FSAA och Aniso är
två uttryck som man hör ofta i dagens läge då det är
tal om grafikkort. Vad gömmer sig då bakom dessa två uttryck?
För att göra tolkning av våra grafikkortrecensioner lättare
har vi lagt upp en kort liten redogörelse för de två uttrycken.

FSAA står för
Full Scene Anti Aliasing och funktionen är att man reducerar kantighet,
det man brukar kalla trappstegseffekten. Det finns ett par olika implementeringar
av FSAA men de tänker vi inte gå igenom här då vi enbart
koncentrerar oss på de praktiska effekterna. Kort sagt kan man säga
att FSAA tar bort den "pixlighet" som oftast upplevs vid låga
upplösningar.
Aniso står
för Anisotropic Filtering och denna funktion är till för att
öka kvaliteten på texturerna det vill säga i princip alla ytor
som finns på skärmen.

Istället för
att spendera en massa ord på ämnet demonstrerar vi med fyra stycken
screenshots från en identisk plats i spelet Half Life: Counter Strike.
Som vanligt då det gäller bilder som ska illustrera bildkvalitet
är det väldigt viktigt att ni inte låter Internet Explorer
ändra stroleken på dem. Håll muspekaren över bilden
en stund och kolla ner till höger i bild. Om det dyker upp en fyrkant
med fyra pilar som pekar utåt ska ni klicka på denna för
att få upp bilden i sitt naturliga format.








Varken FSAA eller Aniso

 














4x FSAA








8x Aniso

Till höger
ser vi en bild där vi inte använder någon av de två
omtalade funktionerna. Så här är många vana av att spela
sina spel, speciellt de utrustade med lite äldre kort. På bild
nummer 2 har vi slagit på 4x FSAA och vi ser genast hur "grynigheten"
elelr den så kallade trappstegseffekten minskar. Speciellt tydligt är
det på de två kanterna till sluttningen neråt, men även
på vapnet ser vi en viss skillnad. Vi ser här att även texturerna
fått sig ett ansiktslyft, detta beror på optimeringar i nVidias
drivrutiner och inte FSAAn i sig självt. Förmodligen är det
ett drag för att bekämpa den suddighet som kan introduceras med
den typ av FSAA som används på GeForce 3/4 och Radeon 9500/9700.
Längst till höger har vi slagit av FSAA men nu satt på 8x
Aniso och resultatet är ganska uppenbart: texturerna är mycket skarpare.
Det är bara att titta ner längs sluttningen och de två väggarna
som omger sluttningen för att se att nästan all suddighet från
föregående bilder nu är borta.

Med många
kort är man ofta begränsad till att välja lägre nivåer
av FSAA och/eller Aniso och inte helt sällan blir man tvungen att välja
en av de två funktionerna. Prestandan är helt enkelt för dålig,
men med moderna kort såsom GeForce 4 Ti4600 och främst Radeon 9700
Pro går det utmärkt att köra båda samtidigt. Resultatet
som vi kan se nedan är helt klart en trevligare syn än den vi ser
ovan till vänster:













Med FSAA och Aniso


Som vi ser är
bildkvaliteten ökad en hel del och allt detta utan att ändra en
enda inställning i själva spelet.


Det bör
noteras att just FSAA också är mer tydligt när bilden är
i rörelse. Kanter under låg upplösning ser ofta ut att vara
"simmiga" när "trappstegen" vandrar längs kanten
då man flyttar sin karaktär, med FSAA försvinner denna effekten
till stor del och ofta är det just detta som är fördelen med
FSAA. (Det ska tilläggas att vår bild inte är det bästa
exemplet på FSAA då originalbilden inte var särskilt kantig
till att börja med. Dock ville vi välja en bild där man kunde
se både effekten av FSAA och Aniso samtidigt så då fick
det bli denna.)


För att
betona skillnaderna har vi klippt och spegelvänt bilden med FSAA och
Aniso och jämför den här med bilden utan FSAA och Aniso.













Med FSAA och Aniso


Som sagt syns
skillnaderna mest på "räcket" och sluttningen. Eftersom
en stillbild inte kan fånga exakt hur pass stor skillnaden är kan
vi inte annat än uppmana er att testa själva om ni är sugna
på vidare jämförelse. Vill ni se ytterligare hur de olika
inställningarna skiljer sig åt kan ni öppna de olika bilderna
och sedan skifta mellan fönstrena.


GeForce 3, Radeon
8500, Parhelia och upp är alla mer än kapabla till att prestera
med någon grad av både FSAA och Aniso. Samtliga moderna kort klarar
av att prestera godkänt i 1024×768 och därför är det helt
enkelt inte längre så intressant att testa dessa relativt sett
låga upplösningar.
Istället kommer koncentrationen i framtiden att ligga på höga
upplösningar med FSAA och Aniso samt maxade spelinställningar och
därför tycker vi att det är viktigt att våra läsare
är på det klara med vad vi egentligen talar om när vi drar
upp dessa begrepp.


I framtiden hoppas
vi kunna presentera en jämförelse av de olika tillverkarnas implementeringar
av dessa två funktioner så att ni kan få en djupare förståelse
i hur vi bedömer dagens grafikkort. Som någon sa nyligen i en recension
av Radeon 9700 Pro: "Speed is no longer king". Vi kan inte annat
än att hålla med. Framtiden grafikkorts kompetens går inte
att mäta i vem som får femhundrasjuttioelva fps i Quake 3 i 1024×768,
istället kommer koncentrationen att ligga på vilka kort som kan
prestera accaptabelt med maximal bildkvalitet.


Har ni frågor
om vår testmetodik vad det gäller grafikkort eller om ni fortfarande
tycker det är oklart gällande FSAA och Aniso med mera så är
ni mer än välkomna att höra av er här.


Vill ni ser
ännu fler jämförelser av Aniso och FSAA och hur de olika lägena skiljer
sig åt osv. så finns det ett par helt oslagbara interaktiva bilder här.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments