TEST  NVIDIA cementerar idag mars som årets i särklass mest spännande månad för grafikkortsentusiaster. Genom att lansera sitt flaggskepp GeForce GTX 590 med dubbla GF110-grafikkretsar tar man upp den handske som AMD kastade framför fötterna på rivalen för bara drygt två veckor sedan. AMD gjorde då ”en NVIDIA” och idag är det dags för NVIDIA att göra ”en AMD”. Häng med för att se hur de två grafikkortsgiganterna nu arbetar i ombytta roller.

NVIDIA har under många år gjort sig kända för sin hårda företagslinje. Grafikkortstillverkaren tar sällan några fångar och har blivit kända för att alltid gå sin egen väg och inte skämmas för att lansera proprietära tekniker som låser ut konkurrenternas plattformar. Skulle man mot förmodan bli inträngd i ett hörn svarar man nästan uteslutande med en motattack, om det är med en drös nya produkter eller förlöjligande karikatyrer beror helt enkelt på situationen.

Det vi kanske mest förknippar NVIDIA med är förutom just varumärket GeForce är annars deras ofta kraftfulla och svulstiga grafikkortsarkitekturer. Precis som företaget ibland verkar drivas framåt på ren råkraft har dess grafikkretsar hållit samma linje. Kraft går före finess och konkurrenten AMD har de senaste åren setts som finliraren med mer effektiva arkitekturer som sparar på både transistorer och tillverkningskostnader. NVIDIA däremot har oftast suttit på dem i grunden kraftfullaste arkitekturerna, en satsning som inte alltid gått helt smärtfritt.

gtx590inled

När AMD lanserade Radeon HD 6990 tidigare i månaden blev vi ganska chockade av grafikkortets karaktär. Finliraren hade förvandlats till ett testosteronmonster som i vissa lägen inte ens kunde garantera sin egen säkerhet. Den största chocken kom egentligen när vi började spekulera kring hur NVIDIA skulle kontra Radeon HD 6990. Vi pratar om en grafikkortstillverkare som aldrig backar från en fajt och som har alla vertyg för att bränna skepp, broar och elräkningar i jakten på den åtråvärda prestandakronan.

Men när vi nu sitter här med GeForce GTX 590 i våra händer är det en något ovanlig känsla som fångar oss. NVIDIA har levererat en till synes välkomponerad lösning som trots sin urkraft i de dubbla GF110-grafikkretsarna faktiskt får ses som eleganten av de två prestandamonstren. Men för den sakens skull ska ni inte missförstå oss, NVIDIA GeForce GTX 590 är ett krutpaket som älskar att visa upp sig i prestandagrafer.


Grundförutsättningen för ett grafikkort är en grafikkortsarkitektur. I NVIDIA:s fall heter den Fermi och har trots ett något skamfilat rykte, som kom efter otaliga förseningar och brutna löften, vuxit upp och mognat till en kraftfull lösning med imponerande prestanda.

gf100die

Fermi (vars original-GPU ni kan se i bild här till höger) har stöpts om i en mängd olika former för att passa det bred marknadssegment NVIDIA siktar in sig på. Den kraftfullaste kretsen som utnyttjar hela arkitekturens register kallas GF110. Med 512 CUDA-kärnor och drygt 3 miljerader transistorer under sin värmespridare är det den kraftfullaste grafikkretsen på marknaden, något som personifieras av det kraftfullaste grafikkortet på marknaden med en ensam GPU, GeForce GTX 580.

Problemet med en minst sagt kraftfull arkitektur som Fermi är att den drar stora mängder ström och i sitt första utförande (GF100) var den för ociviliserad för att ens vara påtänkt för ett grafikkort med dubbla kretsar. Efter ett drygt år har dock NVIDIA fått bukt med både arkitektur och tillverkningsteknik vilket gjort det möjligt för tillverkaren att lansera sitt GeForce GTX 590 med dubbla, fullutrustade, GF110-grafikkretsar.

dubblagf110
GeForce GTX 590 med blottar sina två GF110 grafikkretsar.

Detta betyder att NVIDIA knögat in över 6 miljarder transistorer på sitt GeForce GTX 590 grafikkort, och då pratar vi alltså enbart om de två grafikkretsarna. Fördelen med detta val är att GeForce GTX 590 har potential att erbjuda verkligen dubbelt så hög prestanda som sitt enkelkärniga syskon GeForce 580. Nackdelen är att kretsarna drar enorma mängder ström och att NVIDIA inte kan tillåta dem att arbeta i samma klockfrekvenser som i GeForce GTX 580. Trots att NVIDIA skruvat ner klockfrekvenserna ganska ordentligt har GeForce GTX 590 en specificerad strömförbrukning på 365 watt. Hade NVIDIA låtit klockfrekvenserna ligga kvar på samma nivå hade vi suttit med ett kort som skulle få Radeon HD 6990 att se ut som en ren miljöaktivist.


GeForce GTX 590 må sitta på betydligt färre beräkningsenheter än vad Radeon HD 6990 kan stoltsera med. Men en beräkningsenhet är inte den andra lik. AMD kallar dem för streamprocessorer medan NVIDIA kallar sin motsvarighet för CUDA-kärnor. Utan att gå in på några djupare detaljer kan vi konstatera att AMD:s breda arkitektur med över 3 000 streamprocessorer i Radeon HD 6990 har ett rejält övertag i syntetisk beräkningskraft. 

gf110
GF110-grafikkretsen med sina 512 CUDA-kärnor och sex 64-bit minneskontroller.

NVIDIA däremot har betydligt effektivare beräkningsenheter och brukar ge konkurrenskraftig prestanda med några hundratal CUDA-kärnor. I GeForce GTX 590 hittar vi totalt 1 024 CUDA-kärnor (2 x 512) vilket alltså borgar för riktigt god prestanda. 

  GeForce GTX 590
(Gemini – 2011) 
Radeon HD 6990 
(Antilles – 2011)
GeForce GTX 295
(Dagwood – 2009)
Tillverkningsteknik 40nm 40nm 55nm
Kärnstorlek 2 x 529 mm2 2 x 380 mm2 2 x 576 mm2
Transistorer 2 x 3 000 miljoner 2 x 2 640 miljoner 2 x 1 400 miljoner
Beräkningskraft 2,5 TFLOPS 5,1 TFLOPS (5,4 vid OC) 1,78 TFLOPS
Strömförbrukning 365 watt 375 watt (450W vid OC) 289 watt
Grafikminne 3GB GDDR5 4GB GDDR5 1,79GB GDDR3
Grafikbuss 2 x 384-bit 2 x 256-bit 2 x 448-bit

Genom att använda sig av GF110 GPU-kretsar matar NVIDIA även beräkningsenheterna med en väl tilltagen minnesbuss. Varje GPU har en minnesbuss på 384-bit vilket i GeForce GTX 590 ger en total minnesbuss på hela 768-bit, jämfört med 512-bit på Radeon HD 6990. Den faktiska bandbredden beror givetvis på minnets klockfrekvens men mer om detta när vi kikar närmare på kortets specifikationer. Med 33% bredare minnesbuss bör GeForce GTX 590 ligga bra till rent bandbreddsmässigt hur vi än vrider och vänder på klockfrekvenserna.


Det de flesta än idag associerar Fermi-arkitekturen med är en enorm strömförbrukning, höga temperaturer och skrikande fläktar. Men faktum är att NVIDIA kommit långt sedan man lanserade sitt något ofärdiga GeForce GTX 480-grafikkort i mars 2010, något som man visat genom lanseringen av hela GeForce GTX 500-serien, men kanske mest av allt med dagens lansering.

GeForce GTX 590 är tänkt att kontra ett, i strömförbrukning och miljömått mätt, avskyvärt grafikkort. När AMD satte ribban för sitt Radeon HD 6990 med en strömförbrukning på upp till 450 watt i överklockat läge fasade vi inför hur NVIDIA skulle svara på provokationen. Vi hade inte blivit förvånade, vi snarast väntade oss att man skulle följa i AMD:s fotspår och lansera ett precis lika otyglat prestandakort där allt annat än maximal prestanda fick stå åt sidan. Men vi kan med glädje meddela att vi hade fel.

gtx590ele

NVIDIA presenterar GeForce GTX 590 med ”Enthusiast Performance. Elegant Design” och ingenstans i tillverkarens pressmaterial läser vi citat som ”världens snabbaste grafikkort”, ”byggt för ren prestanda” eller liknande PR-dängor som vi är vana vid. Utan att avslöja för mycket är NVIDIA nästan för blygsamma med sina prestandauttalande, men desto mer intressant är vad man väljer att lägga störst fokus på i sin produktpresentation, nämligen elegans och klassledande akustisk prestanda.

Kretskort med extra kopparlager och dubbla förångningskammare

Genom att arbeta vidare på sin förångningsteknik har NVIDIA utvecklat en grafikkortskylare som man menar är den tystaste vi skådat på ett grafikkort med dubbla GPU-kretsar, någonsin. Det är ganska stora ord när vi talat om ett grafikkort som drar hela 365 watt när belastningen ligger i topp. 

gtx590power
En kraftig strömförsörjning är ett måste på ett kort av GTX 590:s kaliber.

För att nå sitt mål om ett kraftfullt men relativt tystlåtet grafikkort har NVIDIA börjat med kretskortet. För maximal signalkvalité är grafikkortets PCB uppbyggt i 12 lager och genom att använda sig av extra koppar i kortets ström och jordlager (2 ounces, 70µm där standardtjockleken är 35µm) ska man förbättrat ledningen av värme från kortets känsliga komponenter. Med en digital strömdel på totalt 10 faser för GPU samt 4 separata faser för GDDR5-minneskretsarna ska spänningarna hållas stabila och minska energiförluster. 

Sist men inte minst återkommer vi alltså till grafikkortets kylare som arbetar vidare med de förångningskammare som man introducerade med GeForce GTX 580 och som i GeForce GTX 590 är två till antalet. Med kopparbas och en rejäl kylfläns får förångningskammarna hjälp av en rejäl kylfläkt på 90mm placerad mitt emellan de två flänsarna. Sist men inte minst har man även försätt baksidan av grafikkortet samt minneskretsarna med dedikerade värmespridare.

gtx590cooler

gtx590vaport

NVIDIA hävdar att denna design gör det möjligt att nå ljudnivåer som bara är marginellt högre än dem på GeForce GTX 580 och upp till 10dBA lägre än konkurrenten Radeon HD 6990. Då man räknar 3dBA som en fördubbling i ljudnivå är det ganska stora ord från NVIDIA, något vi ska undersöka närmare lite senare i artikeln.

Hur väl NVIDIA än lyckats med sin kylardesign tycker vi att man är värda en eloge för att man inte låtit sig dras med i det närmast absurda prestandakrig som riskerade att startas med lanseringen av Radeon HD 6990. Vi gillar alla högpresterande komponenter, men att NVIDIA fokuserat på att även göra sitt GeForce GTX 590 förhållandevis användarvänligt ser vi som en mycket positivt utveckling.


En av frågorna konsumenter kommer att ställa sig när man står i butiken och funderar på att köpa ett grafikkort för 6 000 kronor är vad man ska använda all prestanda till. AMD svarade Eyefinity, NVIDIA svarar 3D Vision Surround.

NVIDIA har sedan lanseringen av GeForce GTX 400-serien också gett stöd för inkoppling av flera bildskärmar. I jämförelse med AMD har NVIDIA:s Surround-teknik varit ganska restriktiv och man har endast gett stöd för maximalt tre skärmar, samt att det har krävts två separata grafikkort i SLI för att driva mer än två skärmar.

3dvision

Eftersom GeForce GTX 590 huserar två stycken grafikkretsar och tillhörande bildskärmskontroller kan NVIDIA nu stoltsera med sitt första grafikkort som stödjer tre skärmar utan extra hjälp. Tack vare beräkningskraften i de två grafikkretsarna räknar NVIDIA även med att man ska kunna aktivera deras stereoskopiska 3D-teknik för att spela med 3D-effekter över tre skärmar.

NVIDIA kallar tekniken 3D Vision Surround och GeForce GTX 590 ska vara kapabel att driva tre skärmar med 1 920 x 1 080 pixlars upplösning och 120 Hz (krävs för 3D Vision). Om man stänger av 3D-funktionen kan grafikkortet driva tre skärmar med 2 560 x 1 600 pixlars upplösning i en vanlig Surround-konfiguration.

NVIDIA lovar god prestandaskalning med Quad SLI

GeForce GTX 590 klarar rent tekniskt av att driva det mesta i spel och upplösningsväg men för de som vill höja ribban ytterligare prestandamässigt finns det även möjlighet att köra två grafikkort i en så kallad Quad SLI-konfiguration. NVIDIA har vissa krav för GeForce GTX 590 Quad SLI som inte alla komponenter uppfyller. Kylarens design kräver nämligen en extra ledig expansionsplats mellan grafikkorten för att få tillräckligt med luftflöde, något som begränsar antalet Quad SLI-kompatibla moderkort.

gtx590sli

Samtidigt krävs det ett nätaggregat av rang med tillräcklig uteffekt samt fyra stycken 8-pins PCI Express strömkontakter. Slutligen ser NVIDIA helst att man använder ett chassi med rejäl kylning och luftflöde. Tillverkaren har lagt upp en lista på certifierade komponenter för Quad SLI som ni kan syna här nedan. Notera att detta inte betyder att Quad SLI inte fungerar med andra komponenter, men det rekommenderas att man undersöker saken noga först.

quadsli


gtx590card2

Egenskaper GeForce GTX 590 HD 6990 / HD 6990 OC HD 6970 GTX 580
Tillverkningsteknik 40nm 40nm 40nm 40nm
Kärnstorlek 2 x 529 mm2* 2 x 389 mm2 389 mm2 529 mm2*
Transistorer 2 x 3 000 milj. 2 x 2 640 milj. 2 640 milj. 3 000 milj.
Shaderenheter 1 024 st. 3 072 st. 1536 st. 512 st.
GPU-frekvens 607 MHz 830/880 MHz 880 MHz 772 MHz
Beräkningskraft 2,5 TFLOPs 5,1/5,4 TFLOPs 2,7 TFLOPs 1.58TFLOPs
Texturenheter 128 st. 192 st. 96 st. 64 st.
Textur-fillrate 77,7 Gtexel/s 159.4/169.0 Gtexel/s 84,5 Gtexel/s 49.4 Gtexel/s
ROPs 96 st. 64 st. 32 st. 48 st.
Pixel-fillrate 58,3 Gpix/s 53.1/56,3 Gpix/s 28.2Gpixel/s 37.0Gpixel/s
Minnestyp GDDR5 GDDR5 GDDR5 GDDR5
Minnesmängd  3 072 MB 4 096 MB 2 048 MB 1 536 MB
Minnesfrekvens  853,5 MHz
(3 414 MHz) 
1250 MHz
(5 000 MHz) 
1 375 MHz
(5 500MHz)
1 000 MHz
(4 000MHz)
Bussbredd 2 x 384-bit 2 x 256-bit 256-bit 384-bit
Bandbredd 327,7 GB/s 320 GB/s 176,0 GB/s 192,4 GB/s
Strömkontakt 8-pin + 8-pin 8-pin + 8-pin 8-pin + 6-pin 8-pin + 6-pin
Längd 279mm 305mm 267mm 267mm
Max. effekt 365 watt 37W idle 375W/450W load 20/250W 244W

NVIDIA har som vi tidigare varit inne på den kraftfullaste grafikkortsarkitekturen att leka med. Men när vi pratar om yttersta prestandaklassen som idag är det inte bara maximal beräkningskraft som gäller, kretsarnas effektivitet kommer in i spel på ett helt annat sätt. 

NVIDIA föll inte för lockelsen att hänga på i ett strömförbrukningskrig med AMD vilket nog smärtat mer än vad man kanske kan tro som utomstående. Som entusiaster men ändå konsumenter kan vi trots allt ge tillverkaren respekt för detta. 

Om vi jämför GeForce GTX 590 med sin nemesis Radeon HD 6990 ser vi att NVIDIA:s kort kommer med betydligt mer strypta klockfrekvenser jämfört med singel-GPU-modellerna med samma grafikkretsar. Både på GPU och minnesfrekvenser har skruvats ner rejält från GTX 580 vilket tillsammans med lägre matningsspänning ger en strömförbrukning på maximalt 365 watt. Med andra ord drar GTX 590 mindre ström än HD 6990, oavsett vilken BIOS-profil det senare kortet använder. 

AMD vinner pappersstriden

GeForce GTX 590 har egentligen sämre specifikationer än Radeon HD 6990 på de flesta punkter, men med flera ROPs är pixelfillraten något högre på NVIDIA-kortet, samtidigt som den breda minnesbussen bara precis ger lite bättre bandbredd. NVIDIA har strypt klockfrekvenserna på sina GDDR5-minnen rejält, något AMD drar nytta av. Noterbart är också att GeForce GTX 590 ”endast” utrustas med 3GB minne, vilket kan ge Radeon HD 6990 fördelar i högre upplösningar där man kan nyttja sina 4GB minne på ett bättre sätt.

Förutom lägre strömförbrukning har NVIDIA även kunnat skala ner lite på kortets storlek jämfört med konkurrenten. GeForce GTX 590 mäter 279mm vilket är ett rejält kort på alla sätt, men trots allt märkbart mindre än Radeon HD 6990.

Ockulär besiktning av GeForce GTX 590

gtx590front

Grafikkortets kylare har en liknande design som den vi såg på Radeon HD 6990. Men NVIDIA har satsat på en betydligt större 90mm fläkt i mitte vilket gör kortet något tjockare men också bör sänka ljudnivån. Noterbart är också att NVIDIA gett grafikkortet lite ”bling” genom att förse fläktkåpan med en LED-utrustad GeForce-logotyp som lyser upp vid användning.

gtx590inled

gtx590back

Baksidan av grafikkortet avslöjar de två aluminumplåtar som skyddar grafikkortets minnesmoduler från överhettning. Den rejäla strömdelen skådas också på baksidan av kortet.

gtx590bracket

GeForce GTX 590 är det första grafikkortet från NVIDIA som stödjer 3D Vision Surround i sig själv. För detta krävs tre stycken DVI-anslutningar, något som tyvärr tar en hel del utrymme från ventilationshålen. En mini-DisplayPort-anslutning kan användas ifall man vill få ut både ljud och bild.

Vi hoppar vidare med en närmare titt på grafikkortets kretsar.


Det krävs en rejäl laddning kretsar och komponenter för att bygga ett grafikkort i GeForce GTX 590-klass. Precis som AMD ser NVIDIA helst inte att vi bryter oss in till grafikkortets inre då allt från kylpasta och värmeledande kuddar på minnesmodulerna tappar sin grundfunktion. För att göra detta övertydligt har NVIDIA försett grafikkortet med inte mindre än ett tjugotal skruvar bara för att få av kylaren och ytterligare en drös för att montera isär den sistnämnda.

Väl framme vid grafikkortet ser vi ett myller av minneschip, GPU-kretsar, en drös strömregulatorer och andra välplacerade kretsar. NVIDIA hävdar att kortet är byggt av totalt 2 200 olika komponenter.

gtx590card

Minneschipen som är av GDDR5-modell hittas utspridda runt varje GPU, tolv chip för varje GPU med sex chip på varje sida av grafikkortet. Som vi nämnde nyligen är GeForce GTX 590 relativt litet jämfört med Radeon HD 6990 och innan vi spanar närmare på kortets komponenter bjuder på vi på en naken jämförelse av de två korten.

590vs6990

gtx590mem

Med en strömförbrukning på hela 365 watt krävs det två stycken 8-pins PCIe strömkontakter. De två vita kontakterna på kretskortet är för kylarens fläkt, respektiva LED-diod vid fläktkåpans logotyp.

gtx590pow

För att de två grafikkretsarna ska kunna samarbeta krävs en NVIDIA NF200 bryggkrets som sköter kommunikationen mellan de två kretsarna. Eftersom dessa kretsar sitter direkt på grafikkortet krävs det inga extra kretsar på ditt moderkort för att köra en Quad SLI-konfiguration med två GeForce GTX 590. Något som annars är fallet när vi använder oss av fyra separata NVIDIA-grafikkort.

gtx590slibrygga

Strömförsörjningen är väl tilltagen för att ge grafikkretsarna tillräckligt med kräm. 10 faser endast för de två GPU-kretsarna, samt 4 extra faser för GDDR5-minneschipen.

gtx590pow2

För den som vill se mer av kretskortet och inte minst GeForce GTX 590:s kylare kan vi rekommendera er att kika närmare på vår NHTV-test av Gigabyte GeForce GTX 590 där Jonas gör en noggran inspektion av speciellt kylaren och den stora fläkt som NVIDIA valt att använda sig av.

Innan vi knallar vidare till våra tester ska vi ta en snabb titt på några av de konsumentmodeller av GeForce GTX 590 som väntas ut på marknaden under de närmaste dagarna.


Vi tänkte även bjuda på ett litet bildgalleri för de GeForce GTX 590-grafikkort som NVIDIA:s partners kommer att lansera framöver. Detta är inte en komplett samling men visar några av de kort som ska finnas ute i butik.

Vi börjar med Gigabyte som troligtvis är den tillverkare som gjort mest för att särskilja sig från konkurrenterna på marknaden. Grafikkortet skeppas i en större låda tillsammans med tillverkarens gamingmus M8000X. Vi har som tidigare nämnt tagit en närmare titt på Gigabytes GeForce GTX 590-kort i vår videorecension av GTX 590 som ni hittar här.

Gigabyte GV-N590D5-3GD-B

giga590

ASUS ENGTX590/3DIS/3GD5

ASUS_GTX590

 

MSI N590GTX-P3D3GD5

msi590

Point of view GeForce GTX 590

pov590

POV/TGT GeForce GTX 590 Ultra Charged (691/3702 MHz)

povtgt590

 

EVGA GeForce GTX 590 Classified

evga590

 

Inno3D GeForce GTX 590

inno590

 


testsystem

 Testsystem
Moderkort ASUS Rampage III Extreme
CPU Intel Core i7-980X @ 3.46GHz
RAM 6GB Corsair CMGTX2 3x2GB
Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 590 (607/3414 MHz)
AMD Radeon HD 6990 (830/5000 MHz samt 880/5000MHz)
AMD Radeon HD 6970 (880/5500 MHz)
AMD Radeon HD 6950 (800/5000 MHz)
NVIDIA GeForce GTX 570 (732/3800 MHz)
ASUS GeForce GTX 580 (782/4000 MHz)
XFX Radeon HD 6870
XFX Radeon HD 6850
ASUS Radeon HD 6870
NVIDIA GeForce GTX 460 1GB (675/3600 MHz)
EVGA GeForce GTX 460 768MB SuperClocked (763/3800 MHz)
MSI GeForce GTX 460 1GB Cyclone (725/3600 MHz)
MSI Lightning GeForce GTX 480 1536MB (700/3696 MHz)
HIS Radeon HD 5850 1GB
ASUS Radeon HD 5870 1GB
Hårddisk Western Digital VelociRaptor 300GB
Operativsystem Microsoft Windows 7 64-bit
Drivrutiner NVIDIA ForceWare 267,71 (GTX 590)
NVIDIA ForceWare 262.99 (GTX 580 och GTX 480)
NVIDIA ForceWare 260.89
ATI Catalyst 11.4 Preview driver (Radeon HD 6990)
ATI Catalyst 8.782
Testprogram 3DMark 06
3DMark Vantage
3DMark 11
Unigine Heaven 2.1
Aliens vs Predator
Crysis: Warhead
Metro 2033
Lost Planet 2
Resident Evil 5
Final Fantasy XIV
StarCraft II: Wings of Liberty
S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat
MSI Kombustor

Testsystem vi använt oss av är som sig bör baserat på Intels LGA1366-plattform och för att få grafikkorten att jobba till max ordentligt har vi valt en sexkärnig Intel Core i7 980X processor som hjärtat i systemet. De kompletta specifikationerna kan ni se ovan.

Testmetodik

Vi har under våra tester valt att begränsa resultaten till upplösningen 1920×1080 pixlar samtidigt som primärt fokuserat på ganska kraftiga inställningar av kantutjämning och anisotropisk filtrering för att optimera bildkvalitén och visa vilken prestanda man som minst kan vänta sig av dessa kort. Referensinställningarna ställda i grafikkortens drivrutiner till 8x SSAA och 16x AF för AMD-korten samt 8x AA Q och 16x AF för NVIDIA.

Med det sagt kastar vi oss in på prestandatesterna.


3dmark06

Futuremark 3DMark06
Genre: Syntetiskt 3D-test
Grafikmotor: Egenutvecklad, DirectX 9.0c
Systemkrav: Enkelkärnig CPU på över 2,5 GHz
1GB internminne
Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd
Kommentar: Populärt prestandatest för grafikkortet och övriga komponenter.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion.
Standardupplösning: 1280×1024 (poäng)

06

3DMark06 har snart gjort sitt som prestandatest för grafikkort. Det är närmast obefintlig skillnad på dagens prestandakort och GeForce GTX 590 lägger sig bekvämt i topp3.


 

3dmarkVantage

Futuremark 3DMark Vantage
Genre: Syntetiskt 3D-test
Grafikmotor: Egenutvecklad, DirectX 10.0
Systemkrav: Tvåkärnig, motsvarande Intel Core 2 Duo E6600 eller AMD Athlon X2 6000+
2GB internminne
Grafikkort (512MB minne) med DirectX 10.0 stöd
Kommentar: Det idag mest använda 3DMark-testet, kräver DX10.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion, Performance preset
Standardupplösning: 1280×1024 (poäng)

vantage

3DMark Vantage är till skillnad från 06 mycket mindre beroende av CPU-frekvensen, vilket låter grafikkorten gå loss på pixlarna i det närmaste obehindrat. Här ser vi hur beräkningskraften blir viktig där faktiskt NVIDIA och GeForce GTX 590 tar sig upp och förbi det på pappret betydligt kraftfullare Radeon HD 6990, även när det senare använder sig av sin överklockningsprofil.


 

3dmark11

Futuremark 3DMark 11
Genre: Syntetiskt 3D-test
Grafikmotor: Egenutvecklad, DirectX 11.0
Systemkrav: Tvåkärnig, 1,8 GHz AMD eller Intel CPU
1GB internminne
Grafikkort med DirectX 11.0 stöd
Kommentar: Senaste versionen av 3DMark med tyngre belastning på grafikkortet, kräver DX11.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion, Performance preset
Standardupplösning: 1280×720 (poäng)

11

I 3DMark 11 ser vi ombytta roller och i brist på resultat från GeForce GTX 580 SLI är det Radeon HD 6990 som dominerar. GeForce GTX 590.


 

heaven

Unigine Heaven 2.0
Genre: Syntetiskt 3D-test
Grafikmotor: Unigine Engine, DirectX 11.0
Systemkrav: Grafikkort från ATI Radeon HD 2xxx och NVIDIA GeForce 7xxx serierna, eller nyare.
För Tessellation-tester krävs grafikkort med DX11-stöd.
Kommentar: Tungt 3D-test med fokus på DirectX 11 och inte minst Tessellation-effekter.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion.
Upplösning: 1920×1080 pixlar, 4x anisotrophy (poäng)

unigine

Unigine Heaven har länge varit ett starkt kort för NVIDIA men här ser vi faktiskt hur GeForce GTX 590 får se sig slagen, om än med liten marginal av Radeon HD 6990. Med sina höga klockfrekvenser blir AMD-kortet en för tuff nöt att knäcka.


finalfantasys

Final Fantasy XIV
Genre: Sci-Fi, Massively multiplayer online role-playing game
Grafikmotor: Egenutvecklad, DX9.0c
Systemkrav: Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+
1GB internminne
Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd
Kommentar: Klassisk spelsaga nu i MMORPG-tappning med kraftfull grafikmotor.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (poäng)

ffx

I våra speltester får GeForce GTX 590 en smakstart. Final Fantasy XIV Online var ett misserabelt test för Radeon HD 6990, nästan oförklarligt dåligt. Där GeForce GTX 590 distansierar sig ordentligt från AMD-konkurrenterna. SLI-stödet är dock undermåligt och prestandan ligger bara snäppet över den hos GeForce GTX 580 med en ensam GF110 GPU.


 

sc2s

Starcraft II
Genre: Sci-Fi Realtidsstrategispel
Grafikmotor: Egenutvecklad, DX9.0c
Systemkrav: Intel Pentium 4 2,6 GHz eller motsvarande AMD processor
1GB internminne (1,5GB för Windows Vista/7)
Grafikkort (128MB minne) med DirectX 9.0c stöd
Kommentar: ”Världens mest sålda realtidsstrategispel som trots låga systemkrav kan ge tung grafisk belastning.”
Hemsida
Prestandatest: 3min FRAPS under uppspelning av 1v1 replay
Test 1: 1920×1080, 0/0x AA/AF, Ultra (FPS)

sc2

Starcraft II må vara ett ganska nytt spel, men grafikmotorn i spelet är allt annat än modern. Bland annat ser vi inget eller väldigt dåligt stöd för SLI och CrossFire vilket betyder att man inte tjänar något på att använda sig av grafikkort med dubbla grafikkretsar. GeForce GTX 590 tappar på grund av sina låga klockfrekvenser och lägger sig i par med GeForce GTX 570. 


 

re5

Resident Evil 5
Genre: Skräck Third-person shooter
Grafikmotor: MT Framework, DX10.0
Systemkrav: Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+
1GB internminne
Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd (DX10 rekommenderat)
Kommentar: Klassisk rysaraction med gott om zombies och blod.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion.
Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS)

re5

Resident Evil 5 visar sig också vara svårflörtat när det gäller konfigurationer med flera grafikkretsar. Här får GeForce GTX 590 se sig besegrat av flera singel-GPU-kort, bland annat GeForce GTX 570 och AMD Radeon HD 6970. Radeon HD 6990 klarar sig återigen bättre på grund av sina relativt höga klockfrekvenser men kan inte heller dra någon större nytta av sin extra GPU.


 

crysis

Crysis Warhead
Genre: Sci-Fi Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: CryEngine2, DX10.0
Systemkrav: Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+
1GB internminne
Grafikkort (256MB minne) med DX10 stöd
Kommentar: ”Uppföljaren till världens kanske snyggaste och mest krävande spel.”
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion.
Test 1: 1920×1080, Enthusiast preset, Ambush map, 16/8x AA/AF (FPS)

crysis

Crysis Warhead är inte bara ett abnormt krävande spel, det är även ett ypperligt prestandatest. Grafikmotorn skalar väl med flera grafikkretsar och GeForce GTX 590 presterar ungefär som vi väntat oss. Man pulvriserar de övriga grafikkorten på marknaden och får bara stryk av just Radeon HD 6990 som är för stark även i detta test.

stalkers

S.T.A.L.K.E.R : Call of Pripyat
Genre: Sci-Fi Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: X-Ray 1.6, DirectX 11.0
Systemkrav: Intel Pentium 4 2,0 GHz eller motsvarande AMD processor
512MB internminne
Grafikkort (128MB minne) med DirectX 8.0 stöd
Kommentar: Vi strider vidare i ett radioaktivt Tjernobyl på jakt efter mutanter och reliker.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, SunShafts, Ultra, DX11, tesselation, CHS, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, SunShafts, Ultra, DX11, tesselation, CHS, 0/0x AA/AF (FPS)

stalk

Stalker har är också ett test som skalat väl med flera grafikkretsar, något vi även får bekräftat med GeForce GTX 590. Grafikkortet lämnar till och med Radeon HD 6990 OC bakom sig och visar återigen att spelprestandan beror väldigt mycket på vilka spel du personligen är intresserad av.


metro2033s

Metro 2033
Genre: Sci-Fi skräck Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: A4, DirectX 11.0
Systemkrav: Tvåkärnig CPU (Core 2 Duo eller bättre)
1GB internminne
Grafikkort med DirectX 9.0 stöd, helst även DX11.
Kommentar: Återigen har kärnvapnen drabbat ryssland och Metro 2033 tar oss ner i
mörka tunnelbanesystem i ett försök att överleva.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS)

metro

Metro 2033 är precis som Heaven mycket tungt tesselerat, vilket brukar borga för NVIDIA-prestanda, så även idag. Men med sina nedtonade klockfrekvenser ser vi hur GeForce GTX 590 inte har kraft nog för att ta sig förbi Radeon HD 6990 som med sin nya tesselleringsenhet och höga klockfrekvenser lyckas pressa ut några extra bildrutor per sekund.


avps

Aliens vs Predator
Genre: Sci-Fi skräck Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: A4, DirectX 11.0
Systemkrav: Intel Pentium 4 3,2 GHz CPU/ AMD Athlon 64 3000+
1GB internminne
Grafikkort med DirectX 9.0c stöd och 128MB minne
Kommentar: Marines, aliens och rovdjur ger i vanlig ordning en redig dos action
och mörka tunnlar som skrämmer slag på de flesta.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS)

avp

Alien vs. Predator är en förebild bland prestandatester om vi enbart tittar på multi-GPU-skalning. Vi ser nära nog 100% prestandaökning med aktivering av SLI eller CrossFire vilket givetvis passar GeForce GTX 590 som handen i handsken. Tyvärr räcker det inte för att pressa sig förbi AMD Radeon HD 6990 som är för stark även i detta test. Som vi ser i resultaten från GeForce GTX 580 SLI är det just klockfrekvenserna på GeForce GTX 590 som hindrar oss från att nå högre. Men GeForce GTX 590 ger på det stora hela lysande prestanda.

Innan vi summerar våra prestandaresultat ska vi kika lite närmare på överklockning och grafikkortens strömförbrukning.


AMD Radeon HD 6990 är kanske ett lite konstigt ställe att börja en sida om överklockning med GeForce GTX 590, men faktum är att det är en ganska given referens. AMD har till att börja med mycket högre frekvenser, vilket förvisso kommer innebära lägre procentuella ökningar i prestanda vid överklockning än NVIDIA som lagt sig på en hel del snävare frekvenser, och även en VID på 0,925V för att hålla strömförbrukningen nere. Spänningen kan jämföras med de 1,05V som GeForce GTX 580 använder sig av vid 3D-belastning. Detta innebär förstås att GTX 590 inte kommer överklocka som något GTX 580, men här är i alla fall vad vi lyckades åstadkomma:

34529

Endast 685MHz på kärnan, upp från 608 och 935MHz på minnena känns inte direkt övertygande, utan snarare som en ganska rejäl besvikelse. Någon enorm prestandahöjning syns heller inte till, mycket då vi är CPU-begränsade i 3DMark Vantage, och vi denna gång inte riktig hade tid optimera hela systemet. Noterbart är dock att tidiga uppgifter gör gällande att NVIDIA:s partners ska lansera GeForce GTX 590-grafikkort med GPU-frekvenser på hela 690MHz+ vilket får oss att tro att vårt testexemplar helt enkelt inte var särskilt piggt.

Andra saker värda att nämna är att spänningshöjning enligt GPU-Z faktiskt fungerar, men när vi kör med 1.025V till båda kärnorna fungerar inte våra frekvensinställningar alls, och vi lyckas således bara höja värmeutvecklingen. Värmeutvecklingen tar oss vidare mot nästa sida, strömförbrukning och temperaturer.


Som vi redan talat om för er i recensionen har NVIDIA gått ganska långt för att spara på strömmen och hålla värmeutvecklingen nere, vilket vi förstås tackar dem för, då prestandan trots allt är på en klart vettig nivå trots detta.

Om vi startar med temperaturerna så har vi mätt temperaturen på den varmaste kärnan i Furmark, och även om belastningen pendlar en del här, mellan 95 och 100%, uppnås ändå relativt låga 76c med referenskortet från NVIDIA och 83c med Gigabyte-kortet, trots samma kylare. Ljudnivån finns att ”skåda” i vår videorecension, där vi nyttjade Gigabyte-kortet. Rent subjektivt känns kortet fruktansvärt varmt däremot, tänk er värmen från en hårfön (och då höll vi ändå bara handen framför det inre utblåset) fast med mycket lägre hastighet. Förutom en effektiv kylare finns det även andra förklaringar till de låga temperaturerna, något vi går in på mer när vi kommer till strömförbrukningstesterna.

temp.load

Så, temperaturutvecklingen är under kontroll åtminstone på vår öppna testbänk, hur ligger det då till med strömförbrukningen? NVIDIA har valt att gå det försiktiga spåret med en specificerad maxförbrukning av 365W istället för AMD:s 375W/450W på HD 6990, och ska vi vara brutalt ärliga märks det här i våra strömförbrukningstester också, även om skyddskretsar ställer till våra mätningar ordentligt: vi har svårt att se att GTX 590 skulle dra över 50W mindre än ASUS GTX 580 DirectCu II, exempelvis, och nästan 100W mindre än HD 6990 i det strömsnålare läget.

power.idle

power.load

Kort sagt, en mätning som försvåras av NVIDIAs ökande vilja att inte visa upp reell förbrukning, utan en graf ni inte ska dra några slutsatser ifrån, snarare. Men en sak vi kan nämna som positiv är att kortet trots allt är ganska tyst, oavsett form av belastning, något som faktiskt måste applåderas.

Märk väl att NVIDIA är betydligt aggressivare med sin klockfrekvensstrypning i Kombustor än AMD. Detta ger GeForce GTX 590 ett något orättvis övertag inte bara i temperaturer och strömförbrukning utan även i ljudnivå. Men det finns inget tvivel om att GeForce GTX 590 är ett betydligt tystare kort än Radeon HD 6990. Något vi pratar mer om i vår videorecension av Gigabyte GeForce GTX 590.

Värt att ta med i beräkningarna är dock att kylardesignen låter en stor mängd värme slussas in bland andra komponenter i datorn och med potentialt 365 watt värmeenergi krävs det ett datorchassi med rejält luftflöde för att inte övriga komponenter i datorn ska öka märkbart i temperatur.

GeForce GTX 590 är i livsfara utan aktiv övervakning

NVIDIA har i sin senaste GeForce-drivrutin lyckats kväva strömförbrukningen i Kombustor/Furmark genom sina strömregleringskretsar som sänker klockfrekvenser och spänningar när belastningen blir onormalt hög. I vår recension av GeForce GTX 580 gick vi grundligt igenom den nya funktionalitet som NVIDIA kallar Advanced Power Monitoring Feature. Såhär förklarade vi NVIDIA:s lösning då.

I fallet med GeForce GTX 580 har NVIDIA valt att vända blicken mot primärt två applikationer. Det populära Furmark och belastningsmjukvaran OCCT. Dessa applikationer används ofta för att mäta just maximal strömförbrukning på grafikkort och lägger en enorm belastning på kretsarna. I ärlighetens namn är belastningen ofta långt över vad en vanlig användare någonsin kommer att vara i närheten av, även i de mest krävande 3D-spelen, vilket gör att vi kan förstå NVIDIA:s önskan att skydda sina grafikkort i ett orimligt belastningsscenario.

Genom dedikerade kretsar kan NVIDIA begränsa sina grafikkorts strömförbrukning i specifikt utvalda applikationer. Det krävs dock även stöd för detta i grafikkortsdrivrutinen vilket NVIDIA bittert fick erfara inför lanseringen av GeForce GTX 590. Med en tidig testdrivrutin fungerade inte den automatiska övervakningen av spänningar och strömförbrukning vilket gjorde att en handfull grafikkort helt enkelt miste livet under överklockningstester där temperaturerna fick skena fritt.

Det stora problemet är att detta fel inte upptäcktes förrän efter NVIDIA tryckt upp sina DVD-skivor med drivrutiner så alla kort man hittar på butikshyllorna på lanseringsdagen har en felaktig drivrutin i kartongen. Även om det inte bör vara någon risk att grafikkortet skadas vid vanlig användning ska man se till att ladda ner den senaste drivrutinen från NVIDIA:s hemsida det första man gör. Den drivrutin man ska hålla sig undan heter GeForce 267.52.

Detta är ett ganska glasklart exempel på varför både AMD och NVIDIA idag förlitar sig på automatisk övervakning av strömförbrukning och temperaturer i våra grafikkort. Det kan vara irriterande för oss testare när vi ska utvärdera strömförbrukning, men för vanliga konsumenter bör det bara vara till fördel.


NVIDIA lanserar GeForce GTX 590 som sitt nya flaggskepp och tanken är att detta kort med sina dubbla GF110 grafikkretsar ska ta upp kampen med konkurrenten AMD och deras Radeon HD 6990. Som vi sett i våra tester bjuder mycket riktigt GeForce GTX 590 på riktigt imponerande prestanda men vi har också sett hur kortet vid flera tillfällen fått se sig bemästrat av sin nemesis ur det röda laget.

Vi hade gärna testat alla spel som finns på marknaden för att få en så bred prestandabild som möjligt. Men av förklarliga skäl är detta inte genomförbart. För att få en bättre känsla för grafikkortens generella prestanda har vi dock samlat alla våra FPS-baserade speltester i en och samma graf där vi helt sonika slagit ihop våra siffror för att se vilket kort som gett högst totalprestanda i våra speltester. Notera att varken våra syntetiska tester, eller FF XIV, räknas med då dessa resultat är av mer syntetisk natur.

total.prestanda

Som vi misstänkte redan från start lyckas inte GeForce GTX 590 hänga med riktigt i svängarna när Radeon HD 6990 lägger i sin nästa växel. GeForce GTX 590 är förvisso specificerad till lite lägre strömförbrukning än standardversionen av Radeon HD 6990 och med detta i åtanke hänger kortet trots allt med ganska bra.

Som vanligt skiljer sig grafikkortens prestanda åt beroende på vilka tester man väljer att köra samt vilket testsystem och vilka grafikinställningar som används. Något som kan vara värt att betänka är att Radeon HD 6990 även bör kunna få ytterligare fördelar i extrema upplösningar som 2 560 x 1 600 pixlar, eller för den delen flerskärmskonfigurationer. Detta på grund av sin högre minnesbuffer. Tyvärr hade vi ingen möjlighet att kika närmare på detta idag men även vid mer vanliga upplösningar är Radeon HD 6990 fortfarande för kraftfullt.


GeForce GTX 590 är NVIDIA:s första grafikkort med dubbla grafikkretsar sedan januari 2009. Då lanserade man sitt GeForce GTX 295, som med två monstruösa GT200b grafikkretsar använde sig av en än idag udda sandwich-design.

Idag har man, faktiskt något oväntat, valt en betydligt mer elegant lösning där man trots sitt fokus på maximal prestanda inte tappat konceptet och lanserat ett grafikkort som till skillnad mot huvudkonkurrenten Radeon HD 6990 inte kompromissar med viktiga detaljer som strömförbrukning och ljudnivå.

Vi vet inte riktigt exakt vad NVIDIA tänkt sig när man spikade de sista specifikationerna för sitt GeForce GTX 590. Troligtvis blev man något överraskade av AMD:s minst sagt brutala behandlig av Radeon HD 6990 där konkurrenten verkligen släppte alla former av bromsar och spärrar för att lansera ett grafikkort som käkade sig igenom prestandatester snabbare än något vi tidigare sett.

Samtidigt har NVIDIA och inte minst Fermi-arkitekturen fått ett skamfilat rykte där man med instegsmodellen GeForce GTX 480 lanserade ett grafikkort som förvisso var väldigt kraftfullt men också ineffektivt, värmealstrande och extremt högljutt. 

NVIDIA har gjort sitt yttersta för att vända på detta och just GeForce GTX 590 är det tydligaste exemplet på att man faktiskt tagit sitt ansvar och försökt skapa en mer komplett och elegant lösning.

AMD Radeon HD 6990 är fortfarande det snabbaste grafikkortet på planeten och även om detta garanterat smärtar NVIDIA in i själen så har man med GeForce GTX 590 visat att man inte bara är kapabel att bygga extremt kraftfulla grafikkortslösningar, men kan även göra det på ett smart och elegant sätt.

GeForce GTX 590 ger på pappret liknande prestanda per watt som AMD kan erbjuda med sitt Radeon HD 6990 och när vi jämför kylningen på de två korten är det seger för NVIDIA på knock out. GeForce GTX 590 gör inte mycket väsen för sig för att vara ett så pass extremt kraftfullt grafikkort medan Radeon HD 6990 fortfarande får det att brusa i öronen bara vid blotta tanken på tung belastning.

NVIDIA föll inte för frestelsen

Det känns närmast lite overkligt att nu sitta och summera läget på den yttersta prestandamarknaden och presentera NVIDIA som det eleganta och ödmjuka alternativet medan finliraren AMD tagit på sig rollen som slugger. 

När vi avslutade vår recension av Radeon HD 6990 konstaterade vi att NVIDIA hade alla korten i sin hand och mer eller mindre själva kunde diktera slutet på den här historien. Man hade chansen att, som vanligt, lämna allt vett hos sin returavdelning, och släppa på ytterligare strömförbrukning för att ge AMD på nöten. Men oavsett om det var på grund av en för hög ribba från AMD:s sida eller egna moraliska betänkelser så valde man att motstå frestelsen. Vilket trots allt var ett ganska överraskande och baktningsvärt beslut.

För vanliga konsumenter är dessa grafikkort givetvis något av en dagdröm. NVIDIA specificerar ett riktpris på 5 990 kronor inklusive moms för GeForce GTX 590. Vilket är samma utgångspris AMD använde för Radeon HD 6990. De första listpriserna ser dock ännu högre ut och AMD:s kort har samtidigt sjunkit i pris sedan lanseringen. För att NVIDIA med ett trots allt något sämre presterande kort ska vara fullt konkurrenskraftiga krävs det snabba prissänkningar. Även om vi nog vill räkna in en ny kylare i priset för Radeon HD 6990.

Både NVIDIA GeForce GTX 590 och Radeon HD 6990 är otroligt kraftfulla grafikkort. Skillnaderna i prestanda är trots allt relativt liten men vill man ha det absolut värsta som finns på marknaden idag är det alltså fortfarande Radeon HD 6990 som gäller. 

Vill man istället få ett nästan lika kraftfullt grafikkort som man inte vill kväva med en kudde varje gång man startar ett spel så är GeForce GTX 590 ett klart intressant val.

slut

NVIDIA GeForce GTX 590

Fördelar:
+ Imponerande prestanda
+ Stödjer 3D Vision Surround
+ Mycket effektiv och tyst kylare för sin klass
+ Relativt kort
+ Stöd för Quad SLI (Drivrutiner släpps under lanseringsdagen)

Nackdelar:
– För högt pris
– Mycket hög strömförbrukning

Riktpris: ~ 5 990 kronor inklusive moms

Missa inte heller vår videogenomgång av Gigabyte GeForce GTX 590 där vi kikat på ett av de mer unika modellerna av GeForce GTX 590, åtminstone till förpackning och tillbehör.

Annons

32
Leave a Reply

Please Login to comment
32 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
16 Comment authors
McKinleyAnton KarmehedHenrik BerntssonSnorchAster Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
fackamato
Medlem

Hm. GTX580 kostar runt 4100 SEK. Om det här kortet kostar 6000 SEK i butik så är det ju faktiskt inte så jättedyrt, eller?

SWECRool
Medlem
SWECRool

Men satan vilken snygg förpackning det var till EVGA’s kort..

SuperNova
Medlem
SuperNova

Ser väl bra ut för båda korten… Vassare prestanda hos AMD men nvidia är tystare. Lite synd att man kör in luft i burken bara.

Står AMD under spänningsdelen men antar att det ska vara nvidia.

donnie
Medlem

Ser ut att hamna på det senare Anton…Sen beror det självklart på märke också.

Svensken
Medlem
Svensken

Tack för ett bra test som vanligt. AMD blir prestandakungen alltså kul! Verkar som det är Prestanda/Watt som fäller avgörandet när man bygger såhär kraftfulla kort. Känns som att AMD vunnit 40nm kriget.

Det jag gillar med Nvidia är kylningen och storleken på deras kort. Varför måste AMD kort vara så mycket större än Nvidia kort?

lang
Medlem
lang

ATI krossar igen.

lang
Medlem
lang

[quote name=”fackamato”]Hm. GTX580 kostar runt 4100 SEK. Om det här kortet kostar 6000 SEK i butik så är det ju faktiskt inte så jättedyrt, eller?[/quote]

Du får en wii/ps3 och en xbox för samma pris 😉

fackamato
Medlem

[quote name=”lang”][quote name=”fackamato”]Hm. GTX580 kostar runt 4100 SEK. Om det här kortet kostar 6000 SEK i butik så är det ju faktiskt inte så jättedyrt, eller?[/quote]

Du får en wii/ps3 och en xbox för samma pris ;)[/quote]

Visst, man får en bra bil också, eller en gammal MC, eller en hel dator. Vad jag menade var att jämfört med GTX580 SLI så är det kanske prisvärt.

Men, prisvärt i sig självt skulle jag nog inte kalla det!

fackamato
Medlem

[quote name=”Anton Karmehed”]En liten intressant frågeställning, hur många är det egentligen här som är intresserad/kan tänka sig att köpa ett GeForce GTX 590 eller Radeon HD 6990? Det riktar ju sig mot en väldigt snäv målgrupp men hade varit kul att höra om någon planerar eller redan har köpt något av dessa kort?[/quote]

Jag skippar det. Har kikat på MicroATX P67 + Intel 2500K + GTX570 + 8GB + 2TB 7200rpm + Intel-SSD i några månader nu. Men, €1500 (skärm inkluderat)… 1000 euro hittar man bra motorcyklar för, och det är tydligen väldigt enkelt att ta MC-kort i Irland. Hum…. 😆

Robert M
Medlem
Robert M

Mycket skön läsning! Synd att 590 inte presterade bättre men det kommer ju lite upphottade varianter från olika tillvärkare snart. ****** Dock(!) vill jag peka ut att GTX 295 INTE bara är en dubbel macka! Jag använder själv ett 295 med mkt glädje och det är en single PCB. Dessutom så förstår jag inte den stora hajpen alla tyx ha med gylaren (mer specifikt fläkten som Jonas var intresserad av på NHTV) då den är i princip identisk med den mkt äldre GTX 295. Jag kör OC och ljudnivån är ypperlig på den gamla 295. Hur som, fläkten och kyldesignen… Läs hela »

Svensken
Medlem
Svensken

[quote name=”Anton Karmehed”]Trevligt att det uppskattas, ert gillande är vad som håller oss motiverade. 🙂 Jo AMD har ju valt en effektivare arkitektur från start och även om NVIDIA förbättrat sig avsevärt har man inte riktigt nått ända fram effektivitetsmässigt. Exakt varför det skiljer så pass mycket är lite svårt att säga. Rent spontant verkar AMD vara mer generösa med ledigt utrymme på sina kretskort. Om detta är en medveten design eller att man helt enkelt inte är lika duktiga som NVIDIA på att krympa sina kretskort är dock svårare att säga.Jag har i alla fall uppdaterat artikeln med en… Läs hela »

Birks
Medlem
Birks

Först vill jag tacka för ett intressant test.
Jag kan tänka mig att köpa 6990 eller 590 men inte för att köra på en skärm i 1920*1080 utan över flera skärmar i upplösningar över 5760*1080, vilket leder mig in på något som jag ofta saknar i de flesta tester idag, mycket högre upplösning. Jag tycker man borde avsätta lite utrymme i testerna där man just testar mycket högre upplösningar.
För mig känns det som dessa monsterkorts naturliga målgrupp är just oss som kör 3 eller fler skärmar och vill ha bra pris/prestanda.

Per SJöberg
Medlem
Per SJöberg

[quote name=”Anton Karmehed”]En liten intressant frågeställning, hur många är det egentligen här som är intresserad/kan tänka sig att köpa ett GeForce GTX 590 eller Radeon HD 6990? Det riktar ju sig mot en väldigt snäv målgrupp men hade varit kul att höra om någon planerar eller redan har köpt något av dessa kort?[/quote] Har budgeterat för ett 6990 i kommande bygget.Blir SB med ett min-itx (alternativt matx) moderkort16 gig ram ett 6990 kort i7 2600ken ssd3 st f3 diskarAllt ska vattenkylas i ett silverstone ft03 chassi.Hoppas även få plats med lite automatik (öppna chassi-sidan eller annat helt onödigt crap bara… Läs hela »

Per SJöberg
Medlem
Per SJöberg

BTW Grymt jobb med artikeln och videon. Flexade ut mig på jobbet bara för att kunna läsa (och titta) i lugn och ro

Tempel
Medlem
Tempel

”Genom dedikerade kretsar kan AMD begränsa sina grafikkorts strömförbrukning i specifikt utvalda applikationer. Det krävs dock även stöd för detta i grafikkortsdrivrutinen vilket AMD bittert fick erfara inför lanseringen av GeForce GTX 590.”

AMD GTX 590?

mitrix
Medlem
mitrix

Först å främst: riktigt bra recension och alltid lika kul med NHTV! Känns lite delat det här, det är ju väldigt väldigt nära, men ändå en liten liten vinst för AMD generellt.Vad som förvånar lite är ju att nvidia gjort detta helt medvetet och utan problem hade kunnat lansera ett kort med högre frekvenser mot att offra lite ljudnivå, baserat på hur AMD:s kort låter hade de fortfarande kunnat vara tystare.Har läst tre recensioner nu (denna, swec och anandtech:s) och ovanstående var extra tydligt i anandtechs test, de klockade upp sitt 590 till 750Mhz och då mer eller mindre krossade… Läs hela »

Aster
Medlem
Aster

[quote name=”Anton Karmehed”]Troligtvis har vi fått ett magiskt dåligt exemplar, eller så har de fått bättre koll på spänningsökningarna. Men helt klart hade NVIDIA AMD inom räckhåll. Det jag inte förstår är att man inte åtminstone gick upp till 375 watt, på par med HD 6990 vilket nog nästan räckt för att lägga sig jämt överlag. Men annars gillar jag tanken på ett betydligt tystare kort, som du säger hade man nog haft det ändå så lite förvånande är det ju. Det där är faktiskt intressnat, Stalker alltså. Jag hade ett långt samtal med en belgisk skribent tidigare i veckan… Läs hela »

Aster
Medlem
Aster

[quote name=”Anton Karmehed”]Det ligger nog mycket i det Aster, jag har också kikat på en hel del andra tester för just strömförbrukningen. Vårt nuvarande testupplägg baseras på Kombustor då vi tidigare kunnat komma förbi de spärrar tillverkarna satt för de här applikationerna men inte denna gången, vilket egentligen gör våra resultat ganska ointressanta och närmast missvisande. Vilket vi också nämner i texten. Den verkliga belastningen verkar dock inte skilja allt för mycket men faktiskt ser NVIDIA ut att suga lite mer ström än AMD trots vad specifikationerna gör gällande. Även detta kommer vi givetvis att se över i framtida tester,… Läs hela »

Snorch
Medlem
Snorch

Bara en liten notis. Tjockleken på kopparen på kretskortet anges i ounces/kvadratfot (idiotiskt ja) vilket ger en faktiskt tjocklek på 70µm (standardtjockleken är 35µm). Det säger nog lite mer än en vikt som man ändå inte kan veta. 🙂

Henrik Berntsson
Admin

gillar verkligen att nvidia släpper ett riktigt vasst kort som faktiskt är tyst. för den som inte fixar höga ljunivåer är detta det bästa man kan få tag i och även om det ligger efter 6990 kan man fråga sig vilka som har nytta av den extra prestandaskillnaden

McKinley
Medlem
McKinley

Med så kraftigt nerklockade kärnor var detta knappast förvånande.
Tror jag nöjer mig med ”endast” ett GTX 580 och skrämmer upp klockfrekvenserna där istället.