT erbjuder som standard.
Sist men inte minst har vi tre stycken 9800 XT. Här ser det betydligt värre ut. ASUS och GeXCube får rent utav miserabla resultat. Sapphire är pyttelite bättre men det är inga märkbara skillnader vi talar om i något av fallen.

Angående våra resultat med 9800 XT:
Radeon 9800 XT har visserligen 412 MHz som standard på sin core men faktum är att OVERDRIVE ska kunna ta upp coren till 432 MHz och vad vi förstått är också ATis gräns för kvalificerande chip 432 MHz. Sett så kan man påstå att GeXCube överklockar 0 % på coren och Sapphire är inte så himla mycket bättre de heller. Minnet är inte heller något trevligt vad det gäller överklockning.
Men våra resultat, speciellt vad det gäller kortens core, är inte i samklang med det man sett runtom på nätet i andra recensioner. Det verkar alltså vara något fel i vårt testsystem. Vi har talat med tillverkare och med ATi själva (bla eftersom vi hade samma problem med ATis referensexemplar). Den populära teorin har varit att vi haft ett för klent nätaggregat. Dock har vi gjort ytterligare tester med ett högkvalitativt 450w nätagg och det gjorde ingen skillnad alls. Andra bud har varit programmet vi använt för att överklocka men här har vi provat fyra olika program (Rage3D Tweaker, PowerStrip, RiveTuner och ASUS SmartDoctor) utan bättre tur med det ena eller andra.
En annan förklaring som folk försökt ge oss är att vi haft OVERDRIVE aktivt, men så har inte varit fallet i något av testerna och i vilket fall skulle det inte orsaka grafiska störningar eller stabilitetsproblem.
Slutligen har vi givetvis gjort ominstallationer av Windows, drivrutiner, provat att byta ut hårdvara och allt annat man kan tänka sig. Kort sagt: problemen kvarstår hur vi än bär oss åt.

Så då blir frågan: Är det någon outgrundligt fel i vårt testsystem eller klockar korten helt enkelt bara dåligt (dvs. exemplaren vi fått har varit av sämre kvalité)?
I ärlighetens namn så vet vi faktiskt inte vad det beror på. Så se inte våra resultat som något slutgiltigt vad det gäller de tre Radeon 9800 XT-kortens core-överklockning. De övriga resultaten vi fått stämmer överens med vad vi sett från andra källor och är helt i sin ordning dock.


Det har blivit dags att summera årets sista grafikkortsrecension.

Inno3D GeForce FX 5200 Personal Cinema

Fördelar:
+ TV-Tuner och Video In
+ Extremt bra överklockning

Nackdelar:
– Dålig 3D-prestanda
– Inte helt stabil kylning (missljud)

MSI GeForce FX 5700 Ultra

Fördelar:
+ Väldigt stort mjukvarupaket
+ Väldigt god överklockning täckt av garantin
+ Relativt tyst kylning

Nackdelar:
– Dyrare än sina konkurrenter

Inno3D GeForce FX 5700 Ultra

Fördelar:
+ God överklockning
+ Relativt tyst kylning

Nackdelar:
Har inget som direkt utmärker kortet

Creative GeForce FX 5950 Ultra

Fördelar:
– Inga direkta fördelar

Nackdelar:
Litet tillbehörspaket
Har inget som direkt utmärker kortet

Creative Radeon 9600

Fördelar:
+ Passiv kylning
+ God överklockning

Nackdelar:
– I princip obefintligt tillbehörspaket
– Mindre bra 3D-prestanda
Har inget som direkt utmärker kortet

Connect3D Radeon 9600

Fördelar:
+ Passiv kylning
+ God överklockning

Nackdelar:
– I princip obefintligt tillbehörspaket
– Mindre bra 3D-prestanda
Har inget som direkt utmärker kortet

ASUS Radeon 9600 XT

Fördelar:
+ Bra tillbehörs- och mjukvarupaket
+ Featurerikt
+ God överklockning
+ Relativt tyst kylning

Nackdelar:
– Att få kylningen tyst kräver att man kör ASUS mjukvara

GeXCube Radeon 9600 XT

Fördelar:
+ God core-överklockning
+ Relativt tyst kylning
+ 50 MHz snabbare minne än standard

Nackdelar:
I princip obefintlig minnesöverklockning

GeXCube Radeon 9800 Pro

Fördelar:
+ God överklockningspotential
+ Relativt tyst kylning
+ Relativt billigt (för att vara high end)

Nackdelar:
– Inga direkta nackdelar

Sapphire Radeon 9800 XT

Fördelar:
+ Bra mjuk- och tillbehörspaket

Nackdelar:
– Relativt dyrt

ASUS Radeon 9800 XT

Fördelar:
+ Bra tillbehörs- och mjukvarupaket
+ Featurerikt
+ Något tystare kylning än referensdesignen

Nackdelar:
– Att få kylningen tyst kräver att man kör ASUS mjukvara
– Relativt dyrt

GeXCube Radeon 9800 XT

Fördelar:
+ Extremt bra tillbehörs- och mjukvarupaket
+ Extremt featurerikt
+ God överklockning
+ Relativt tyst kylning

Nackdelar:
– Relativt dyrt

Vi börjar från början (logiskt va?) med Inno3D’s 5200 med Personal Cinema. Det är uppenbart att det här kortet är riktat till allt annat än gamers. Det här kortet är ju dock till för er som struntar fullkomligt i spel men vill ha tillgång till Video In, TV-Tuner osv. Å andra sidan kanske ni redan har ett grafikkort i datorn och då är det smartare att bara köpa ett TV-tuner-kort om det är sådan funktionalitet ni vill åt. Faktum är att ni kan hitta både ett grafikkort och ett TV-Tuner-kort som sammanlagt kostar mindre än detta Personal Cinema-paket. Att fläkten gav upp och började föra en massa oväsen efter en dags användning var ju inte heller helt lovande. Nä, det här var inte särskilt imponerande. Det som talar för kortet är den extrema överklockning som var möjlig, inte för att det gav kortet så fruktansvärt mycket mer värde. Men siffrorna talar för sig själva 30/30 % är det bästa vi någonsin sett.


Inno3D FX 5200 Personal Cinema

Om vi går vidare till de två 5700 Ultra-korten ser vi att MSI helt klart erbjuder det bästa paketet. Överklockning som inte bryter garantin och ett gigantiskt mjukvarupaket gör detta paket smaskigt. Problemet som jag ser det är priset. Drygt 2050 kronor är lite väl mycket för ett 5700 Ultra jämfört med andra tillverkare men också när det finns Radeon 9600 XT tillgängliga för runt 1600 kronor.
Inno3D’s 5700 är ett standard-kort och har ett godkänt men inte imponerande mjukvarupaket. Här skulle ett pris vara nödvändigt om vi ska ge ett ordentligt utlåtande så tills vidare kan vi egentligen varken rekommendera eller varna för detta kort. För runt 1500-1600 kronor skulle det vara ett ok köp men personligen tror jag inte att priset hamnar så lågt.

Det fjärde och sista kortet baserat på nVidias kretsar är Creatives FX 5950 Ultra. Här finner vi ett mjukvarupaket som känns rätt så avskalat. Själva designen av kortet är helt enkelt nVidias referensdesign. Inget som upphetsar med andra ord. Det som skulle kunnat rädda dem är ett bra pris men tyvärr ligger det här kortet i paritet med andra tillverkare så det blir ingen rekommendation av detta.
Över huvudtaget är det nästan omöjligt för någon tillverkare av 5950 Ultra att mäta sig med Leadteks WinFast A380 som vi recenserade tidigare i November som ligger närmre en tusenlapp billigare i pris än alla motsvarande produkter och ändå erbjuder ett av de mest imponerande tillbehörspaketen vi sett.

När vi då går över till kort baserade på ATi’s VPU’s hittar vi återigen en produkt från Creative. Creative Radeon 9600 256 MB är inte direkt dåligt för sitt pris, men inte heller särskilt bra. Valet att utrusta kortet med 256 MB permobilslött minne framstår för mig som ganska obegripligt. Inte ens det numera uråldriga GeForce2 Pro hade så här långsamt minne. Varför inte slänga på 128 MB istället och för den sparade kostnaden välja snabbare minne? Tillbehörspaketet som vi såg påminner om det man finner i whitebox-förpackningar, i princip ingenting med andra ord. För motsvarande pris, kanske en hundralapp eller två extra, kan man idag på ett Radeon 9600 Pro 128 MB vilket är ett betydligt bättre kort.
Angående Connect3D’s kort så är vi av ungefär samma åsikt men vi får ändå säga att Connect3D är det bättre kortet av de två. Det är pyttelite snabbare och pyttelite billigare men skillnaderna är minst sagt marginella.

Nästa par blir två kort baserade på ATis Radeon 9600 XT. Först ut har vi GeXCube Radeon 9600 XT som bjuder på högre minnesklockfrekvenser än ATis referensdesign. Tillbehörspaketet är godkänt med sina två spel och DVD-mjukvara och allt kablage som behövs. Problemet här är att kortet är så pass nytt att vi inte kunnat få några prisuppgifter vilket gör att vi istället får säga ”vad det är värt” så att säga. Runt 1700 kronor är alldeles rimligt för ett kort av denna kalibern.
När vi går vidare till ASUS så hittar vi ett trevligt kort. Med stöd för Video In och ett gediget mjukvarupaket ser det här kortet ut att vara ett bra köp inom Mid End-segmentet. Problemet är priset som ligger på cirka 2100 kronor vilket vi inte riktigt tycker är skäligt för ett kort i den här kategorin. ASUS kort presterar också något sämre än GeXCube’s vilket gör att priset känns ännu mindre motiverat.

GeXCube Radeon 9800 Pro Extreme utlovade snabbt minne och god överklockning men det verkar sannolikt att vi fått fel kort här så vi är lite osäkra på hur vi egentligen ska ställa oss. Visst överklockade kortet helt ok vad det gällde minnet. Men 10 extra MHz, jämfört med andra 9800 Pro vi testat, är ju inget man dansar i glädjeyra över precis. Det finns många Radeon 9800 Pro att tillgå för strax över tre tusenlappar så mycket mer än så tycker vi nog inte att man bör ge. Å andra sidan innehåller paketet en kupong på Half Life 2 och lite annat smått och gott så avgör själva. Allt som allt är 9800 Pro 128 MB ju rent ekonomiskt ett av de vettigaste alternativen om man letar ett high end-kort.

Sist men allt annat än minst är våra tre Radeon 9800 XT. Vi proklamerade redan i vår julklappsguide för grafikkort att Radeon 9800 XT var denna julens drömkort och inget har ändrats sedan dess. Dock kanske vi kan hjälpa er att välja ut ett eller två ur mängden, eller så har vi inte det.
Sapphires kort börjar bra med god överklockning och bra mjukvarupaket, där deras avancerade tweakverktyg blir pricken över i:et, samtidigt som priset på deras kort ligger bland de lägsta vi hittar på Radeon 9800 XT. Helt klart imponerande.
Sedan har vi ASUS Radeon 9800 XT. Priset ligger någon hundralapp över andra tillverkare i allmänhet men ASUS imponerar med egenutvecklad mjukvara och stöd för Video In. Uppdatering: de problem vi stötte på med det här kortet är numera lösta och vårt omdöme är ännu mer positivt nu. Som det fungerar nu lutar vi nog åt att ASUS är favoriten bland de 9800 XT vi testat hittills.
Sist ut: GeXCube levererar ett kort som påminner om Sapphires. Problemet är tillgängligheten som är låg och dessutom har de något mindre mjukvarupaket än Sapphire och framförallt ASUS. Dock är medelpriset lågt vilket bådar gott för kortets del.
Kort sagt har vi här tre kort som alla har sina för- och nackdelar.


Radeon 9800 XT

Årets försenade drömjulklapp på grafikkortsfronten är helt klart Radeon 9800 XT i mina ögon. ASUS, GeXCube och Sapphire har lite olika attribut. Sapphire med sitt avancerade tweak/överklockings-verktyg Redline Tweaker och två medföljande spel och ASUS med sin stora bundle och Video In. GeXCube har också ett godkänt mjukvarupaket och har dessutom det lägsta medelpriset av de tre korten. I de flesta affärer är ASUS kort något dyrare än Sapphires, GeXCube finns inte i så många affärer men är billigt där det väl finns, men i slutändan måste jag ändå säga att alla tre är värda Redaktörens Val, visserligen på lite olika meriter men den viktiga grundstommen, Radeon 9800 XT är den samma.

Det här blev sista grafikkortsrecensionen för 2003 och vi avslutar med bravur genom att göra vår hittills största grafikkortsroundup. Vi tror och hoppas att vi hjälpt er att leta rätt i djungeln av grafikkort och lovar att göra ett lika bra, till och med bättre, jobb under 2004.

God Jul och Gott Nytt år alla NH:are!

Jag kan avslöja att vi kommer börja grafikåret 2004 med något så ovanligt som en liten roundup av PCI-baserade grafikkort. Tills dess får ni ha en trevlig julhelg.

Tack till Inno3D, MSI, Creative, Connect3D, Rotakorn, Overclockers, ASUS och Sapphire som gjort recensionen möjlig.
Extra tack till Bloodman och Coalan som hjälpte till att ”betatesta” recensionen. =)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments