Monsterkortet ELSA Gladiac GF2 Ultra hamnar i NHs testlabb.

Jag

var faktiskt ganska orolig inför det här testet. Chansen att få

testa ett av marknadens värsta grafikkort var givetvis lockande, men

hur skulle det kännas när jag satte i mitt gamla trogna GeForce

256-kort igen…?

Inledning

När GeForce-kortet kom runt juletid 1999 var detta det absolut värsta

man kunde komma över. Och vilket häftigt namn sedan! Jag skulle bara

ha ett sådant! Men precis som allt annat här i världen som blir

grafikkort gamla och obsoleta. Idag heter värstingen GeForce 2 GTS Ultra

och kostar en halv förmögenhet. Japp, då var det dags att stoppa

lite och reflektera. Är det verkligen den absolut snabbaste grafikkretsen

på marknaden och snackar vi verkligen en förmögenhet…?

Aj! Det kändes…!

Först ut i

testet var givetvis Timedemo

i Quake 3 Arena och här kan vi verkligen påstå att jag fick

en smocka i nyllet av att titta på! Redan när jag hade plockat ur

kortet ur förpackningen märktes det lång väg att det rörde

sig om ett värstingkort som skulle käka mitt gamla Creative till frukost…!

Snygga gröna flänsar på både minnen och GPU. I ett sådant

här läge tycker man nästan att det är synd att kortet inte

syns när det sitter i lådan.

Utan att egentligen

notera några resultat av det första testet slängde jag mig på

ett par av de mest krävande spelen jag kunde hitta i mitt CD-ställ.

STCC 2 fick ställa upp som första testspel. Efter en runda i setupmenyn

(som innefattade att alla inställningar drogs i botten) for jag ut på

banan i Anderstorp tillsammans med 17 andra bilar. Som vanligt gjorde kameran

ett svep över hela startfältet och normalt sett brukar antalet bildrutor

per sekund sjunka till synbart låga värden men inte med Ultra-kortet!

Inte en bildruta under 50 FPS!! Imponerande. Stilen var likadan hela loppet

igenom med underbart välflytande grafik som kan få den mest härdade

spelare att börja gråta (ja, nästan i alla fall!). Likandant

var det med Colin McRae Rally 2, Sacrifice, Soldier of Fortune, Hitman: Codename

47 och Motorcross Madness 2. Vad jag än slängde i Ultra-kortets väg

hanterade varje situation klanderfritt (och det med maximala inställningar!).

Dags för

testen!

För

att mäta prestandan använde jag mig av 3D Mark 2000 och Quake 3 Arenas

Timedemo. Resultaten var inte

speciellt

förvånande med tanke på vad jag hade sett precis innan. Med

en poängökning på nästan 2500 jämfört med GeForce-kortet

visade ELSA vart skåpet skulle stå.

3D Mark 2000

ELSA

Gladiac GeForce 2 GTS Ultra 64 MB DDR

7308
Creative

GeForce 256 Pro 32 MB DDR

4815

Testet kördes

i standard upplösningen 1024×768 i 16-bitars färg. För att få

ett så rättvist värde som möjligt kördes testet i

fem separata omgångar för att sedan få fram medelvärdet.

Alla tester kördes under Windows 98.

Som synes ger Ultra-kortet

bra mycket mer poäng jämfört med Creative-kortet. Med tanke på

vad som sitter på ska man inte vara förvånad. 64 MB 4ns DDR-minne

ger en hel del fördelar gentemot hälften så mycket minne som

dessutom är långsammare.

Quake 3 Arena

Timedemo

Även i detta

test har varje inställning körts fem gånger och ett medelvärde

har räknats ut. Allt för att ge ett så rättvist värde

som möjligt.

16-bitars

färg

32-bitars

färg

I

16-bitarsläget ligger de båda korten jämnt i FPS i de lägre

upplösningarna men när det rör sig närmare upplösningar

över 1000 pixlar faller GeForce-kortet hastigt. I 32-bitarsläget faller

GeForce-kortet tidigare i skalan.

Leksaker

att ha skoj med

Den nästan

mest intressanta detaljen med Ultra-paketet är de inkluderade 3D-glasögonen

som kan användas ihop med kortet. Med hjälp av dessa och ett speciellt

program är det tänkt att man ska erhålla grafik med ett oslagbart

djup. Efter att ha blivit utskrattad av mina vänner när jag hade satt

på mig glasögonen (ja, man ser löjlig ut i dem) var det dags

att testa sanningshalten i dessa påståenden. I instruktionerna stod

det tydligt att man skulle optimera glasögonen efter sin monitor för

att erhålla bästa skärpa och uppdateringsfrekvens. Antagligen

måste det ha gått snett någonstans i processen för när

jag väl satte på mig dem kändes det som en billig (nåja,

dyr) fylla.

Allting utanför skärmen flimrade något så in i tusan och

gav mig en rejäl huvudvärk! Visst fick man djup i spelen. De som testades

var Quake 3 Arena och STCC 2. I Q3A fick man en ganska så förhöjd

känsla men eftersom allting var i 3D blev siffror och dylikt i HUD’en väldigt

irriterande att se på. Likadant var det i STCC 2, men om man ställde

in vyn till cupe blev det helt plötsligt intressant! Nu kändes det

verkligen som om man satt inne i en bil. Dock fladdrade allt annat runtom på

ett irriterande sätt och jag var tvungen att avbryta spelandet efter bara

fem minuter, annars hade jag blivit tvungen att återse det jag hade ätit

till frukost! Ett minus är att det programvaran för 3D-glasögonen

krävde kortets orginaldrivrutiner och de var ju inte direkt de bästa.

Dags

att döma

Trots

att Ultra-kortet kostar nästan 5000 kronor får man verkligen mycket

för dessa pengar. Men 5000 kronor är mycket för de flesta datoranvändare

och därför vänder sig det här kraftpaketet till de som vill

ha det bästa och struntar i priset. Vi övriga dödliga människor

kan nog nöja oss med ett GeForce 2 GTS eller rentav behålla det gamla

GeForce 256-kortet. För det är väl den stora frågan som

alla vill ha reda på: Är det värt att byta upp sig? Svaret på

den frågan blir nog: Har du råd så, ja! Enligt mig ger det

här kortet tillräckligt med kraft för att uppgradera, men det

gäller att du har plånbok därefter. För trots detta korts

monsterprestanda så står sig GeForce-kortet bra, i alla fall i de

lägra upplösningarna.

För-

och nackdelar

Fördelar

Mycket höga prestanda

– Kylflänsar på minneskretsarna

– Tuffa 3D-glasögon

Nackdelar

Dyrt

– Huvudvärksframkallande 3D-glasögon

Betyg:

9/10

Med ett

sådant här kort i burken är man värst i stan, men se till

att du har pengarna för det! Vi andra får nöja oss ett tag till

med billigare kort eller behålla det gamla.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments